7 lidí z 10 si něco vloží do košíku v e-shopu a nenakoupí. A tahle statistika se, plus minus pár procent, drží už skoro 10 let. I přesto, že se weby objektivně zlepšují.
Inzerce
Na druhou stranu si uživatelé e-shopu stěžují pořád na ty samé věci:
Pojďme se podívat detailněji na ty 4 nejčastější důvody k tomu, aby potenciální zákazník řekl – kašlu na to
1. Příliš drahé poštovné a další náklady
Očekávám, že doprava bude za cca 90 Kč, dobírka za 40 Kč, Uloženka za 50 Kč a vyzvednutí na pobočce zdarma.
Pokud mi e-shop schovává cenu dopravy a platby, tak si říkám, co mě čeká za překvapení. Je to zvláště patrné u levného zboží, kdy jsou vedlejší náklady velká část celkové ceny.
A samozřejmě víme o tom, že na Heuréka.cz a podobných zbožových vyhledávačích je velká konkurence, takže část e-shopů bude chtít ukázat produkt co nejlevnější a následně si to vzít na dopravě. Někdy to ale není pravda a cena dopravy je hodně závislá na vybraném zboží. Zrovna teď dělám s velkým zahradnictvím a výrobcem vybavení kanceláří, a je dost rozdíl, zda si objednáte vzrostlý strom nebo sazeničku muškátu, třímetrovou tabuli nebo fixy.
Zvažte možnost dopravy zdarma (od určité výše objednávky)
Screenshot s potvrzením přidání do košíku na vasecocky.cz
Můžete dát dopravu zdarma. Ale náklady budete muset „rozpustit“ do cen zboží. Pokud to vaše konkurence nenabízí, tak se vám zvýší obrat o desítky procent. Bohužel přibude hodně objednávek levného zboží, takže si musíte zpětně dobře spočítat, zda se vám to vyplatí.
Variantou je dávat dopravu zdarma od určité výše objednávky. Je to rozumný kompromis, kdy na tom e-shop netratí kalhoty a decentně vás nutí si objednat víc nebo dražší zboží.
Každopádně nikdo nemá rád nepříjemná překvapení, takže doporučuji ukazovat odhadovanou cenu dopravy už v košíku nebo přímo u produktu (pokud má nestandardní rozměry, váhu atp. a kvůli tomu dražší dopravu).
Část uživatelů bude zvažovat, zda si pro zboží nezaj(e)de na pobočku, pokud je doprava drahá.
2. Nutnost registrace
Lidi k vám přišli nakoupit, ne se registrovat!
Nucením k registrací přicházíte o 10-30 % zakázek.
Chápu, proč to jako majitelé e-shopu chcete:
větší šance na opakovaný nákup,
jednodušší komunikace a vytvoření vztahu.
Já to chápu, jsou to dobré důvody. Ale důležité je načasování.
Screenshot přihlášení u asos.com
Asos má sice nákup bez registrace, ale uvítá vás při kliknutí na košík tahle obludnost (vlevo). Musíte si překliknout do druhé záložky (vpravo) a ani tam to není bez problémů. Potřebujete kliknout na to černé tlačítko dole.
Nabídněte registraci až po nákupu
Nechte uživatele v klidu nakoupit. Budou šťastnější a máte větší šanci, že se u vás registrují.
Protože po nich budete potřebovat jen jednu věc: heslo. Všechno ostatní už máte.
A když už jsme u hesel… chápu, že bezpečnost je pro vás důležitá, ale jsme jen lidi. Takže neházejte lidem klacky pod nohy požadavky na Velké písmeno, čísl0 nebo speciální zn@k. Nechte to na minimu 6 znaků a dejte lidem vědět, že tohle heslo není bezpečné.
Registrace po nákupu u Crate&Barrel – mohli by ale zjednodušit formulář s heslem – jedno pole s možností vidět napsaný text.
Dejte lidem důvody se registrovat
Zkuste vymyslet dobré (pro ně, ne pro vás) důvody, proč by se měly lidi registrovat.
Pár nejoblíbenějších:
sleva na příští nákup,
sledování objednávky,
exkluzivní slevy,
doprava zdarma (nebo snížení limitu pro dopravu zdarma).
Na co naopak lidi moc neslyší:
nebudete muset vyplňovat dodací údaje,
budeme si pamatovat váš košík (to můžete i tak)
můžete objednávku dokončit z jiného zařízení (se skřípáním zubů připouštím, že tohle je rozumné).
3. Komplikovaná objednávka
Víte, kolik minimálně potřebujete vyplnit formulářových polí pro dokončení objednávky? 10. A průměrná objednávka jich má 23,5.
Budete potřebovat:
celé jméno
e-mail
telefon (pokud ho potřebujete, např. kvůli dopravě)
přihlášení k newsletteru – tohle lze přesunout na děkovnou stránku
ulice vč. čísla
město
PSČ
fakturační adresa stejná jako doručovací checkbox
volba dopravy
volba platby
A v případě objednávky na firmu IČO – podle toho můžete vyplnit jméno firmy, kompletní adresu a DIČ. Když k tomu připočteme platbu kartou, tak přibudou další 3 políčka (číslo karty, exspirace a cvv kód).
A pokud chcete být frajeři, tak podle PSČ, které dáte výše, jste schopni často předvyplnit město a použít našeptavač pro ulici.
Pokud chcete něco dalšího, než je těch 10 polí, tak zvažte, jak to budete používat. A zda vám to stojí za těch 1-4 procent, které přidáním každého zbytečného pole ztratíte.
Hned následně bych zmínil SSL šifrování a zelený zámek u url adresy. Lidi už se naučili, že zámeček znamená šifrování a (určité) bezpečí. Navíc od října 2017 bude Google v prohlížeči Chrome ukazovat u nezašifrovaných webů příznak nedůvěryhodné.
Ikona zámku
Doporučuji též dávat ikonu zámku a bezpečnostních certifikátů k místům, kde uživatel vyplňuje detaily platební karty. Nejdůvěryhodnější je prý Norton (40,9 %), následovaný Google Trusted Store (22,5 %) a BBB (14,4 %). A navíc celou oblast vizuálně ohraničit a přidat vysvětlení, že je vše šifrované.
Takže pro shrnutí, kde ukazovat ikonu zámku:
v https url s platným certifikátem,
v oblasti zadávání karty.
Závěr
Vždycky bude část uživatelů, které nepřesvědčíme o koupi. Stejně tak, jako ne každý, kdo přijde do kamenného obchodu, nakoupí.
Máme ale šanci přesvědčit ty uživatele, kteří jsou na hraně.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.