Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Podnikání v sukni: V čem to mají ženy odlišné od mužů

Markéta Jeníková
Před 10 roky

Na našich stránkách se můžete setkat s příběhy úspěšných žen, které se vlastními silami dostaly mezi podnikatelské špičky. Je podnikání žen v něčem odlišné od podnikání mužů? Mají ženy světu podnikání vůbec co dát?

Faktem je, že mezi českými podnikateli jsou muži stále ve většině: tvoří 70 % podnikatelské obce proti 30 % žen-podnikatelek. To ale zdaleka neznamená, že by snad ženy měly pro podnikání menší předpoklady! Dusí je jiné věci…

Ach, ty předsudky

Společnost má jasno: žena je ta skromnější, dost možná hloupější a jejím úkolem je pečovat o muže a domácnost. Má rodit děti a vařit teplé večeře manželovi, který celou rodinu živí. A běda, když je to jinak! Podnikavá žena je okamžitě zařazena mezi kariéristky, bájné nestvůry na úrovni Skylly a Charybdy, které pokojný domácí život vyměnily za svět peněz a tvrdých loktů.

Právě takové nazírání na ženy (smutným faktem zůstává, že z velké míry tyto postoje určují právě ženy samotné) často brání těm aktivnějším, aby se odhodlaly do světa podnikání vstoupit. Předsudky a strach z opovržení máme zakořeněny hluboko v podvědomí a jen velmi těžce se jim čelí.

Inzerce

Ženy navíc často ani neoplývají přiměřeným sebevědomím a jejich strach ze selhání je dále blokuje. Způsob myšlení, nastavený na hlubší zkoumání problému a předvídání vzdálenějších důsledků, vyvolává neopodstatněné obavy typu „co by, kdyby“ a ztrátu veškeré odvahy. Žena se tak raději svého snu vzdá, jen aby nešlápla vedle, nebo (kdyby se jí nedejbože podařilo uspět) aby nebyla za tu hyenu kariéristku.

Mají ženy co nabídnout?

Svět podnikání je převážně mužským světem, a tak sdílí většinu „mužských“ vlastností: jistou dravost, přímočarost, zaměření na zisk. Ženské myšlení je evolučně odlišné, ženy jsou zaměřeny spíše intuitivně, emocionálně, prakticky. Zisk nebývá hlavní motivací jejich konání.

Takovýto „ženský přístup“ může najít uplatnění v celé řadě oblastí, kde „mužský přístup“ nemůže z podstaty slavit takové úspěchy. Zaměření na mezilidské vztahy a citlivost k náladě druhých lidí dává ženě výhodu při osobním jednání s klienty či partnery. Praktičnost a schopnost stát nohama na zemi dovolí vzniknout stabilním projektům.

Žena asi výjimečně rozjede druhou Škodovku, zato však může podniku dodat jistou atmosféru sdílení, která je v dnešní době, tak posedlé „příběhy“ a exkluzivními zkušenostmi, tolik žádaná. Možná také právě kvůli tomuto osobnějšímu kontaktu pracuje stále téměř 90 % žen-podnikatelek v mikrofirmách do devíti zaměstnanců. Žena se ale rozhodně nemusí bát ani větších podniků! Na pomoc jí přispěchá přirozená odolnost, skromnost a zodpovědnost.

Proč ženy začínají podnikat?

Jak už bylo zmíněno, zisk bývá hlavním impulsem jen výjimečně. Nejčastěji se ženy stávají podnikatelkami tak, že je do podniku „naláká“ jejich partner a ony se tak stávají jeho pravou rukou, která má na starosti administrativní a organizační záležitosti. Celá řada žen také začíná podnikat na rodičovské dovolené, což je dáno existenčními obavami. Ženy se obávají nástupu do zaměstnání, vědí, že jejich možnosti při hledání nového zaměstnání jsou kvůli dětem velmi omezené. Celá řada žen si ale také na rodičovské dovolené zkrátka přivydělává tím, co je baví (ručními pracemi, pečením, psaním) a v průběhu let se z přivýdělku a koníčku stane plnohodnotný podnik.

A co rodina?

Předsudky ohledně ženy jako pečovatelky jsme již zmínili. Realitou ovšem zůstává, že žena-podnikatelka nějakým způsobem musí tyto oblasti svého života skloubit, ačkoliv se to patrně neobejde bez drobných či větších šrámů na obou stranách.

Velkou výhodou podnikání je fakt, že si žena sama určuje množství práce i její časový rozvrh a může obojí upravit podle potřeb svého dítěte či dětí. Rozhodně není ostuda využít služeb profesionálů! Mateřské školy, chůva či uklízečka paradoxně svou pomocí umožní matce-podnikatelce, aby s dětmi strávila více kvalitního času. Žena musí být ovšem schopná svůj čas organizovat a dostát svým závazkům.

Kde hledat pomoc a inspiraci

Ženy-podnikatelky mají řadu možností, kde hledat radu a podporu. Pod záštitou Evropského sociálního fondu běží až do listopadu 2014 v České republice projekt Inspirujme ženy k podnikání, do něhož se mohou zapojit začínající podnikatelky a ženy vykazující samostatnou výdělečnou činnost. Projekt cílí zejména na nezaměstnané a matky na rodičovské dovolené. Jeho cílem je poskytnout ženám přístup k inovacím, podnikatelským idejím a dalším informacím, důležitým pro rozjezd podnikání.

Asociace podnikatelek a manažerek láká začínající i pokročilé podnikatelky na projekt Život nápadům. Podnikatelkám-začátečnicím projekt poskytne důležité know-how, kontakty a zdroje. Pokročilé podnikatelky se mohou hlásit na workshopy a semináře.

Zajímavým a mladým projektem jsou pak ŽENY s.r.o. Projekt vznikl v květnu tohoto roku a jedná se o uskupení zainteresovaných lidí, kteří prostřednictvím přednášek, soutěží či setkání s mentory předávají důležité rady a zkušenosti, které souvisí s podnikáním v sukni. ŽENY s.r.o. provozují vlastní coworkingové centrum, kde probíhají semináře a přednášky a které si ženy zároveň mohou pronajmout pro vlastní obchodní schůzky či jiné podnikatelské aktivity.

Jak vidíte, podnikání žen má řadu specifik. Nedá se hovořit o tom, že by bylo výrazně náročnější či naopak snadnější než podnikání mužů: je zkrátka trochu odlišné. Výsledek podnikatelského úspěchu ale nakonec vždy záleží na osobnosti a píli jednotlivce mnohem více, než na jednom páru genů…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)