Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Prodej na Amazonu: Jak najít výrobce pro váš produkt?

Jan Furiš
Před 8 roky
Podnikání na Amazonu
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: 3dmentat

Nalezení vhodného dodavatele je dalším klíčovým krokem pro nastartování podnikání na Amazonu. Výrobních firem připravených produkt vyrobit dle vašich požadavků a pod vaší značkou je více než dost. V tomto příspěvku vám ukáži, jak najít toho správného dodavatele.

V předchozích dvou dílech našeho seriálu jsme se seznámili obchodním modelem prodeje produktů pod vlastní značkou (tzv. private label). Představili jsme si největší tržistě světa – Amazon, který koncem roku 2015 disponoval celosvětově 304 miliony aktivních zákaznických účtů.

Ukázali jsme si také 5 kritérií, podle kterých lze vybrat vhodný produkt pro prodej pod vlastní značkou na Amazonu. Předtím než ale začnete hledat dodavatele, musíte si ujasnit s jakou inovací vstoupíte na trh.

Na Amazonu nefunguje pouhé kopírování bestsellerů, jak si mylně někteří zájemci o tento typ podnikání myslí. Na Amazonu funguje inovace dobře zavedených produktů. Inovace vám pomůže odlišit se od konkurence a zaujmout zákazníky.

Díky inovaci zavedených produktů vytváříte zdravé konkurenční prostředí, kde v boji o zákazníka přidaná hodnota znamená více než prvoplánové snižování cen.

Nejlepším způsobem, jak inovovat produkt, je pročíst si negativní recenze u konkurenčních produktů. Na co si v nich zákazníci nejvíce stěžují? Co je na produktu rozčílilo? Navrhují nějaké řešení?

Díky recenzím na Amazonu máte k dispozici zdarma velmi detailní zákaznický průzkum trhu. Jednoduše si na papír vypište všechny nedostatky, na které si zákazníci stěžují, určete ten nejpalčivější problém a zamyslete se nad tím, jak ho vyřešit. Mnohdy pomůže např. “pouhá” změna materiálu, ze kterého je daný produkt vyroben.

Příklad z praxe: Předtím než jsem začal prodávat švihadla na Amazonu, pročetl jsem si důkladně negativní recenze u konkurenčních švihadel. Lidé si nejvíce stěžovali na jejich nízkou kvalitu. Plastová švihadla se po několika použitích rozbila. Abych se odlišil od konkurence, rozhodl jsem se, že budu prodávat švihadlo z poctivých materiálů, jako je pravá kůže a dřevo. S touto myšlenkou jsem se pustil do hledání výrobce.

Jak tedy najdete toho správného dodavatele pro váš produkt?

V první řadě si musíme ujasnit, jaký typ dodavatele hledáme. Potřebujeme nalézt výrobní firmu, která je schopna produkt vyrobit pod vaší značkou na základě specifikace (inovace), kterou jí zadáte. Tato specifikace musí vycházet z předchozího průzkumu trhu, abyste přesně věděli, jaký produkt chcete vyrobit.

V praxi to zjednodušeně vypadá následovně: Výrobní firmy zpravidla disponují vlastním výrobním sortimentem (vyrábí např. jen švihadla), který je dobrým výchozím bodem. Jako kupující si z jejich fotogalerie na firemním webu nebo katalogu (nejčastěji v PDF formátu) vyberete produkt nejvíce odpovídající vámi stanoveným parametrům a pošlete výrobci poptávku, abyste s ním zahájili komunikaci.

Jak komunikovat s výrobcem, se dozvíte na dalších řádcích. Nejprve se ale podíváme na nástroje, které nám usnadní vyhledávání správných výrobců.

Google

Prvním nástrojem, který můžete pro hledání dodavatele použít, je Google. Do vyhledávače zadáte název zvoleného produktu a přidáte klíčová slova „manufacturer“, „factory“ nebo „private label“.

Nevýhodou tohoto postupu je, že Google vám nabídne obrovské množství internetových stránek, z nichž 95% nebude relevantních. Přesto zde můžete narazit na drobnější a lokální výrobce přímo v USA, což vám může ušetřit formality související s importem produktu.

Google

Alibaba.com

Více sofistikovanou metodou je využití obchodní platformy Alibaba.com. Alibaba je zdaleka nejpoužívanějším obchodním portálem, s odhadem 12,7 miliard transakcí za rok.

Jeho nespornou výhodou je, že zde cíleně vybíráte mezi výrobními a velkoochobními podniky. Portál již dávno není pouze doménou asijských výrobců. Naleznete zde výrobní firmy ze všech částí světa. Vyhledávání vhodného výrobce zde usnadňují detailní možnosti filtrování nabídek a kategorizace jednotlivých firem dle výrobních oborů.

alibaba

Thomasnet.com

Další platformou, kterou můžete využít, je thomasnet.com. Tento portál se zaměřuje čistě na dodavatele v USA, což při obchodování na americkém Amazonu může být výhodou. Můžete zde opět filtrovat dodavatele dle nejrůznějších parametrů a prohlížet si jejich firemní profily včetně např. produktových katalogů a certifikátů.

Nevýhodou oproti Alibabovi je právě geografické zaměření portálu, které v některých branžích neposkytuje dostatečné množství výrobců a konkurenceschopné nákupní ceny.

thomasnet

Jak probíhá komunikace s dodavateli

Prvním krokem při vyhledávání dodavatele je vytvoření seznamu potencionálních výrobců. K tomu nám stačí jednoduchá tabulka, do které si poznačíme názvy a kontaktní údaje vyhledaných firem, případně základní údaje o jejich nabídce.

V druhém kroku si sestavíme text naší poptávky.

Co by měla poptávka obsahovat:

  • přesnou specifikaci poptávaného produktu
  • požadavky na balení a značení na obalu produktu
  • certifikace a další požadavky, které musí produkt splňovat
  • odběrové množství
  • kontaktní údaje

Připravenou poptávku rozešleme na vybrané výrobní firmy, nejlépe e-mailem. Zpravidla během 2 – 3 dnů obržíme první reakce na poptávku, které buď obsahují již hrubou cenovou nabídku nebo žádost o další specifikaci. Zavedenou výrobní firmu poznáte tak, že reaguje pohotově na vaše dotazy. Je si vědoma toho, že oslovíte více výrobců a ne-komunikací by mohla přijít o potenciální obchod.

V další fázi probíhá komunikace a vyjednávání detailů zakázky s cílem zajistit si finální cenovou nabídku na poptávaný produkt. Tato komunikace často probíhá prostřednictvím online chatu přes služby, jako je Skype nebo Alibaba Trade Manager. Tímto způsobem lze rychleji vykomunikovat jednotlivé detaily a urychlit tak fázi výběru dodavatele. Je samozřejmě výhodou, pokud mluvíte anglicky. Jestliže se tímto jazykem nedomluvíte, nespoléhejte jen na překladač. Najděte si někoho např. z rodiny nebo přátel, kdo rozumí anglicky a s komunikací vám pomůže.

Pro konečný výběr dodavatele si vyžádáme konkrétní cenovou nabídku alespoň od 5 – 10 firem, abychom měli, co porovnávat. Z těchto nabídek vybereme 3 nejlepší a s těmi postupujeme do dalšího kola vyjednávání.

To probíhá pouze elektronickou formou (e-mail, chat). Narozdíl od telefonického hovoru nebo osobního setkání máte dostatek prostoru na to, abyste si promysleli další krok v rámci komunikace. Nic se nestane, pokud na chatu zareagujete na otázku výrobce např. až po 10 minutách, během kterých si můžete v klidu promyslet svou odpověď.

Po dojednání všech detailů zakázky je nutné si nechat zaslat fyzické vzorky výrobků. Jedině to vám dá jasnější představu o tom, jakou kvalitu produkt ve skutečnosti má. Stačí, když si necháte zaslat 5 vzorků. Je to běžný postup, na který jsou výrobní firmy zvyklé. Většinou zaplatíte jen za dopravu. Firmy, které vás nechají zaplatit i samotné vzorky, vám pak tuto částku odečtou z ceny objednávky, pokud tedy objednáte. Za zaslání vzorků můžete zaplatit od 30 do 200 dolarů. Po přezkoumání vzorků probíhá finální fáze vyjednávání s cílem vybrat výrobce, u kterého zakázku objednáte.

Cesta k výběru vhodného dodavatele samozřejmě není přímočará. Vyžaduje trpělivost, důslednost a dodržení jednotlivých fází procesu.

Na co si dát pozor při komunikaci s výrobcem:

  • Pošlete výrobci přesnou specifikaci vašeho produktu včetně plánovaných inovací.
  • Neobjednávejte napoprvé více než 500 kusů. Ideální počet je 200. Takové množství vám stačí, abyste poznali, zda je to skutečně ten správný produkt pro prodej na Amazonu.
  • Trvejte na kvalitě. Výrobci vám budou nabízet levnější a mnohdy méně kvalitnější řešení.
  • Nechte si zaslat vzorky a zkontrolujte jejich kvalitu.
  • Domluvte si s výrobcem předem podmínky platby. 30% záloha předem a 70% po zkontrolování vzorků je pro obě strany přijatelný platební model, který snižuje případná rizika, která by mohla hrozit ze strany výrobce (použití méně kvalitnějších materiálů, atd.)

Výběrem vhodného dodavatele ale nejsme u konce. V další části našeho seriálu si ukážeme proces vzniku a vývoje vlastní značky, která se stane vašim hlavním aktivem.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jan Furiš

Jan Furiš prodává na Amazonu fyzické produkty pod vlastní značkou. Žije v Rakousku, odkud s notebookem v ruce řídí na dálku svá podnikání v Německu, Velké Británii a USA. Společně s kolegy provozuje odborný blog Podnikání na Amazonu a je spoluautorem kurzu MEGABYZNYS, který učí začínající podnikatele, jak nastartovat vlastní podnikání na Amazonu v USA.

Komentáře

Stefan James Sledovat @prolifemastery

Před 8 roky

Doufam, ze za tenhle guest post dostal Jirka alespon dobre zaplaceno. Je to totiz nehorazna s*acka a vsichni tihle frikulini jsou v podstate takovy novodobi podomni prodavaci. Je ale smutny, ze se to objevuje tady.

Pro pobaveni doporucuju http://dfens-cz.com/podnikame-s-jirkou/

Odpovědět »

Tom Karásek

Před 8 roky

Taky mi celý „info-podnikání“ leze krkem, člověk dostane denně tři návody, jak vydělat miliony, a když jsem poprvé viděl Amazon, měl jsem stejnej pocit. Nakonec jsem se viděl s Honzou Furišem osobně, všechno jsme probrali a já se do toho pustil.

To mě donutilo změnit pohled na online kurzy jako na celek, teď se koukám, kdo za kurzy stojí a jakou má kurz kvalitu, neházím všechno do jednoho pytle. Je to stejný jako se vším – v restauraci si dáte přesolenou polívku a nepomluvíte kompletně celej restaurační byznys, ale konkrétní restauraci. Jsem rád, že jsem se tohle naučil i v souvislosti s online kurzy – nemít předsudky je v životě, z mého pohledu, hodně důležitý.

Odpovědět »

asas

Před 8 roky

konkrétně dostane 33 000 za jednu takzvanou „konverzi“.. no pachy nesmrdí i od sebevětších podvodníků :))

Odpovědět »

tt

Před 8 roky

kdy už tyhle sračky skončí ?

Odpovědět »

Radek

Před 8 roky

Jirko, neničte si nejlepší web co se podnikání na internetu v ČR týče. Velmi si váším vaší práce ale tohle je odpad největšího kalibru.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-9-web

Petr Macek: Jak na finanční řízení digitální agentury?

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková