Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Vyplatí se dnes ještě zakládat e-shop?

Tu statistiku určitě znáte. V Česku máme přes 35 tisíc internetových obchodů, což z nás dělá světovou velmoc. Přesto ale stále vznikají nové e-shopy a tato průtrž nových obchodníků se ne a ne zastavit. Zeptal jsem se proto několika odborníků, zda se podle nich ještě vyplatí vytvořit nový e-shop a co udělat pro to, abychom s ním uspěli.

Jakub Hladký: Mnoho e-shopů slouží jako přivýdělek ke mzdě

jakub-hladky-fotomarketingový konzultant pro e-shopy

Proč máme tolik e-shopů?
Pokud bychom to brali obecně, tak jednoduše proto, že spustit e-shop je v dnešní době opravdu celkem snadné. A také proto, že existuje veliké množství těch e-shopů, které nejsou hlavním zdrojem příjmu jejich majitelů. Jsou to zaměstnanci nebo živnostníci a e-shopy jim slouží jen jako přivýdělek ke mzdě. Další velkou skupinou e-shopů jsou již skutečné firmy, které e-shop využívají jako další prodejní kanál.

Vyplatí se dnes ještě zakládat e-shopy nové?
Když se člověk svému podnikatelskému záměru bude věnovat naplno, pochopí své cílové skupiny zákazníků, bude schopen poskytnout bezvadný servis i služby a především pokud bude své komoditě rozumět, pak jsem přesvědčený, že ano. Bez tvrdé práce to ale nejde.

A jde to bez peněz?
Pokud nebudeme brát v úvahu roční náklady spojené s doménou a serverem, pak teoreticky ano.

V jakém odvětví e-shop založit a jakým odvětvím se naopak vyhnout?
Toto nelze obecně říci. Největší konkurence je mezi elektronikou, parfémy, pneumatikami, oblečením, hobby, pet shopy apod. Ale pokud rozvineme myšlenku z odpovědi na předchozí otázku, tak se jako ideální zboží jeví to, které je malé, má vysokou hodnotu, prostor pro vysokou marži, nekazí se, nejsou vyráběny stále nové a nové modely a je určeno k opakované potřebě.

Co tedy udělat pro to, abychom uspěli?
Prozkoumat trh, znát cílové skupiny zákazníků i jejich poptávku, poznat konkurenci, obvyklé ceny a nalézt pro sebe obchodní prostor. Bez těchto znalostí se obtížně spouští nový e-shop.

Bude počet e-shopů stále růst? Jak to tu bude vypadat za 10 let?
Jsem přesvědčený, že v následujících deseti letech bude počet e-shopů stále růst. Mnoho retailových obchodníků, a to i těch malých, se bude snažit „ukousnout si kus koláče“ z online prostředí. Za těch deset let se mnohem více rozevřou nůžky mezi profesionálně řízenými e-shopy a mezi těmi drobnými. Málokterý kamenný obchod bude podle mne bez internetového obchodu.

Ovšem budou jistě existovat i ty, které si budou zakládat na tom, že na online trhu nejsou. Že preferují klasické obchodování a skutečný kontakt se svými zákazníky u pultu. Jsem také přesvědčený, že něco podobného bude i u zákazníků. Jistě budou tací, kteří „již nikdy“ nic nekoupí na internetu.

Rozhovor s Jakubem Hladkým: S e-shopem musíte jít za lidmi vy, nikoli oni za vámi

Miroslav Uďan: Jen asi 10 % e-shopů dělá svou práci dobře

miroslav-udan-fotoCEO Shoptet s.r.o.

Proč máme tolik e-shopů?
Jeden důvod může být velká podnikavost českých občanů, kdy si snaží lidé vypomoct ke svému klasickému příjmu. Velkou část e-shopů totiž tvoří projekty lidí, který nemají toto podnikání jako hlavní zdroj příjmů. Svoji roli hraje určitě i to, jak je získání e-shopu určitě snadnější a levnější, než je tomu u založení klasického kamenného obchodu.

Vyplatí se dnes ještě zakládat e-shopy nové?
Určitě ano, a to neříkám jen kvůli tomu, že to je můj byznys. Založení a provozování e-shopu je možné s menšími náklady, než je tomu u kamenného krámu, a s mnohem větším záběrem. Internet se stal už pro většinu lidi kolem nás samozřejmostí a pohodlnost většiny lidí nahrává tomu, nabízet zboží jak klasicky „offline“, tak i online.

A dle mého názoru se není nutné obávat ani vysokého počtu e-shopařů kolem nás. Odhadem jen asi 10 % e-shopů dělá svoji práci dobře, takže pokud to myslíte s e-shopováním vážně, tak budete „bojovat“ proti mnohem menšímu vzorku, než si myslíte.

V jakém odvětví e-shop založit a jakým odvětvím se naopak vyhnout?
To se asi nedá takto generalizovat. I v takových odvětvích, jako jsou prodej kosmetiky/parfému, elektro nebo oblečení, která jsou velmi konkurenční, se dá prorazit, pokud to děláte dobře a třeba trošku jinak než všichni ostatní.

Pokud ale chcete nějakou novou „tutovku“ – zkuste se podívat po zahraničních trzích, co je trendy tam, a mějte oči otevřené. Obecně platí to, že k úspěchu spíš směruje to, jaký máte k prodávanému zboží vztah a jestli to je vaše srdcovka, než to, jestli to je úspěšné u jiných.

Co udělat pro to, abychom uspěli?
Naslouchejte svým zákazníkům. Klidně se i s pár z nich sejděte – sledujte, jaké problémy řeší a jak jim vy můžete pomoct. Je pro ně hlavním důvodem, proč si vaše zboží nakoupit, rychlost? Zařaďte jako další dopravní způsob messengera. Jsou to bohatší lidé, kteří nehledí na cenu, ale na servis? Prodlužte záruční lhůtu. Jsou to lidé citliví na cenu? Pohrajte si se slevovými akcemi. Buďte tam, kde jsou vaši zákazníci, a buďte vidět. Učte se – jak ze svých chyb, tak z chyb ostatních (ať už je to vaše konkurence, nebo různé knihy, semináře, weby atd.). A hlavně – vytrvejte! (smích)

Bude počet e-shopů stále růst? Jak to tu bude vypadat za 10 let?
Určitě ano – nyní nemá e-shop cca 2/3 podnikatelů, kteří by mohli své zboží na internetu vystavovat. Cesta k získání e-shopu, resp. k vystavování zboží na internetu, se bude čím dál tím víc zjednodušovat. Tím, jak internet proniká čím dál tím víc do věcí, které používáme, si dovedu představit situaci, kdy kamenné krámy budou fungovat jen jako určité výlohy, kde si zboží budete mít možnost případně prohlédnout, ale pomocí jednoduchého scanu si zboží vyhledáte online, zaplatíte a necháte doručit domů.

Rozhovor s Miroslavem Uďanem: Snažím se lidem, kteří mají sen osamostatnit se, co nejvíce pomoci

Michalis Katapodis: Mnoho lidí si může vyzkoušet své první podnikání

michalis-katapodis-fotoMajitel 3IT úspěšný eshop s.r.o.

Proč máme tolik e-shopů?
To, že u nás funguje velký počet internetových obchodů, není rozhodně nic špatného. Právě naopak. Díky dostupnosti levných řešení a nízkých počátečních investic si může mnoho lidí vyzkoušet své první podnikání. Pro zákazníky jsou výhodné cenové války malých e-shopů na porovnávačích zboží. Celý tento ekosystém dává vyniknout velkým hráčům, ale i e-shopařům, kteří dělají svou práci poctivě a se zápalem pro věc.

Vyplatí se dnes ještě zakládat e-shopy nové?
Rozhodně ano. Záleží však na tom, jak si kdo definuje slovíčko „vyplatí“. Někomu bude stačit malý e-shop, na kterém bude prodávat svému okolí módní oblečení dovezené z UK. Bude se jednat o přivýdělek typicky pro maminky na mateřské nebo vedlejší příjem.

Na druhé straně existuje mnoho středně velkých obchodních společností a e-shopů, které jsou na tom po technické, UX i marketingové stránce mizerně. Na míru vytvořený moderní e-shop s důrazem na vysokou míru automatizace procesů a prozákaznického přístupu se těmto společnostem prokazatelně vyplatí.

V jakém odvětví e-shop založit a jakým odvětvím se naopak vyhnout?
Osobně bych upřednostnil dvě oblasti. První by tvořil sortiment, kterému dodavatelé určují doporučené prodejní ceny a striktně kontrolují jejich dodržování. E-shopy se tak nedostanou do spirály cenové války. Udrží svou marži. Finální boj o zákazníka vznikne na poli kvality e-shopu a jeho doprovodných služeb.

Druhou udržitelnou cestou je úzká specializace. Česká společnost pomalu začíná chápat, že cena není nejdůležitější faktor ovlivňující nákup. Tento logický posun od ceny ke kvalitě je aktuálně nejvíce patrný při nákupu potravin. Má však přesah prakticky do všech odvětví. Podívejte se, jak se daří českému výrobci oblečení Blažek.cz, Brašnářství R.Tlustý, domácím sýrárnám a dalším. Inspirujte se od nich!

Co udělat pro to, abychom uspěli?
Věřit svému snu, tvrdě makat a obklopovat se lepšími lidmi, než jste vy sami. Není to o e-shopu, je to o vaší hlavě a o přístupu k životu a podnikání. Udělejte pro své podnikání prostě všechno!

Zaměřte se na kvalitní produkty, u kterých budete mít marži aspoň 30 %. Investujte do reklamy na internetu. Využívejte naplno měřicí a analytické nástroje. Na dílčí práce si najímejte odborníky. Používejte selský rozum. Nikdy nestůjte na místě a nenechávejte svá důležitá rozhodnutí na „Yindy“. (smích)

Bude počet e-shopů stále růst? Jak to tu bude vypadat za 10 let?
Podívejte se na e-shopy z roku 2004, kdo by tehdy predikoval takový rozvoj e-commerce do dnešní velikosti? Pozoruji jistou paralelu offline a online světa. Po revoluci u nás byly jen malé obchůdky, vesměs šlo o speciálky. Poté k nám přišly velké nadnárodní řetězce, které nabídly veškerý sortiment pod jednou střechou.

Nyní pomalu přichází v celém odvětví „obrození“. Lidé začínají opět nakupovat v místních obchodech, podporovat lokální výrobky.  Tito obchodníci využívají osobního přístupu a velmi odborných i praktických znalostí prodávaného sortimentu. A přesně takto vidím i rozvoj e-shopů v ČR. Velcí giganti porostou, ale přesto tu nechají mnoho místa pro osobní přístup či prodej ne-masového zboží.

Rozhovor s Michalisem Katapodisem: Nikdy nedovolte, abyste byli z velké části závislí na jednom klientovi

Ondřej Klega: Lidé po propuknutí ekonomické krize hledali nové uplatnění

ondrej-klega-fotoE-commerce Consulting Leader v ACOMWARE

Proč máme tolik e-shopů?
Hlavním důvodem jsou malé bariéry při startu podnikání – založení internetového obchodu je významně levnější a méně rizikové než si někde ve městě otevřít kamenný krám. Částečně je to dáno také tím, že jsme podnikavý národ – v Česku si svůj internetový obchod zkusila otevřít snad každá věková skupina, od studenta přes maminku na mateřské až po padesátníky a starší. K největšímu boomu vůbec došlo v letech 2009–2012, kdy lidé hledali po propuknutí ekonomické krize nové uplatnění.

Vyplatí se dnes ještě zakládat e-shopy nové?
Ano, ale s rozmyslem. Na trhu jsou stále příležitosti. Situace je nicméně jiná než 5 let zpátky, kdy – s trochu nadsázky – stačilo e-shop spustit a zaregistrovat do srovnávačů zboží. Dnes je potřeba o něco větší kapitál na rozjezd, aby byl provozovatel schopen uspokojit požadavky stále náročnějších zákazníků na logistiku nebo služby. Hodí se také promyšlená obchodní strategie. Představa, že založíte obchod a „ono se to začne prodávat“, už neplatí.

V jakém odvětví e-shop založit a jakým odvětvím se naopak vyhnout?
Není tajemstvím, že Česká republika je specifická např. v elektronice, kde je podíl internetu na celkových prodejích výrazně vyšší než v zahraničí. To vedlo k tlaku na cenu a snižování marží, několik e-shopů tuto situaci nezvládlo. Už to samo o sobě napovídá, že v tomto odvětví nedává velký smysl přicházet s novým e-shopem a zkoušet konkurovat největším značkám. Podobné je to u bílého zboží nebo knih.

Příležitosti naopak vidíme v FMCG (rychloobrátkové zboží), kde se lidé učí nakupovat na internetu. Hezkým příkladem je Feedo – všichni víme, že maminky jsou zajímavá cílová skupina na internetu, ještě pár let zpátky ale bylo nemyslitelné, aby na internetu nakupovaly plenky nebo jiné zboží denní spotřeby. Dnes to tak je. Perspektivní jsou i další obory – potraviny, hobby, móda. Mimo jiné záleží na unikátnosti produktu, který prodáváte.

Co tedy udělat pro to, abychom uspěli?
Základem je zvládnout bez chyb to, co by pro e-shop mělo být samozřejmostí – logistiku a schopnost rychle doručit zboží zákazníkovi. K tomu je potřeba mít vlastní sklady, dodavatele a další. Dále bych doporučoval zaměřit se na zákaznické služby – jak již bylo řečeno, Češi jsou nároční zákazníci, proto je prostřednictvím služeb potřeba hledat konkurenční výhodu.

Chce to mít také dlouhodobě jasnou strategii a vědět, kam se svým e-shopem směřujete. A analyzovat – práce s daty o chování zákazníků je klíčová, e-shopy dnes nemusí podléhat takzvané „dojmologii“ a domýšlet si, jak se věci vlastně mají. Většina věcí se dá testovat a analyzovat, od funkčnosti jednoho tlačítka v e-shopu až po chování zákazníka v rámci celého nákupního procesu. To ohromně pomáhá.

Bude počet e-shopů stále růst? Jak to tu bude vypadat za 10 let?
Neočekávám nějaký dramatický růst. Na druhou stranu jsme pořád na začátku e-commerce – ta se bude dál měnit a vyvíjet, zejména na základě technologií, které lidé používají. Významně například roste podíl přístupů na web z mobilních zařízení. Podíl nakupování na mobilech je ale zatím malý a nejvíce to souvisí právě s technologií a jednoduchostí nákupu. E-shopy by přesto měly mít v tento moment připravenou strategii pro mobilní nakupování – a e-shop minimálně v takové kondici, aby umožňoval snadné prohlížení zboží.

Co se týče situace na trhu české e-commerce, očekáváme vstup velkých retailových hráčů (jako například IKEA), kteří ovlivní vývoj celé e-commerce. O život budou bojovat hlavně střední e-shopy, které mají poměrně vysoké náklady na svůj provoz. Důvodem je, že musí poskytovat stejně kvalitní služby jako jejich větší konkurence, ale ještě nemají výhody plynoucí z velikosti – např. reklamu kupují dráž než největší hráči. Na druhé straně posílí speciálky. Příkladem mohou být třeba Kytary.cz, které dnes dělají stamiliónový obrat. Ty také splňují většinu z doporučení, která jsem zmínil výše.

Petra Mikulášková: Lidé to prostě zkouší

petra-mikulaskova-fotoporadkyně pro e-shopy

Proč máme tolik e-shopů?
V poslední době se čím dál tím více přesvědčuji, že založit si e-shop je pro laiky „jednoduché“. Internetem koluje spousta reklamy na e-shopová řešení. A ta, která nabízejí pronájem, tomu nahrávají příznivou cenou za měsíční pronájem. Lidi to pak prostě zkusí a řeknou si: „Uvidíme, jak to půjde.“ Také tomu hodně nahrávají i sami výrobci, kteří poskytují velkoobchodní spolupráci kdekomu.

Přesvědčila jsem, že často stačí jen napsat e-mail a oni vám hned pošlou ceníky. Nezajímá je, kdo bude jejich distributor. Při komunikaci s několika začátečníky v e-shopech se opakuje stále stejná věta – „Chci svoje podnikání při zaměstnání a pak chci z práce odejít. Nebaví mě to tam.“ Je jasné, že i kamenné prodejny, které dosud e-shop neměly, cítí potřebu mít e-shop, a proto jej zakládají. No a možná proto máme tolik e-shopů.

