Dnešní článek si dovolím napsat se špetkou zkušenosti, snad mi to odpustíte. Jelikož provozuji internetové magazíny, včetně tohoto, často hledám novém nové redaktory a pročítám se emaily s reakcemi na moje inzeráty. Myslím si, že v tomto ohledu mohu posoudit, čím může člověk zajímající se o práci redaktora (copywrightera apod.) zaujmout a čím naopak ne…
Inzeráty, o nichž mluvím, se často objevují na podnikatelských fórech a samozřejmě na inzertních serverech. Pokud některý z mých webů postrádá nějakou tu ruku, nejčastěji hledáme právě na fórech, předně na Webtrh.cz. Pojďme si ale říct, jak by měla žádost o práci vypadat.
Nejčastější chyby, s nimiž se setkávám, se týkají neschopnosti (do)číst inzerát. Většina zadavatelů sice sepíše poptávku po nových pisálcích pár větami, přesto vypadají lépe a profesionálněji ty delší a propracovanější. V nich se ale často objevují různé chytáky, které byste neměli přehlédnout. Mluvím o podmínkách, kdo se vlastně o práci musí zajímat…
Nejednou se stalo, že napsal člověk, který skutečně neuměl číst. Pokud inzerát obsahoval podmínku vlastnictví živnostenského oprávnění, přičemž tato skutečnost byla vyznačena dokonce dvakrát – v podmínkách („Koho hledáme?“ a v „Co napsat v případě zájmu“), navíc červeně, není dobrým začátkem psát i přesto, že to nesplňujete. Můžete vaši reakci sepsat sebelíp, ale s podmínkami jednoduše nehnete.
Dejte si tedy pozor na to, co inzerenti skutečně hledají. Setkal jsem se dokonce s případem, kdy mi napsal člověk, který ignoroval zaměření webu a chtěl psát o něčem zcela jiném. Chybou je i neuvedení informací o vaší osobě, včetně jména, kontaktu a podobně.
Je vlastně jedno, zdali si ve Wordu sepíšete vlastní životopis nebo ne. Inzerenti se většinou zajímají o celkovou podobu vaší zprávy. Dobře vypracovaný životopis může v takovém případě nahradit dobře napsaných pár vět obsahujících to nejdůležitější. Mnohdy je to dokonce lepší, hlavně v případě, kdy na inzerát odpoví větší množství lidí a inzerentovi se nechce pročítat tisíce řádků…
Vaše zpráva by tedy měla obsahovat oslovení, jedná se přeci jen o formální zprávu a mělo by to tomu i odpovídat. Následovat by mělo představení, tedy vaše jméno, příjmení, neurazí ani věk a město, v němž bydlíte. Kromě uvedení vašich zkušeností v daném oboru by neměly chybět ani informace o vámi dosaženém vzdělání, případně o úspěších, které jste získali.
Nebojte se pochlubit. Pokud jste na škole psali do školního časopisu, uveďte to. Tím se dostáváme k referencím, pokud nějaké máte, neváhejte ani je uvést. Odkažte na články, případně na seznam vašich článků. Mnoho inzerentů velice rádo reaguje na zprávy, v nichž zahlédne konkurenci. Důvod je jednoduchý, pokud jste v minulosti psali pro konkurenční web, máte zkušenosti a ty můžete uplatnit.
Na závěr by měl přijít kontakt. Pokud inzerát požadoval bližší kontakt, uvádí se většinou email (pokud na email zrovna nepíšete, ale třeba na fóru), telefonní číslo, případně IM v podobě ICQ, Skypu a podobně.
Nezapomeňte, že správně napsaný email vám může vydělat nemalé peníze…
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 3 dny
Před 3 dny
Adriána
Před 11 roky
A co je náplní práce toho copywrightera v podnadpisu článku? :D
Odpovědět »
Jiří Rostecký
Před 11 roky
Zkuste Google, Adriáno. :)
Odpovědět »
Kusvola
Před 10 roky
Ona asi Adriána narážela na to, že copywriter nemá souvislost s Wright bros, nýbrž slovy write, schreiben, pisáť, psát…
Odpovědět »