Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

3 chyby, kterých se dopouštíme při sebevzdělávání

Jiří Rostecký
Před 9 roky
Sebevzdělávání
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Focus Pocus LTD

Zní to ze všech stran. Musíme se vzdělávat, protože je dneska rychlá doba a vyhrávají ti, co zkrátka vědí, umí a znají. A tak na sobě stále makáme, jenomže ne a ne se jim přiblížit. V čem děláme chybu?

Sebevzdělávání je mantra všeho. Pokud chcete podnikat, je pro vás bez ohledu na profesi důležité vědět a umět si poradit v různých situacích. Chcete-li se navíc živit jako konzultant, teoretický základ vám nesmí chybět.

A řada lidí se vzdělává. Snaží se číst různé články a knihy, dívat se na videa, poslouchat podcasty a jezdit po všemožných konferencích. To všechno podle mě ale nestačí a i ke sebevzdělávání je nutné uplatnit velmi strategický a kritický přístup.

Sepsal jsem proto 3 chyby, kterých jsem se dopouštěl (a občas ještě dopouštím) já sám. Třeba se v nich potkáme a zjistíte, že je děláte také.

Inzerce

Feedly – mantra všeho chytrého

Feedly, má ho snad každý. Kdo ne, využívá jinou RSS čtečku. Většina z nich v ní má uložené kanály různých českých blogů, sleduje nové články a říká tomu sebevzdělávání. Před nedávnem mi jeden můj kolega řekl, že k němu informace chodí tak nějak nahodile. Řekl jsem mu, že nevím, zda je nahodilé vzdělávání smysluplné, ale uvědomil jsem si, jak moc tím vystihl přínos všech RSS čteček.

Podle mě nestačí jen procházet RSS čtečku a číst si nové články. Mezi nimi najdete jen to, co koho právě napadlo ublognout nebo co který magazín právě vydal. Místo toho je daleko efektivnější jít za informacemi, které aktuálně potřebujete – vyhledávat si řešení svých problémů, cíleně se rozvíjet v oblastech, které právě teď zkoumáte, apod.

Zkuste místo čtení nových článků v RSS čtečce googlit. Najděte si články na témata, ve kterých se potřebujete zlepšit. Pokuste se hledat takový obsah, který řeší váš aktuální problém, a nenechávejte své vzdělávání na tom, co se vám ukáže ve Feedly.

Houba nasátá informacemi

O tom, co vás právě pálí, píšu schválně. Sám to tak totiž dělám skoro denně. Snažím se hledat odpovědi na své otázky a k Feedly se dostanu jen tehdy, když mám čas a náladu zjistit, co se právě děje a o čem píšou čeští blogeři. Hledáním řešení mých problémů se ale nutím i k jejich vyzkoušení v praxi.

Odpovězte si sami. Kolikrát jste náhodou narazili na nějaký článek v RSS čtečce a okamžitě jste v něm nalezené rady aplikovali do praxe? Možná ani jednou.

Pokud ale hledáte konkrétní věci (a čtete třeba i starší články), hledáte tím vlastně pomoc s tím, co právě děláte. Díky tomu to můžete snadno vyzkoušet v praxi na aktuálním problému a třeba jej tím i vyřešit. Já to tak dělám zcela běžně.

Sebevzdělávání
Nedělejte stejnou chybu jako většina. Netravte čas nad něčím, co vám nijak nepomáhá. Soustřeďte se a přehodnocujte. | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Focus Pocus LTD

Tento nikterak zvlášť objevný postup, který ale řada lidí vůbec neaplikuje, řeší ještě jeden problém – přijímáte méně irelevantních informací. Pokud jste jako většina, máte v RSS čtečce blogy na různá témata – od výlevů osobních strastí po firemní blogy. Procházením takové směsice článků se jednou dostanete ke čtení o copywritingu, jindy zase o SEO apod.

To vám sice pomáhá udržovat si aktuální rozhled, ale nemělo by to být to jediné, co pro sebe děláte. Soustřeďte se (klidně jen dočasně) na jednu oblast a v ní si dohledejte co nejvíce informací. Ty zkoumejte, zkoušejte a vyhodnocujte.

Bezmezná důvěra

V Česku i v zahraničí trpíme nekvalitou informací, ke kterým můžeme různými cestami dojít. Tu je neaktuální informace. Tu zase něco, co ve skutečnosti neplatí. Jinde zase potřeboval někdo jen napsat článek. A tak vůbec nemáme záruku, že to bude fungovat v praxi.

Je to mnohdy složité, ale naučil jsem se vyhledávat stejné informace na více nezávislých zdrojích. Snažím se předem zjistit, koho vlastně čtu a co má autor za sebou. Nejde mi jen o to, co daný člověk říká, ale i o to, kým je a co dokázal.

A samozřejmě se snažím v praxi informace ověřovat. V minulosti jsem přišel na spoustu obecných doporučení, která se mi povedla vyvrátit, protože v marketingu potvrzují výjimky pravidlo a každý případ je specifický.

Nedůvěřujte každému, kdo dokázal něco napsat na internet. Přemýšlejte nad informací v širším pohledu a snažte se nejdřív zjistit, zda je autor vůbec kvalifikovaný vám v této věci radit. A zkoušejte, hrajte si a vyhodnocujte. Tím se naučíte nejvíc.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Mário Roženský Sledovat @mariorozensky

Před 9 roky

Největší chybou je, že se lidé často vzdělávají místo toho, aby pracovali. Je to vlastně taková krásná prokrastinace, která tak nevypadá :D.

Odpovědět »

Ivo Sledovat @investomanie

Před 9 roky

V zásadě pravda, ale struktura článku by chtěla poladit. Nazvu-li to 3 chyby, líbilo by se mi mít to označené jako chyba 1 XXX atd. Takto se mi to celé slilo v to, že Feedly je příčina všeho zla :)
btw: kolik lidí použije na kontrolní otázku „Kontrolní otázka: 9 x 8 =“ kalkulačku? :)

Odpovědět »

Jarek Mikeš Sledovat @JarekMikes

Před 9 roky

Nebo se vzdělávají až moc. Pak jsou přeplnění informacemi a moudrami, které neumí využít. Pak jediný způsob jak je ze sebe užitečně dostat je učit další ty naučené moudra :-). A tak nám vzniká skupina lidí, na kterou narážíme čím dál častěji.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing