Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

10 věcí, kterých se bojí začínající podnikatelé a neměli by

Jiří Rostecký
Před 11 roky

Pokud i vy pravidelně čtete blogy nejen internetových podnikatelů, určitě jste se už setkali s řadou rad, které byly postaveny na vlastní zkušenosti, kdy se autor něčeho bál a později usoudil, že to byla chyba. V tomto článku se podíváme na několik věcí, kterých se řada začínajících podnikatelů bojí, nepřidává jim potřebnou důležitost, a dopouští se tak obrovských chyb.

1) Nebojte se chybovat

Obecně se lidé velmi bojí vlastních chyb. Proto někteří raději ani nic nedělají. Přitom si ale neuvědomují, že právě chybování je jedním z nejlepších způsobů seberealizace a získávání zkušeností. Každá chyba vám do budoucna může posloužit jako velmi cenný návod k tomu, jak danou věc již znovu neudělat, jak se zachovat správně a dosáhnout vytyčeného cíle.

Chyby se navíc dají i skvěle prodat, a to například napsáním zajímavého článku na svůj blog, kde můžete chybu zhodnotit. Podobné články jsou velmi často vyhledávané a lidé je rádi čtou, neboť poukazují na autentickou zkušenost člověka a jsou jakýmsi varováním pro ostatní. Článek si sami můžete přečíst i po několika letech a třeba se i zasmát tomu, jakých chyb jste se v minulosti dopouštěli. Sami uznáte, že i to je motivující a ohlédnutí se za sebe vás může posílit.

2) Nebojte se poznávat nové lidi

Být sám sobě králem je určitě skvělý nápad, ale bez lidí v našem okolí by to nebylo ono. Lidé jsou totiž velmi důležití a čím více lidí poznáte, tím zvýšíte pravděpodobnost seznámení se s někým, kdo vám může opravdu pomoci posunout vaše podnikání dál a třeba i vydělat nemalé peníze. Nebojte se poznávat nové lidi, maximálně tím získáte.

Inzerce

Můžete navštěvovat různé srazy. V Čechách je například známý IMsraz, který vede Jakub Čižmar, NETsraz a samozřejmě třeba Barcamp. Srazů se pořádá opravdu mnoho. Jak se na ně připravit sepsal skvěle Tomáš Poner.

3) Nebojte se sdílet své myšlenky a nápady

„Jakmile ti řeknu, co mě právě napadlo, můžeš mi to rychle vyfouknout.“ Právě tak zní častá věta lidí, kteří si myslí, že právě přišli na svůj životní nápad a určitě s ním změní svět. Nemůžeme říci, že na tom není něco pravdy, ale rozhodně je chyba se tím řídit. Sdílením svých nápadů můžete získat nové poznatky, nápad vylepšit a třeba získat i nového parťáka.

Kromě toho všeho se můžete dostat i k penězům. Pokud svůj nápad prozradíte někomu, koho opravdu zaujme, třeba vám poskytne svoji investici, zkušenosti a další prostředky. Svoje nápady můžete sdílet prostřednictvím diskuzních fór, sociálních sítí, ale třeba i specificky zaměřených projektů, jako je IdeasWatch.com, LoveMyIdea.com, Entrepreneur.com a dalších. V Čechách funguje i server NápadyNaPodnikání.cz.

Pokud stále váháte, zda se o svůj nápad s někým podělit, zvažte i skutečnost, že kopírování nápadů je zcela běžnou činností, a to i po jeho zrealizování. Vezměte si například Facebook, který se sám inspiroval u své konkurence…

4) Nebojte se investovat

Peníze jsou na začátku podnikání možná problém, ale pod pojmem „investice“ nemusíme vidět jen je. Podnikatelé by se neměli bát investovat hlavně sami do sebe, a to předně pomocí studia. Čtěte blogy, sledujte videopřednášky, diskutujte na fórech, poslouchejte podcasty a dělejte vše pro to, abyste získali nové vědomosti, jež můžete uplatit ve svém podnikání. Knihy si nemusíte kupovat, stačí zajít do knihovny, jejíž členská karta vás vyjde na pár korun ročně.

Pokud peníze máte a nebojíte se je investovat, zvažte, zda je reklama tím pravým, na čem je chcete utratit. Sám jsem na začátku podnikání kupoval mnoho reklamních bannerů, ale největší návštěvnost mi vždy přinesl kvalitní obsah, jež návštěvníci stránek sami sdíleli, a přivedli mi tak nové návštěvníky. Možná i pro vás bude investice do kvalitního obsahu daleko přínosnější než nákup desítek bannerových ploch.

5) Nebojte se zkoušet nové věci

Učit se, učit se, učit se. V podnikání zkoušet, zkoušet, zkoušet. Čím víc věcí zkusíte, tím budete mít víc zkušeností a třeba přijdete na víc způsobů, jak dosáhnout stanovených cílů. Vyzkoušejte například nové způsoby propagace webových stránek, zvyšování návštěvnosti, optimalizace pro vyhledávače. Zkuste novou marketingovou kampaň, pokuste se vylepšit obsah webových stránek, změňte pozice reklamních ploch, které vám možná začnou vydělávat víc. Možností, jak zkoušet nové věci, a získávat tak nové zkušenosti, je opravdu mnoho!

6) Nebojte se i vypustit

Nepracujte 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Odpočinek je velmi důležitou součástí plánu každého podnikatele. Pokud se nechcete zničit, dopřejte si i notnou dávku relaxu, kterou můžete propojit třeba s bodem 4. Sedněte si do křesla, začtěte se do hezké knihy, případně si pusťte nějaký film a zkuste na chvíli „vypustit“. Získáte nové síly a budete daleko výkonnější.

7) Nebojte se říkat a psát mylné informace

Píšete blog a bojíte se, že napíšete něco, za co se vám ostatní budou smát? Nebojte se! Vždyť právě to je to nejlepší, co se vám může stát. Pokud chcete, aby s vámi každý souhlasil, bavte se o svém podnikání s lidmi, kteří mu nerozumí. Pokud se ale chcete posunout dále, buďte otevření rozdílným názorům a přijměte je. Zkušenější podnikatelé nemusí mít zákonitě pravdu, ale třeba ji mít budou. A když ne, získáte aspoň nový názor, podle něhož se můžete i nemusíte příště řídit.

8) Nebojte se kritiky

Kritika samotná je velmi nepříjemná věc. Osobně ji rozděluji na dva druhy:

  • kritika přínosná -> tedy ta, co vám skutečně může pomoci; je hodnotná a posune vás dál,
  • kritika nepřínosná -> tedy dílo haterů, jejichž cílem je vám jen zkazit radost a jejich kritika vám nic nedá.

Buďte otevření té přínosné a ignorujte tu nepřínosnou. Kritika je skvělým způsobem, jak si stanovit novou cestu za zlepšováním svého podnikání.

9) Nebojte se pojistit

Dříve jsem ignoroval smlouvy a nevyhledával jsem právníky. Jsou drazí a moc jsem tomu ani nerozuměl. Jak jsem se ale vyvíjel, začalo je moje podnikání stále více a více vyžadovat. Nebojte se do smluv investovat, zklidní vám spánek a uberou na starostech. Investice do smluv jsou mnohdy vysoké, ale za to velmi výhodné. Vždy se vám vrátí.

10) Nebojte se ptát

Kdo se neptá, nic se nedozví. Oslovte zkušenější podnikatele, zeptejte se na jejich názor, nebojte se s nimi diskutovat. Dejte ego stranou a poslouchejte. Brzy se dostaví první výsledky. Já se tak naučil uvažovat reálněji a bylo mi to jen k dobru. Buďte vděční za každou radu a nebojte se požádat o další. Maximálně vám ji nedají…

A čeho jste se na začátku podnikání báli vy?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Kali

Před 11 roky

Po dlouhé době jeden z opravdu přínosných článků na dobré úrovni.

Odpovědět »

GVKB

Před 11 roky

Podívejme se na to, jak vydělávají peníze nejbohatší lidé na světě? Peníze se vydělávají pomocí toho, že z cizích lidí uděláte pomocí dezinformací idioty, a oni potom dělají to, co vy od nich požadujete. Jde o to, být vůdcem lidské smečky! Jsme lakomá a sobecká zvířata, co si hrají na to, že nejsou zvířata, ten kdo je zde vůdcem veliké smečky, ten i vydělává hodně peněz, čisté zisky těchto vůdců jsou v rozmezí od 100 000 Kč do 10 000 000 Kč měsíčně. Politické volby, to jsou souboje o to, kdo bude zde vůdcem smečky a bude tak vydělávat i hodně peněz, jaký je vůdce smečky, taková je zde i lidská smečka. Jsou zde ekonomické a mocenské ligy, a v první lize jsou ti, co vydělávají veliké peníze, protože vedou veliké smečky. Já jsem vůdce smečky, o tom je program na to jak vydělat peníze, je těžké se stát vůdcem smečky, a udržet se dlouho ve funkci vůdce smečky. Vše je o síle, ten kdo je zde silnější, vede ty, co jsou slabší, nestačí dneska jenom síla svalů, musí zde být i síla inteligence, silné je to, co se koncentruje na vítězství, a nemá čas na nic jiného, vydělávání peněz to je boj o hodnoty, a v tomto boji máte vždy mnoho nepřátel, a mnoho nepřátel, se snaží maskovat, jako by byli vaši přátelé. Podívejme se soudní spory po rozvodu, jak se najednou promění lidi, co se dříve milovali, a stanou se z nich parazité bez citu a charakteru. Vítězství je drogou pro ty, co chtějí vydělat peníze, a pokud prohrají, mají silné deprese, a tak se vrhnou zase do boje, aby měli zde veliký zisk z toho, že jsou vůdcové smečky. Zabíjení civilistů v Osvětimi, nebo Hirošimě, je ukázkou toho, že jsme krutá zvířata, pokud jde o to vydělat peníze, pomocí násilí, zapomeňte na filmy, kde jsou super hrdinové, v realitě jsou jenom zbabělí manipulátoři, co se schovávají ve velikých luxusních kancelářích, a za ně zde bojují idioti, kterým ideologie dokonale přeprogramovala mozek.

Odpovědět »

mn

Před 11 roky

Hezky a dlouhy monolog. Popsal jsi to myslim dost barvite. Nastesti jsou jeste lide,kterym dobre vztahy, zdravi, pratelstvi a schopnost si nezistne vzajemne pomahat rika vic, nez slovo moc a penize. Za zminku stoji kniha prof. Koukolika Vzpoura deprivantu. Doporucuju, popsal jsi presny tenhle syndrom

Odpovědět »

Jan Kodl

Před 11 roky

Ahoj,

u bodu 6) jsem si vzpomněl na výrok pana Rostocka z přednášky „M. Rostock: Alchýmia úspechu podnikania“:

„První rok budete pracovat 12 hodin denně 6 dní v týdnu.“ :-)

Odpovědět »

Lukáš

Před 11 roky

Já jsem si vzpoměl na své začátky podnikání a pro mne bylo po začátku snad nejtěžší(ač to někomu možná přijde jednoduchý) pochopit systém daňové evidence, DPH, vystavování faktur(datumy splatnosti, DUZP,..) atd. Prostě ty základy. Třeba vzorovou fakturu sem našel v tisíci formátech, až sem z toho byl zoufalej. Tim tady udělám malinkou reklamu stránkám http://www.faktura-formular.cz, kde je vzor faktury přehledně vytvořen pro plátce i neplátce DPH.

Odpovědět »

Michal

Před 10 roky

Moc pěkný článek. Rád bych přidal odkaz na další článek, který se zajímá výběrem e-shopu apod. Možná se to bude někomu hodit: http://www.eshopie.cz/

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing