Inspirace pro vaše podnikání a marketing

6 důvodů, proč se v internetovém marketingu zapomíná na SEO

Sponzorováno

Chcete vědět, proč v internetovém marketingu firmy často zapomínají na SEO? Vlastně ani nezapomínají, ale jednoduše SEO neřeší a proto jsem sepsal důvody, proč tuto kouzelnou oblast často opomíjí. Kdo má e-shop, tak o SEO už určitě slyšel, ale zde bych chtěl zmínit běžné firmy, které nabízí nějakou službu, mají webovou prezentaci. Internetový marketing je hodně obsáhlá oblast a je zde prostor na to, zapomenout i na ty důležité oblasti, kde SEO rozhodně patří.

SEO není reklama, ale často si tuto oblast lidé spojují s těmi otravnými bannery a reklamou, které vyskakují na internetu od Facebooku až po jejich oblíbené magazíny či vyhledávač. SEO, tedy optimalizace webových stránek pro vyhledávače však není žádná otravná reklama. Cílem SEO je zobrazit webovou stránku na základě dotazu, který uživatelé opravdu zadávají ve vyhledávači Google nebo Seznam, je zde tedy jeden podstatný rozdíl. Zde se zobrazují přirozené výsledky, tedy odpovědi na dotaz, který někdo skutečně hledá. Proč tedy firmy často neřeší SEO, když to v podstatě není žádná vtíravá reklama, nikdo se nikomu nevnucuje a celkově takový marketing působí důvěryhodně? Když se tím podstatně zviditelní firma na internetu?

Proč tedy firmy neřeší SEO?

Jako SEO specialista, který v oboru již žije 9 let mohu říci vlastní zkušenosti. V bodech řeknu hlavní příčiny a poté je následně rozvedu. Proč se tedy často neřeší SEO?

  1. Neznalost a firmy nevědí, že SEO má přínos v marketingu
  2. Nabídky SEO specialistů a agentur nejsou moc konkrétní
  3. Na výsledky v SEO si musí firmy počkat řadu měsíců
  4. Nedůvěryhodnost
  5. Špatně se hodnotí práce SEO, je málo výkonnostní
  6. Je to moc odborné, nerozumí tomuto oboru

Je rozdíl provozovat eshop nebo mít jen webovou prezentaci firmy. U eshopu je potřeba hledat marketingové kanály důležitým krokem. Tvůrci eshopu v podstatě navádějí klienta, aby se zajímal o marketing a hledal příležitosti, jak eshop zviditelnit, zvýšit návštěvnost a obrat. Je to jejich povinnost, protože neprosperující eshop znamená i konec jejich klienta. U tvůrců webových stránek, kdy klient chce jednoduchou webovou vizitku, tak je situace jiná. Tvůrce splní přání klienta, web funguje. Samotná existence však většinou nestačí. Proč tedy firmy neřeší SEO, které jim může pomoci?

1. Neznalost a firmy nevědí, že SEO má přínos v marketingu

Často se mi stává, že mě osloví firma s tím, že neví proč, ale poptávkový formulář nikdo na webové stránce nevyplňuje, maily nikdo nepíše a telefon nezvoní. Často firmám funguje jen offline marketing, tedy jejich vlastní obchodní činnost a reference, ale přínos z webové stránky nemohou nijak vyhodnotit a zlepšit. Často mají krásné webové prezentace, na které je radost pohledět. Samotný problém je už v samotné neznalosti. Firma, který vytvořila webovou stránku třeba masážnímu salónu, tak poté jednoduše dostatečně nevysvětlila důležitost, aby si našli odborníka přes internetový marketing, SEO a PPC reklamu, který by navrhnul správnou strategii, ukázal směr a o vše se postaral v případě potřeby. Firmy jednoduše neví, jaký má SEO přínos, že SEO zajistí, aby ten masážní salón z Ostravy byl dobře dohledatelný ve vyhledávači na klíčové slovo „masáže Ostrava“, že penzion v Beskydech bude dohledatelný na slovo „ubytování Beskydy“, ideálně na první stránce, která přinese masážnímu salónu dostatek zájemců o masáže a penzionu zase naplnění dostatečné ubytovací kapacity.

2. Nabídky SEO specialistů a agentur nejsou moc konkrétní

V případě, že si tedy firma už uvědomuje důležitost SEO, tedy optimalizace webové stránky pro vyhledávače, tak nastává tento problém, že klient osloví SEO specialistu či agenturu, ale výsledek je takový málo pochopitelný. Z několika důvodů. Není to poptávka po chlebu s mlékem, ale po něčem odborném. Chyba je často už v samotném zadání, které je nekonkrétní a v lepším případě to vyžaduje další komunikaci formou e-mailu nebo telefonicky, než se obě strany pochopí. Nabídka tedy vychází z daného zadání a i poté, co je konkrétní, dobře formulované, tak vzniká jeden problém. Často nabídka neobsahuje samou podstatu, kdy může klient očekávat výsledky a jaké konkrétní výsledky. Proč? Protože to není tak jednoduché a na toto téma bych mohl mluvit hodinu, ale moc se nesetkáte ve smlouvě se zárukami ve smyslu „Na klíčové slovo ubytování Beskydy, penzion Beskydy a hotel Beskydy budete do 10.pozice za 4 měsíce a za další 4 měsíce do 3.pozice a poslední 4 měsíce na 1.pozici.“ a pokud ano, tak mi pošlete tip na agenturu.

3. Na výsledky v SEO si musí firmy počkat řadu měsíců

I kdyby marketingová firma nabízela zázračné SEO, které vás dostane na výsluní ve vyhledávačích, tak i přesto tu bude dlouhý termín realizace. Výsledky v SEO trvají měsíce, protože než doslova „ukecáte ten Googl, že si webík zaslouží lepší pozici“, tak si chvíli počkáte. Nejčastěji se uvádí, že první výsledky jsou po 3 měsících, kdy slušné výsledky jsou až po 8 měsících a o dokonalé výsledky se musí bojovat i roky, ale hodně záleží na tom, v jak moc konkurenčním oboru bojujete o lepší pozice. Investovat x měsíců a doufat, že výsledky se dostaví, to někoho odradí. SEO specialista musí udělat řádnou analýzu klíčových slov, upravit obsahovou část webu, vyřádit se v linkbuildingu a dlouhodobě „ukecávat“ vyhledávač, že webová stránka je tak „super“ a všichni se o ní „baví“, jak je „populární“, jak má „skvělý obsah“ a celé to působilo „přirozeně“.

4. Nedůvěryhodnost

Překonat strach, aby firma důvěřovala SEO specialistovi, není jednoduché. Nabídky nejsou moc konkrétní (bod č.2), na výsledky se musí dlouho čekat (bod č.3) a nyní důvěřovat? Zde se určitě vyplatí zeptat v okolí a u známých nebo svého tvůrce webu, jestli nemá vhodné doporučení. Je dobré důvěřovat někomu, koho znáte. Pokud nějaký SEO specialista dobře optimalizoval web vašemu známému, tak je vyšší pravděpodobnost, že budete taky spokojeni.

Dále firma nemusí důvěřovat ani faktu, že má SEO dostatečný přínos. Pokud se však webové stránka optimalizuje na vhodná klíčová slova od správného specialisty, tak je malá šance, že bude firma někdy litovat, že se rozhodli využít služeb SEO.

5. Špatně se hodnotí práce SEO, je málo výkonnostní

Je to možná předsudek, že odvedenou práci na SEO můžeme špatně měřit, hodnotit. My totiž dokážeme přesně změřit nárůst návštěv z Google.cz a Seznam.cz, porovnat se stejným měsícem minulý rok a vyhodnotit. Můžeme si změřit výchozí pozice klíčových slov s obdobím po 6 měsíců, po roce. Bohužel nejde hodnotit práci třeba za měsíc, za dva, někdy ani za tři. Je to dlouhodobá činnost, která se projeví později. SEO není typickým příkladem výkonnostního marketingu, protože si nemůžeme tak snadno stanovit PNO či ROI, zvláště pokud měříme výkonnost SEO u webové prezentace, kde není eshop. Nic není nemožné, každý vyplněný formulář může mít pro firmu určitou hodnotu, ale nemůžeme rychle reagovat a přizpůsobovat se, tak jako je tomu například u PPC reklamních kampaní, kde máte vše pod kontrolou a můžete vyhodnocovat každý měsíc nebo i týden.

U PPC reklamy je to jednoduché ve stylu „Hm, tak první měsíc byly náklady například 20.000 Kč a získali jsme 40 vyplněných formulářů. Náklady na získání jednoho formuláře je 500 Kč.OK, funguje to, tak jedeme dál a třeba ještě ve větším rozsahu“. U SEO si jen tak nemůžeme první měsíc jednoduše říci „Aha, náklady byly 10.000 Kč a jsme pořád na stejné úrovní jako bez SEO“ nebo „Po třech měsících náklady byly celkem 30.000 Kč a získali jsme 10 formulářů více než obvykle, tak to se mi nevyplatí.“ SEO se krásně doplňuje. Já osobně jsem zastáncem toho, že SEO by nemělo být v žádném případě jediným marketingovým kanálem a k tomu je třeba přistupovat a hledat další možností právě v PPC reklamě, Facebook a e-mail marketingu apod.

6. SEO je moc odborné, nerozumí tomuto oboru

SEO je sice odborná činnost, ale podobně jako PPC má své základní principy a není to tak záhadná oblast, která nelze pochopit. Marketingový agentura nebo freelancer musí s klientem dostatečně komunikovat, aby pochopil, za co platí, co mu přináší a kde se směřuje. SEO zasahuje do ostatních oborů marketingu a je třeba přistupovat ke každé webové stránce individuálně, ale s komplexním nadhledem, zapojit do projektu své know-how a intuici, poté to srozumitelně sdělit klientovi, aby pochopil, že je ve správných rukou.

Přiznávám, že SEO není jednoduchá oblast marketingu. Optimalizoval jsem více než stovku webových stránek, účastnil jsem se desítek školení nebo konferencí, ptal se svých kolegů, inspiroval jsem se od druhých, testoval, četl hodiny blogů, diskuzních fór nebo Facebook skupin, používám placené nástroje jako Collabim, Ahrefs, Majestic, MarketingMiner, Semor a řadu dalších neplacených, ale mám jeden tip na závěr. Nepotřebujete rozumět všemu, stačí si jen najít někoho, kdo se o to postará 😊

SEO specialista Tomáš Stýskala

Jmenuji se Tomáš Stýskala, jsem SEO specialista na volné noze a pokud budete chtít s něčím poradit, tak mi můžete napsat na info@seokonzult.cz.

Nejsem sice typický konzultant, osobně je mi blízký termín právě „SEO specialista“, protože SEO konzultanti mám pocit „více mluví než makají“ a to nemyslím špatně. Konzultant je dle mého názoru větší odborník na analýzy klíčových slov, audity, technické analýzy, konzultace, školení a specialista zase více na skutečnou práci od zajištění obsahu až po linkbuilding.

Zaměřuji se tedy na dlouhodobé spolupráce, protože nedokážu jen zjistit maximálně informací o projektu, byznysu, klíčových slovech, obsahu, najít nedostatky a pak jen doufat, že doporučení klient zvládne aplikovat do praxe. To neznamená, že bych nedokázal udělat krásnou analýzu nebo najít nedostatky, doporučit zlepšení, ale nerad z toho dělám manuál nebo doslova diplomovou práce, ale zaměřuji se opravdu na to podstatné, tzv. kontinuální SEO, kde se snažím dlouhodobě získat cílové pozice, zvyšovat návštěvnost webových stránek.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!



Skrýt reklamu