Inzerce

Co to jsou opce a jak se s nimi obchoduje?

Pro začínající podnikatele je opce ideálním nástrojem omezení rizika. Máte o něco zájem a nejste si jistí svojí volbou? Máte nedostatek prostředků, ale předpokládáte, že brzy se situace změní? Potřebujete peníze, ale nevíte, zda je výhodné prodat? Potom je opce ideálním řešením.

Inzerce

Co to je opce?

Původně se jedná o široce pojatý právní termín, který řešil budoucí práva k prodeji, nákupu nebo nájmu. V realitních kancelářích se s tímto termínem často setkáte. Zájemce o nájemní smlouvu uzavře předběžnou smlouvu na nájem a zaplatí zálohu. Tato záloha v případě odstoupení propadne. Zájemce si tedy sjednal právo a zaplatil za svoji volbu peníze. Má tak zajištěný nájemní byt a může dál hledat vhodnější nebo levnější. Pokud se rozhodne opce nevyužít, zaplatí učitou částku, kterou kompenzuje druhé straně její čekání – dobu, kdy s bytem nebylo možné nakládat a ztrátu zisku, kterou by činil nájem.

Finanční opce

Postupně se opce stala jedním ze základních pojmů obchodování s cennými papíry. Pro burzovní trhy je opce ideálním prostředkem ke krytí zvýšených rizik. Dává také možnost si koupi nebo prodej rozmyslet za určitou cenu. Zároveň zájemce nemá povinnost koupi provést nebo uskutečnit prodej. Pokud se tedy makléř domnívá, že akcie bude stoupat, dohodne si určitou prodejní cenu, dale cenu za neuplatnění opce a vyčkává. Počítá pouze s jediným faktorem – jakmile sečte kupní cenu akcií a opční prémii a ceny akcií se dostanou přes tuto hodnotu, opci uplatní.

Druhy opcí

Existují dva základní druhy opcí. Call opce (právo vyvolat koupi) znamená smlouvu na nákup určitého objemu cenných papírů za určitou cenu. Kupující nemá povinnost tyto papíry koupit. Může nechat opci propadnout, tedy po vymezenou dobu nic neučinit. Nebo ji může dál prodat jinému zájemci.

Put opce (právo uskutečnit prodej) je opačným právem. Výzvou kupujícímu vyvolá makléř okamžitý prodej akcií. Put opce se využívá při poklesu akcií. Když akcie klesnou pod opční hodnotu včetně prémie, vyplatí se je prodat. Naopak v případě, že akcie začnou stoupat, opce zůstane nevyužitá.

Cenné papíry

Nákup a prodej cenných papírů pomocí opcí se netýká jen akcií. Cennými papíry jsou obligace, dluhopisy, pokladniční poukázky, futures nebo komodity jako zlato či platina. Na opční obchody jsou finanční trhy dobře vybaveny. Makléři často sami nabízejí uzavření opcí, tedy odložení obchodu na určitou dobu. O ceně akcií spekuluje totiž nejen zájemce o uzavření opce, ale také držitel aktiv. Akcie, kterými neobchoduje, nabídne do opce. Získá tak určité finanční prostředky, aniž by musel spekulativně prodávat či nakupovat.

Spekulace na ČEZ

ČEZ je největší česká firma a její akcie se ve velkých objemech prodávají na Burze cenných papírů Praha (BCPP). Makléř může ráno nakoupit a večer prodat. Nebo ráno prodat a večer při poklesu nakoupit větší množství cenných papírů. Ale může uzavřít opci. Pokud sleduje situaci kolem společnosti ČEZ, pak má třeba důvod pro optimizmus a růst cen akcií. ČEZ třeba získá povolení dostavby dalších jaderných bloků nebo koupí lukrativní společnost v zahraničí. Než taková situace nastane, obchodník uzavře třeba měsíční opci na 700 Kč za akcii, nakoupí 1.000 akcií, zaplatí 20.000 Kč jako opční prémii. Nyní bude čekat a doufat, že akcie ČEZu stoupnou nad hodnotu 720 Kč. Jakmile budou na 800 Kč a ještě neskončí doba opce, koupí za 700.000 domluvený objem akcií, celkově zaplatil 720.000 Kč, ale získal 800.000 Kč. Když akcie obratem prodá, má zisk 80.000 Kč.

Takovým způsobem probíhají opční obchody. Jedna strana chce získat prémii za čekání a domnívá se, že akcie neporostou nebo spíše budou klesat. Druhá strana naopak očekává růst nebo pokles, aby za vložené peníze za akcie spolu s opční prémií co nejvíce vydělala. Jedná se tedy o určitý druh a metodu vytváření zisku při snížení rizik.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

vit-endler-web

Dluhy: Jak díky nim dosáhnout finanční nezávislosti? | Vít Endler (finGOOD.cz)

petr-horak-web

Petr Horák (PPL CZ): Řízení firmy, budoucnost logistiky, firemní kultura

lukas-kovac-web

Rozjezd Qerka, B2B prodej, získávání investorů | Lukáš Kovač

Právě vyšlo

martin-stanovsky-web

Řízení cashflow digitální agentury | Martin Stanovský

katerina-hanusova-web

Tragédie v rodině a rozjezd prosperujícího e-shopu | Kateřina Hanušová (NaSvačinu.cz)

ondrej-hajek-web

Růst firmy: Co musíte udělat, abyste ho nebrzdili? | Ondřej Hájek (eHub.cz)

Nejoblíbenější

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

jaroslav-kaucky-web

Úspěchy a pády e-shopů s módou | Jaroslav Kaucký (Bibloo, UrbanStore.cz)

vit-endler-web

Jak si sestavit osobní rozpočet? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

miroslav-udan-web

Miroslav Uďan: Budování Shoptetu, z korporátu do firmy, přístup k podnikání

jan-rezac-web

Jan Řezáč: Založení agentury, finanční řízení firmy, růst v podnikání