Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Uživatelské testování použitelnosti: Co to je a jak si ho udělat?

Tereza Malkusová
Před 9 roky
Uživatelské testování použitelnosti webu
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: danilkorolev

Guestpost: Cílem vašeho webu je nepochybně konverze (například objednání služby či odeslání formuláře), že? Jak si vaše stránky vedou? Pokud každý druhý návštěvník skutečně zakoupí váš produkt či službu, tak vám srdečně blahopřejeme a nemusíte číst dál.

Co je uživatelské testování použitelnosti?

Jedná se o metodu, která vám umožní najít a opravit chyby, které komplikují uživatelům orientaci na vašich stránkách. Jistě jste už slyšeli o UX, je to taková mantra všech webdesignérů a online specialistů. Jedná se o zkratku User Experience – tedy v překladu o zážitek uživatele. Webových stránek je nekonečně mnoho, aby uživatel zůstal právě na té vaší, musí ho bavit a také pro něho musí být snadné se orientovat ve struktuře stránek.

Steve Krug, autor celá řady knih o webdesignu a testování použitelnosti, přirovnává uživatelské testování k návštěvě vašeho města skupinou turistů. Když budete turisty provádět po městě, všimnete si i věcí, které běžně přehlížíte. Prostě proto, že návštěvníci vás přimějí dívat se na vaše město či web jiným úhlem pohledu. Ukáží vám také, že to co vám připadá zcela zřejmé, může pro jiné být neřešitelný rébus. Jiný úhel pohledu je přesně to, co potřebujete a proto i jednoduché amatérské testování funguje.

Odpovědi na otázky proč?

Uživatelské testování vám odpoví na otázku, proč uživatelé neprojdou celý konverzní proces. I když se vám může zdát triviálně jednoduchý, vaši uživatelé to mohou vidět jinak.

Inzerce

Jako příklad uveďme stránky stavitele dřevostaveb. Uživatelům se na první pohled stránky líbily, ale po chvíli používání minimálně polovina řekla, že jsou stránky nepřehledné a že by odešli, aniž by nakoupili nebo poptali službu. Proč? Na stránkách jsou de facto 3 menu. Lidově řečeno: nevěděli, kam klikat dřív, takže se ve struktuře webu ztráceli. Uživatelské testování vám odhalí takovéto chyby a umožní vám je i velmi snadno opravit.

rymarovske-domy
RD Rýmařov

Testování zvládne každý: Stačí i 3 uživatelé

Při testování webů se nejčastěji používá hloubkový rozhovor. Možná o jeho použití ani nevíte. Velmi zjednodušeným testem je situace, kterou nepochybně znáte: navrhli jste novou podobu stránek nebo nový produkt, přijdete za manželkou, kamarádem či kolegy s otázkou: „Co si o tom myslíš?“. Hloubkový rozhovor má poněkud komplexnější strukturu, ale princip je dost podobný.

Obvykle v různých fázích vývoje webu oslovíte několik lidí kvůli testování. Připravíte scénář otázek, které chcete projít a přibližně hodinu s každým procházíte webové stránky a sleduje, kde se ztrácí, co se jim nelíbí a podobně. Stačí i 3 uživatelé, k tomu, aby výsledky byly relevantní.

Výmluvy, proč každý netestuje

Je to drahé

Na druhou stranu, přicházet o uživatele, protože nemohou najít na stránkách dodací podmínky, je také drahé. Navíc základní test můžete udělat i sami, stojí vás to pouze čas a případně nějakou odměnu pro testery.

Nic mi to nepřinese

Uživatelé se na stránkách budou lépe orientovat. Obsah je bude víc bavit a obecně u vás na stránkách budou raději.

Vím, co moji uživatelé chtějí

To si stavitelské firma z prvního obrázku myslela taky, bohužel uživatelé to viděli jinak. Uživatele někdy odradí i maličkosti. Vždycky navíc objeví nějaký problém, o kterém jste netušili, že tam vůbec může být.

Je to časově náročné

Ano, to je pravda, ale to vývoj e-shopu také a určitě nechcete e-shop vyvíjet zbytečně. Čas, který investujete do uživatelského testování, se vám rozhodně vrátí. Pokud nechcete investovat svůj čas, najměte si agenturu.

Nechci, aby se mi někdo vrtal v mé práci

Nikdo z nás nemá rád, když nás někdo upozorňuje na naše chyby. Ale víc hlav, však to znáte. Uživatelé mohou narazit na drobnosti, které je odradí a vy jste si jich ani nevšimli. Příkladem může být stránka stavební firmy níže, která prakticky na každé stránce nabízela katalog domů ke stažení. Myšlenka to nebyla špatná, ale uživatelé si to vyložili, jako vnucování a byli nespokojení.

rodinne-domy
Máte o katalog zájem?

Myslete na to, že většina webových stránek není vůbec uživateli otestovaná. Tudíž se na ní uživatelé pohybují složitě a neohrabaně. Uživatelské testování a následná optimalizace stránek je především významná konkurenční výhoda.

Ukážeme vám návod, jak můžete webové stránky otestovat sami s minimálními náklady. Mějte ale na paměti, že amatérský test je vždy pouze malou a úvodní sondou do problematiky použitelnosti. Pokud se poradíte s profesionály, bude vždy testování efektivnější a přesnější. Je to stejné, jako s příklady stavitelských firem v článku. Sami byste si také jistě nestavěli dům. My tedy určitě ne, my nedokážeme postavit domeček ani z karet.

V příští díle se zaměříme na to, co všechno lze testovat a jak naplánovat test.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Tereza Malkusová

Tereza se věnuje copywritingu už 7 let. Aktuálně píše texty a newslettery pro digitální agenturu AITOM. Tereza tvrdí, že krom čtení a psaní nic pořádně neumí. Takže, když nepíše, tak aspoň čte o tom, jak psát, nebo čte fantasy knihy nejlépe od Terryho Pratchetta.

Komentáře

Jiří Janků

Před 9 roky

Dobrý den, k hodnocenému webu RD Rýmařov přidávám z webu dodavatele hodnoceného webu, který je průběžně spravován. Je to zajímavé počtení.

2. místo ve WebTop100 a 700% návratnost investice aneb Co dokázala komplexní online marketingová strategie pro RD Rýmařov
Webovou prezentaci rdrymarov.cz jsme vytvořili v roce 2012 pro stavební společnost RD Rýmařov, s.r.o., coby nový komunikační a prodejní kanál. Hlavním požadavkem společnosti bylo zvýšení návštěvnosti, a proto jsme web vložili do péče našim profíkům v oblasti internetového marketingu. Ti připravili pečlivě promyšlenou online marketingovou strategii, která na web nejen přivádí návštěvníky, ale hlavně je dokáže změnit na zákazníky.

„Uživatelé ve vyhledávačích sháněli čím dál konkrétnější informace o stavbách, a proto jsme se zaměřili na obsah internetových stránek a vrhli se do tvorby nových, zajímavých témat. Díky tomu začal web raketově stoupat ve výsledcích vyhledávání. Jaký byl ale hlavní dopad dlouhodobé práce s obsahem? Rostoucí konverzní poměr webu. A náznaky, že by to mohlo být ještě lepší,“ prozrazuje Lukáš Těžký, specialista online marketingu.

„Proto jsme ve velkém začali využívat teplotní mapy, uživatelské testování a samozřejmě i čísla z Google Analytics. Zjistili jsme, kam návštěvníci míří, a jak je nasměrovat na správnou cestu po webu. Po roce jsme jim tak stránky opět zpříjemnili, ale tentokrát byly všechny změny postaveny na našich precizních analytických datech. Co se povedlo po druhém redesignu?“ ptá se specialista na internetový marketing. „Čísla mluví za vše: počet vracejících se návštěvníků se od roku 2012 zvýšil o 187 %, nových návštěvníků je od začátku naší spolupráce dvojnásobek. A to nejdůležitější – počet poptávek vzrostl o neuvěřitelných 670 %!“ dodává webový kouzelník Lukáš.

Protože se investice do webu vrátila společnosti RD Rýmařov 7násobně, přihlásili jsme ho do soutěže efektivních webových řešení Internet Effectiveness Awards. Tam sice zůstal bez medaile, ale v další prestižní soutěži WebTop100 potvrdil svou kvalitu skvělým 2. místem v kategorii Průmysl a energetika!

http://ebrana.cz/reference/rd-rymarov-s-r-o

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing