Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Linkbuilding: O jaké zpětné odkazy byste měli mít zájem?

Jiří Rostecký
Před 9 roky
Jak získávat zpětné odkazy?
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Sergey Nivens

Když jsem byl na základní škole, sbírali jsme hokejové kartičky. Chtěli je všichni, ale ne všichni k jejich sběru přistupovali stejně. Někdo chtěl hodně jakýchkoliv kartiček, jiný se zase zaměřoval na to, jaký je na nich hokejista. A podobné je to i s odkazy.

I u nich totiž často podléháme tlaku, který na nás vyvíjejí všemožná doporučení o tom, jak bychom měli zpětné odkazy sbírat, budovat své odkazové portfolio a mít jej co největší. Zapomínáme ale na to, že ne každý odkaz má pro nás stejnou váhu a že bychom se nad jejich sběrem měli velmi hluboce zamyslet.

Jak vypadá kvalitní zpětný odkaz?

V linkbuildingu se rozhodně nehraje primárně na kvantitu. O kvalitě odkazů ale rozhoduje spousta faktorů, z nichž žádný nesmíme podcenit. Odkaz by samozřejmě měl vést z webu příbuzného obsahem, který by zároveň měl být autoritativní.

To v praxi znamená např. to, že váš odkaz by měl vést z webu, který se věnuje příbuzné problematice jako ten váš a zároveň i na něj odkazují jiné tematicky podobné weby, jeho obsah je indexován vyhledávači a je pro uživatele přínosný.

Inzerce

Váš odkaz by navíc měl být umístěn na podstránce webu, kterou už vyhledávač zná nebo mu ji nic nebrání poznat, a nejlépe by měl být začleněn do jejího hlavního obsahového bloku (tudíž skryté odkazy v patičkách nebudou tím, co hledáte). Lze se řídit jednoduchým pravidlem – neumisťovat zpětné odkazy jen kvůli vyhledávačům, ale zejména kvůli uživatelům. A umístit je tam, kde na ně reální lidé mohou kliknout.

Pravidel existuje více. Ve zkratce je lze ale shrnout do několika základních bodů, které pochopí i naprostý laik:

  • odkaz vede z tematicky relevantního webu;
  • odkaz je začleněn do jeho hlavní obsahové části;
  • na odkaz mohou kliknout reální uživatelé;
  • text odkazu odpovídá obsahu, na který vede (vyhněte se např. „klikněte zde“ – více si řekneme níže);
  • web, na kterém je odkaz umístěn, je oceňován dalšími weby, vyhledávači i uživateli.

Vyhněte se nekvalitním zdrojům

„Pokud daný web, kde chcete odkaz umístit, splňuje tato kritéria, pak je to ten pravý. Je ale nutné se podívat i na to, zda web netrápí nějaké problémy,“ říká linkbuilder Zdeněk Dvořák, který nabízí i jednoduchý návod, jak zjistit, zda o umístění odkazu usilovat, nebo raději hledat dál.

„Jako první si vyberte několik podstránek webu. Jejich titulky vložte do Googlu a Seznamu. Pak hledejte i samotnou URL adresu. Pokud výsledky, které vám vyhledávače zobrazí, neobsahují dané podstránky na nejvyšších pozicích, tak je něco špatně,“ popisuje postup Dvořák.

Zkuste také ověřit, zda na webu není duplicitní obsah. Stačí si jednoduše jeho části (klidně celé věty) zkopírovat a vložit do vyhledávače. Pokud najde stránky se stejným obsahem, jedná se o duplicitu.

„Osobně se vyhýbám webům, které mají obsáhlou sekci Partneři nebo masivní bloky prodaných odkazů v postranním panelu nebo patičce,“ dodává Dvořák.

Co dělat, když na vás odkazuje „špatný web“?

Mnohdy se může stát, že na vás začne odkazovat přesně takový web, jaký jsme popisovali výše. Jedna kapka bouři nedělá. Pokud je jich ale více, může se to projevit například výkyvy návštěvnosti vašeho webu, v měření pozic nebo upozorněním v Google Search Console.

„Jakmile se tak stane, musíte rychle dohledat vzory, které se dají spojit s problémovými vstupními stránkami nebo frázemi. A z těch vzorů pak vyjde seznam webů, které pro vás mohou být problémové,“ radí Dvořák s tím, že pak nezbývá než se odkazy pokusit odstranit.

A pokud ani to nejde, musíte se odkazů zřeknout přes Disavow Tool v Google Search Console.

Jak by měl zpětný odkaz vypadat?

Jak jsme si již řekli výše, odkaz by neměl myslet jen na vyhledávače, ale především na skutečné lidi. V takovém případě se přímo nabízí odpověď na otázku, jak by takový ideální zpětný odkaz měl vypadat. „Měl by popisovat stránku, na kterou vede, a měl by oslovovat vaše potenciální zákazníky,“ odpovídá Dvořák. Krásně a detailně to popisuje na svém webu Jan Tichý.

Je známo, že text odkazu je pro vyhledávače silný faktor, podle kterého jej hodnotí. Za poslední roky sice jeho vliv mírně zeslábl, pořád je to však faktor, kde se tzv. krájí chleba.

„Jeden odkaz většinou nic neznamená. Důležité jsou skupiny odkazů a jejich objem ve vztahu k celku,“ dodává Dvořák s tím, že pokud nějaké slovní spojení v textu v odkazovém profilu počtem výskytů trčí nad ostatními, může to být indikátor budoucího problému.

Častou otázkou, kterou slýchám, je, zda se vyplatí sbírat i nofollow odkazy, nebo zda je úplně ignorovat. Dvořák se ve své odpovědi na tuto otázku vrací opět k zákazníkům – pokud nofollow odkaz vodí návštěvnost, určitě byste jej měli chtít.

Pomoci totiž mohou i sekundárně. Může přes ně přijít někdo, kdo na vás odkáže později. Bohužel se na to ale nemůžete spolehnout. „Vznik odkazů, o které si přímo neřeknete (a případně je nezaplatíte), jen tak snadno neovlivníte. Je to hlavně otázka míry pravděpodobnosti, a proto to nejde moc dohromady s výkonnostním marketingem,“ přiznává Dvořák s tím, že kdo chce slibovat výkon, často sklouzne do spamu.

Pokud tedy shrneme základní doporučení, kterých se při budování odkazového portfolia držet, byla by následující:

  • Odkazy musí vést z relevantního a autoritativního zdroje.
  • Odkazy musí oslovit reálné uživatele a ideálně vám generovat návštěvy.
  • Odkazy musí souznít s obsahem, kterým jsou obklopeny, a odkazovat na jiný, relevantní obsah.
  • Odkazy by měly popisovat stránku, na kterou odkazují.
  • Odkazy mohou být nofollow. Pokud vám přivedou nové návštěvníky, mohou se velmi vyplatit.

A hlavně, odkazy by se měly sbírat s rozumem a klidnou hlavou. Jak na to si povíme v dalších článcích.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)