Křišťálová Lupa 2016
Inspirace pro vaše podnikání a marketing

8+3 nejčastější důvody, proč lidé odhlašují odběr z newsletteru

email-webZnáte ten pocit, kdy odešlete nový newsletter a najednou se vám ukáže, že vás někdo přestal odebírat? Takový ten pocit, kdy se sami sebe ptáte, co jste udělali špatně a proč už ten člověk nechce dále dostávat vaše e-maily? My ho známe a hledali jsme situace, kdy lidé odběry přerušují nejčastěji.

E-mailing je v dnešní době velice důležitý. Takže třeba e-shopu SportObchod.cz dělá až 20 % obratu. Nemusí se to navíc týkat jen velkých e-shopů, jak nám ostatně ve videorozhovoru pověděl Petr Cikán. A pokud e-shop nemáte a jste třeba freelancer, i vy si můžete s e-mailingem velmi pomoci.

Ať už jste ale kdokoliv, s rušením odběru vašeho newsletteru se budete setkávat. Nikdy se tomu nevyhnete, ale můžete k tomu dát co nejméně důvodů.

Nechtějí e-maily dostávat. A ani nikdy nechtěli

Jednou z nejčastějších chyb při tvorbě newsletterů je způsob, jakým jsou získávány e-mailové adresy. Můžete si jich koupit klidně i stovky tisíc na internetu. Řada lidí to tak i udělá, protože si z pozice laika neuvědomuje, že takové kontakty jsou naprosto k ničemu. Jiní zase do e-mailingové databáze vkládají e-maily svých zákazníků, kteří ale e-maily dostávat nechtějí. Ti se poté rychle odhlašují a změní se i jejich pohled na vaši značku.

Ať už jsou ale důvody jakékoliv, určitě nedopusťte, aby ve vaší databázi byl kdokoliv, kdo v ní ve skutečnosti nechce být. Relevantní jsou pro vás jen takové kontakty, které mají zájem o váš obsah, chtějí s vámi být v kontaktu a mohou se stát i vašimi potenciálními zákazníky, pokud jimi už nejsou.

Nelíbí se jim váš obsah

E-mailing se postupem času vyvíjí a stále více se přizpůsobuje potřebám lidí. Dnes se například stále více popularizuje pojem „inteligentní e-mailing“, který v podstatě nespočívá v ničem jiném než v maximálním přizpůsobování obsahu newsletteru svým odběratelům. Před časem v našem rozhovoru na nedokonalost většiny newsletterů upozornil ředitel společnosti ACOMWARE Jan Penkala: „Většina e-mailové komunikace je u nás stále vedena způsobem, kdy všichni zákazníci obdrží jeden stejný newsletter. Ten nemůže již z podstaty obsahovat informace, které by vás trvale zajímaly.“

Sám například poukazoval na to, že majitelé e-shopů dnes o svých zákaznících ví spoustu zajímavých informací, které mohou v e-mailingu využít a zvýšit tak relevanci jednotlivých e-mailů. Rozesílat můžete například přání k narozeninám, upozornění na expiraci věrnostních bodů a spoustu dalšího. „Je klíčové, aby e-shop posílal takové e-maily zákazníkům, které budou chtít číst,” dodává Penkala.

Co konkrétně ve svých e-mailech rozesílat, nelze zodpovědět obecně. Lze pouze říci, že e-maily musí být pro své příjemce relevantní.

Neinspirujete

Obsah ale není jen o přání k svátkům a k dalším příležitostem. Dokonce nemusíte posílat každému zákazníkovi unikátní e-mail, což třeba u malých e-shopů není vždy možné. Vaše e-maily ale mohou odběratele k něčemu inspirovat, motivovat, potěšit je apod. Podívejte se, co radí Petr Cikán. Jeho rady může následovat kdokoliv.

Celý rozhovor najdete tady.

Píšete jim příliš často

Všeho s mírou. To platí i v e-mailingu. Uvědomte si, že na vás vaši odběratelé nemají čas. Nemohou si každý den přečíst nový e-mail a důkladně si jej prostudovat. Vy je musíte rychle zaujmout a předat jim informace tak, aby nad e-mailem pokud možno nemuseli trávit příliš času.

Nezaměřujte se na kvantitu vašich rozesílek, ale na jejich kvalitu. Rozesílejte je jen tehdy, pokud máte skutečně co říct a pokud vidíte šanci své odběratele skutečně zaujmout. Vžijte se do jejich role a přemýšlejte z jejich pozice.

Píšete jim příliš málo

Budete se možná divit, ale ono to funguje i opačně. Pokud svým kontaktům napíšete třeba jen jednou za rok, velmi pravděpodobně už zapomněli, že váš newsletter začali odebírat, a budou se chtít odhlásit. Stejně tak je možné, že už je zkrátka nezajímáte.

TIP: Další tipy o e-mailingu hledejte tady. Píšeme o něm často a prakticky.

Maybe Later

Do této skupiny se řadím i já. Nemám čas číst mnoho e-mailů, ale přesto chci newslettery odebírat. Když mi nějaký přijde, v rychlosti si jej proletím a podle jeho délky a složení usoudím, zda si jej přečtu později. Věřím, že nejsem sám.

Zkuste posílat třeba měsíční souhrn nejaktuálnějších zpráv, kde se dozvím vše, co je nové, a mohu si vybrat, co si prostuduji více. Vyzkoušejte, jak budou lidé na podobné e-maily reagovat.

Mluvíte jenom o sobě

Tento měsíc byl pro mne skutečně úspěšný. Povedlo se mi napsat několik skvělých článků, které měly velkou čtenost. K tomu jsem natočil pár super videí a sledoval jsem, jak jim roste sledovanost. Ve firmě se mi povedlo uzavřít několik velkých obchodů a klienti jsou z nás nadšení. Sice mě trochu trápí záda, ale jinak jsem si lepší život nemohl vybrat.

Zajímá vás to?

Mě ne. Pokud mi přijde e-mail, ve kterém autor vypráví jen o sobě, o svých službách či produktech a o tom, jak je skvělý, tak mě to velmi rychle přestane bavit. A společně se mnou i většinu jeho databáze. Takové e-maily jsou příliš sebestředné, „prodejní“ a nikdo z nás nechce poslouchat o jiných. Máme svoje problémy, svoje potřeby a vy nám je můžete vyřešit.

Píšete šíleně dlouhé e-maily

Stejný problém jako u tvorby článků. Pokud jsou moc dlouhé, odradí čtenáře. Vyhněte se jim. Víc k tomu není co napsat. :-)

Jak dělat newsletter

Nad každým e-mailem přemýšlejte tak, jako byste ho chtěli poslat sami sobě. Četli byste ho?

Jsou i důvody, které neovlivníte

Ne vždy je nutné si sypat popel na hlavu. Řada odběratelů váš newsletter přestane odebírat z důvodů, které buď přímo nesouvisí s vámi nebo nesouvisí s newsletterem. Může se jednat například o tyto:

  • Odběratel může být zahlcen dalšími e-maily. Má toho zkrátka moc.
  • Odběratel se dostal do databáze vícekrát a odhlásil přebytečné e-maily.
  • Odběratel už zkrátka nepotřebuje vaše služby či produkty.

Dříve, než odešlete e-mail, promyslete následující:

  1. Přesvědčte se, že k tomu máte opravdu důvod.
  2. Zamyslete se, zda k jeho čtení mají důvod odběratelé.
  3. Posuďte, zda jim neposíláte e-maily příliš často.
  4. Napište e-mail tak, aby nebyl jen o vás. Pište ho tak, jako byste ho sami měli dostat.
  5. Zamyslete se, jak můžete svým odběratelům udělat radost.
  6. Napište ho. Pak ho zkraťte.
  7. Vymyslete vhodný předmět. Zaujměte v něm.
  8. Udělejte e-mail vizuálně atraktivní. Ať už při letmém pohledu něco zaujme.
  9. Přečtěte si všechno tady.

A teď udělejte to nejdůležitější – napište, z jakých důvodů odhlašujete newsletter vy. Možná nám tu něco chybí. :-)

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. David Rezáč

    -

    Zlatá slova, kéž by se těmito body před rozesílkou řídili všichni. S dovolením sdílím dále v seznamu nejlepších českých článků o Emailingu:
    http://www.affiliatemagazin.cz/2015/07/emailing-10-navodu-tipu-v-emailingu-z.html

    Odpovědět
  2. Jan

    -

    Já už ani neodhlašuji. Odhlašováním dávám o sobě vědět a obvykle to ještě znásobí přicházející e-maily. Rovnou adresy blokuji. Kdybych to nedělal, bude moje schránka zahlcená zbytečnými e-maily, které jsem si nejen nikdy nepřihlásil (nikdy nesouhlasím se zasíláním reklamních blbin a přesto mi chodí), ale hlavně mi chodí od firem, které neznám a nikdy jsem si od nich nic neobjednal. Jak je to možné?! Takže blokuji, blokuji, blokuji. Já si stejně jakékoli zboží nejdřív najdu tam, kde je nejlevnější. Kupuji pokaždé jinde, kupuji hodně. Ale ne pořád u stejných e-shopů.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář