Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Petr Polakovič: Přesně víme, jaké to je, když člověk začíná podnikat

peter-polakovic-velkyDneska vám přináším další rozhovor o e-shopovém řešení. Těch jsme vydali již několik a dnes padla řada na ByznysWeb. Povídal jsem si s Petrem Polakovičem, jednatelem společnosti IRISOFT SYSTEMS, který ByznysWeb nabízí. Ptal jsem se ho mimo jiné na to, jak oslovují svoje zákazníky nebo proč si myslí, že jsou nejpokročilejším systémem na trhu.

Vždycky, když dělám rozhovory s tvůrci e-shopových řešení, tak se ptám na několik stejných otázek. V čem jste jiní než ti ostatní?
Čerpáme z několikaletých zkušeností. Přesně víme, jaké to je, když člověk začíná podnikat. Známe jeho aktuální potřeby a problémy. Vším jsme si prošli. ByznysWeb byl první službou pro vytváření internetových obchodů v ČR a na Slovensku.

Dnes patříme mezi lídry v oblasti mobilních responzivních verzí webů a mobilních aplikací. Prostřednictvím naší aplikace Flox pro iOS a OS Android si stránky vytvoříte a/nebo pohodlně spravujete i přes mobilní zařízení.

Sledujeme trendy a náš CMS systém Flox neustále inovujeme. Našim zákazníkům se snažíme nabídnout nejen kvalitní, pravidelně aktualizovaný a moderní redakční systém, ale také další cenné informace, ať už prostřednictvím klientské podpory, na našem blogu, nebo v pravidelných newsletterech, popřípadě na našich školeních. Samozřejmostí je možnost vyzkoušet si ByznysWeb.cz zdarma.

Proč máte zrovna tyto výhody? Myslíte si, že jsou pro uživatele důležité?
Když jsme před dvěma lety spouštěli mobilní responzivní verzi, majitelé www stránek a e-shopů nepovažovali přístupy z mobilních zařízení za důležité pro rozvoj podnikání. V současnosti je tato otázka prioritou č. 1.

Zkuste si naše aplikace, máme verzi pro iOS a zvlášť verzi pro Android. Cestujete a jedním kliknutím na naši „appku“ vidíte, že vám přišlo 10 nových objednávek, není to super?

Pracujeme zejména na funkcích, které při podnikání na internetu mají smysl. Za těch 11 let, co vytváříme webové stránky a internetové obchody, už umíme dobře vycítit, která funkce má, nebo nemá význam.

Na jaké e-shopy jste zaměřeni? Zvládnete velké i malé?
Ano, zvládneme malé i velké e-shopy. Před dvěma lety jsme spustili úplně novou verzi ByznysWeb.cz. Uvědomili jsme si, že technologie šly tak daleko, že bude nejlepší začít od začátku. Vyvinuli jsme nový CMS systém pod názvem Flox 2. Díky cloud webhostingu zvládneme provoz webových stránek či e-shopů s jakkoliv vysokou návštěvností.

Co se týká počtu produktů, máme několik desítek e-shopů nad 40 tisíc produktů a pár nad 120 tisíc produktů.

V ČR provozujeme např. cyklistické e-shopy napojené na sklad dodavatele, které se automaticky každý den aktualizují a doplňují nové produkty nebo obrázky k produktům, např. eshop.cykloart.cz. Zároveň jsme ale administrátorům ponechali možnost s obsahem „cyklowebů“ libovolně pracovat – mohou se rozhodnout spravovat produkty samostatně nebo jen některé jejich atributy, případně nechat všechno na automatickém updatu. Jsou to vlastně e-shopy na míru v closed-source CMS.

Většina našich klientů provozuje menší e-shopy, jako např. www.spinkylinky.cz nebo www.hopsej.cz. Více referencí najdete zde. Najdeme i rozsahově podobné projekty vytvořené ve Floxu 1, např. www.water-fall.cz, www.tapetymetroflorenc.cz.

Jak takové lidi oslovujete?
Klasicky, přes sociální sítě, Google, Seznam, přes články, kde se o nás píše. Ale nejvíce klientů k nám přijde přes reference – klientovi se líbí web vytvořený pomocí ByznysWebu, a proto si nás vybere. Nebo vidí, že na první stránce výsledků vyhledávání přes Google jsou 3–4 „naše“ e-shopy, tak si nás otestuje a ověří si, že tomu asi rozumíme. (smích)

peter-polakovic-5-ok

Zdroj fotky: Archiv Petra Polakoviče

Pomáhá vám v tom „affiliate“? Jaké podmínky vlastně „affiliákům“ nabízíte?
Affiliate nabízíme, ale dosud jsme tak prodali jen pár internetových obchodů, takže to pro nás zatím není důležité. Ale doufám, že to poroste. (smích) Více se zájemci o našem affiliate programu dočtou na našem webu.

Co rozhoduje o úspěchu vašich klientů? S čím nejvíc bojují klienti ByznysWebu na začátku internetového podnikání?
Vážím si lidí, kteří se pouštějí do podnikání. Chce to hlavně odvahu a velkou pracovitost. Setkal jsem se i s názorem, že podnikání znamená moct si vybrat, kterých 12 hodin přes den budete pracovat. (smích)

První roky podnikání to chce hodně času, my jsme v podstatě pracovali stále, ať byl večer, nebo víkend, samozřejmě později se už dá dodržovat přesnější pracovní doba. (smích)

Jak dlouho jste to tak dělali?
Cca 3–4 roky. Ale i teď, když je potřeba přetáhnout déle nebo dokončit nějaký projekt, najdu si chvilku, kdy náš malý Dominik zrovna spinká, a věnuji se sebevzdělávání, webinářům nebo vyhodnocování efektivity reklamních kampaní. Zastávám názor, že člověk na sobě musí neustále pracovat, že se vždycky dá najít něco, v čem se chcete zlepšit. (smích)

Co nápad?
Podnikatelský nápad je problém. 10 let zpátky nebyl trh ještě tak obsazený a rozhodovalo jen to, že jste měli odvahu spustit internetový obchod. Dnes je mnoho segmentů trhu již poměrně zaplněno, ale když vám to pálí, prosadíte se. A zvláště pokud váš podnikatelský záměr není dobrý, obvykle po čase přijdete na to, co změnit.

To je to tak snadné? Změnit obor, to asi není jen tak…
Měl jsem spíš na mysli to, že např. s odstupem času dokážete vyhodnotit svou online marketingovou strategii a do budoucna si nezaplatíte registraci v tisícovce katalogových vyhledávačů nebo si neobjednáte doplňkovou službu jen proto, že vám to poradil fundovaný odborník, a vy na ni reálně nemáte.

V praxi jsem se setkal s případy, kdy klienti investovali většinu svého času a financí do webdesignu, který byl podle nich základem úspěchu. Přitom neměli jasno v tom, co jejich zákazníci opravdu potřebují – neznali svou cílovou skupinu. Místo analýz řešili, jestli má mít banner o 1 px tlustší ohraničení, a podobné malichernosti.

A co chyby?
Mnohdy se setkávám s tím, že se klienti bojí udělat chybu. Chyby nejsou podstatné, chyby se stávají a dá se z nich velmi dobře poučit. Ve škole nás celý život hodnotí podle chyb – udělal jsi chybu, joj, to je hrozné, dostaneš špatnou známku. Ale tak to v reálném životě nefunguje. Školy nás deformují a potom se bojíme podnikat, abychom neudělali chybu.

Klienti se mě stále ptají – mám investovat do tohoto porovnávače, využít tuto reklamu?

Vždycky jim říkám – zkuste to, samozřejmě, musíte měřit efektivitu reklamy, vyzkoušet ji a vyhodnotit. A když uděláte chybu, vždyť o tom je život. Možná to nevyjde ani napodruhé, napotřetí, ale napočtvrté objevíte takový zdroj zákazníků, že vám budou všichni závidět.

Často chybí kreativní přístup. Školy nás učí jenom – nabiflujte se text a řiďte se jím – ale podnikání je o kreativitě, problémy nemají jen jedno řešení, je potřeba přemýšlet, hledat různé nápady.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zdroj fotky: Archiv Petra Polakoviče

Má vliv na úspěch vašich klientů i něco dalšího, co třeba nedokážou tak dobře ovlivnit?
Na rozvoj online podnikání mají vliv také kroky vlády. To je vidět na našich klientech ze Slovenska. Poslední rok hází vláda podnikatelům nesmyslně pod nohy klacky v podobě nové legislativy, jako ochranu osobních údajů, ochranu spotřebitelů, při startu podnikání vás „potěší“ daňové licence. Podnikatel tak musí věnovat víc času nesmyslům než svému podnikání. Všechno se ale dá překonat, mně i našim klientům s tím pomáhá šikovná kolegyně.

Mají to na Slovensku těžší než v Česku?
V poslední době přicházím na to, že už asi i ano. Kdysi byly šance vyrovnanější. Ještěže náš nový prezident má snahu podporovat podnikatele nejen na domácím, ale i na zahraničním trhu. Snad se něco změní k lepšímu a těch byrokratických absurdit ubyde.

Na svých stránkách píšete, že jste nejpokročilejší systém na trhu. Podle čeho tak usuzujete?
Řadu funkcí jsme spustili jako vůbec první na trhu, například mobilní responzivní verzi, vlastní mobilní aplikace nebo reálný cloud. Pokud někdo spustil responzivní šablonu před 3 měsíci, my už máme 2 roky náskok. Pokud někdo prohlašuje, že tvrdě pracuje na zavedení cloudu, my už jsme integrovali jeho druhou generaci.

A je responzivní verze důležitá opravdu pro všechny e-shopy?
Z pohledu odborníka jednoznačně ano. Ve statistikách návštěvnosti stránek našich zákazníků vidíme přístupy z mobilních zařízení např. i na webech, které prodávají nábytkové kování či vodovodní baterie, ale např. i barvu na fasádu. Toto číslo roste v některých odvětvích podnikání pomaleji, v jiných se zvyšuje rapidněji.

Dalším faktorem, který nahrává responzivní verzi do karet, je rostoucí počet uživatelů mobilních zařízení – tablet vám dnes dají při koupi televize či nového mobilu, chytré telefony jsou běžnou součástí našeho života. Určitě i vy znáte ve svém okolí rodiče po padesátce, kteří „zdědili“ tablet nebo „smartphone“ a objevili pozitiva nakupování na internetu. Samozřejmě, v každém kraji nebo městě je to jiné.

Ale pokud chce e-shop udržet krok s aktuálním trendem, responzivní mobilní šablona k tomu jednoduše patří.

Také mě vždy zajímá, co vás k vývoji tak náročného systému motivovalo?
Před 15 lety jsem se seznámil s kolegou Jurajem Bystrickým. Jako mladé zanícené počítačové nadšence nás neskutečně iritovala hlemýždí rychlost internetu, o jeho ceně nemluvě. A tak jsme si jednoho dne řekli, že toho máme dost a nebudeme jen tak nečinně přihlížet, jak nás odírají.

V roce 2002 jsme proto v rámci tehdy probíhajících protestních akcí začali „rebelovat“. Chtěli jsme dosáhnout jednoznačného snížení ceny slovenského internetu a zavedení rychlejší technologie. Stejné nadšence jsme oslovovali a sdružovali prostřednictvím webu inet.sk, který byl zároveň naším vůbec prvním webem, později se z něj stal populární IT deník. Stáli jsme také za sdružením na podporu „internetizace“ Slovenska – Internet pro všechny.

A myšlenka na vytvoření redakčního systému se zrodila paralelně s administrováním inet.sk. Uvědomili jsme si, že pokud se chceme pohnout dál, potřebujeme vlastní publikační systém.

Na rozdíl od našich vrstevníků jsme nechodili po hospodách ani na rande, ale všechen čas jsme věnovali první verzi systému Flox, která byla 1. 9. 2002 úspěšně implementována na inet.sk.

Na systému jsme dále pracovali a vyvíjeli nové funkce, které jsme považovali za důležité pro samotné zákazníky a kterými bychom se zároveň také odlišili od konkurence.

A tak v roce 2003 mohli s Floxem pracovat první klienti.

peter-polakovic-13-ok

Zdroj fotky: Archiv Petra Polakoviče

Jak při vývoji postupujete? Uvádíte, že vycházíte ze zkušeností s více jak 3000 uživateli…
Reálně bylo těch uživatelů, resp. webových stránek a e-shopů, několikanásobně více, právě více než 3000 je však stále aktivních.

Naši zákaznickou platformu tvoří lidé různých národností, klienti s různými potřebami, proto jsme jejich postřehy, nápady a požadavky zaznamenávali a s naším týmem programátorů jsme se snažili jim maximálně vyjít vstříc – nejen volbou pokrokového cloud webhostingu, ale především samotným funkčním vybavením a variabilitou CMS Flox 2.

S každou novou aktualizací je spojeno otestování funkcionality nejen našimi pracovníky, ale následně také vybraným okruhem našich zákazníků.

Nejsme-li si náhodou něčím jistí, zpětná vazba od zákazníků nebo A/B testování nám vždy ukážou tu správnou cestu.

Kolik lidí se na vývoji systému podílí? A co to je za lidi?
Jsme dva jednatelé, já se vedle školení a prací na vývoji systému věnuji s kolegyní také reklamním kampaním a SEO. Juraj působí jako hlavní programátor, který řídí práci dalších 5 programátorů. Postřehy a připomínky našich zákazníků zaznamenává 8 kolegů na „supportu“, kteří zároveň také testují nové funkce a jako první je připomínkují. Manželka Jana je naší obchodní reprezentantkou a rovněž školí klienty. Dalo by se říct, že Flox 2.0 má 17 rodičů. (smích) Dále do našeho týmu patří ještě 2 grafici.

Jaké jsou podle vás největší nedostatky konkurenčních systémů?
Většina konkurenčních systémů je vyvíjena na koleně, jeden člověk dělá celý vývoj, marketing, obchod, účetnictví, vystavuje faktury, stará se o firemní web a obstarává i zákaznickou podporu, ale navenek se tváří jako velká firma s množstvím oddělení. Potom se ten člověk sbalí a jde dělat něco jiného. Za těch 11 let nám už mnoho klientů odešlo k takovýmto „firmám“ a po roce se vrátili.

Máme partnery, kteří by sice mohli spolupracovat s podobnými „firmami“, ale místo toho mi říkají, že my už jsme tu dlouho, nikam neodejdeme a že u nás mají jistotu dlouhodobé spolupráce.

Samozřejmě jsou na trhu také systémy kvalitní, ale většinou dražší. Tam nás odlišuje zejména schopnost orientovat se na funkce, které přinášejí klientům reálný užitek, takže nevyvíjíme nesmysly, a také to, že jsme spoustu funkcí měli dřív.

Konkurenční systémy v ČR a v SR moc nesledujeme, spíš nám někdy přijde vtipné, když se ohlašují „novinky“, které jsou u nás už 4 roky samozřejmostí. Inspirují nás podobné systémy v zahraničí, to je jiný svět.

Jak se ale zvládnete tak poctivě starat o všech 3000 aktivních klientů? To přece nejde. Nebo ano?
Pokud máte v týmu šikovné lidi, všechno jde. (smích)

Práci nám hodně ulehčují návody na práci s CMS Flox 2.0, na SEO optimalizaci nebo odpovědi na nejčastější otázky. Máme nejpodrobnější návody na tvorbu www stránek a internetových obchodů, přesvědčte se zde.

Množství dobrých rad máme v samostatné sekci, kde radíme, jak na podnikání na internetu, jak na internetový marketing a SEO.

Všichni přesně víme, co je naším úkolem, kdo je za co zodpovědný a co má kdo s kým řešit.

Našli jsme si skvělý systém řešení zákaznické podpory, který nám pomáhá výrazně zrychlit odpovídání na jednotlivé dotazy.

Vaše řešení je postaveno na „cloud hostingu“. Co to znamená a jaké to přináší uživatelům výhody?

Znamená to méně výpadků. (smích) Viděli jsme, že je to trend, tak jsme naskočili. S cloudem je méně starostí, dostupnost je 99,9 %, když nastane problém, rychleji se vyřeší. Například když potřebujeme navýšit výkon, na klasickém serveru to může trvat týdny, na cloudu to netrvá nic, výkon je navýšený automaticky. E-shopy a www stránky našich klientů jsou proto dostupné 24 hodin denně 7 dní v týdnu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zdroj fotky: Archiv Petra Polakoviče

Hodně mě zaujalo, že nabízíte přes 500 designů pro své uživatele. Proč jich nabízíte tolik a jak je vytváříte? Jsou všechny stavěné stejně
Sami si můžete vytvořit v podstatě nekonečné množství variant designů. Těch 500 nabízených jsou vlastně různé předpřipravené hlavičky s barevně sladěným pozadím a popřípadě bočními sloupci. Připravovali jsme je na základě klientských požadavků.

Nabízíme defaultní grafické šablony z různých tematických oblastí – např. svátky, dovolená, auta, architektura, byznys a podnikání, zemědělství, vzdělání, zdraví a krása, příroda atd.

Rozhodli jsme se jich nabízet tolik právě proto, abychom pomohli klientům minimalizovat prvotní náklady na jejich www stránky a internetové obchody. Mnoho našich klientů nám předložilo konkurenční návrhy na tvorbu webu s předraženým grafickým designem pohybujícím se cenově v desítkách či stovkách tisíc Kč. A právě tato položka v kalkulaci byla často hlavním faktorem, proč se rozhodli pro nás. Jakmile si pak web „na sebe vydělal“, mohli si dovolit i tvorbu unikátní grafické šablony.

Co je možná ale ještě zajímavější, vaši uživatelé mohou platit v „bitcoinech“. Co bylo důvodem ke spuštění této funkce?
Opět jsme se nechali inspirovat zahraničním trendem, o zavedení bitcoinových transakcí delší dobu uvažoval např. také PayPal a teď začal s aktivním testováním.

Zavedení bitcoinu mezi platební možnosti je naší další konkurenční výhodou: poplatky za platbu jsou minimální (neplatíte nic, anebo jen tisíciny BTC), Slovensko bylo první zemí EU, která měla bankomat na BTC, mnoho mladých lidí i v našich zeměpisných šířkách se získávání bitcoinů věnuje, tak proč by jimi nemohli platit např. za svoje prezentační stránky či e‑shopy?

Je uživateli využívána?
Zatím moc ne, celkový počet transakcí se blíží ke dvacítce a jedná se především o zákazníky z USA.

Chystáte se do budoucna přidávat nějaké další funkce?
Jednoznačně ano, už teď máme připraveno pár skvělých novinek, které v rámci aktualizací našim klientům nabídneme možná už pod vánoční stromeček.

Svůj e-shop nabízíte do Česka i na Slovensko. Dokážete obě země nějak porovnat, například z hlediska nároků uživatelů, přizpůsobení trhu dané země atd.?
Česká republika je popředu, o cca 2 roky dříve tu proběhla očista trhu. Myslím tím zaniknutí e-shopů, se kterými to jejich majitelé nemysleli vážně, nevěnovali se jim.

V České republice je také vyšší konkurence mezi kvalitními e-shopovými systémy. Na Slovensku je asi jen 1 firma, která má úroveň, v Praze jsou alespoň 3.

Co se týče uživatelů, tak nároky jsou přibližně stejné. I věkový průměr zákazníků je srovnatelný.

Co nás velmi těší, je to, že v obou republikách volí naše e-shopové řešení nejen začínající podnikatelé, ale také stabilní firmy, které se rozhodly pro změnu a chtějí udržet krok s dobou.

A z jaké země máte více klientů?
V České republice i na Slovensku je to přibližně stejný počet zákazníků. Na Slovensku jsme asi jedničkou na trhu a v Česku jsme v první trojce.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář