Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Entrepreneurshit – pravda o zakládání startupů nejen podle Marka Sustera

Je užitečné se někdy na to, co děláme či chceme dělat, zahledět i očima lidí, kterým podobná dráha nevyšla nebo jim zkrátka z nějakého důvodu nevyhovovala. Takovým člověkem je i Mark Suster. O svém neuspokojivém životě podnikatele – entrepreneura nyní přednáší na vysokých školách.

Mark Suster zahájil svou kariéru jako zakladatel startupu. Brzy však zjistil, že jej tato profesní dráha vyčerpává a stresuje víc, než je pro něj únosné. Nyní zakotvil jako VC a investuje do projektů jiných lidí. Stresu mu možná příliš neubylo, ale rozhodně je mnohem spokojenější.

Následující text je určen zejména všem mladým (ale i starším) nadšencům, kteří sní o tom, že založí startup, pohádkově zbohatnou a budou ve vatě. Není to taková legrace, vážení. Je načase sestoupit z obláčku na zem, než na ni z toho obláčku hodně tvrdě spadnete.

Entrepreneurshit

Když si o tématu zakládání startupů a entrepreneurství čtete v různých magazínech s lesklými stránkami nebo na Internetu, rychle získáte pocit, že se jedná o báječnou, nablýskanou kariéru. Ne, tak to opravdu není.

Představujete si, že každý zakladatel startupu zbohatne. Ale neuvědomujete si, že zajímavý příjem plyne jen z mizivého procenta založených startupů. Možná některé z těch slavných zakladatelů sledujete na Facebooku a Twitteru a vidíte fotky z konferencí v Davosu nebo Monaku. Asi jste také pěkně vydeptaní z toho, že oni se na vás smějí z Mexika, zatímco vy sedíte ve své mrňavé kanceláři bez oken. Prohlížíte si další fotky, tentokrát z oslňujících, snobských večírků, kterých se účastní. A vy ne.

Existuje rozdíl mezi „vandrákem po konferencích“ a úspěšným entrepreneurem, ale v tisku ani na Internetu tento rozdíl patrný není.

Zakladatel startupu na svém bankovním účtu obvykle nemá moc peněz. To je samo o sobě stresující. Příběhy mladých zakladatelů jsou si často podobné: Mladý nadšenec získá peníze od investorů a rozjede startup. Něco se ale pokazí, něco nefunguje a je nutné vše zase ukončit. Dá se to udělat s grácií a důstojností, nebo naopak s křikem a velmi neslavně. Tak jako tak již méně nadšenému entrepreneurovi zbydou peníze tak na půl, maximálně tři čtvrtě roku života. A on musí žít a zároveň také:

  • Najmout zaměstnance a slepě věřit tomu, že práce pro něj je nadchne a předčí výhody skvělého zaměstnání, které právě opouští.
  • Získat zákazníky pro službu, jejíž funkčnost nemůže 100% zaručit po celé období, které očekávají.
  • Rozhlásit do tisku, jak je skvělý a vše je na nejlepší cestě, a doufat, že o něm tentýž tisk o devět měsíců později nenapíše jako o totálním propadáku.
  • Zklidnit entuziasmus své rodiny, která už nakupuje výhodné akcie startupu a vidí svého slavného potomka na obálkách časopisů. Radši ať o tom nikde nemluví…
  • Vydělat peníze. Hodně peněz. Prosím, dejte mi peníze. Ne, nemůžu zaručit, že je dostanete zpátky. Ale bez nich jsem v háji. Takže vás stejně poprosím a budu doufat, že se vám za rok nebudu muset vyhýbat.

Přestože doufáte, že již brzy vyděláte balík peněz, nikdy si tím nemůžete být jisti. Před svými zaměstnanci zároveň nemůžete tuto sžíravou vnitřní nejistotu dát nikdy najevo – protože oni vám důvěřují. Závisí na vás. A tak se uvnitř užíráte obavami a navenek se svými lidmi řešíte, zda je vhodná doba pro koupi domu.

Máte také jisté obavy ohledně svého spoluzakladatele. Vypadá deprimovaně a zdaleka už do budování startupu nevkládá takové úsilí jako dřív, o nadšení ani nemluvě. Když to řeknete investorům, co se stane? Obviní vás? Stáhnou své investice?

Facebook veřejně ohlásil spuštění nového prvku, který vám silně konkuruje. Apple zrušil vaši kategorii. Váš konkurent vydělal za minulý rok 75 milionů dolarů…

Také nechcete zklamat všechny ty, kdo vám věří. Své rodiče, svou ženu, svého muže. Své zaměstnance. Tisk, který vám důvěřuje natolik, že již nyní o vás píše jako o mladém talentu a budoucí naději. Nechcete zklamat své zákazníky, protože každý zákazník je osobnost – je to člověk, který vašemu softwaru důvěřoval natolik, že jej upřednostnil před softwarem někoho jiného.

Ještě se ptáte, proč je zakládání startupů stresující?

Stále je to lepší práce, než kutat černé uhlí v dole. Zakládání startupů je ale jako jízda na horské dráze. Někomu to sedí, jiným lidem se ale na horské dráze dělá nevolno a radši zvolí mírnější jízdu.

Mark Suster přiznává, že se mu po entrepreneurství občas stýská – je to totiž zatraceně návyková záležitost. Jako VC ale lépe spí a je mnohem spokojenější.

Všichni entrepreneuři zažívají velký stres, je to nedílná součást této životní volby. I vaši konkurenti jsou pod velkým tlakem. Když si o nich čtete, možná se to tak nezdá a máte pocit, že v jejich kancelářích to je Havaj. Kdepak. Všichni do tisku nastavujeme jen tu rozzářenou, pohodovou tvář. I vaše konkurenty trápí obavy a pochybnosti. Čtou si v tisku o vás a uvažují, oč je váš život jednodušší než jejich.

Být entrepreneurem znamená zdolat velkou výzvu. Čím dřív to uděláte, tím lépe pro vás. Musíte v sobě najít sebedůvěru.

  • K práci a úsilí, i když ze všech stran slyšíte, že to nebude fungovat.
  • K tomu, abyste dokázali po stém pádu po stoprvé vstát.
  • K tomu, abyste dokázali skrýt své strachy před svými zaměstnanci.
  • K přesvědčení ostatních, aby pracovali pro vás. Protože kdyby to měli zvážit čistě racionálně, nikdy by do toho nešli.
  • K tomu, abyste spolkli všechen stres a obavy a uměli nasazovat s příchodem do kanceláře usměvavou, pozitivní tvář.
  • K tomu, abyste si na konferenci uměli vydupat ten nejlepší časový úsek pro své vystoupení.
  • K tomu, abyste dokázali říct svým věřitelům, že zaplatíte o dva měsíce později. Prosím. Nic moc, že? I to patří k věci.
  • Propouštění? Zvykejte si. Je to nezbytnost. Radši byste si měli vypěstovat hroší kůži pro chvíle, jako jsou tyto. Najímejte rychle, vyhazujte ještě rychleji.
  • Páteční večery v kanceláři, zatímco ostatní jsou v hospodě. Soboty trávené ve vlaku, autě, letadle. Páchnoucí týpek na vedlejším sedadle.
  • Emaily od investorů. Nikdy vám nezapomenou poslat odkaz na článek o vašem konkurentovi. A divit se, proč to SAKRA neděláme také tak? Říkal jsem vám, že si nemáte dělat starosti ohledně jejich zájmu o Jižní Ameriku. Ten trh pro nás není zajímavý. Že jsou výš na žebříčku Apple App Store? Každý přeci ví, že si za to platí! Chcete po mně, abych takhle vyhodil své peníze?

Zakládání startupů nemá nic společného s pozlátkem, jaké vidíte v časopisech a na Internetu. Většinou se jedná o nepříliš voňavou práci, kterou je zkrátka potřeba udělat.

Entrepreneurství rozhodně není cesta pro každého a vy byste se neměli cítit méněcenní, když se ukáže, že ani vám zrovna nesedí. Pravděpodobně budete zdravější a movitější, než drtivá většina nadšených zakladatelů startupů.

Pokud do toho ale chcete jít, tak na nic nečekejte. Čím později začnete, tím těžší to pro vás bude. S největší pravděpodobností vás čeká neúspěch a pád (to je čirá matematika) a čím dříve si to odbudete, tím lépe. Budete mít ještě dost času to zkusit znovu nebo zjistit, že i méně sexy povolání nabízí zajímavé příležitosti.

Zdroj: http://goo.gl/6UVXW

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu