Inzerce

Co je to prokura? Jaká oprávnění má prokurista?

Prokura není u laické veřejnosti příliš známá, naopak v obchodních vztazích se jedná o běžný způsob zastoupení podnikatele upravený § 14  obchodního zákoníku. Zastoupit se formou prokury může jak podnikatel – fyzická osoba, tak právnická. Prokurou  zmocňuje podnikatel prokuristu ke všem právním úkonům, k nimž  dochází  při  provozu  podniku,  i  když  se k nim jinak vyžaduje zvláštní plná moc.

Inzerce

Prokuristou může být pouze fyzická osoba. Není však vyloučeno, aby byla prokura udělena více osobám. Potom je k zastupování a podepisování  oprávněn  každý z prokuristů samostatně nebo souhlasným projevem vůle všech nebo alespoň dvou z nich.

Vznik  prokury

Prokura se uděluje nejčastěji písemně. Ústně může být udělena pouze v případě, že prokurista v rámci svého oprávnění nebude činit písemné právní úkony.

Udělení prokury je účinné až zápisem do obchodního rejstříku. Pokud byla prokura udělena více osobám, musí návrh na zápis obsahovat i určení, zda každý  prokurista  může  jednat  samostatně, popřípadě kolik prokuristů musí jednat společně.

Oprávnění prokuristy

Prokurista má široká oprávnění, může činit za podnikatele všechny právní úkony v souvislosti s provozem podniku. U písemných úkonů se prokurista podepisuje tak, že k firmě podnikatele, za kterého jedná, připojí dodatek označující prokuru a svůj podpis.

Prokurista nemůže zcizovat nemovitosti ani je zatěžovat, ledaže je toto oprávnění výslovně v udělení prokury uvedeno. Podnikatel může omezit oprávnění prokuristy vnitřními pokyny. Takové omezení ovšem není účinné vůči třetím osobám. Pokud tedy prokurista překročí své zúžené oprávnění, zavazuje i tak jeho jednání podnikatele.

Po  smrti  podnikatele (pokud nestanovil, že prokura smrtí zaniká) může prokurista  činit jen úkony v rámci obvyklého hospodaření, a je povinen podat  neprodleně  návrh  na  zápis tohoto omezení soudu. Úkony přesahující rámec obvyklého hospodaření může prokurista činit jen se souhlasem dědiců a se svolením soudu.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
vaclav-stanek-web

Václav Staněk: Jak Vasky vyrostly díky marketingu?

petr-macek-web

Vracíme se z home-officu do kanceláří? | Petr Macek (Caflou.cz)

vladislav-hanak-web

Finanční řízení firmy: Jak ho nastavit? | Vladislav Hanák (Sophia Solutions)

Právě vyšlo

Pro předplatitele
bronislav-soborka-web

Broňa Sobotka: Tvorba produktů a marketing na volné noze

gejza-nagy-web

Budoucnost vyhledávání na e-shopech | Gejza Nagy (Luigi’s Box)

Pro předplatitele
lubo-smid-web

Marketing STRV, komunikace s klienty, sales v zahraničí | Lubo Smid

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

Pro předplatitele
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Pro předplatitele
ivana-sediva-web

Růst firmy: Jak mu postavit pevné základy? | Ivana Šedivá

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

michael-rostock-poplar-web

Michael Rostock – Poplar: Vítězové a poražení v byznysu, předpoklady úspěchu, trendy pro startupy

jakub-unger-web

Jakub Unger (Seznam Zprávy): Tvoříme médium budoucnosti. Sleduje nás 3,5 milionu lidí měsíčně

Pro předplatitele
robert-stipek-web

Jak řídit kvalitu práce v digitální agentuře? | Robert Štípek (KOFEIN)

juraj-sutoris-web

Juraj Sutoris: Krach v podnikání, pád na dno, drogová závislost