V době, kdy už má každá menší firma svoje webové stránky a profily na sociálních sítích, roste stále více poptávka po copywriterech. Nebo content writerech? Jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Co dělá copywriter a co dělá content writer? Na to všechno se v tomto článku podíváme víc zblízka.
Inzerce
Situace u nás a ve světě
Možná si říkáte, že pojem content writer slyšíte poprvé. Na našem trhu na něj totiž moc často nenarazíte. Zatímco ve velkých amerických firmách už tyto dvě pozice rozlišují, u nás obyčejně název copywriter zastřešuje náplň obou profesí. To však neznamená, že byste neměli znát rozdíl. Přiučte se, kdo je kdo, a buďte o krok napřed.
Kdo je copywriter?
Copywriter je člověk, který se primárně zabývá tvorbou reklamních textů. Jeho cílem je vyvolat u zákazníka okamžitou reakci a zvýšit tak prodej vašeho produktu. Z toho jasně vyplývá, že pro úspěšný obchod je třeba najít opravdu dobrého copywritera.
Copywriter se nesnaží přesvědčit svojí kreativitou a obšírnými znalosti o obsahovém marketingu. Stačí, když bude mít dobrou úroveň psaného projevu a dokáže jím klienty přesvědčit. Jeho texty by měly cílit na emoce a potřeby zákazníka. Cílem totiž není vyhrát Pulitzerovu cenu, ale prodat produkt.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Copywriter primárně píše kratší texty, jejichž cílem jevyvolat okamžitou reakci, tedy:
příspěvky na sociálních sítích
texty pro online i offline reklamy
reklamní slogany na billboardech
brožury
obsahy webů
e-maily
obchodní dopisy
Kdo je content writer?
Content writer bychom mohli do češtiny volně přeložit jako tvůrce obsahu. Jedná se o člověka, jehož práce je naplnit váš marketing kvalitním obsahem. Content writer se ale soustředí spíše na dlouhodobější plány.
V oblasti marketingu se můžete setkat také s pojmem content manager nebo obsahový stratég. V českém prostředí se tyto názvy v podstatě překrývají, a jde tak spíše o synonyma. U opravdu velkých firem může ale content manager (tedy obsahový stratég) řídit celý tým content writerů (čili tvůrců obsahu), grafiků, copywriterů a dalších profesí.
Co dělá content writer
Náplní práce content writera jsou delší texty, které pomáhají plnit dlouhodobé marketingové cíle, například:
příspěvky na blog
články
newslettery
white papery
e-booky a knihy
PR články
tištěné katalogy a magazíny
podcasty
Copywriting vs. content writing: 4 základní rozdíly
Copywriter prodává, content writer informuje
Jak už jsme zmínili výše, hlavním úkolem copywritera je vyvolat okamžitou reakci vašich zákazníků. Copywriting je tedy zaměřen primárně na prodej vašeho produktu. Snaží se přesvědčit vaše zákazníky, aby si rozklikli váš post na Facebooku, navštívili vaše webové stránky a ve finále především koupili váš produkt nebo využili vaše služby.
Content writer naopak přispívá spíše k budování značky a k jejímu ukotvení na trhu. Vypráví váš příběh a snaží se seznámit zákazníky s filozofií vaší firmy. Primárním úkolem content writera je kreativní formou informovat, zabavit nebo vzdělávat kohokoliv, kdo navštíví váš blog, přečte si váš magazín nebo článek na vašem webu.
Copywriter pracuje s kratšími texty, content writer píše příběhy
Náplní práce copywritera jsou většinou krátké texty, které mají především zaujmout a prodat produkt – reklamy, billboardy, popisky na e-shopu a podobně.
Content writer tvoří spíše delší texty. Vypráví příběh na vašem blogu, tvoří kvalitní obsah na váš web, zabývá se PR články a newslettery. Zkrátka tvoří texty, které nemají za cíl v první řadě prodej, ale spíše vytváření vztahu s vašimi klienty a obchodními partnery.
Copywriterovi stačí dobrá úroveň češtiny, content writer by měl mít vědomosti i o SEO
Je pravda, že hlavně v prostředí menších firem content writer často plní i funkci copywritera, nemělo by to však být naopak. Content writer by měl mít širší rozsah vědomostí. Měl by například mít i dobrý přehled o SEO. Jeho úkolem není okamžitý prodej, ale dlouhodobější marketingová strategie. Dobrý content writer tedy bude vědět, o jakých tématech psát, aby navázal kontakt s co největším počtem vašim potenciálních zákazníků.
Copywriter poskytuje okamžitý výsledek, content writer se soustředí na dlouhodobé cíle
I když je okamžitý prodej spíše náplní práce copywritera, content writer se pochopitelně na výsledky zaměřuje také. Zatímco u reklamy máte okamžitý přehled o tom, kolik lidí navštívilo vaše stránky nebo rozkliklo odkaz, práce content writera se projeví až v delším časovém horizontu. Content writing klade důraz na navázání vztahu s klienty, budování důvěry ve váš branding, a to zkrátka nějakou dobu zabere.
Doufáme, že už je pro vás nyní rozdíl mezi těmito dvěma pojmy trochu jasnější. V našem domácím prostředí sice copywriter obvykle zvládá i práci content writera, ale díky tomu, jak je tento název rozšířený, je pro podnikatele často časově náročnější odlišit copywritera od nepříliš úspěšného pisálka. A vy jste teď o krok napřed! Hledáte-li právě nové zaměstnance, nebo naopak novou práci, můžete se teď blýsknout svými znalostmi terminologie.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.