Vyplatí se dnes ještě zakládat e-shopy nové?
Ano, když alespoň částečně víte, co to obnáší. Musíte mít dobrý produkt, umět kupecké počty a musíte chtít investovat do vzdělávání v této oblasti. Spoustu e-shopařů se nevzdělává, a pak snadno naletí na lákavé nabídky propagace přes PPC za pár stokorun měsíčně, nákupy odkazů a podobné nesmysly. Za tyto ceny se nic smysluplného vykouzlit nedá.

V jakém odvětví e-shop založit a jakým odvětvím se naopak vyhnout?
Záleží na konkrétní značce v daném odvětví. Jedna může mít stále zajímavou marži, druhá může být absolutně nezajímavá. Takže obecné zhodnocení, že třeba elektronika či sportovní výživa je špatná volba, pro mě není pravda. A zrovna u těchto dvou odvětví jsem se na svých klientech přesvědčila, že to jde! Nedívejte se na odvětví, dívejte se na produkt, který chcete prodávat, a jeho možnou kupní sílu.

Také se čím dál více přesvědčuji, že krátkodobě v prodeji fungují praktické věci do domácnosti. Musí být ovšem novinkou na trhu a zákazník by měl na první pohled pochopit, k čemu slouží. Letos to byly třeba smršťovací zahradní hadice. Osobně tyto produkty vnímám ve smyslu „výstřelků módy“. Každý zákazník to chce, protože to je „boom“.

Co udělat pro to, abychom uspěli?
Prvně si něco o provozování e-shopu přečtěte (např. Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, E-shop kniha). Zeptejte se pár lidí, co už e-shop mají, jaké mají zkušenosti s prodejem na e-shopu, a pak přemýšlejte, jestli do toho jít, nebo ne. Určitě pečlivě zvažte výběr zboží (o tom budu hovořit ve svém E-shop kurzu, který spouštím k 1. 10. 2014).

Pokud už víte, co chcete prodávat, tak si udělejte jednoduchou bilanční rozvahu nákladů a příjmů v podobě objednávek, které potřebujete k jejich pokrytí. Existuje-li konkurence u vašeho produktu (odvětví), koukněte se i na její e-shop, na její hodnocení např. na Heurece, na její reklamu apod. Poučte se z jejích chyb, inspirujte se jejími úspěchy.

Nezapomínejte také na sebevzdělávání. Jedině tak nenaletíte na nekvalitní marketingové nabídky za pár stokorun.

Bude počet e-shopů stále růst? Jak to tu bude vypadat za 10 let?
Křišťálovou kouli nemám, takže nevím. Intuice mi tak trochu říká, že se to tu více pročistí. A začne to nejspíše u poskytovatelů technických řešení na bázi pronájmu. Je pro ně dlouhodobě neudržitelné pronajímat řešení za pár stokorun měsíčně. Musí poskytovat klientům servis, vyvíjet platformu, platit lidi, a to pro ně není dlouhodobě udržitelné, když nabízí levný pronájem. Sama zaznamenávám, že někteří poskytovatelé e-shopů to už dělají nebo to mají v plánu.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 4

  1. Tomáš Š.

    -

    Dobrý deň,

    chcel by som sa spýtať, aký máte názor na dropshipping? Je to z dôvodu zníženia začiatočnych nákladov dobrá voľba? Niekde som sa dokonca stretol s názorom, že to nie je v česku/slovensku legálne. Ďakujem.

    Odpovědět
    • Jakub Hladký

      -

      Dobrý den. Dropshipping je velmi běžný. Zvláště u těch nejmenších e-shopů. Prodejci odpadá veškerá práce s logistikou. Ovšem na druhou stranu nemá kontrolu nad servisem a službami s tím spojenými a je zcela odkázán na svého dodavatele. Což může být často kamenem úrazu při obsluze zákazníků, negativních hodnoceních ve srovnávačích zboží apod.

      Odpovědět
    • Tomas

      -

      Dobry den,

      Dropshipping je legalni. Pokud byste si ho chtel vyzkouset pro segment spodniho pradla, tak nam napiste. Nas projekt je http://www.amoresa.cz Na email Vam mohu zaslat vice informaci.

      Odpovědět
  2. Jan Seko

    -

    Ptate se majitele co pronajima eshopove reseni na klic, jestli se vyplati zakladat eshopy? Vazne?

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář