Inzerce

Ochrana hospodářské soutěže aneb Když se dva chtějí domluvit, jak ostatním nedat šanci

Většina podnikatelů má jen mlhavou představu o hospodářské soutěži. Vzhledem k politické situaci a korupci se možnost nekalého jednání podceňuje, není tak atraktivním problémem. A přece se s nekalou konkurencí setkáváme na každém kroku.

Inzerce

USA – země s dlouhou tradicí boje proti nekalým praktikám

Nedávno se objevila zpráva o žalobě USA proti Apple. Velkoobchody s knihami se dohodly na společných cenách za elektronické knihy. Apple inkasuje za navýšené ceny vysokou provizi. Taková praktika dohnala americké Ministerstvo spravedlnosti k žalobě proti této velké nadnárodní společnosti. Tyto praktiky USA důsledně kontrolují a brání se jim.

Proč to stát brání, když získá větší prostředky do státní pokladny? Protože tyto praktiky zlikvidují konkurenci, zastaví rozvoj podnikání a zaviní úpadek hospodářství.

TIP: Hospodářská kriminalita v obecném pojetí!

Stát není jen inkasním místem daní

Ochrana trhu je důležitá pro každého. Pro podnikatele i pro zákazníka. Monopol, nebo někdo s konkurenční výhodou, chce zabránit jiným podnikatelům prodávat svoje zboží. Chce získat takové postavení, aby si cenu mohl diktovat a profitovat tak nikoliv z výhodného výrobku, ale z pozice síly a vlivu. Může tak stanovit vysoké ceny, nepřiměřené zisky a zasloužit si trvalou rentu bez námahy.

S běžnou praktikou omezování vlivu na trhu se setkal téměř každý podnikatel ve sféře obchodu, stavebnictví nebo při veřejných zakázkách.  Stává se, že se v obci domluví jediné dva obchody a určí vysoké ceny za chléb. Na tržišti, ač je volných míst dostatek, se „trhovci“ domluví, že pána s levnými kuřaty mezi sebe nepustí. Jeden ze dvou obchodů se stejným zbožím naláká zákazníky na nízké ceny, ale u pokladny jim vnutí další, předražený výrobek. A nakonec může dojít i k pomluvám, které zapříčiní nízký prodej zboží konkurence. Toto vše jsou nekalé praktiky a setkáváme se s nimi denně.

Obrana proti nekalým praktikám

Nekalé praktiky poškozují nejen podnikatele mezi sebou, ale v konečném důsledku i spotřebitele a stát. Zákazník nedostane kvalitní zboží, nemá možnost výběru, cena je příliš vysoká. Stát je „tlačen“ monopolem k nevýhodným podmínkám nebo k vytváření podivných zákonů trhu. Pro takový případ existuje ÚOHS – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten má povinnost vést šetření a bránit takovým praktikám.

V USA tak činí Ministerstvo spravedlnosti a nebojí se žalovat i vlivné a velké firmy. Apple prodává elektronické knihy velkých vydavatelství za cenu 13 – 14 USD. Amazon za cenu 10 USD. Apple se domluvil s dodavateli na 30% provizi z ceny. Vydavatelé knih byli povinni prodávat jiným obchodníkům za stejných podmínek. Pravděpodobně se jednalo o nekalou soutěž. Bude zajímavé sledovat, jak soud dopadne. Velké společnosti často raděj zaplatí škody, aby v očích veřejnosti nevypadaly špatně. Podnikatelům nezbývá, než se obracet na ÚOHS nebo na soud. Nekalými praktikami je totiž zaplevelen celý podnikatelský trh v ČR.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
michal-molcan-web

Řízení a byznys magazínu v 70 zemích světa | Michal Molčan

igor-kibrik-web

Jak se odlišit od konkurence? Strategie webu s recepty | Igor Kibrik

Pro předplatitele
pav-jindra-web

Znalost zákazníka. Proč webová analytika nestačí? | Matez Jindra & Honza Páv

Právě vyšlo

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Co určuje jejich hodnotu a proč kolísá? | Adam Neuberger (Probinex)

Pro předplatitele
miroslav-tesar-web

Astratex: Jak dobývá Evropu? | Miroslav Tesař

Pro předplatitele
vaclav-stanek-web

Václav Staněk: Jak Vasky vyrostly díky marketingu?

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

Pro předplatitele
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Pro předplatitele
ivana-sediva-web

Růst firmy: Jak mu postavit pevné základy? | Ivana Šedivá

Komentáře

Hman

Před 9 roky

Meagan,Thank you so much for all the kind words, very sweet of you! I will send you an email very soon and hopefully we can chat about evyrhteing. Talk to you soon!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

max-kovar-web

Skladník e-shopu: Jak se připravit na sezónu a jak řídit sklad? | Max Kovář (Skladon)

vit-endler-web

Jak si sestavit osobní rozpočet? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Pro předplatitele
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý

Pro předplatitele
pavel-milan-cerny-web

Jak nastavit firmu a žít plnohodnotný život? | Pavel Milan Černý (Econea.cz)