Inspirace pro vaše podnikání a marketing

12 mýtů linkbuildingu, kterým možná věříte i vy

Budování zpětných odkazůKolem budování zpětných odkazů se vznáší spousta různých mýtů. V tomto článku ověříme, zda jsou pravdivé.

Mýty se mnou probíral Pavel Drábek, který se linkbuildingu věnuje již přes 6 let.

1. Zpětný odkaz musí vést jen z tematicky relevantního webu

Pokud prodáváte pneumatiky, odkaz musí být umístěn na webu s pneumatikami. Pokud jej umístíte na magazín pro muže, kde se o autech vůbec nepíše (natož o pneumatikách), je vám odkaz naprosto k ničemu. Naopak byste jej měli odstranit, protože vám kazí odkazový profil.

Pavel Drábek Pavel Drábek: Tematičnost webu je pouze jedno kritérium pro hodnocení kvality odkazu. Pokud vede odkaz z tematického nebo tematicky příbuzného webu, je to výhoda. Není ale pravda, že všechny odkazy z  netematických webů jsou špatné. Problém by mohl nastat pouze v případě, že na váš web vedou odkazy výhradně z netematických webů. Pokud je poměr tematických a netematických odkazů vyrovnaný nebo převažují tematické odkazy, je všechno v pořádku. Při výběru webů pro tvorbu odkazů se řiďte jednoduchým pravidlem: Je na tomto webu moje cílová skupina? Pokud ano, je to dobrý web pro získání zpětného odkazu.

2. Zpětný odkaz nesmí být v patičce

Doba patičkových farem odkazů je už dávno pryč. Vyhledávače dnes penalizují weby za odkazy v patičce. Proto tam rozhodně nedávejte odkaz na svůj web.

Pavel DrábekPavel Drábek: To, že je zpětný odkaz umístěný v patičce, samo o sobě ničemu nevadí. Naopak i takový odkaz může být hodnotný. Pokud je v patičce pouze pár odkazů a ty navíc mají něco společného s obsahem webu, je vše v pořádku.

Co skutečně vadí, jsou zmíněné odkazové farmy v patičce. To jsou dlouhé seznamy odkazů, které vedou na různorodé weby a nemají nic společného s obsahem webu. Takové odkazy už na první pohled působí velmi nepřirozeně a jsou pro vyhledávače problematické.

Linkfarma

Takhle by patička vašeho webu vypadat neměla.

3. Zpětný odkaz nesmí být nofollow

Pokud k vašemu odkazu někdo přidá rel=”nofollow”, odkaz tím pro vás naprosto znehodnotí. Je to v podstatě totéž, jako když tam odkaz vůbec nemáte. Vyhledávače jej nevidí, vašemu webu nijak nepomůže.

Pavel DrábekPavel Drábek: Nofollow odkazy nepřenáší linkjuice. Vyhledávače sice nofollow odkazy vidí a evidují je, nepřikládají jim však takovou váhu jako dofollow odkazům. Přesto mají nofollow odkazy z hlediska linkbuildingu několik důležitých funkcí. Mohou sami o sobě přivádět návštěvníky na váš web. Mohou podpořit vznik dalších odkazů a ty už mohou být dofollow. A hlavně ke zdravému a přirozenému odkazovému profilu webu patří dofollow i nofollow odkazy. Z těchto důvodů se vyplatí při linkbuildingu věnovat i nofollow odkazům.

4. Zpětné odkazy v komentářích jsou k ničemu

Komentování článků na internetu je snadným způsobem, jak získat zpětný odkaz. Stačí napsat svůj názor, vložit odkaz a odeslat. Najednou na vás odkazuje další web. Jenomže odkazy v komentářích jsou k ničemu, vyhledávače je neberou v potaz a vy jste tak vynaložili námahu zcela zbytečně.

Pavel DrábekPavel Drábek: Odkazy v komentářích jsou osvědčená a stále fungující metoda linkbuildingu. Musí se k nim ale přistupovat správně. Komentář by měl mít především užitek pro ostatní čtenáře. Může to být například komentář, který rozšíří nebo doplní článek o další zajímavé informace a zdroje na dané téma. Takové odkazy z komentářů vám mohou přivést nové návštěvníky na web a pomohou i z pohledu vyhledávačů.

5. Zpětný odkaz musí být jenom a pouze odkaz

Pokud někdo napíše větu „Četl jsem článek na mladypodnikatel.cz.“ a z adresy neudělá odkaz (tzn. neudělá ji klikací), tak je nám to naprosto k ničemu. Vyhledávače takovou zmínku neregistrují, natož aby ji považovali za odkaz.

Pavel DrábekPavel Drábek: Vyhledávače umí rozlišit i neaktivní odkazy a také je evidují. Přistupují k nim podobně jako k nofollow odkazům. I neaktivním odkazům se vyplatí věnovat – ze stejných důvodů, jako jsem uvedl u nofollow odkazů.

6. Zpětný odkaz musí být v první polovině stránky

Máte-li možnost mít někde zpětný odkaz (např. v nějakém článku), určitě by měl být v první polovině stránky. Vyhledávače totiž neskenují celý web a čím níže se odkaz nachází, tím méně pravděpodobné je, že si odkazu všimnou.

Pavel DrábekPavel Drábek: Zpětný odkaz může být v libovolné části článku nebo stránky. Pokud už vyhledávač přijde na stránku, projde ji celou.

7. Zpětný odkaz musí mít vždy stejný tvar

Chcete se na konkrétní klíčové slovo zobrazit co nejvýš ve vyhledávačích? V tom případě získejte co nejvíce zpětných odkazů, jejichž anchor textem bude právě to klíčové slovo. Nijak jej neměňte a těchto odkazů v přesném tvaru klíčového slova získejte co nejvíce.

Pavel DrábekPavel Drábek: Zpětné odkazy by naopak měly mít různé tvary anchor textů. Používejte synonyma, různé pády, textové odkazy střídejte s url adresami. Stejné odkazy sice budou nejspíš taky chvíli fungovat. Takový odkazový profil ale působí velice nepřirozeně. Vyhledávače to poznají a koledujete si o penalizaci.

8. Zpětný odkaz musí vždy vést na úvodní stránku webu

Potřebujete co nejvíce odkazů na váš web. Nemá proto smysl je rozmělňovat mezi více podstránek. Směřujte je tedy na úvodní stránku. Ta je pro vás přece nejdůležitější.

Pavel DrábekPavel Drábek: Obecně platí pravý opak. Čím pestřejší bude složení odkazovaných stránek, tím lépe. Na úvodní stránku obvykle vede víc odkazů než na další podstránky webu. Ale odkazy na různé podstránky jsou velice důležité.

Pro volbu vhodné stránky na odkaz doporučuji tento postup. Pro každou frázi, kterou chcete podpořit linkbuildingem, byste měli vybrat tu nejvhodnější vstupní stránku z vašeho webu a tu použít pro tvorbu odkazů. Například u e-shopu to mnohem častěji než úvodní stránka budou stránky kategorií, konkrétních produktů nebo články na blogu.

9. Čím více zpětných odkazů budete mít, tím lépe

Odkazů není nikdy dost. Pokuste se získat co nejvíce zpětných odkazů v co nejkratší době. Čím více zpětných odkazů získáte, tím vyšší pozice ve vyhledávačích budete mít.

Pavel DrábekPavel Drábek: Ty časy, kdy jste v linkbuildingu mohli přebít kvalitu kvantitou, jsou už dávno pryč. Zaměřte se raději na budování méně, ale hodnotnějších odkazů. V tomto smyslu může být pět opravdu dobrých odkazů ze zajímavých webů mnohem víc než tisíce odkazů z nekvalitních webů. Tvorbu odkazů rozprostřete na co nejdelší časové období. Skokový nárůst počtu odkazů opět působí podezřele a zavání průšvihem.

10. Zpětné odkazy na sociálních sítích se nepočítají

Sdílel váš web někdo na Twitteru nebo na Facebooku? To je sice hezké, ale v linkbuildingu vám to nijak nepomůže a vyhledávače to ani nezaregistrují.

Pavel DrábekPavel Drábek: I odkazy na sociálních sítích mají význam. Pravdou je, že odkazy na sociálních sítích jsou většinou nofollow. Vyhledávače také zatím úplně nezvládají procházet celý obsah sociálních sítí. Z toho vyplývá, že odkazy ze sociálních sítí skutečně nemají takovou váhu, jako odkazy z klasických webů. Výhody odkazů ze sociálních sítí jsou podobné jako u nofollow odkazů. Můžete s nimi oslovit relevantní publikum a na jejich základě mohou vznikat další nové odkazy.

11. Zpětné odkazy nelze získávat přirozeně

Všude se mluví o tom, že zpětné odkazy musí vznikat přirozeně. Jasně, jenomže na vás nikdo neodkazuje. Kolik zákazníků vloží někam váš zpětný odkaz? A uvedou ho ve tvaru, který potřebujete? Na podstránky, na které chcete odkazovat?

Pavel DrábekPavel Drábek: Zpětné odkazy lze získávat i přirozeně. Je to ale dlouhý proces s nejistým výsledkem. Zatímco při aktivním linkbuildingu mohou odkazy přibývat na bázi týdnů až měsíců, na přirozené odkazy můžete čekat měsíce až roky. Pokud se vám povede zaujmout nějakým hodně zajímavým obsahem, mohou přirozené odkazy vznikat s velkou intenzitou (tzv. efekt sněhové koule). Spoléhat jen na přirozené odkazy se – zvláště u konkurenčních oborů nedá.

12. Google za linkbuilding penalizuje

Google vás prý může penalizovat za to, když začnete manuálně rozšiřovat své odkazové portfolio. Jeho cílem je přece to, aby odkazy na váš web vznikaly přirozeně, ne vaším aktivním přičiněním. Je to pravda?

Pavel DrábekPavel Drábek: Je pravda, že Google nedoporučuje tvořit odkazy. Cílem Googlu skutečně je, aby odkazy vznikaly přirozeně. Veškerá aktivita, kterou byste měli podle Googlu vyvinout, je, že lidem odkazování na váš web co nejvíce usnadníte a pobídnete je k tomu.

Na druhou stranu Google nepenalizuje za linkbuilding. Google penalizuje pouze za zpackaný linkbuilding (např. velké množství nekvalitních odkazů). Dobře vedený linkbuilding se hodně podobá přirozenému odkazování. Navíc pokud by z výsledků vyhledání kvůli penalizaci měly vypadnout všechny weby, které se věnují linkbuildingu, myslím, že by tam toho moc nezbylo.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 3

  1. David Bahenský

    -

    Trochu to souvisí s bodem 8. Zpětný odkaz musí vždy vést na úvodní stránku webu …

    Většinou je hlavní stránka ta nejsilnější z hlediska jakéhosi ranku díky tomu, že na ní vede nejvíce interních i externích odkazů.

    Málo lidí se věnuje kvalitnímu internímu prolinkování vlastního webu. Radši ihned shání externí odkazy, místo toho, aby si nejdříve udělali správné interní prolinkování. Uvědomte si, že stránky vašeho webu jsou většinou velmi relevantní k ostatním stránkám webu a tak interní prolinkování má větší váhu, než většina odkazů, které získáte externě.

    David

    Odpovědět
    • radek

      -

      zdravim davide, a jak by spravne interni prolinkovani melo vypadat? existuje nejake doporuceni treba u e-shopu? na netu o tomto tematu moc informaci neni.

      Odpovědět
  2. Marek Murín

    -

    Fajný, edukačný článok :)… aj pre pokročilého LinkBuildera resp. seo konzultanta.

    Na túto tému sa dá napísať fakt veľa článkov o odkazových príležitostiach, procese, nástrojoch, tipoch a pod.

    Základ je fakt „content is king“ už dlhé roky, aby bolo vôbec na čo odkazovať. Tak sa robí kvalitný brandbuilding a predaj.

    GOOGLE musí vnímať organickosť liniek to je alfou a omegou. Budovať strategické partnerstvá, vzdelávať trh, guest publishing od autorít v obore, dávkovať sociálne média a tisíc ďalších vecí.

    Môj návrh na ďalší video rozhovor je s borcom Filipom Podstavcom. Ako ON vidí budúcnosť LB, základné tézy kvalitného LB pre rok 2016, aké vlastnosti/kvality by mal mať profi linkbuilder a pod.

    Btw veľká vďaka Jirkovi za užitočný obsah a jeho prácu na tomto webe.
    Väčšinou čítam len zahraničné blogy, teraz robím výnimku a nehanbím sa:-))

    Marek

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář