Inzerce

Ochrana hospodářské soutěže aneb Když se dva chtějí domluvit, jak ostatním nedat šanci

Většina podnikatelů má jen mlhavou představu o hospodářské soutěži. Vzhledem k politické situaci a korupci se možnost nekalého jednání podceňuje, není tak atraktivním problémem. A přece se s nekalou konkurencí setkáváme na každém kroku.

Inzerce

USA – země s dlouhou tradicí boje proti nekalým praktikám

Nedávno se objevila zpráva o žalobě USA proti Apple. Velkoobchody s knihami se dohodly na společných cenách za elektronické knihy. Apple inkasuje za navýšené ceny vysokou provizi. Taková praktika dohnala americké Ministerstvo spravedlnosti k žalobě proti této velké nadnárodní společnosti. Tyto praktiky USA důsledně kontrolují a brání se jim.

Proč to stát brání, když získá větší prostředky do státní pokladny? Protože tyto praktiky zlikvidují konkurenci, zastaví rozvoj podnikání a zaviní úpadek hospodářství.

TIP: Hospodářská kriminalita v obecném pojetí!

Stát není jen inkasním místem daní

Ochrana trhu je důležitá pro každého. Pro podnikatele i pro zákazníka. Monopol, nebo někdo s konkurenční výhodou, chce zabránit jiným podnikatelům prodávat svoje zboží. Chce získat takové postavení, aby si cenu mohl diktovat a profitovat tak nikoliv z výhodného výrobku, ale z pozice síly a vlivu. Může tak stanovit vysoké ceny, nepřiměřené zisky a zasloužit si trvalou rentu bez námahy.

S běžnou praktikou omezování vlivu na trhu se setkal téměř každý podnikatel ve sféře obchodu, stavebnictví nebo při veřejných zakázkách.  Stává se, že se v obci domluví jediné dva obchody a určí vysoké ceny za chléb. Na tržišti, ač je volných míst dostatek, se „trhovci“ domluví, že pána s levnými kuřaty mezi sebe nepustí. Jeden ze dvou obchodů se stejným zbožím naláká zákazníky na nízké ceny, ale u pokladny jim vnutí další, předražený výrobek. A nakonec může dojít i k pomluvám, které zapříčiní nízký prodej zboží konkurence. Toto vše jsou nekalé praktiky a setkáváme se s nimi denně.

Obrana proti nekalým praktikám

Nekalé praktiky poškozují nejen podnikatele mezi sebou, ale v konečném důsledku i spotřebitele a stát. Zákazník nedostane kvalitní zboží, nemá možnost výběru, cena je příliš vysoká. Stát je „tlačen“ monopolem k nevýhodným podmínkám nebo k vytváření podivných zákonů trhu. Pro takový případ existuje ÚOHS – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten má povinnost vést šetření a bránit takovým praktikám.

V USA tak činí Ministerstvo spravedlnosti a nebojí se žalovat i vlivné a velké firmy. Apple prodává elektronické knihy velkých vydavatelství za cenu 13 – 14 USD. Amazon za cenu 10 USD. Apple se domluvil s dodavateli na 30% provizi z ceny. Vydavatelé knih byli povinni prodávat jiným obchodníkům za stejných podmínek. Pravděpodobně se jednalo o nekalou soutěž. Bude zajímavé sledovat, jak soud dopadne. Velké společnosti často raděj zaplatí škody, aby v očích veřejnosti nevypadaly špatně. Podnikatelům nezbývá, než se obracet na ÚOHS nebo na soud. Nekalými praktikami je totiž zaplevelen celý podnikatelský trh v ČR.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

marek-odehnal-web

Finanční krize: Co se z nich můžeme naučit pro naše investování? | Marek Odehnal

marketa-danisova-web

Nejčastější chyby v e-mail marketingu | Markéta Danišová (SmartEmailing.cz)

max-kovar-web

Jak se staví sklad? | Max Kovář (Skladon)

Právě vyšlo

pavla-arnoldova-web

Hledání nových zaměstnanců do digitální agentury | Pavla Arnoldová (Fragile)

vit-endler-web

Aktuálně v e-commerce: Na čem teď pracovat? | Vít Endler (finGOOD.cz)

andrea-tesakova-web

Překlady a lokalizace webu. Jak to procesně zvládnout? | Andrea Tesáková (Expandeco)

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

Hman

Před 9 roky

Meagan,Thank you so much for all the kind words, very sweet of you! I will send you an email very soon and hopefully we can chat about evyrhteing. Talk to you soon!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

andrej-kiska-ml-web

Andrej Kiska ml.: Osobnost podnikatelů, získávání investora, úspěch startupů

jakub-unger-web

Jakub Unger (Seznam Zprávy): Tvoříme médium budoucnosti. Sleduje nás 3,5 milionu lidí měsíčně

tomas-raska-web

Krize ve firmách: Jak vznikají a jak jim předejít? | Tomáš Raška (Natland)

martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas (ADLER): Strategie v podnikání, řízení firmy, zvládání krize