Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jaká (ne)milá překvapení čekají podnikatele v roce 2013?

David Kotyza
Před 11 roky

Každý podnikatel a živnostník určitě alespoň koutkem oka zahlédl, jaké zásadní změny ho čekají od nového roku, respektive od 1. 1. 2013. Které zákony vstoupily v platnost a jaké změny mohou ovlivnit jeho podnikání. Přinášíme Vám proto přehledný seznam těch nejzásadnějších obměn, jež se týkají živnostníků.

Omezení výdajových paušálů

Poměrně zásadní novinka omezí především podnikatele, kteří při svých výdělečných aktivitách uplatňují výdajové paušály, konkrétně paušál 30% a 40%. Jde tedy především o příjmy z pronájmů, autorských práv nebo svobodných povolání. Právě těmto živnostníkům byla vyčíslena hranice uplatnitelnosti výdajů, která je v hodnotě 600.000 Kč a 800.000 Kč. Příjem tedy nesmí přesáhnout hranici 2.000.000 Kč.

Tím však omezení skupiny podnikajících subjektů, kteří aplikují výdajové paušály, dozajista nekončí. Dalším omezením je také odstranění daňových úlev na vyživované dítě a manželku/manžela. Tato, pro někoho poměrně zásadní finanční ztráta, postihne především ty, jež využívají paušálů u příjmů z podnikatelských nebo jiných výdělečných činností. Jediná výjimka přichází v úvahu pro živnostníky, kteří dosáhnou nižšího základu daně z těchto aktivit než je hodnota 50% celkového základu daně. Ostatních oblastí v podobě odpočtu úroků z hypotečních úvěrů, slev na tělesně postižené a dalších se toto omezení netýká.

Sociální a zdravotní pojištění 2013

V obou těchto oblastech můžete samozřejmě očekávat nárust minimálních záloh. U hlavních OSVČ je minimální záloha sociálního pojištění stanovena § 14 zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, na 1.890,- Kč a u zdravotního pojištění na hodnotu 1.748,- Kč. Povinné zálohy sociálního pojištění se netýkají podnikatelů, kteří své aktivity provádí jako vedlejší výdělečnou činnost.

Inzerce

Změny dopadající na oblast DPH

Tou nejzásadnější je bezpochyby nárůst obou sazeb DPH o jeden procentní bod oproti současnému stavu. Hodnota nižší sazby je tedy od 1. 1. 2013 15 %, hodnota vyšší sazby daně 21 %, což se podle odborníků může ve finále promítnout do kapes běžných občanů až 2,8% zdražením.

Podnikatelé s vyššími příjmy se však mohou setkat i s pojmem „solidární daň“. Již samotný význam těchto slov je jistě značně vypovídající. Výše této daně je v hodnotě 7 % a její výpočet se provádí prostřednictvím velikosti příjmu a stropu sociálního pojištění. Podle zákona č. 589/1992 Sb. vyšší odvod daně postihne především živnostníky, ale také zaměstnance, jejichž měsíční hrubá mzda je čtyřikrát větší než průměrná mzda. Platnost solidární daně je omezena obdobím od roku 2012 do roku 2015.

Poměrně novodobým výrazem bude také „Institut nespolehlivého plátce“, jež bude sdružovat nezodpovědné plátce DPH. Jejich seznam bude předložen každému, kdo chce vědět, s kým má ve svém podnikání tu čest.

Potýkat se však můžete s řadou dalších skutečností, které ve finálním důsledku taktéž ovlivní některé podnikající subjekty:

  • Snižování náhrad za používání vozidel
  • Zvýšení sazby daně pro daňové ráje z 15 % na hodnotu 35 %
  • Program „Zelená nafta“ – snižování vratky spotřební daně, která poklesne z 85 % na 57 % a z 60 % na 40 %
  • Slevu na dani již nebudou moci uplatňovat pracující důchodci – změna platí v rozmezí od roku 2012 do roku 2015
  • Zvýšení daně z převodu nemovitosti o jeden procentní bod na 4 %.

Pozitivum daňového balíčku

Mezi přínosná pozitiva však patří nutnost hlásit se k plátcovství DPH v případě jakéhokoliv zahraničního podnikání, které však nemusí být od 1. 1. 2013 plnohodnotné, jako tomu bylo doposud.

Novela zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty totiž osoby povinné k dani omezí pouze některými povinnostmi plátcovství DPH. Tzv. identifikované osoby, jak budou tyto subjekty nazývány, nemají povinnost v tuzemsku uplatňovat DPH ani nárokovat jakýkoliv odpočet. Jedinými povinnostmi bude přiznání DPH za danou službu od zahraniční osoby a nutnost předložení souhrnného hlášení za realizaci této služby dle § 9 odst. 1 zákona o DPH.

Každému je pravděpodobně jasné, že řada výše uvedených změn a reforem má vést především k navýšení a stabilizování státních příjmů. Budou však tyto změny přínosné a naplní svůj hlavní cíl? To ukáže pouze čas…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: David Kotyza

Komentáře

Lukáš

Před 11 roky

Jestli jsem to dobře pochopil, tak se neplátce při přijetí služby ze zemí EU automaticky nestává plátce DPH? Takže lze provozovat legálně Adwords jako neplátce? Když se tedy chci stát identifikovanou osobou, co pro to musím udělat?

Odpovědět »

David Kotyza

Před 11 roky

Identifikovanou osobu se stáváte – ode dne poskytnutí služby s místem plnění v jiném členském státě podle § 9 odst. 1 zákona o DPH (s výjimkou poskytnutí služby, které je v jiném členském státe osvobozeno od daně) – což platí pro příjem z reklam Google AdSence. Do 15 dnů od poskytnutí služby se musíte zaregistrovat. Následně podáváte přiznání k DPH pouze z přeshraničního plnění, v rámci tuzemska jste stále neplátce DPH.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing