Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Zaměstnávání copywriterů nemusí být lehké. Jak na to a čemu věnovat pozornost při výběru?

Mnoho majitelů webů i různých firem poptává plnění webů, psaní článků, tvorbu popisků a další textařské služby – dnes také známé pod názvem copywriting. Na kvalitě textů a popisků záleží úspěch vašeho projektu, věnujte proto jejich tvorbě dostatek času i peněz.

K čemu slouží texty?

Texty nejsou jen jakési „krmivo pro vyhledávače“, ale je to základní prostředek komunikace se zákazníkem. Mají také naprosto zásadní vliv na SEO, a tedy i hodnocení vašich webových stránek vyhledávači. Vyhněte se proto nekvalitním, příliš krátkým či duplicitním textům, vždy na to doplatíte. Je lepší jeden kvalitní a originální článek než 10 okopírovaných a nedotažených splácanin.

Ještě větší dopad mají texty a popisy přímo na vaše návštěvníky a zákazníky. Text je musí nějak zaujmout a musí jim něco sdělit. Popisy a reklamní texty by je měly přimět k nákupu. Pokud bude text nekvalitní, plný chyb a nezajímavý či nejasný, přijdete o návštěvníky. Věnujte proto textům dostatek péče. V kamenném obchodě prodává výřečnost, ochota a vzhled prodavače, na internetu prodává především kvalita vašich textů a popisů, grafika a přehlednost webu.

Nejsem tak bohatý abych…

Kupování levných textů se vám téměř jistě vymstí. Na různých podnikatelských fórech se to jen hemží lidmi, kteří si stěžují na nízkou kvalitu a nedodržování termínů, ale ve většině případů si za to mohou sami. Nabízí totiž naprosto absurdní ceny a často také požadují nereálné termíny. Takovou práci potom většinou vezme nějaký student či zoufalec a často ani netuší, co taková práce obnáší. Obvykle to netuší ani zadavatel, a proto nabízí částky, které nezřídka při skutečně kvalitní práci vychází na 20 – 60 Kč na hodinu.

Inzerce

Cena za texty se obvykle uvádí v normostranách, zkráceně NS. Normostrana čítá 1800 znaků včetně mezer, pro orientaci jsou to zhruba dvě třetiny strany ve Wordu písmem velikosti 12. Většina dobrých copywriterů si účtuje od 100 Kč za normostranu u běžných textů, u náročnějších reklamních a odborných textů to může být 200 – 500 Kč. Slogany či popisky se hodnotí zvlášť a obvykle dohodou.

Co musí správný copywriter umět?

Každý dobrý textař musí umět nejen perfektně gramatiku, ale zároveň musí umět psát. Většina copywriterů hodně čte a pilují tak své jazykové a stylistické schopnosti. Nutná je velká slovní zásoba, srozumitelný projev a v neposlední řadě je třeba psát čtivě.

Copywriteři také obvykle musí alespoň rámcově rozumět on-site SEO, tedy strukturování a formátování textu, vkládání odkazů a používání klíčových slov. Tvůrci popisů, klíčových slov a reklamních sloganů či letáků navíc musí rozumět reklamě a být schopni zaujmout několika slovy či nadpisem.

Jak takový text doopravdy vzniká?

Napsání textu není jako práce u pásu, nemůžete si prostě jen tak sednout a psát 2 normostrany za hodinu. Většina textařů musí mít na práci klid, a také mohou psát jen omezenou dobu, málokdo dokáže psát 8 a více hodin denně. Text je potřeba vymyslet na základě požadavků klienta a zároveň musí fungovat.

Také je obvykle potřeba nalézt a prostudovat různé zdroje, a to samozřejmě stojí spoustu času. Mnoho copywriterů pracuje tak, že vytvoří osnovu, text napíší a nechají ho na chvíli „odležet“. Potom se k němu ještě několikrát vrací a části textu přepracovávají a doplňují. Výsledný článek či popisek je potřeba několikrát přečíst, opravit všechny stylistické chyby a překlepy a doladit jeho celkovou podobu. Vyhledání informací, opravy textu a různé režijní činnosti zaberou často dvakrát více času než samotné psaní.

Jak vybrat copywritera?

Ideální je vytvořit poptávku a počkat na odezvu, pak si můžete vybírat. Druhou možností je najít si copywritera přímo. Naprosto stěžejní jsou reference a případně vlastní web či blog copywritera.

Z několika odstavců textu snadno odhalíte, jak daný člověk píše a jestli se jeho text dobře čte. Pokud narazíte na hrubky, rovnou to zamítněte. Copywriter, který si po sobě text ani nepřečte, nestojí za nic. Dále je důležitá komunikace a případné ověřitelné reference, zejména u větších či dražších zakázek.

Nesnažte se za každou cenu ušetřit, ale také neplaťte zbytečně. Raději si najděte schopného soukromého copywritera a nezadávejte práci agentuře. Agentury obvykle platí copywriterům nízké odměny, a pak si přirazí obrovské marže, obvykle v řádu stovek procent. Ve výsledku zaplatíte více a dostanete horší kvalitu, navíc se zdržuje a komplikuje komunikace. Nenechte se oklamat líbivou prezentací agentur, mnoho z nich najímá na práci nezkušené studenty a platí jim 50 – 70 Kč/NS, ale klientovi bez mrknutí oka účtují až 10 x tolik.

Jak vytvořit (online) poptávku?

V drtivé většině případů nejsou schopni poptávající popsat ani základní požadavky. Mezi naprosto zásadní informace patří:

  1. téma – o čem to celé bude
  2. typ textu – tedy PR článek, běžný článek, popisek, slogan, reklamní leták atd.
  3. rozsah – ideálně v normostranách, popřípadě počet slov
  4. požadavky na klíčová slova, odkazy, určité konkrétní informace atd.
  5. termín dodání
  6. fakturační a platební podmínky
  7. požadované schopnosti, reference
  8. cena – alespoň rámcový rozsah

Ve většině případů poptávek chybí polovina údajů, často není specifikováno ani téma, popřípadě chybí rozsah, termín anebo cena. Většina kvalitních copywriterů na podobné nabídky nebude reagovat, protože tím nemíní ztrácet čas. Pokud požadujete cenovou nabídku, musíte tyto údaje uvést, jinak není možné provést kalkulaci. V každém případě ale uvádějte alespoň rámcovou cenu, ušetříte sobě i copywriterům hodně času.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Komentáře

Saba

Před 12 roky

Dobrfd den,reaguji tedmto, na Ve1mi zveřejněnfd inzere1t, kde se popte1ve1te po půjčce.Re1da bych Ve1m nabeddla možnosti našed firmy a věředm, že si z uvedene9hovyberete. Nebankovned sukbejt poskytujedced finančned produktyV současne9 době zprostředkove1ve1me nebankovned produkt s minime1lned vfdšedpůjčky 100 000 kč s ručenedm nemovitosted. Vfdše sple1tek,doba sple1cened afarokove1 sazba jsou ze1visle9 na vfdši hodnoty nemovitosti,jedž žadatelručed.darokove1 sazba je již od 14%. Pokud me1 žadatel o finančned produkt kdispozici soudned odhad nemovitosti,doporučujeme jej odeslat v elektronicke9formě spolu s vyplněnfdm dotaznedkem na e-mail našich zprostředkovatelů.Titoposouded, zda je dotaznedk spre1vně vyplněn a odešlou jej pracovnedkůmnebankovned společnosti k posouzened. Spotřebitelskfd favěrMožno použedt na cokoli doba splatnosti 12 84 měsedců če1stka 20 000 -600 000 Kč U če1stky přesahujedced limit je nutno předjmy doložit. Spotřebitelskfd favěrje určen tomu, kdo potřebuje řešit osobned finančned potřeby. Že1dat o nějmohou zletiled občane9 ČR a EU s předjmem na fazemed ČR.Umožňuje zedskat potřebne9 finančned prostředky na osobned potřeby.• dačelovfd favěr na bydlened- umožňuje poředdit napředklad vybaveneddome1cnosti,koupi nebo rekonstrukci rekreačnedho bydlened, gare1že apod. Doklady kproke1ze1ned fačelu stačed předložit do 6 měsedců od čerpe1ned.U tohotospotřebitelske9ho favěru je nutne9 sdělit fačel použited finančnedch prostředků.• Nefačelovfd spotřebitelskfd favěr- lze využedt na cokoliv,napředklad na ne1kup elektroniky, spotřebnedho zbožed nebo při přechodne9mnedostatku finančnedch prostředků. Pro čerpe1ned tohoto favěru nened nutne9sdělovat fačel použited finančnedch prostředkůhypote9kaPro všechny, kdo nemajed dostatek finančnedch prostředků a potřebujedfinancovat bydlened a dalšed potřeby s tedm souvisejedced.Užited hypote9ky• Koupě nemovitosti nebo stavebnedho pozemku• Vfdstavba nebo rekonstrukce nemovitosti• Modernizace a fadržba nemovitosti• Vypoře1de1ned dědictved nebo společne9ho jměned manželů• Splacened dředve poskytnute9ho favěru na nemovitostTěšedm se na Vaši odpověď.S pozdravemLenka Peškove1

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)