Je užitečné se někdy na to, co děláme či chceme dělat, zahledět i očima lidí, kterým podobná dráha nevyšla nebo jim zkrátka z nějakého důvodu nevyhovovala. Takovým člověkem je i Mark Suster. O svém neuspokojivém životě podnikatele – entrepreneura nyní přednáší na vysokých školách.
Inzerce
Mark Suster zahájil svou kariéru jako zakladatel startupu. Brzy však zjistil, že jej tato profesní dráha vyčerpává a stresuje víc, než je pro něj únosné. Nyní zakotvil jako VC a investuje do projektů jiných lidí. Stresu mu možná příliš neubylo, ale rozhodně je mnohem spokojenější.
Následující text je určen zejména všem mladým (ale i starším) nadšencům, kteří sní o tom, že založí startup, pohádkově zbohatnou a budou ve vatě. Není to taková legrace, vážení. Je načase sestoupit z obláčku na zem, než na ni z toho obláčku hodně tvrdě spadnete.
Entrepreneurshit
Když si o tématu zakládání startupů a entrepreneurství čtete v různých magazínech s lesklými stránkami nebo na Internetu, rychle získáte pocit, že se jedná o báječnou, nablýskanou kariéru. Ne, tak to opravdu není.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Představujete si, že každý zakladatel startupu zbohatne. Ale neuvědomujete si, že zajímavý příjem plyne jen z mizivého procenta založených startupů. Možná některé z těch slavných zakladatelů sledujete na Facebooku a Twitteru a vidíte fotky z konferencí v Davosu nebo Monaku. Asi jste také pěkně vydeptaní z toho, že oni se na vás smějí z Mexika, zatímco vy sedíte ve své mrňavé kanceláři bez oken. Prohlížíte si další fotky, tentokrát z oslňujících, snobských večírků, kterých se účastní. A vy ne.
Existuje rozdíl mezi „vandrákem po konferencích“ a úspěšným entrepreneurem, ale v tisku ani na Internetu tento rozdíl patrný není.
Zakladatel startupu na svém bankovním účtu obvykle nemá moc peněz. To je samo o sobě stresující. Příběhy mladých zakladatelů jsou si často podobné: Mladý nadšenec získá peníze od investorů a rozjede startup. Něco se ale pokazí, něco nefunguje a je nutné vše zase ukončit. Dá se to udělat s grácií a důstojností, nebo naopak s křikem a velmi neslavně. Tak jako tak již méně nadšenému entrepreneurovi zbydou peníze tak na půl, maximálně tři čtvrtě roku života. A on musí žít a zároveň také:
Najmout zaměstnance a slepě věřit tomu, že práce pro něj je nadchne a předčí výhody skvělého zaměstnání, které právě opouští.
Získat zákazníky pro službu, jejíž funkčnost nemůže 100% zaručit po celé období, které očekávají.
Rozhlásit do tisku, jak je skvělý a vše je na nejlepší cestě, a doufat, že o něm tentýž tisk o devět měsíců později nenapíše jako o totálním propadáku.
Zklidnit entuziasmus své rodiny, která už nakupuje výhodné akcie startupu a vidí svého slavného potomka na obálkách časopisů. Radši ať o tom nikde nemluví…
Vydělat peníze. Hodně peněz. Prosím, dejte mi peníze. Ne, nemůžu zaručit, že je dostanete zpátky. Ale bez nich jsem v háji. Takže vás stejně poprosím a budu doufat, že se vám za rok nebudu muset vyhýbat.
Přestože doufáte, že již brzy vyděláte balík peněz, nikdy si tím nemůžete být jisti. Před svými zaměstnanci zároveň nemůžete tuto sžíravou vnitřní nejistotu dát nikdy najevo – protože oni vám důvěřují. Závisí na vás. A tak se uvnitř užíráte obavami a navenek se svými lidmi řešíte, zda je vhodná doba pro koupi domu.
Máte také jisté obavy ohledně svého spoluzakladatele. Vypadá deprimovaně a zdaleka už do budování startupu nevkládá takové úsilí jako dřív, o nadšení ani nemluvě. Když to řeknete investorům, co se stane? Obviní vás? Stáhnou své investice?
Facebook veřejně ohlásil spuštění nového prvku, který vám silně konkuruje. Apple zrušil vaši kategorii. Váš konkurent vydělal za minulý rok 75 milionů dolarů…
Také nechcete zklamat všechny ty, kdo vám věří. Své rodiče, svou ženu, svého muže. Své zaměstnance. Tisk, který vám důvěřuje natolik, že již nyní o vás píše jako o mladém talentu a budoucí naději. Nechcete zklamat své zákazníky, protože každý zákazník je osobnost – je to člověk, který vašemu softwaru důvěřoval natolik, že jej upřednostnil před softwarem někoho jiného.
Ještě se ptáte, proč je zakládání startupů stresující?
Stále je to lepší práce, než kutat černé uhlí v dole. Zakládání startupů je ale jako jízda na horské dráze. Někomu to sedí, jiným lidem se ale na horské dráze dělá nevolno a radši zvolí mírnější jízdu.
Mark Suster přiznává, že se mu po entrepreneurství občas stýská – je to totiž zatraceně návyková záležitost. Jako VC ale lépe spí a je mnohem spokojenější.
Všichni entrepreneuři zažívají velký stres, je to nedílná součást této životní volby. I vaši konkurenti jsou pod velkým tlakem. Když si o nich čtete, možná se to tak nezdá a máte pocit, že v jejich kancelářích to je Havaj. Kdepak. Všichni do tisku nastavujeme jen tu rozzářenou, pohodovou tvář. I vaše konkurenty trápí obavy a pochybnosti. Čtou si v tisku o vás a uvažují, oč je váš život jednodušší než jejich.
Být entrepreneurem znamená zdolat velkou výzvu. Čím dřív to uděláte, tím lépe pro vás. Musíte v sobě najít sebedůvěru.
K práci a úsilí, i když ze všech stran slyšíte, že to nebude fungovat.
K tomu, abyste dokázali po stém pádu po stoprvé vstát.
K tomu, abyste dokázali skrýt své strachy před svými zaměstnanci.
K přesvědčení ostatních, aby pracovali pro vás. Protože kdyby to měli zvážit čistě racionálně, nikdy by do toho nešli.
K tomu, abyste spolkli všechen stres a obavy a uměli nasazovat s příchodem do kanceláře usměvavou, pozitivní tvář.
K tomu, abyste si na konferenci uměli vydupat ten nejlepší časový úsek pro své vystoupení.
K tomu, abyste dokázali říct svým věřitelům, že zaplatíte o dva měsíce později. Prosím. Nic moc, že? I to patří k věci.
Propouštění? Zvykejte si. Je to nezbytnost. Radši byste si měli vypěstovat hroší kůži pro chvíle, jako jsou tyto. Najímejte rychle, vyhazujte ještě rychleji.
Páteční večery v kanceláři, zatímco ostatní jsou v hospodě. Soboty trávené ve vlaku, autě, letadle. Páchnoucí týpek na vedlejším sedadle.
Emaily od investorů. Nikdy vám nezapomenou poslat odkaz na článek o vašem konkurentovi. A divit se, proč to SAKRA neděláme také tak? Říkal jsem vám, že si nemáte dělat starosti ohledně jejich zájmu o Jižní Ameriku. Ten trh pro nás není zajímavý. Že jsou výš na žebříčku Apple App Store? Každý přeci ví, že si za to platí! Chcete po mně, abych takhle vyhodil své peníze?
Zakládání startupů nemá nic společného s pozlátkem, jaké vidíte v časopisech a na Internetu. Většinou se jedná o nepříliš voňavou práci, kterou je zkrátka potřeba udělat.
Entrepreneurství rozhodně není cesta pro každého a vy byste se neměli cítit méněcenní, když se ukáže, že ani vám zrovna nesedí. Pravděpodobně budete zdravější a movitější, než drtivá většina nadšených zakladatelů startupů.
Pokud do toho ale chcete jít, tak na nic nečekejte. Čím později začnete, tím těžší to pro vás bude. S největší pravděpodobností vás čeká neúspěch a pád (to je čirá matematika) a čím dříve si to odbudete, tím lépe. Budete mít ještě dost času to zkusit znovu nebo zjistit, že i méně sexy povolání nabízí zajímavé příležitosti.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.