Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Ochrana hospodářské soutěže aneb Když se dva chtějí domluvit, jak ostatním nedat šanci

Většina podnikatelů má jen mlhavou představu o hospodářské soutěži. Vzhledem k politické situaci a korupci se možnost nekalého jednání podceňuje, není tak atraktivním problémem. A přece se s nekalou konkurencí setkáváme na každém kroku.

Inzerce

USA – země s dlouhou tradicí boje proti nekalým praktikám

Nedávno se objevila zpráva o žalobě USA proti Apple. Velkoobchody s knihami se dohodly na společných cenách za elektronické knihy. Apple inkasuje za navýšené ceny vysokou provizi. Taková praktika dohnala americké Ministerstvo spravedlnosti k žalobě proti této velké nadnárodní společnosti. Tyto praktiky USA důsledně kontrolují a brání se jim.

Proč to stát brání, když získá větší prostředky do státní pokladny? Protože tyto praktiky zlikvidují konkurenci, zastaví rozvoj podnikání a zaviní úpadek hospodářství.

TIP: Hospodářská kriminalita v obecném pojetí!

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Stát není jen inkasním místem daní

Ochrana trhu je důležitá pro každého. Pro podnikatele i pro zákazníka. Monopol, nebo někdo s konkurenční výhodou, chce zabránit jiným podnikatelům prodávat svoje zboží. Chce získat takové postavení, aby si cenu mohl diktovat a profitovat tak nikoliv z výhodného výrobku, ale z pozice síly a vlivu. Může tak stanovit vysoké ceny, nepřiměřené zisky a zasloužit si trvalou rentu bez námahy.

S běžnou praktikou omezování vlivu na trhu se setkal téměř každý podnikatel ve sféře obchodu, stavebnictví nebo při veřejných zakázkách.  Stává se, že se v obci domluví jediné dva obchody a určí vysoké ceny za chléb. Na tržišti, ač je volných míst dostatek, se „trhovci“ domluví, že pána s levnými kuřaty mezi sebe nepustí. Jeden ze dvou obchodů se stejným zbožím naláká zákazníky na nízké ceny, ale u pokladny jim vnutí další, předražený výrobek. A nakonec může dojít i k pomluvám, které zapříčiní nízký prodej zboží konkurence. Toto vše jsou nekalé praktiky a setkáváme se s nimi denně.

Obrana proti nekalým praktikám

Nekalé praktiky poškozují nejen podnikatele mezi sebou, ale v konečném důsledku i spotřebitele a stát. Zákazník nedostane kvalitní zboží, nemá možnost výběru, cena je příliš vysoká. Stát je „tlačen“ monopolem k nevýhodným podmínkám nebo k vytváření podivných zákonů trhu. Pro takový případ existuje ÚOHS – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten má povinnost vést šetření a bránit takovým praktikám.

V USA tak činí Ministerstvo spravedlnosti a nebojí se žalovat i vlivné a velké firmy. Apple prodává elektronické knihy velkých vydavatelství za cenu 13 – 14 USD. Amazon za cenu 10 USD. Apple se domluvil s dodavateli na 30% provizi z ceny. Vydavatelé knih byli povinni prodávat jiným obchodníkům za stejných podmínek. Pravděpodobně se jednalo o nekalou soutěž. Bude zajímavé sledovat, jak soud dopadne. Velké společnosti často raděj zaplatí škody, aby v očích veřejnosti nevypadaly špatně. Podnikatelům nezbývá, než se obracet na ÚOHS nebo na soud. Nekalými praktikami je totiž zaplevelen celý podnikatelský trh v ČR.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

lukas-hejtmanek-web

200 farmářů v Kambodži. Jak funguje byznys pepře pepperfield? | Lukáš Hejtmánek

Premium
milan-petr-web

Finanční zdraví firmy, potenciál růstu a kamenné prodejny | Milan Petr (McPen)

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

Právě vyšlo

Premium
martin-penicka-web

Zažité metody nefungují. Řízení firmy je velmi komplexní | Martin Pěnička (TisknuLevně.cz)

petr-macek-web

Finanční řízení firmy v nepříznivé době | Petr Macek (Caflou)

Premium
karel-parizek-web

Jak řídit marketingový tým? | Karel Pařízek

Nejoblíbenější

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Komentáře

Hman

Před 11 roky

Meagan,Thank you so much for all the kind words, very sweet of you! I will send you an email very soon and hopefully we can chat about evyrhteing. Talk to you soon!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Inzerce