Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Tomáš Janák: Podnikatelům SuperFaktura poskytuje všechny potřebné nástroje pro řízení podnikání

tomas-janal-velkyKdyž se v březnu 2013 přihlásil jako beta tester nového fakturačního systému SuperFaktura.cz, netušil, že se brzy stane jednou z nejdůležitějších person celé firmy. Dnes je Tomáš Janák zodpovědný za zákaznickou podporu, hledání partnerů, prodej, SEO a mnoho dalšího.

Na českém trhu je už několik podobných systémů, ale protože stále řada živnostníků a firem vystavuje faktury v Excelu, je SuperFaktura.cz projektem, který si zaslouží pozornost a může mnohým usnadnit práci. Jak se takový systém vyvíjí, jak se prodává a co se o něm jinde nedozvíte?

Tomáši, proč jste se rozhodl podílet na testování SuperFaktury?
V lednu 2013 jsem začal podnikat na volné noze a jako každý programátor jsem si chtěl usnadnit práci ve svém podnikání. Nejprve jsem dostal originální nápad naprogramovat fakturační systém, ale po chvilce hledání jsem zjistil, že to zas tak jedinečný nápad není. Tak jsem postupně vyzkoušel většinu dostupných programů na tvorbu faktur a SuperFaktura.cz mě oslovila nejvíce.

Takže jste místo tvorby vlastního systému oslovil vývojáře SuperFaktury, abyste se mohl na vývoji podílet? Jak jste to udělal?
V dubnu 2013 jsem se přihlásil, jako beta tester jejich aplikace a byl jsem jedním z nejaktivnějších beta testerů. Denně jsem posílal návrhy na vylepšení a odhaloval zapomenuté znaky eura v různých místech aplikace. Na základě mé aktivity za mnou později přijel Marek Mahdal a diskutovali jsme o možnostech SuperFaktury při obědě, kde mi nabídl možnost spolupráce se SuperFakturou.

Jak jste se dokázal tak rychle vypracovat až na pozici Country Managera, kterou dnes zastáváte?
Již od základní školy je mým koníčkem internet a vše kolem něj. Baví mě dělat věci, které jsou intuitivní, snadné, přehledné, a analyzovat otázky honící se hlavami návštěvníků stránek, aby se jim mohly připravit co nejlepší odpovědi, kvůli kterým na stránky přišli. Mám zkušenosti v jednotlivých krocích při vývoji webu a dokážu odhadnout náročnost funkcí.

Toto se při spouštění SuperFaktury hodilo a mohl jsem poskytovat telefonickou podporu, která byla do té doby možná pouze na slovenském telefonním čísle, což pro české podnikatele nebylo ideální. Jde o zajímavý projekt, který pomáhá ostatním dělat život lehčí, což je přesně to, co jsem hledal a co mě naplňuje.

Kolik se vás na celém projektu podílí?
Momentálně jsme sedmičlenná parta a postupně se rozšiřujeme. Právě hledáme posilu do vývojového týmu. Pokud by někomu z čtenářů nevadila práce z Bratislavy a má rád programování, tak se nám může ozvat na info@superfaktura.cz

Jak už bylo nastíněno, v Česku je podobných systémů několik. V čem jste jiní a neodrazuje vás množství české i zahraniční konkurence?
Navzdory názvu SuperFaktura již dávno není jen fakturační nástroj. Naše výhoda je v tom, že jsme orientovaní přímo na podnikatele. Konkurenční systémy poskytují buď příliš omezené funkce (většinou jen fakturace), nebo jsou příliš komplikované a zahrnují například i kompletní vedení účetnictví.

SuperFaktura naopak poskytuje podnikatelovi všechny potřebné nástroje pro řízení podnikání: cenové nabídky, objednávky, faktury, dodací listy, náklady, sklad, hybridní poštu, ale samotnou účetní magii nechává na účetních. Díky exportům podporujícím nejrozšířenější účetní programy si zvládne účetní přímo ze SuperFaktury vyexportovat všechna potřebná data a naimportovat je do svého programu, bez nutnosti manuálního přepisování. Takto si dokážou podnikatelé snížit náklady na vedení účetnictví.

Naši klienti také oceňují lehkost a přehlednost celého systému. Občas se dokonce diví, že se dá celá agenda spravovat přímo až takto úžasně jednoduše…

tomas-janak-2

Tomáš Janák na srazu „UX Monday / Zdroj fotky: Archiv Tomáše Janáka

Jak jste na tyto výhody přišli? Jak vás napadly? Analyzovali jste si konkurenci?
Nejvíce inspirace získáváme z návrhů našich uživatelů, kterých si velice vážíme a jsou pro nás velmi cenné. Tyto návrhy evidujeme v seznamu, který pravidelně procházíme, a vybíráme funkce, které bychom do SuperFaktury mohli přidat. Každý týden tento seznam roste o nové nápady a návrhy vylepšení aplikace.

Toto je jeden z důvodů, proč hledáme dalšího vývojáře do našeho týmu. Rádi bychom zkrátili dobu, za kterou se nám jednotlivé aktualizace daří realizovat, abychom mohli uživatele seznamovat s novými funkcemi rychleji.

Kdy vůbec SuperFaktura vznikla? Vím, že její historie sahá ještě dál než do března 2013…
SuperFaktura vznikla na Slovensku a první beta verze byla spuštěna 11. 4. 2011. Jednalo se o projekt firmy 2day.sk, která je webovou agenturou. Myšlenka vlastního systému na faktury vznikla po neúspěšném hledání fakturačního systému, který by jim vyhovoval. Po prvním roce fungování měli více než 2 000 uživatelů a časem se začali mezi jejich uživateli objevovat i české firmy, čímž vznikla myšlenka rozšířit se i na český trh, kde byla beta verze spuštěna již v zmíněném březnu 2013.

Dnes se tato firma na vývoji podílí také? Jak se to vše od té doby změnilo?
Ano, tato firma stále stojí za celým projektem SuperFaktura a pouze se rozšiřuje tým lidí, kteří se na fungování a vývoji SuperFaktury podílí.

superfaktura-2

Tým SuperFaktura.sk / Zdroj fotky: Archiv Tomáše Janáka

Vy se zabýváte i propagací a marketingem. Jak podobný systém šíříte mezi potenciální zákazníky?
Využíváme více kanálů, jako partnerský program, ppc reklama, sociální sítě a blog s praktickými návody, kde píšeme o novinkách, které se objeví v našem programu, ale i o jiných oblastech podnikání. Samozřejmě je naším úsilím i dobré umístění v přirozeném vyhledávání v Googlu i Seznamu. Naším nejsilnějším marketingovým nástrojem jsou však klienti. Jejich spokojenost s naší službou šíří dobré jméno a i takto získáváme stále víc spokojených klientů.

Takže nejvíce nových zákazníků získáváte na základě doporučení a PPC?
Ano, to jsou naše hlavní kanály, kterými získáváme nejvíce nových uživatelů.

Je propagace fakturačního systému v něčem specifická? Nemusíte třeba potenciální zákazníky přemlouvat, aby změnili svůj už zaběhnutý systém na ten váš?
V tomto ohledu na naše uživatele netlačíme. Všichni mají možnost si SuperFakturu vyzkoušet na 30 dnů zdarma se všemi funkcemi, a pokud jim nevyhovuje, tak ji jednoduše nepoužívají. Hrajeme fair play, při nezaplaceném členství sice není možné vystavovat nové dokumenty, ale data již v SuperFaktuře uložená necháváme přístupná. Uživatel se může kdykoliv přihlásit a data si opět stáhnout. To mohou využít i sezónní podnikatelé, kteří si mohou zaplatit SuperFakturu jen na období, kdy mají práci, a během měsíců, kdy práci nemají, nic neplatí.

Pracujete nějak s důvěrou? Přece jen vám zákazníci sdělují informace, které by jen tak někomu nedali. A vy jste navíc relativně noví…
Otázka důvěry a bezpečnosti je u nás na prvním místě. Pokud bychom tuto důvěru ztratili, byla by to z naší strany profesionální sebevražda a všechny roky námahy bychom hodili do koše. SuperFaktura pro zabezpečení využívá všechny dostupné bezpečnostní technologie tak, aby veškeré informace o klientech byly v co největším bezpečí.

Kromě toho počet uživatelů, kteří již SuperFaktuře důvěřují a svěřili jí svá data, dokazuje, že je u nás vše v bezpečí. Paradoxně jsou u nás data ve větším bezpečí než u offline programů. Všechny úkony jsou ihned ukládány na serveru, který je pravidelně zálohován na více místech. Takže i v momentě, kdy se rozbije počítač, se žádné faktury neztratí. Dokonce je možné i pokračovat v rozpracované faktuře, kterou se nepovedlo před havárkou počítače dokončit.

tomas-janak-1

Tomáš Janák / Zdroj Fotky: Archiv Tomáše Janáka

Jak to vše máte technicky zařízené?
Využíváme SSL spojení, které šifruje komunikaci mezi serverem a počítačem uživatele. Dalším opatřením jsou firewally, které udržujeme aktuální a chrání data uživatelů. Kromě těchto technických zajištění bezpečnosti také provádíme pravidelné penetrační testy a zálohujeme data na dvou geograficky oddělených místech. To nám zajišťuje ochranu dat před živelnými katastrofami a výpadky elektřiny nebo internetového připojení v datových centrech.

Další informace jsou uvedeny na www.superfaktura.cz/bezpecnost.

Na koho vůbec cílíte? Přece jen potřeby firem mohou být často trochu jiné, než jak je tomu u živnostníků? Nebo ne?
Naším hlavním cílem jsou živnostníci a malé firmy, které hledají snadnou aplikaci na řízení podnikání s rychlým přehledem, jak se jim v podnikání daří. Nechceme vytvářet složitý účetní program, ve kterém se uživatel snadno ztratí nebo bude potřebovat zaškolení, aby byl schopen vystavit potřebné dokumenty.

Prozradíte nám, kolik máte aktivních uživatelů a jak jejich počet narůstá?
K dnešnímu dni více jak 12 000, toto číslo je veřejně dostupné na www.superfaktura.cz/o-nas, každý den toto číslo roste. Od spuštění služby nebyl jediný den, kdy bychom neměli žádnou novou registraci.

Jaký je poměr firem a živnostníků?
Mezi zaregistrovanými v naší aplikaci je přibližně 40 % právnických osob a 60 % fyzických osob.

Jak moc vám v tom pomáhá affiliate program?
Partnerský program od svého spuštění oslovil už víc jak 160 partnerů. Samozřejmě nejsou všichni aktivní v získávání nových klientů, o to více si ale vážíme těch, kteří nám i takto pomáhají.

Mezi našimi čtenáři je i řada těch, co na affiliate vydělávají. Jaké jim nabízíte podmínky?
Vše je snadné, stačí se zaregistrovat a rozmístit odkazy nebo bannery po internetu. Za každého získaného platícího uživatele jsou pak partnerům doživotně přičítány až 20% provize z každé platby členství, kterou jimi získaný uživatel provede. Své úspěchy mohou sledovat v našem partnerském programu, kde najdou i více informací.

Momentálně jste placeným systémem. Nepřemýšlíte i o nějaké bezplatné verzi, která nebude omezena časem?
Bezplatných je u nás prvních 30 dnů, kdy si může každý vyzkoušet, jestli mu naše online fakturace vyhovuje. Jelikož se neustále mění zákony a je potřeba, aby na to vystavované dokumenty reagovali, tak si osobně myslím, že není možné toto nabízet zdarma. A mít tarif zadarmo, kde mohou být chyby nebo špatně vystavené dokumenty, není ideální.

Jak se zákony mění a jak vás to ovlivňuje?
Zákony se mění skoro pravidelně. Jednou se změní sazby DPH, jindy přibudou povinné údaje, které musí na dokladech být uvedené apod. Například do konce června musí být na všech dokladech u podnikatelů a firem, které vlastní webové stránky, uvedena jejich www adresa. Což je věc, kterou momentálně na dokumentech nezobrazujeme a musíme ji do všech dokumentů přidat.

Proč mají lidé využívat placený fakturační systém, když dnes existuje mnoho bezplatných?
SuperFaktura sice začala jako fakturační systém, vyrostla však v soubor nástrojů na kompletní řízení podnikání. V současnosti se bezplatné fakturační systémy v zásadě rozdělují na dvě skupiny. Buď ty, které jsou vedlejším produktem (tyto často nesplňují všechny legislativní změny), anebo ty, které se takto snaží získat co nejvíce registrací a plánují zpoplatnění v budoucnosti. Případně budou chtít těmto bezplatným klientům prodat brzy nějakou jinou službu.

Ani jeden z těchto přístupů nepovažujeme za čestný. Musíme si uvědomit, že vývoj a provoz takového programu není laciný a žádná firma to nebude dělat bez toho, aby na tom vydělala.

Co všechno váš systém nabízí?
Je toho hodně, tak začnu postupně: zálohové faktury, ostré faktury, dobropisy, vyúčtovací faktury za více zálohových faktur nebo pravidelné faktury. Potom cenové nabídky, objednávky přijaté i vydané, náklady a pravidelné náklady. Sklad, který lze použít i jako ceník, import starších faktur, export do účetních programů, hybridní poštu, import bankovních výpisů a spárování plateb a výdajů, API přístup, moduly pro několik základních e-shopových řešení, kontakty a užitečné přehledy. Všechny dokumenty lze vystavit v nejpoužívanějších jazycích i měnách.

Dále umožňujeme označovat faktury a náklady tagy. Přístup více uživatelů s různými oprávněními. Šablony pro odesílané e-maily, QR platby i vložení Paypal tlačítka na faktury. Více číselných řad a na závěr vložení vlastního loga a podpisu do dokumentů.

Z fakturačních systémů se často stávají doslova účetní systémy. Máte vy nějakou hranici, kam už nepůjdete?
Hranici máme. Naším cílem je snadný a jednoduchý program. Nemáme ambice konkurovat složitým účetním systémům. Podnikatelé většinou nepotřebují rozumět účetním věcem, jen potřebují evidovat své příjmy a náklady, které potom snadno předají účetní, a ta se postará o vše ostatní.

Jak se tedy chcete dál vyvíjet?
Tak jako do teď, při vývoji nových funkcí, budeme brát v úvahu hlavně požadavky svých klientů. Nad každou novou funkcí velmi přemýšlíme, jestli bude přínosná, nebo jen znepřehlední náš jednoduchý program a vytvoří z něj složitý moloch.

Chystáte se expandovat?
Do teď jsme to drželi v tajnosti, takže budete první, kdo se to dozví. V nejbližších týdnech spustíme verzi SuperFaktury v některém německy mluvícím státě a následně také v jedné východoevropské zemi, kde je pro naši službu velmi zajímavý trh. O všem budeme určitě informovat na našem blogu i na sociálních sítích.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář