Křišťálová Lupa 2016
Inspirace pro vaše podnikání a marketing

6 netradičních tipů na skvělé články na blog

Návod

blogUdržovat blog aktivní je velmi náročné. Časem může dojít inspirace na nové články a čtenáři tak brzy začnou být zklamaní z prodlev při čekání na nový obsah. Naštěstí ale existuje spousta tipů, jak se při psaní inspirovat. Které to jsou a jaké by vás možná nenapadly?

V tomto článku se podíváme na netradiční tipy na nové články pro firemní, ale klidně i osobní blog. Ať reprezentujete celou firmu, či jen sami sebe, můžete čtenáře překvapit několika nestandardními tématy. V Česku je příliš blogerů nevyužívá, ale postupně už můžeme nalézt první vlaštovky.

Vyzpovídejte sebe i ostatní

Populárním formátem jsou rozhovory. Často totiž přinesou spoustu zajímavých informací, které čtenáře poučí a třeba i pobaví. Rozhovory ale většina blogů a magazínů chápe jako prostředek, jak vyzpovídat někoho významného v oboru. Není nestandardní, když i freelanceři na svých blozích zveřejňují rozhovory s jinými profesionály. Co k tomu ale přistoupit jinak?

Rozhovory můžete udělat se spoustou jiných lidí:

  • se zaměstnanci své firmy (podpořte svou značku, ukažte svým zákazníkům prostředí firmy, zpropagujte své lidi);
  • se spokojenými zákazníky (ukažte těm novým reálné výsledky reálných lidí, odkryjte tváře těch, kdo využívají vaše produkty či služby);
  • se specialisty ve vašem oboru (vyzpovídejte pro svůj blog o copywritingu třeba UX designéra a zkuste čtenářům zprostředkovat jeho pohled na copywriting).

U rozhovorů nebuďte obecní. Zkuste jít více do hloubky. Lidé už mají dost povrchních rozhovorů, které jste vytvořili ve dvou e-mailech. Položte doplňující otázky, doplňte reálná data a zkuste čtenáře překvapit a nadchnout.

Vaše oblíbené nástroje

Internet je plný všemožných aplikací. Každý využívá nějaké, ale všichni hledáme něco lepšího. Chceme si totiž usnadnit práci, zefektivnit organizaci svého času, komunikaci s kolegy a mnoho dalšího. Všechny nás také odlišuje jedna věc – to, jak dané aplikace využíváme. Třeba Daniel Gamrot (videorozhovor s ním najdete zde) představuje několik způsobů, jak lze využít Evernote. A podobně je tomu i u jiných aplikací.

Zkuste vzít ty, které každý den při své práci využíváte vy, a zrecenzujte je. Napište vaše zkušenosti s jejich používáním a odkryjte, jak s nimi pracujete. Třeba své čtenáře inspirujete a kdoví, možná i oni poradí vám.

Mimochodem, je vcelku zajímavé sledovat, jak různí lidé používají odlišným způsobem klasické nástroje jako Gmail (a jeho štítky), Google Drive (a práci s dokumenty), Evernote (a třídění poznámek – někteří v něm mají i vizitky, doklady atd.), WorkFlowy (a stovky odrážek) a mnoho dalších. Jak je používáte vy?

Srovnávejte

Kromě recenzí oblíbených aplikací se nebojte ani srovnávat. Před nedávnem vydal Michal Kubíček na svém blogu srovnání chatovacích nástrojů pro e-shopy. Pamatuji si, že ještě několik dní po vydání článku jsem na něj narážel na Twitteru (podle ikonek pod článkem jej sdílelo přes 250 lidí na Twitter a 190 na Facebook).

Zajímavé články sdílím na svém Twitteru, sledujte mě:

Podobných článků vzniká více. Lidé rádi srovnávají a sledují rozdíly mezi dvěma podobnými aplikacemi. Třeba právě oni používají tu horší nebo jsou v situaci, kdy o některé z nich přemýšlí a tento článek jim může rozhodování usnadnit.

Zkoušeli jste nějaké aplikace i vy? Napište o tom, podělte se o výsledky svého testování a doporučte čtenářům vhodné řešení. V kombinaci s předchozím tipem máte hned téma pro dva články na svůj blog!

Vytvářejte seznamy

Informace se nejlépe konzumují najednou. Mně, když hledám tip na nějakou zajímavou knihu, neudělá nic větší radost než seznam někoho jiného. Třeba Michal Hardyn na svém blogu rád vytváří seznamy oblíbených aplikací, audioknih a různé recenze. Jeho články jsou praktické a pro čtenáře představují velký zdroj nové inspirace.

Seznamů můžete vytvářet spoustu, napadají mne třeba následující:

  • oblíbené knihy (a na různá témata),
  • oblíbené nástroje,
  • oblíbené blogy,
  • výběr povedených článků (Eliška Vyhnánková podobný seznam článků o sociálních sítích posílá i ve svém newsletteru, vždy mi tím zvedne náladu),
  • plánované konference (pořád se nějaké pořádají, ale nikdo neví, kdy a jaké – pokud tedy nevyužívá náš kalendář),
  • firmy, s nimiž máte dobré zkušenosti,
  • oblíbená videa (motivační, přednášky…) atd.

A určitě vás toho napadne více. Stačí zjistit, co může vaše čtenáře zajímat.

Now & Before

Víte, proč na sociálních sítích slaví takový úspěch obrázky „Now & Before“? Protože lidé opět rádi srovnávají. Když se před časem Miroslav Uďan dostal zázračně do formy, běhal po sociálních sítích jeho rozhovor. Lidé si mohli prohlédnout, jak vypadal dříve a jak vypadá teď.

Nemusíte hubnout ani posilovat, ale co podobný článek napsat o vašem byznysu? Na mém blogu slavil úspěch článek o tom, z čeho se začínající podnikatel může zcvoknout. Podobně jako ten Miroslavův narážel na to, co bylo a co teď už není. Napište i vy, jak vypadala vaše firma třeba před dvěma lety, co jste tehdy nevěděli a na co dnes už jen s úsměvem vzpomínáte. Ukažte svůj růst, poučte své čtenáře a motivujte je sami sebou.

Ukažte svůj neúspěch

Úspěch ale není to jediné, co máte. Určitě se vám i spousta věcí nepovedla. Třeba jste proinvestovali tisíce korun špatně nastavenou kampaní na Facebooku. V čem jste udělali chybu a jak se z toho mohou vaši čtenáři poučit?

Kouzlem publikování vlastního neúspěchu je budování vztahu se čtenáři. Ti totiž rázem pochopí, že se je nesnažíte jen uchvátit svou dokonalostí, ale že se nebojíte ukázat ani chyby. Podobné články se navíc i dobře sdílejí, protože jsou praktické a upřímné.

Jedním z mých nejčtenějších článků na osobním blogu je co se mi v roce 2012 nepovedlo. Vydal jsem ho na Silvestra a přesto si získal tisíce přečtení. Velmi mne potěšily i komentáře, podle kterých si můžete sami domyslet, jak asi článek na čtenáře působil.

Pár tipů na závěr

Způsobů, jak hledat inspiraci na nové články, je mnoho. Jedním z nich je třeba ten, že se zeptáte svých čtenářů (sociální sítě k tomu přímo vybízejí) nebo že budete psát o tom, na co se vás nejčastěji ptají vaši zákazníci. Nezapomínejte ale na základní pravidla, kterými byste se měli řídit ve všech případech:

  • Pište jen tehdy, pokud máte co říct. Nikdo nechce číst články o ničem.
  • Pište jen v tom nejmenším možném rozsahu. Čím je článek delší, tím si jej přečte méně lidí. Neprodlužujte je jen proto, aby byl dlouhé.
  • Pracujte s nadpisy. Pomáhají číslovky na začátku, kouzelné „jak“ a krátká, ale zato úderná hesla.
  • Formátujte a rozdělujte. Důležité části tučně, správně použité podnadpisy, odrážky a spousta dalších.
  • Nebojte se odkazovat. Čtenáři si rádi přečtou související články. Vy navíc potěšíte jiné blogery a příště třeba odkážou oni na vás.
  • Servírujte obsah tak, aby se dobře konzumoval. Žádné malé písmo, světlá na světlé a podobně.
  • Vyhněte se nejčastějším chybám, které blogeři dělají. Shrnuli jsme je v tomto článku.

Jaké další tipy pro psaní nových článků máte vy? Podělte se s námi o to, co vám nejvíce fungovalo a kde jste se naopak spálili.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. Eliss Jelínková

    -

    Ahoj :D Hodně mi pomáháte ohledně blogování a vaše rady vážně nejsou jen lážo plážo napsané, ale jde vidět že si na tom dáváte hodnè záležet :-). Kdyby jste se chteli kouknout ma můj blog, prosím koukněte se :) pokud možno mi řekněte co mám dělat jinak atd :-). Blog: http://eliss-blog14.webnode.cz
    Děkuji :-)

    Odpovědět
  2. Majka

    -

    Psát blog se stalo v poslední době takovou módní záležitostí, ale není blog jako blog. Aby byl blog zajímavý a lidé ho vyhledávali, musí být především pestrý, obrázky, krátká videa,… to vše udělá své. Lidé se také rádi ztotožňují s nějakou konkrétní osobou, takže krátké výstižné příběhy z každodenního života mají úspěch. A hlavní zásada – text nesmí být nikdy dlouhý, vyprávění psané na několik stran, v rozsahu jednoho či dvou odstavců vám nikdo číst nebude. Blog není kniha a jeho návštěvníci nechtějí číst román, ale zajímavosti na několik vět s výstižnými nadpisy. A také je dobré svoje články přizpůsobit aktuálnímu období, v němž se zrovna nacházíme, tzn. že v lednu nebudeme psát o tom, jak jsme si výtečně pochutnali na jahodách a nebo jak jsme si v srpnu zalyžovali někde na ledovci. Čtenář musí mít vždy pocit, že to, o čem se píše, může snadno prožít i on sám.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář