Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Uživatelské testování použitelnosti: Co to je a jak si ho udělat?

Návod

Uživatelské testování použitelnosti webuGuestpost: Cílem vašeho webu je nepochybně konverze (například objednání služby či odeslání formuláře), že? Jak si vaše stránky vedou? Pokud každý druhý návštěvník skutečně zakoupí váš produkt či službu, tak vám srdečně blahopřejeme a nemusíte číst dál.

Co je uživatelské testování použitelnosti?

Jedná se o metodu, která vám umožní najít a opravit chyby, které komplikují uživatelům orientaci na vašich stránkách. Jistě jste už slyšeli o UX, je to taková mantra všech webdesignérů a online specialistů. Jedná se o zkratku User Experience – tedy v překladu o zážitek uživatele. Webových stránek je nekonečně mnoho, aby uživatel zůstal právě na té vaší, musí ho bavit a také pro něho musí být snadné se orientovat ve struktuře stránek.

Steve Krug, autor celá řady knih o webdesignu a testování použitelnosti, přirovnává uživatelské testování k návštěvě vašeho města skupinou turistů. Když budete turisty provádět po městě, všimnete si i věcí, které běžně přehlížíte. Prostě proto, že návštěvníci vás přimějí dívat se na vaše město či web jiným úhlem pohledu. Ukáží vám také, že to co vám připadá zcela zřejmé, může pro jiné být neřešitelný rébus. Jiný úhel pohledu je přesně to, co potřebujete a proto i jednoduché amatérské testování funguje.

Odpovědi na otázky proč?

Uživatelské testování vám odpoví na otázku, proč uživatelé neprojdou celý konverzní proces. I když se vám může zdát triviálně jednoduchý, vaši uživatelé to mohou vidět jinak.

Jako příklad uveďme stránky stavitele dřevostaveb. Uživatelům se na první pohled stránky líbily, ale po chvíli používání minimálně polovina řekla, že jsou stránky nepřehledné a že by odešli, aniž by nakoupili nebo poptali službu. Proč? Na stránkách jsou de facto 3 menu. Lidově řečeno: nevěděli, kam klikat dřív, takže se ve struktuře webu ztráceli. Uživatelské testování vám odhalí takovéto chyby a umožní vám je i velmi snadno opravit.

rymarovske-domy

RD Rýmařov

Testování zvládne každý: Stačí i 3 uživatelé

Při testování webů se nejčastěji používá hloubkový rozhovor. Možná o jeho použití ani nevíte. Velmi zjednodušeným testem je situace, kterou nepochybně znáte: navrhli jste novou podobu stránek nebo nový produkt, přijdete za manželkou, kamarádem či kolegy s otázkou: „Co si o tom myslíš?“. Hloubkový rozhovor má poněkud komplexnější strukturu, ale princip je dost podobný.

Obvykle v různých fázích vývoje webu oslovíte několik lidí kvůli testování. Připravíte scénář otázek, které chcete projít a přibližně hodinu s každým procházíte webové stránky a sleduje, kde se ztrácí, co se jim nelíbí a podobně. Stačí i 3 uživatelé, k tomu, aby výsledky byly relevantní.

Výmluvy, proč každý netestuje

Je to drahé

Na druhou stranu, přicházet o uživatele, protože nemohou najít na stránkách dodací podmínky, je také drahé. Navíc základní test můžete udělat i sami, stojí vás to pouze čas a případně nějakou odměnu pro testery.

Nic mi to nepřinese

Uživatelé se na stránkách budou lépe orientovat. Obsah je bude víc bavit a obecně u vás na stránkách budou raději.

Vím, co moji uživatelé chtějí

To si stavitelské firma z prvního obrázku myslela taky, bohužel uživatelé to viděli jinak. Uživatele někdy odradí i maličkosti. Vždycky navíc objeví nějaký problém, o kterém jste netušili, že tam vůbec může být.

Je to časově náročné

Ano, to je pravda, ale to vývoj e-shopu také a určitě nechcete e-shop vyvíjet zbytečně. Čas, který investujete do uživatelského testování, se vám rozhodně vrátí. Pokud nechcete investovat svůj čas, najměte si agenturu.

Nechci, aby se mi někdo vrtal v mé práci

Nikdo z nás nemá rád, když nás někdo upozorňuje na naše chyby. Ale víc hlav, však to znáte. Uživatelé mohou narazit na drobnosti, které je odradí a vy jste si jich ani nevšimli. Příkladem může být stránka stavební firmy níže, která prakticky na každé stránce nabízela katalog domů ke stažení. Myšlenka to nebyla špatná, ale uživatelé si to vyložili, jako vnucování a byli nespokojení.

rodinne-domy

Máte o katalog zájem?

Myslete na to, že většina webových stránek není vůbec uživateli otestovaná. Tudíž se na ní uživatelé pohybují složitě a neohrabaně. Uživatelské testování a následná optimalizace stránek je především významná konkurenční výhoda.

Ukážeme vám návod, jak můžete webové stránky otestovat sami s minimálními náklady. Mějte ale na paměti, že amatérský test je vždy pouze malou a úvodní sondou do problematiky použitelnosti. Pokud se poradíte s profesionály, bude vždy testování efektivnější a přesnější. Je to stejné, jako s příklady stavitelských firem v článku. Sami byste si také jistě nestavěli dům. My tedy určitě ne, my nedokážeme postavit domeček ani z karet.

V příští díle se zaměříme na to, co všechno lze testovat a jak naplánovat test.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Tereza Malkusová

Tereza se věnuje copywritingu už 7 let. Aktuálně píše texty a newslettery pro digitální agenturu AITOM. Tereza tvrdí, že krom čtení a psaní nic pořádně neumí. Takže, když nepíše, tak aspoň čte o tom, jak psát, nebo čte fantasy knihy nejlépe od Terryho Pratchetta.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Jiří Janků

    -

    Dobrý den, k hodnocenému webu RD Rýmařov přidávám z webu dodavatele hodnoceného webu, který je průběžně spravován. Je to zajímavé počtení.

    2. místo ve WebTop100 a 700% návratnost investice aneb Co dokázala komplexní online marketingová strategie pro RD Rýmařov
    Webovou prezentaci rdrymarov.cz jsme vytvořili v roce 2012 pro stavební společnost RD Rýmařov, s.r.o., coby nový komunikační a prodejní kanál. Hlavním požadavkem společnosti bylo zvýšení návštěvnosti, a proto jsme web vložili do péče našim profíkům v oblasti internetového marketingu. Ti připravili pečlivě promyšlenou online marketingovou strategii, která na web nejen přivádí návštěvníky, ale hlavně je dokáže změnit na zákazníky.

    „Uživatelé ve vyhledávačích sháněli čím dál konkrétnější informace o stavbách, a proto jsme se zaměřili na obsah internetových stránek a vrhli se do tvorby nových, zajímavých témat. Díky tomu začal web raketově stoupat ve výsledcích vyhledávání. Jaký byl ale hlavní dopad dlouhodobé práce s obsahem? Rostoucí konverzní poměr webu. A náznaky, že by to mohlo být ještě lepší,“ prozrazuje Lukáš Těžký, specialista online marketingu.

    „Proto jsme ve velkém začali využívat teplotní mapy, uživatelské testování a samozřejmě i čísla z Google Analytics. Zjistili jsme, kam návštěvníci míří, a jak je nasměrovat na správnou cestu po webu. Po roce jsme jim tak stránky opět zpříjemnili, ale tentokrát byly všechny změny postaveny na našich precizních analytických datech. Co se povedlo po druhém redesignu?“ ptá se specialista na internetový marketing. „Čísla mluví za vše: počet vracejících se návštěvníků se od roku 2012 zvýšil o 187 %, nových návštěvníků je od začátku naší spolupráce dvojnásobek. A to nejdůležitější – počet poptávek vzrostl o neuvěřitelných 670 %!“ dodává webový kouzelník Lukáš.

    Protože se investice do webu vrátila společnosti RD Rýmařov 7násobně, přihlásili jsme ho do soutěže efektivních webových řešení Internet Effectiveness Awards. Tam sice zůstal bez medaile, ale v další prestižní soutěži WebTop100 potvrdil svou kvalitu skvělým 2. místem v kategorii Průmysl a energetika!

    http://ebrana.cz/reference/rd-rymarov-s-r-o

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář