Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Základní SEO analýza v kostce: Jak je na tom váš web?

GuestpostNávod

SEO auditChcete si udělat rychlý přehled o stavu vašeho webu? Projděte si základní body SEO analýzy.

Detailní SEO analýza zabere mnoho hodin práce. Je nutné analyzovat a vyhodnotit mnoho faktorů, které ovlivňují to, jak na webové stránky vyhledávače a návštěvníci nahlížejí a jak je hodnotí. Svěřte ji proto raději odborníkům. Do bleskového průzkum vašeho webu si ale můžete pustit i sami.

1. fáze – Nad čím se zamyslet, než se pustíte do samotné SEO analýzy svého webu

Než se pustíte do základního analyzování svých webových stránek, udělejte si o nich  rychlý přehled a o tom, pro koho je váš web určen.

Uvědomte si, co na webu nabízíte a komu:

  • Komu jsou webové stránky určeny? Na jaké návštěvníky cílíte? Prodáváte nebo jen informujete?
  • Co je vašim cílem? Více prodejů? Vyšší návštěvnost? Čtenost? Nebo něco jiného?

Podívejte se na strukturu svého webu:

  • Obsahuje hlavní stránka webu na první pohled všechny potřebné informace, které návštěvníkům i robotům řeknou, o jaký web se jedná? Čím se zabývá?
  • Představte si svůj web jako výkladní skříň vašeho podnikání. Má logicky navrženou navigaci? Dostane se návštěvník z navigace do dalších částí webu?
  • Hlavní stránka slouží jako rozcestník, uživatel by se tedy měl snadno dostat na další části webu.

Prohlédněte si jednotlivé stránky

  • Obsahují nějaký textový obsah?
  • Má každá stránka nadpis a jsou na ní umístěny nějaké konverzní prvky? Konverzní prvky jako například tlačítka “koupit” či “kontaktovat” by měla být dobře viditelná a snadno pochopitelná.
  • Dokáží fungovat samostatně, když se na ně dostane návštěvník přímo z vyhledávače? Návštěvník by měl po příchodu na stránky přímo z vyhledávaní nalézt to, co hledal ve vyhledávači a co ho k vám přivedlo.
  • Je formát textu pro uživatele dobře čitelný? Využíváte v delších textech odstavce, podnadpisy a vytučnění textu?

Udělejte si analýzu současné návštěvnosti webu

  • Zjistěte, odkud vám chodí návštěvníci? Přicházejí k vám z placených reklam, z odkazů na jiných webových stránkách, z přirozeného vyhledávání (organicu) nebo jinou cestou?
  • Přizpůsobuje se váš web mobilním zařízením? Podívejte se do Google Analytics na návštěvnost z mobilních zařízení a pokud tvoří návštěvnost víc jak 15 %, a váš web není přizpůsoben mobilním zařízením, je dobré začít uvažovat o responzivním či mobilním webu.
  • Podívejte se, jaká návštěvnost vám chodí z vyhledávačů Google a Seznam. Liší se tyto počty? Velké rozdíly mohou mít několik příčin. Třeba se vaše cílová skupina vyskytuje spíše na jednom z vyhledávačů, problém může spočívat v indexaci stránek nebo špatně řešených popiscích či titulcích atd.

2. fáze – Pusťte se do práce: základní SEO analýza webu

Vytvořte si analýzu klíčových slov

  • Pomocí excelovské tabulky dejte dohromady všechna klíčová slova, která souvisí s vaším produktem, službou či obsahem, který máte umístěn na webu.
  • Podle relevantnosti, vyhledávanosti a konkurenceschopnosti si stanovte, která klíčová slova jsou pro váš web nejvhodnější, a ta dále používejte při optimalizaci.
  • Pokud máte nastavené kampaně na PPC, využijte data z nich při sestavování analýzy klíčových slov.
  • Podívejte se na konkurenci – jaké klíčové fráze používá a jak si tyto vedou ve vyhledávání.

TIP: Při hledání vhodných klíčových slov pro váš web využijte jak našeptávačů v Google a Seznamu, tak i nástrojů, mezi které patří například Plánovač klíčových slov v Google AdWords či nástroje v Sklik účtu pro Seznam.

TIP: Jak se dělá analýza klíčových slov a jak si ji můžete udělat i vy?

Obsahové parametry

Podívejte se na titulky (<title>) a popisky (<meta description>)

  • Musí dobře vystihovat obsah dané stránky a být unikátní.
  • Titulky by měly obsahovat brand (název firmy, značky apod.). Doporučený počet znaků je 50 – 60, aby je vyhledávač zobrazoval celé.
  • Titulky a popisky by měly být vyplněny na všech stránkách webu.
  • Titulek a popisek zobrazují vyhledávače ve vyhledávání (tzv. v SERPu). Jejich text by proto měl být pro uživatele informativní a zajímavý natolik, aby jej přiměl jít na vaši stránku.

TIP: Pro kontrolu popisků (meta description) a titulků (<title>) vám výborně poslouží výstup z Xenu či Screaming Frogu.

Zkontrolujte nadpisy nejvyšší úrovně, tj. H1

  • Obsahují nadpisy nejvyšší úrovně (H1) důležitá klíčová slova? Každá stránka webu by měla mít unikátní nadpis nejvyšší úrovně, který by měl obsahovat důležitá klíčová slova relevantní k dané stránce.

Podívejte se na jednotlivé stránky webu

  • Měly by obsahovat dostatečné množství textu, který vystihuje, o čem stránka je.
  • Text by měl být unikátní, informativní a využívat vhodné kombinace frází a klíčových slov.
  • Formát textu by měl být dobře čitelný pro uživatele (u delších textů využívejte odstavce, podnadpisy a další způsoby členění textu)

TIP: Jak je to s tou hustotou klíčových slov?

Technické parametry

Zkontrolujte si indexaci vašich webových stránek

Pomocí operátora site: si zkontrolujte, jestli vyhledávače indexují váš web. Vložte do vyhledávače operátora site: ve formě: “site:vasweb.cz”.

  • Zobrazuje se hlavní stránka na prvních pozicích? Pokud ne, může to mít několik příčin. Na vině může být například penalizace vyhledávačem, špatná struktura webu nebo chybějící interní prolinkování. V tomto případě, je nutná hlubší analýza, kterou vzhledem množství různých příčin, raději dejte do rukou zkušenějšímu odborníkovi.
  • Zjistěte, kolik stránek se vám zobrazuje na Googlu i Seznamu. Údaj porovnejte s množstvím stránek, které máte na webu (v případě malých webů můžete provést kontrolu ručně, u větších webů použijte nástrojů Xenu či Screaming Frog).

Otestujte si, zdali se ve vyhledávání zobrazují webové stránky na brandové výrazy mezi prvními výsledky.

  • Pokud by se ve vyhledávání nezobrazovaly na váš brand vaše stránky, jednou z příčin by mohla být penalizace.

Jakého technického provedení je navigace?

  • Podívejte se, jak je technicky řešena navigace. Nejlépe se podívejte do zdroje stránek, tedy html kódu. Nevhodná řešení jsou například Flash, iFrames, JavaScript či obrázky tvořená navigace. Vyhledávače je totiž neumí přečíst. Nejvhodnější navigaci představují textové odkazy.

Používáte na webu technologie omezující průchodnost webu?

  • Mezi nevhodná řešení patří například použití rámců (frames), Ajaxu, JavaScriptu apod. Protože třeba obsah umístěný na webu pomocí Javascriptu nemohou vyhledávače projít. Na použitou technologii se můžete buď zeptat dodavatele, který Vám web postavil, či upravil nebo se můžete sami podívat do zdroje stránek. To však již vyžaduje znalost kódu.

Kontrola dokumentu robots.txt

  • Zkontrolujte, zdali váš web obsahuje dokument robots.txt
  • Nejsou v dokumentu zakázány přístupy robotům na některé části webu, které by naopak měli roboti projít?
  • Dokument by měl obsahovat adresu sitemapy.

Přiklad, jak by dokument robots.txt mohl vypadat:

User-Agent: *
Allow: /
Sitemap: http://www.vasweb/sitemap.xml

Zkontrolujte formát URL

  • Ujistěte se, že URL neobsahuje žádné nadbytečné parametry či personalizační parametry (př. session ID). V případě parametru nepřekračuje jejich počet 2.
  • Obsahuje klíčová slova relevantní k danému obsahu.
  • Podívejte se, zda URL není extrémně dlouhá. S kratšími URL adresami se lépe pracuje a při zobrazování ve výsledcích vyhledávání jsou pro uživatele čitelnější.

Zkontrolujte, jestli na webu nedochází ke špatnému přesměrování

  • Pozor si dejte při používání http hlavičky 302 místo 301 při přesměrováni staré URL adresy na novou. Abyste neztratili hodnoty stránky (ranky).
  • Nevhodné je přesměrovávání stránek pomocí Javascriptu či MetaFresh.

Řeší web správně rel=canonical u stránkování?

  • V případě často měnícího se obsahu ve výpisu dalších stránek je vhodné označit všechny stránky, které obsahují stránkovaný obsah, pomocí rel=“canonical“ a odkazovat se na stránku s celým obsahem. Pokud váš web neumožňuje zobrazit celý obsah na jedné stránce, vhodným řešením je pak stránkování pomocí atributů rel=“prev“ a rel=“next“.

Vyskytují se na webu duplicity?

  • Ujistěte se, že pro každou stránku existuje jen jedna unikátní URL adresa.
  • Prověřte, zda se na webu nevyskytuje duplicitní obsah (např. stejný text v odstavcích).
  • Zkontrolujte subdoménu/y, aby neměly stejný obsah.
  • Přesvědčte se, že na webu neexistuje verze URL adresy s koncovým lomítkem a bez koncového lomítka pro jeden obsah (např. vasedomena.cz/ a vasedomena.cz).
  • Podívejte se také na možné duplicity zapříčiněné sledovacími kódy v URL adresách nebo ve verzi stránek pro tisk.
  • URL bez domény třetího řádu typu http://vasedomena.cz/ přesměrujte na odpovídající URL na doméně http://www.vasedomena.cz/.

TIP: Pro technickou analýzu duplicit na webu využijte Screaming Frog nebo Xenu. Pro rychlé zhodnocení duplicit můžete sáhnout také po online nástrojích, jako jsou Siteliner a Copyscape.

Obsahuje web 404?

  • Ujistěte se, že chybová stránka srozumitelně informuje uživatele, že stránka nebyla nalezena, a obsahuje odkazy na relevantní stránky (nejlépe na hlavní stránku a popřípadě i na další vhodné stránky jako Kontakt apod.)

TIP: Chybové stránky: Máte je správně nastavené po technické i obsahové stránce?

Zkontrolujte interní prolinkování webu

  • Hlavní stránka a stránky kategorií, podkategorií a samostatné stránky by měly být navzájem dobře provázány.
  • Hlavní stránka by měla odkazovat na všechny základní kategorie.
  • Kategorie odkazují na podkategorie či přímo na produktové stránky.
  • Produktové stránky jsou navzájem prolinkované (související produkty, doporučené apod.).

Využívá web drobečkovou navigaci?

  • Obsahuje drobečková navigace relevantní klíčová slova k daným stránkám, na které odkazuje?
  • Je uspořádána podle struktury webu? Měla by uživatelům v nejvyšší možné míře umožnit přecházení z obecného obsahu na konkrétní obsah.

Jsou u odkazů použity správně anchor texty?

  • Anchor text je text, na který lze kliknout a za kterým se skrývá odkaz. Měl by být krátký, ale popisný, protože vyjadřuje základní informaci o zaměření stránky, na kterou odkaz vede.

Existují na webu odkazy, které nefungují?

TIP: Pro kontrolu nefunkčních odkazů využijte například nástroje Xenu či LinkChecker.

Mapa webů a XML Sitemap

  • Zkontrolujte, jestli je mapa webu aktuální a obsahuje funkční odkazy.
  • Obsahuje web XML sitemapu?
  • Je XML sitemapa aktuální a zahrnuje celou strukturu webu? V případě rozsáhlých webů doporučujeme vytvořit několik xml sitemap.

Názvy obrázků a atribut “Alt” obsahují klíčové fráze relevantní k danému obrázku

  • Atribut “Alt” doplňte ke všem obrázkům, pokud ho nemají.

Využívá web microdata?

  • Mikrodata jsou značky strukturovaných dat, které se vkládají do zdrojového kódu webu, aby usnadnili prohlížečům lepší pochopení obsahu webu.
  • K otestování microdat vám může nástroj Structured Data Testing Tool od Googlu. Platí pouze pro Google, Seznam microdata zatím řešit neumí.

Jak rychle se načítají vaše stránky?

  • Otestujte rychlost načítání stránek vašeho webu například pomocí nástrojů Pingdom nebo PageSpeed Insight
  • Pokud se stránka načítá déle než 3 vteřiny, zapátrejte po důvodech. Ve většině případů má na svědomí pomalé načítání stránek velká datová velikost obrázků, množství odkazů na styly a skripty, špatně řešená struktura webu.

Zpětné odkazy

Prohlédněte si odkazový profil vašeho webu. Zjistěte počet a druh zpětných odkazů, která na váš web vedou.

  • Vypátrejte počet odkazů, které vedou k vám na web. Kolik z nich vede na hlavní stránku a kolik na podstránky? Můžete k tomu využít některý z nástrojů jako Ahrefs, Majestic SEO či Google Search Console.
  • Prozkoumejte kvalitu webů, které na vás odkazují. Jsou relevantní k vašim webovým stránkám? Mají kvalitní obsah? Nejedná se jen o uměle vytvořené stránky pro vyhledávače?
  • Zkontrolujte, jestli odkazy používají správně anchor texty, tj. anchor text je viditelný a proklikávací.
  • Zjistěte, na jaké cílové stránky odkazy směrují a zda jsou relevantní k danému odkazu. Obsahují dostatečný a kvalitní obsah? Obsahují call-to-action prvky?
  • Prohlédněte si, jaké zpětné odkazy vedou na weby konkurence. K tomu vám dobře poslouží například nástroj Ahrefs.

TIP: Analýza odkazů, které vedou na weby konkurence (tj. analýza jejich odkazového profilu), vám později poslouží při sestavování plánu na budování zpětných odkazů (linkbuilding) vašeho webu.

Black hats SEO

Zkontrolujte si, jestli váš web nepoužívá zakázané optimalizační techniky:

  • Obsahuje váš web tzv. doorway stránky? Tedy stránky, které jsou vytvořené jen proto, aby získaly vysoké hodnocení na konkrétní dotazy?
  • Nepodstrkujete na webu jiný obsah vyhledávačům než uživatelům?
  • Nepřesměrováváte uživatele po příchodu na vyhledanou stránku na jinou stránku?
  • Využíváte na webu automaticky generovaný text obsahující velké množství klíčových slov, který však nedává uživateli vůbec smysl?
  • Skrýváte na webu nějaký text či odkazy? Například pomocí stejné barvy textu a pozadí či umístění textu za obrázek?
  • Je váš text na webu originální? Nekopírujete ho z jiných webových stránek?
  • Neobsahují některé stránky vašeho webu nepřirozené množství opakujících se klíčových slov? Jeden příklad za všechny: Nabízíme originální pánská trička. Pánská trička jsou vyrobena z kvalitního materiálu. Pánská trička mají na přední části potisk.
  • Není váš web postaven jen za účelem výdělku z Google AdSense, tedy že obsah je tvořen jen partnerským programem Google?

 

Níže naleznete pár nástrojů, které vám mohou být při práci na optimalizaci webových stránek užitečné:

  • Screaming Frog
  • XENU
  • Ahrefs
  • MajesticSEO
  • Collabim
  • Google AdWords – Keyword Planner
  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Pingdom Tool
  • Siteliner

Tato základní SEO analýza by vám měla pomoci získat přehled o tom, jak si na tom stojí vaše webové stránky z pohledu SEO. Faktorů, které ovlivňují hodnocení vyhledávačů, je mnoho a my jsme v kostce shrnuli ty nejdůležitější. U některých uvedených bodů je nutné brát v úvahu více příčin nedostatků webových stránek, než je uvedeno v příkladu.

Optimalizace webových stránek pro vyhledávače však rozhodně není jednorázová činnost. Jedná se o kontinuální a dlouhodobou činnost, která nekončí pouhým opravením nedostatků ze SEO analýzy. Na webu musíte soustavně pracovat a neustále jej optimalizovat tak, aby ho za relevantní považovali uživatelé i vyhledávače.

 

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Helena Škývarová

Působí jako online marketing specialist ve společnosti eVisions.cz

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář