Inzerce

Copywriting vs. content writing: Jaký je mezi nimi rozdíl?

V době, kdy už má každá menší firma svoje webové stránky a profily na sociálních sítích, roste stále více poptávka po copywriterech. Nebo content writerech? Jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Co dělá copywriter a co dělá content writer? Na to všechno se v tomto článku podíváme víc zblízka.

Inzerce

Situace u nás a ve světě

Možná si říkáte, že pojem content writer slyšíte poprvé. Na našem trhu na něj totiž moc často nenarazíte. Zatímco ve velkých amerických firmách už tyto dvě pozice rozlišují, u nás obyčejně název copywriter zastřešuje náplň obou profesí. To však neznamená, že byste neměli znát rozdíl. Přiučte se, kdo je kdo, a buďte o krok napřed.

Kdo je copywriter?

Copywriter je člověk, který se primárně zabývá tvorbou reklamních textů. Jeho cílem je vyvolat u zákazníka okamžitou reakci a zvýšit tak prodej vašeho produktu. Z toho jasně vyplývá, že pro úspěšný obchod je třeba najít opravdu dobrého copywritera.

Copywriter se nesnaží přesvědčit svojí kreativitou a obšírnými znalosti o obsahovém marketingu. Stačí, když bude mít dobrou úroveň psaného projevu a dokáže jím klienty přesvědčit. Jeho texty by měly cílit na emoce a potřeby zákazníka. Cílem totiž není vyhrát Pulitzerovu cenu, ale prodat produkt.

Co dělá copywriter?

Copywriter primárně píše kratší texty, jejichž cílem je vyvolat okamžitou reakci, tedy:

  • příspěvky na sociálních sítích
  • texty pro online i offline reklamy
  • reklamní slogany na billboardech
  • brožury
  • obsahy webů
  • e-maily
  • obchodní dopisy

Kdo je content writer?

Content writer bychom mohli do češtiny volně přeložit jako tvůrce obsahu. Jedná se o člověka, jehož práce je naplnit váš marketing kvalitním obsahem. Content writer se ale soustředí spíše na dlouhodobější plány.

Jeho hlavním úkolem není prodej, ale předání informací. Dobrý content writer by měl vaše zákazníky vzdělat, pobavit, pomoci jim, a v důsledku tak získat jejich důvěru ve váš bussiness. V současnosti má většina úspěšných firem svoji filozofii a svůj příběh. A právě to se snaží content writer prodat.

V oblasti marketingu se můžete setkat také s pojmem content manager nebo obsahový stratég. V českém prostředí se tyto názvy v podstatě překrývají, a jde tak spíše o synonyma. U opravdu velkých firem může ale content manager (tedy obsahový stratég) řídit celý tým content writerů (čili tvůrců obsahu), grafiků, copywriterů a dalších profesí.

Co dělá content writer

Náplní práce content writera jsou delší texty, které pomáhají plnit dlouhodobé marketingové cíle, například:

  • příspěvky na blog
  • články
  • newslettery
  • white papery
  • e-booky a knihy
  • PR články
  • tištěné katalogy a magazíny
  • podcasty

Copywriting vs. content writing: 4 základní rozdíly

Copywriter prodává, content writer informuje

Jak už jsme zmínili výše, hlavním úkolem copywritera je vyvolat okamžitou reakci vašich zákazníků. Copywriting je tedy zaměřen primárně na prodej vašeho produktu. Snaží se přesvědčit vaše zákazníky, aby si rozklikli váš post na Facebooku, navštívili vaše webové stránky a ve finále především koupili váš produkt nebo využili vaše služby.

Content writer naopak přispívá spíše k budování značky a k jejímu ukotvení na trhu. Vypráví váš příběh a snaží se seznámit zákazníky s filozofií vaší firmy. Primárním úkolem content writera je kreativní formou informovat, zabavit nebo vzdělávat kohokoliv, kdo navštíví váš blog, přečte si váš magazín nebo článek na vašem webu.

Copywriter pracuje s kratšími texty, content writer píše příběhy

Náplní práce copywritera jsou většinou krátké texty, které mají především zaujmout a prodat produkt – reklamy, billboardy, popisky na e-shopu a podobně.

Content writer tvoří spíše delší texty. Vypráví příběh na vašem blogu, tvoří kvalitní obsah na váš web, zabývá se PR články a newslettery. Zkrátka tvoří texty, které nemají za cíl v první řadě prodej, ale spíše vytváření vztahu s vašimi klienty a obchodními partnery.

Copywriterovi stačí dobrá úroveň češtiny, content writer by měl mít vědomosti i o SEO

Je pravda, že hlavně v prostředí menších firem content writer často plní i funkci copywritera, nemělo by to však být naopak. Content writer by měl mít širší rozsah vědomostí. Měl by například mít i dobrý přehled o SEO. Jeho úkolem není okamžitý prodej, ale dlouhodobější marketingová strategie. Dobrý content writer tedy bude vědět, o jakých tématech psát, aby navázal kontakt s co největším počtem vašim potenciálních zákazníků.

Copywriter poskytuje okamžitý výsledek, content writer se soustředí na dlouhodobé cíle

I když je okamžitý prodej spíše náplní práce copywritera, content writer se pochopitelně na výsledky zaměřuje také. Zatímco u reklamy máte okamžitý přehled o tom, kolik lidí navštívilo vaše stránky nebo rozkliklo odkaz, práce content writera se projeví až v delším časovém horizontu. Content writing klade důraz na navázání vztahu s klienty, budování důvěry ve váš branding, a to zkrátka nějakou dobu zabere.

Doufáme, že už je pro vás nyní rozdíl mezi těmito dvěma pojmy trochu jasnější. V našem domácím prostředí sice copywriter obvykle zvládá i práci content writera, ale díky tomu, jak je tento název rozšířený, je pro podnikatele často časově náročnější odlišit copywritera od nepříliš úspěšného pisálka. A vy jste teď o krok napřed! Hledáte-li právě nové zaměstnance, nebo naopak novou práci, můžete se teď blýsknout svými znalostmi terminologie.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

juraj-harkabuzik-web

Jak vytvořit zákaznickou podporu e-shopu? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

petr-macek-web

Jak připravit firmu na oživení ekonomiky? | Petr Macek (Caflou.cz)

kafka-pelanek-web

Předání firmy nástupci | Daniel Kafka & Radim Pelánek (Fragile)

Právě vyšlo

tomas-pilsky-web

Jak se změnil obchod v CZC.cz za 10 let? | Tomáš Pilský

adam-soukal-web

Pohledávky e-shopů, financování a budoucnost e-commerce | Adam Šoukal (Roger)

michal-macourek-web

Vstup retailové firmy do on-linu | Michal Macourek (BENU)

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

TOP obsah

juraj-sutoris-web

Juraj Sutoris: Krach v podnikání, pád na dno, drogová závislost

jaroslav-baier-web

Růst e-shopu očima právníka | Jaroslav Baier

michal-koubek-jaroslav-baier-web

Finanční potíže firmy: Jak je řešit? | Michal Koubek a Jaroslav Baier

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize