Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Online vandalismus: Jak zabránit tomu, aby zničil váš startup

Markéta Jeníková
Před 11 roky

Online platformy fungují na podobných principech jako offline komunity či společnost. Ve chvíli, kdy na takové platformě či v komunitě vzrůstá míra vandalismu či přímo zločinu, dochází k tomu, že lidé začnou tuto komunitu opouštět ve velkém. Pro váš online startup to může znamenat konečnou stanici.

Komunita, jejímž základem je vytváření a rozšiřování sítě kontaktů, se díky této síti zhodnocuje společně s tím, jak roste. Vliv sítě ovšem funguje i opačně, a to ve chvíli, kdy systém kvůli nedostatečnému dohledu nad aktivitami uživatelů neuhlídá míru online vandalismu. Když vandalismus propukne naplno, rychle rostoucí sítě začnou masově ztrácet uživatele (jako třeba ChatRoulette), online konverzace vstoupí do království absurdity (stačí si projet komentáře u videí na YouTube) a rozhodnutí učiněná v online světě mohou dokonce mít velmi nepříjemné důsledky i v offline světě.

Startupy, kterým se podařilo získat prvotní odpich a dosáhnout rychlého růstu, mohou stále dopadnout velmi neslavně, pokud včas nevytvoří systém kontroly zneužití, který předchází, reguluje a samozřejmě i napravuje propuknutí takovéhoto zneužívání.

Pár slov k aktivitám iniciovaných uživatelem

Každá aktivita na síti, kterou iniciuje uživatel, má dva základní komponenty:

Inzerce

  • Producent (The Producer): Konkrétní uživatelé vytváří obsah nebo informaci na platformě, což vede k interakci či směně s ostatními uživateli. Takovým producentem je třeba prodejce na Aukru nebo řadový uživatel Facebooku.
  • Zárodek (The Seed): Jedná se o jednotku obsahu nebo informaci, která je producentem zveřejněna na platformě. Pro příklad si uveďme video na YouTube. Jedná se o základní jednotku produkce a konzumace na platformě.

Všechna opatření, která si kladou za cíl prevenci vandalismu a zneužívání systému, jsou aplikována buď na Producenta, nebo Zárodek, jak si ukážeme níže.

Jak předcházet zneužití

V zásadě existují tři způsoby, jak váš startup ochránit před zneužitím a online vandalismem, který by se pro něj mohl stát smrtelným. Medicínská terminologie není použita náhodně, pracujeme s ní i dále v článku – ostatně i online vandalismus lze chápat jako jistý druh infekce, který napadl organismus vašeho startupu.

Prevence

Nejjednodušší způsob, jak zabránit rozvoji vandalismu, je zničit ho přímo v zárodku. Toho můžete dosáhnout dvěma způsoby:

1. Producenti: Platforma nějakým způsobem organizuje uživatele ještě předtím, než vstoupí do systému – k tomu poslouží třeba nutnost registrace, některé startupy vytváří celé týmy, které dohlíží na organizaci lidí, jež mají zájem o přístup k platformě. Tento způsob výběru účastníků je ovšem vyvážen časovými či finančními náklady i jistým tlakem vyplývajícím z nutných omezení – platformy, které omezují účast některých skupin lidí přirozeně, nemohou dosáhnout tak rychlého růstu komunity jako ty, které to nedělají.

2. Zárodky: Platforma organizuje zárodky, které jsou na ní vytvářeny, a odstraňuje ty, které nesplňují určité standardy. Obchody s aplikacemi například vyžadují, aby aplikace splňovala jistá kritéria, než bude uvolněna k prodeji. Quora požaduje, aby měl uživatel nastřádáno určité množství kreditů předtím, než může položit otázku, což platformě zajišťuje, že dotazující se uživatel má jistou minimální úroveň aktivity či reputace. I tento preventivní systém má svá omezení: tak jako organizování producentů způsobuje omezený růst komunity, organizování zárodků způsobí nižší zapojení účastníků do interakce.

Regulace

Lepším způsobem, jak podpořit kvalitní příspěvky, je umožnit přístup a produkci obsahu všem bez rozdílu, ale omezit maximální viditelnost a dostupnost pouze pro nejlepší členy komunity.

1. Producenti: Regulace tohoto typu lze dosáhnout tím, že na své platformě vybudujete vlastní systém reputace, čímž podmíníte kvalitu producenta historií jeho produkce. Může to být systém jakési karmy, sbírání hvězdiček či čehokoliv, co umožní klasifikovat přispěvatele podle jejich vytrvalosti a kvality obsahu, který vytvářejí. Algoritmy spojené se systémem hodnocení pak kvalitní uživatele dále zvýhodňují – poskytují jim zvláštní práva.

2. Zárodky: Regulace obsahu po jeho vytvoření a zveřejnění dosáhnete pomocí různých hlasovacích a hodnotících nástrojů a škál. Některé platformy zohledňují reputaci uživatele i kvalitu daného příspěvku a podle těchto měřítek pak příspěvky řadí v newsfeedu. Jiné využívají pouze hodnocení samotných příspěvků bez ohledu na to, kdo je jeho autorem.

Obecně vzato regulační strategie musí být funkční v jakkoliv velkém prostředí – ať už vaše platforma čítá dva tisíce nebo deset milionů uživatelů. Musí být tedy zkonstruována tak, aby byla schopna se s případným nárůstem komunity vyrovnat.

Léčba

Pokud už infekce propukla, stále ještě zbývá naděje na „vyléčení“ platformy – tedy na odstranění nežádoucího uživatele nebo obsahu. V tomto směru je důležité uživatelům poskytnout možnost nahlásit závadný obsah či chování, stejně jako vytvořit algoritmus, který je schopen identifikovat vzorce zneužívání.

1. Producenti: Řada stránek a sociálních sítí poskytuje možnost blokace uživatele, který se chová nežádoucím způsobem. Nemusí se jednat o blokaci celkovou, uživatel může někdy využívat omezené menu nástrojů, které platforma nabízí. Sociální síť Facebook například umožňuje, abychom si zablokovali zobrazování příspěvků některých našich přátel v našem newsfeedu.

2. Zárodky: Často se také objevuje uspořádání, které neumožňuje odstranění uživatele, zato však mohou být eliminovány nevhodné příspěvky. Takto YouTube odstraňuje pornografický obsah nebo takový, jenž je chráněn copyrightem, a Quora maže otázky, pokládané z legrace. V této oblasti se někdy rozvíjí celý sofistikovaný systém, v jehož rámci může po opakovaném mazání nevhodných příspěvků dojít k blokaci celého účtu „nehodného“ uživatele.

Ochrana před online vandalismem a zneužíváním v jakékoliv formě je důležitá zejména pro mladé startupy ve fázi jejich růstu. Jedná se často o komplikované situace a systémy, které je třeba důkladně promyslet, aby byly pro startup přínosné a neudusily jej. Startupy, které se s tímto úkolem dokážou poprat a jsou schopny se chránit před destruktivními vnějšími vlivy, získávají do budoucna nemalou výhodu oproti těm, které tento problém vyřešit nedokázaly.

Zdroj: http://goo.gl/fAyYYA

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)