Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Ekonomika z lásky: Crowdsourcujte svůj příjem!

Dokážete si představit, že by váš měsíční příjem sestával výhradně z příspěvků dobrovolných dárců? Asi vám to přijde spíš jako dost bláznivý nápad, nicméně pár lidí se již tímto způsobem nechává úspěšně živit. Podívejme se na výjimečnou a originální cestu, jak si vydělat na živobytí.

Inzerce

Na počátku celého nápadu byl Chad Whitacre – perspektivní mladý muž s lukrativním, stabilním zaměstnáním softwarového vývojáře u společnosti YouGov. Práce byla zajímavá a pracovní hodiny více než rozumné.

Nicméně i přesto Chad čelil existenciální krizi. Byl ztělesněným americkým snem – mladý bílý kluk ze střední vrstvy, který se uchytil ve skvělé práci a získal řadu privilegií. Vedl skvělý život, který ovšem nenáviděl.

V roce 2011 byl Chad Whitacker přizván do hnutí Occupy, které protestovalo proti ekonomické nespravedlnosti. Zájmy hnutí v Chadovi posílily pocit, že svět kolem není v pořádku. Jak sám říká, v jeho představách je svět místem, kde spolupracují sobě rovné bytosti – a to se příliš neslučuje s paradigmatem „od devíti do pěti“.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jak se zrodil Gittip

Chad Whitacker proto, podobně jako mnoho jemu podobných předtím, opustil svou práci a založil Gittip – nástroj, který prostřednictvím crowdfundingu „vydělává“ na platy nezávislých pracovníků. Zdá se, že Gittip spadá do stejné kategorie crowdsourcingových společností, z nichž nejznámější je třeba Kickstarter nebo IndieGogo, ale jsou tu cítit jisté zásadní rozdíly.

Zaprvé, Gittip se snaží prostřednictvím patronů a jejich týdenních příspěvků vytvořit stálý, stabilní příjem pro vybrané jednotlivce. Na rozdíl od jiných crowdsourcingových společností, jimž jde o jednorázovou hurá akci za účelem podpory konkrétního projektu. Gittip navíc funguje za peníze, které sám vybere. Chad Whitacre a ostatní členové jeho týmu vydělají jen to, co jim přispějí samotní dárci. Jedná se o poněkud extrémní formu toho, co je v technickém sektoru známé jako „jedení vlastního psího žrádla“.

Gittip je zajímavým experimentem, který se snaží vytvořit finanční infrastrukturu pro lidi, kteří zkrátka „chtějí dělat to své“. Ačkoliv už z podstaty věci nejde o neziskovku, Chad Whitacre tvrdí, že zisk není hlavním cílem. Tím by měla být – jak jinak – služba světu. I proto Whitacre předem odmítá jakékoliv investory a zájemce o akcie.

Sluníčková utopie nebo funkční projekt?

Cynikové mezi námi si jistě pomyslí, že celý projekt je jen snílkovskou, neuskutečnitelnou utopií několika sluníčkových individuí. Ale podržte se, ono to nějak funguje. Od svého počátku v červnu 2012 již Gittip vybral a předal dále 188 000 dolarů a stránka exponenciálně roste. Plní tak vlastně jednu ze základních idejí Internetu – vznik místa, kde skvělé věci mohou být budovány pouze díky svobodné spolupráci dobrovolníků. Jinými slovy, naplňují se vize darové ekonomie – gift economy.

A kdo se na Gittipu realizuje? V současné době především muži-programátoři, kteří díky Gittipu získávají peníze na živobytí, zatímco se věnují tvorbě outsourcingových projektů. Najdete zde ale také mnoho lidí, kteří díky Gittipu mohli začít dělat nějakou společensky prospěšnou, ale velmi špatně finančně ohodnocenou činnost. Bez dobrovolných dárců, kteří takového člověka v jeho bohulibé práci podpoří, by takový jedinec jen těžko přežíval.

Gittip je zajímavý ještě z jednoho hlediska: vše, co dělá, je dokonale transparentní. Od účtů, které společnost platí, přes platy Chada Whitacra a jeho spolupracovníků až po všechna interview s novináři, která Chad dělá – vše je veřejné.

Jaký plat si zasloužíte?

Ostatně vyplácení zaměstnanců Gittipu je samo o sobě velmi kuriózní. Každý týden na hlavním účtu Gittipu přistane několik set dolarů, určených na jeho fungování. Pracovníci si pak sami zvolí, jakou částku si za svou práci zaslouží. Whitacre k tomu dodává, že se jedná o perfektní rovnováhu. Kdyby vývojář bral méně, než si myslí, že si zaslouží, cítil by vůči svým spolupracovníkům zášť. Když bude naopak zaplacen více, bude mít pocit viny. Určování svého platu podle vlastního úsilí oba protipóly vyrovnává.

Může něco takového vůbec fungovat? Chad Whitacre tvrdí, že je nyní mnohem šťastnější, než kdy předtím. „Společnosti nám dobře platí za naši svobodu,“ říká a dodává svou vizi ideální ekonomiky, která  je charakterizována spoluprací, důvěrou, optimismem, láskou a nadějí. Jak takového prostředí dosáhnout, sám neví.

Možná ale stačí ten pocit naplnění a štěstí – a to, že je přinejmenším schopen splácet hypotéku a živit ženu a čtyři děti.

Zdroj: http://www.salon.com/2013/10/25/crowdsource_your_salary_an_economy_built_on_love/

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

Právě vyšlo

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

ruslan-skopal-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? | Ruslan Skopal (Trenýrkárna.cz)

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Inzerce