Křišťálová Lupa 2016
Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Michal Kubíček: SEO je velmi široké téma, ale většina se zabývá jen jeho základy

Pokud se zajímáte o obor SEO, online marketing nebo investování do projektů, tak jste určitě slyšeli jméno Michal Kubíček. Michal je majitel společnosti PRONETmedia s.r.o., která provozuje velkou řadu projektů. Je autorem knihy Velký průvodce SEO a spoluautorem knihy 333 tipů a triků pro SEO.

Měl jsem tu čest se s Michalem sejít osobně a udělat pro naše čtenáře rozhovor, který byl směřován především k aktuální situaci v oboru SEO, investování a domainingu. Nakonec jsem se rozhodl rozhovor rozdělit na dvě části, přičemž tu druhou si budete moci přečíst už ve čtvrtek.

SEO se nezměnilo, pouze odpadl průmysl

Jak hodně se změnil obor SEO za posledního půl roku?
Ve své podstatě se nezměnil, protože základy tohoto oboru jsou tady pořád. Je ale jedna velká změna. To, co se dalo kdysi dělat průmyslově, tak to zklamalo. SEO není obor vhodný pro industrializaci. Všechny snahy, jak snížit náklady na optimalizaci, dopadly špatně. Například automatické systémy typu lišty, chrlení článků do PR webů z jednoho místa, vytvoření sítě několika katalogů a vkládání dat z jednoho místa atd. Všechny tyto způsoby zklamaly. Díky těmto systémům si spousta lidí myslela, že obor SEO je jednoduchý. Toto je asi největší změna, ale principy jako takové se nezměnily: získávat co nejpřirozenější odkazy, které získáš jen díky kvalitnímu obsahu.

TIP: Základy SEO? Najdete je v tomto videu

Obor SEO je stále pracnější, souhlasíš s tím?
Souhlasím, jelikož ti, co si to snažili zjednodušovat, tak naráží, ale ten, kdo si to nezjednodušoval, tak problémy nemá. Spravujeme spousty stránek, a tam, kde jsme se to snažili zjednodušovat, tak je to patrné, ale tam, kde jsme se to nesnažili zjednodušovat, je to vše v pořádku. Dopady penguina nebo pandy nejsou absolutně znát.

Do jaké míry vás zasáhlo „řádění“ Google zvířátek?
Nás to nezasáhlo téměř vůbec, jelikož jsme nespoléhali pouze na jednu část optimalizace. Fakt, že pro nás pracuje více linkbuilderů a každý z nich pracuje trochu jiným způsobem, tu optimalizaci krásně rozloží na mnoho částí. To znamená, že samotný linkbuilding není veden pouze jedním směrem.

Příklad z praxe: máš jeden projekt, pracuješ na něm sám, tak je jasné, že si postupem času zvykneš na jeden styl získávání zpětných odkazů. A právě zde je problém, jelikož pokud se ten jeden styl zásadně změní, tak to ovlivní celý projekt.

U naší agentury se toto stát nemůže. Neříkám, že to nemůže dělat pouze jeden člověk, ale musí být kreativní a nespoléhat se pouze na jeden styl získávání zpětných odkazů.

Jelikož téma Google zvířátek trápí hodně lidí, neuvažuješ o novém školení právě na toto téma?
Hodně lidí to dneska trápí, ale v podstatě bych neříkal nic nového. Problém u těchto školení je ten, že i když řeknu 50 způsobů, jak získat zpětný odkaz, tak si lidi vezmou jen jeden nebo dva a ty budou provádět. Kdyby si vzali všech těch 50 způsobů a každý den si udělali jeden odkaz tím způsobem, tak se jim nemůže stát, že je penguin nebo panda ohrozí.

V budoucnu SEO přestane být technickou disciplínou

Jak myslíš, že se obor SEO bude vyvíjet v budoucnu?
V tomhle jsem konzervativní. Nemyslím si, že by se tento obor v budoucnu nějak výrazně měnil.  Spíše si myslím, že lidi tak, jak začali před 3mi lety chápat, že SEO je potřebné, tak začnou chápat, že pouze SEO je nespasí. Nestačí už jen dostat lidi na samotné stránky, ale musí jim člověk umět něco nabídnout nebo prodat. Obor SEO podle mě přestane být spíše tou technickou disciplínou. Upřímně bych řekl, že už ani není. Dnes je důležité uvažovat, jak návštěvníka proměnit v zákazníka. Bohužel dneska pod pojmem SEO si lidi představují zadání jednoho PR článku do 50ti webů a k tomu registrace webu do 200 katalogů, nebo případně změna h1 a h2.

Jaké se podle tebe dělají největší chyby při optimalizaci webu?
Lidé dost často neví, co by jim optimalizace měla přinést. Ale oni za to nemůžou. Dozvěděli se, co je to SEO, ale dále do hloubky to nezkoumají.

Připravuješ nějaké nové projekty v oblasti SEO?
Nepřipravuji. Je to dáno tím, že nedělám jenom SEO. Portfolio našich služeb je výrazně širší.

Dokázal bys shrnout podstatu SEO do pár vět?
Dělat stránky takové, aby se na ně dalo odkazovat. „Kvalitní obsah“ je už pojem takový omletý. SEO není potřebné pro každý projekt. U některých oborů stačí, aby člověk udělal stránky přehledné, užitečné a informačně bohaté. Kolikrát to opravdu není o SEO. SEO není všespasitelné. Většina obsahu na internetu není optimalizována. Neví o tom, že je nějaký linkbuilding apod. Optimalizovaný obsah je poměrně dost úzká skupina. Vyhledávače se učí z celkového množství dat, které mají, neučí se jen z těch stránek, které jsou optimalizované.

Jaký máš názor na kompletní předělávání stránek?
Většinou zde majitelé stránek zapláčou. Zapomínají na kontinuitu při přechodu na nový systém. Jaké mají být navigace, struktury atd. Na to vše se hodně zapomíná. Setkali jsme se s hodně případy, kdy chtěl eshop přejít na nový systém s tím, že to bude lepší, ale ono to bohužel lepší nebylo.

Nedivím se provozovatelům některých webů, například mimibazar.cz, což je web asi 10 let starý, který je podle názorů odborníků příšerný, ale majitel do něj sám nechce sahat. Právě tady ho v tomto tak trochu chápu. Mohlo by se stát, že se toho chopí SEO expert a přijde o všechno. Už jsem i viděl, kdy eshop s obratem 5 miliónů po předělání eshopu a začátku spolupráce s „odborníkem na SEO“ klesl na roční obrat 2 milióny, což je značný rozdíl.

Dnes je hodně diskutované téma přeoptimalizovanosti stránek. Řešili jste v poslední době podobné problémy?
To je to, co jsem říkal. Vyhledávače se učí strojově a učí se z celé masy stránek. Příklad: jestliže je na českém internetu třeba milión stránek na téma podlahy a z toho miliónu má 999 990 stránek 30-50 odkazů a najednou je mezi nimi web, který má 35 000 odkazů na klíčové spojení podlahy, tak to s prominutím pozná i slepý, že je web přeoptimalizovaný. Buď je web tak dobrý, nebo je web přeoptimalizovaný.

Jak se s tímto dá bojovat?
Již jsme řešili i toto u klientů a většinou doporučujeme část odkazů stáhnout a součastně doporučuji začít podnikat pod jinou doménou. Nebo alespoň část aktivit přenést na jinou doménu. Google tu samotnou stránku úplně neodstřelí, jen ji nezobrazí na ty přeoptimalizované slovní spojení.

Chystáš další knihu, o čem tato kniha bude?
Kniha se bude jmenovat 50 způsobů, jak získat zpětný odkaz. Již jsem ji chtěl mít dokončenou. Problém je ale ten, že se stále něco mění a já neustále něco upravuji nebo přepisuji.  Bojím se toho, že jak ji vydám, tak se něco změní a kniha nebude aktuální a budu to muset opravit…

Jak to vše zvládáš časově?
Čas mám pěkně rozplánovaný. Úterky mám třeba jen na schůzky. Když je potřeba, tak méně spím, když není, tak si přispím. Hodně věcí se snažím delegovat. V podstatě vše, co lze, tak deleguji. Recept na time planning nemám. Je to spíše dáno tím, že jednotlivým úkolům dokážu přiřadit vnitřní prioritu. Dělím je na úkoly, které musím zvládnout do 24 hodin, protože to mám smluvně zajištěné nebo je to důležitý klient.

Hodně mi pomáhají štítky v Gmailu. Hvězdičkuji si věci, které chci nějakým způsobem řešit, a jsou pro mě důležité. Něco hned archivuji, něco si třídím podle tématu. Třeba jednou za 14 dní si k tomu sednu a proplácím faktury atd. Četl jsem hodně knížek o time managementu. Čtyřhodinový pracovní týden mi dal hodně.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky "Nenuťte uživatele přemýšlet". Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Komentáře čtenářů: 5

  1. honza

    -

    Rada: „…část aktivit přenést na jinou doménu“ mi přijde dobrá možná pro onu firmu, ale pro zákazníka, který hledá je to peklo. Mám čerstvou zkušenost s centrálními vysavači. Na trhu je pár firem, ale každá má skoupené desítky domén s frází „centralni vysavace“. Prolezete desítky webů a pořád jsou to dvě tři firmy. Tak čemu to je?

    Odpovědět
    • pedro

      -

      No protože firmy typu Kubíčka jim nacpou do hlavy, že to potřebují. Vycucají z nich peníze za zcela zbyteční věci, jak ses přesvědčil sám, těm firmám jsou ty desítky domén k ničemu, ale SEOmag… jim budou tvrdit opak, jen aby z nich dostali prašule.

      Odpovědět
  2. Jakub Čižmař

    -

    Moc pěkný rozhovor pánové :) a Michale, napadl mě způsob, jak vyřešit tvůj problém s aktuálností knihy. Pokud se nepletu, říkal jsi, že kniha by měla být v elektronické podobě. Kniha by teda mohla být v prodeji a v případě, že se něco změní, uděláš jen nejnutnější úpravy a budeš pokračovat v prodeji přepracované knihy. Zároveň těm, kteří si již knihu zakoupili v minulosti, můžeš umožnit bezplatné stažení novější verze…

    Odpovědět
    • Michal Kubicek

      -

      Mam podobny koncept v hlave:-)

      Odpovědět
  3. Andres

    -

    Vendeledn / Teda, sem nečekal že je tady takove1 cenzůra Bylo tam snad nějakfd sprostfd slovo?Eva Aichmajerove1: Drahfd Vendeledne, pro tvůj předspěvek jsou určeny zcela jine9 webove9 stre1nky, proto nebyl zveřejněn.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář