Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak zjistit, kde jsou moji zákazníci?

Pavel Novotný
Před 7 roky
Kde jsou zákazníci
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: stockyimages

Možností propagace internetových obchodů je mnoho. Majitelům denně chodí nabídky na různé placené kampaně, a to ne zrovna na malé částky. Vyplatí se tyto nabídky vůbec přijímat a investovat do nich? Skrývají se za tím vůbec vaši zákazníci?

Často se setkávám, že provozovatelé internetových obchodů, především těch menších, nevědí a neznají možnosti, kde efektivně oslovit své potencionální zákazníky. Spuštěním internetového obchodu čekají, že objednávky budou přicházet sami bez jakékoliv práce nebo propagace.

Ještě před spuštěním internetového obchodu by si jeho budoucí provozovatel měl udělat průzkum, zda o jeho produkty bude zájem, a zjistit, kde jsou jeho zákazníci.

Existuje několik online kanálů, které lze efektivně využívat a získávat nové zákazníky. Správný provozovatel internetového obchodu by měl mít pokryty všechny tyto kanály. Každý představuje jakousi cestičku k jeho internetovému obchodu. Některá přivede zákazníků více, některá méně a některá třeba vůbec. Jak tedy zjistím, že je daný marketingový kanál pro mne nejlepší?

Před samotnou propagací by si měl provozovatel stručně sepsat svou budoucí nabídku produktů nebo služeb:

  • kategorie produktů
  • cca 20 konkrétních produktů, které chce prodávat
  • klíčová slova, přes která očekává, že budou přicházet zákazníci
  • konkurenci alespoň 5 internetových obchodů
  • obor/segment, ve kterém bude prodávat

Jaké jsou zdroje odkud získávat zákazníky? Patří mezi ně: vyhledávače, PPC reklamy, zbožové srovnávače, online magazíny, sociální sítě, slevové servery, různé komunity, offline prezentace.

Srovnávače zboží nejsou pro všechny

Srovnávače zboží jako např. Heureka nebo Zbozi.cz patří mezi nejsilnější zdroje zákazníků. Uživatelé jsou už ve fázi nákupního procesu, je tedy velká pravděpodobnost, že u vás mohou nakoupit.

Pro některé internetové obchody se ale prezentovat na zbožových srovnávačích nevyplatí. Většinou se jedná o specifické produkty, které nejsou hromadně prodávány, např. různé typy kosmetiky, léčivých přípravků, oblečení, stavební materiál apod. Co dělat ještě před tím, než začnete tvořit a ladit xml feedy a dobíjet kredity? Zadejte si do vyhledávacího políčka na Heurece a na zbozi.cz vybrané produkty a klíčová slova. Pokud nenaleznete internetové obchody, které by prodávaly stejný nebo podobný produkt, zřejmě odtud velkou návštěvnost ani zákazníky neočekávejte.

Například internetový obchod s designovými hračkami a postavičkami urban vinyl mnoho zákazníků na Heurece nezíská. Tyto produkty na Heurece lidé nehledají. Proto bude muset hledat jiné zdroje např. sociální sítě, komunity, blogy apod.

zakaznici-2

Srovnávače zboží se hodí pro internetové obchody s nabídkou produktů, které jsou masově vyhledávány a které prodává více obchodů jako např. mobilní telefony, krmiva pro zvířata, elektronika, pneumatiky apod.

zakaznici-1

Hledá vaše zboží někdo?

Vyhledávače jsou přínosem pro každý internetový obchod. Záleží, jak moc jsou vyhledávány vaše produkty. Zkuste si tedy do vyhledávače zadat vámi vybraná klíčová slova, kategorie a produkty. Prověřte, jaké výsledky a také kolik jich vyhledávače nabízí.

Je vůbec zájem o vaše produkty? Jak moc jsou vyhledávaná klíčová slova, zjistíte na Google přes Google trends a na Seznamu přes Statistiky hledanosti. Tyto přehledy vám dají alespoň orientační přehled, jak moc uživatelé vaše zboží hledají. Pokud je hledanost nižší než 100 hledání za měsíc, velký traffic ani mnoho objednávek při průměrném konverzním poměru 1,5-2 % neočekávejte. Budete tedy muset hledat zákazníky jinde.

zakaznici-4
Ukázka statistik hledanosti seznam.cz.
zakaznici-3
Ukázka statistik hledanosti Google Trends.

Kolik webů se vám věnuje?

Obecně by se dalo říci, že platí podobné jako u vyhledávačů, pokud se budeme bavit o PPC reklamně ve vyhledávání.

Krom toho ale můžete oslovit uživatele v obsahové síti. Zde by vám měl pomoci obor/ segment, ve kterém chcete prodávat. Zkuste vyhledat weby s danou tématikou, pokud jich najdete dostatek, obsahová síť by mohla být jednou ze zdrojů, kterou využít.

Chtějí vás lidé sdílet?

Sociální sítě jako Facebook, Twitter nebo Instagram jsou velmi oblíbené a lze je využít pro svou propagaci.. Najdu zde ale své zákazníky? Opět si zkuste zadat na Facebooku do vyhledávacího políčka klíčová slova, názvy kategorií a produkty. Našel vám Facebook nějaké skupiny nebo stránky? Podívejte se na aktivitu u těchto stránek a skupin. Zjistíte tak, zda se vaše cílovka na Facebooku pohybuje.

Například pro internetové obchody s chovatelskými potřebami je to velmi silný zdroj. Existuje mnoho skupin, kde se diskutuje o chovu psů, existují bazarové skupiny, skupiny pro společná venčení apod. Např. u svého internetového obchodu s pamlsky pro psy jsem ještě před spuštěním získal přes 500 emailů, a to jen příspěvkem ve skupinách, že se chystá nový obchod a ať zadají svůj e-mail, pokud chtějí být informování o jeho spuštění.

Sociální sítě jsou dobré většinou pro obchody s věcmi, co lidé rádi sdílí nebo se chlubí, oblečení, chovatelské potřeby, sportovní vybavení apod. Obchody s technickými nebo stavebními věcmi moc zákazníků většinou na sociálních sítích nezískají.

Využijte síly komunity

Pro některé obory mohou být vhodné na získání zákazníků různé online magazíny. Tyto magazíny čte odborná skupinka lidí a potencionální zákazníci. Může se jednat např. o stavební komponenty.

Pro některé internetové obchody mohou být silná různá fóra a komunitní weby. Bývají hodně navštěvovaná úzkým okruhem lidí. Jako příklad opět chovatelská fóra nebo fóra pro maminky na mateřské.

Offline propagace

Neměli byste zapomínat i na svět mimo internet. Některé internetové obchody používají i offline propagaci. I zde se dá získat velké množství zákazníků. Stačí se prezentovat na místě, kde se zdržuje vaše cílová skupina. Můžete mít např. stánek na různých odborných veletrzích, konferencích a výstavách. Nebo na tržištích a sportovních akcích. Můžete např. sponzorovat nějakou událost nebo tým či uspořádat soutěž o vaše produkty.

Slevové servery

Před pár lety zažívaly velký boom. Aktuálně dobře fungují jen největší slevové servery. Své zákazníky můžete získat i zde. Záleží na atraktivitě nabídky. Ze zkušenosti se první investice do propagace na slevovém serveru nevyplatí. Je pak na vás, jak v dlouhodobém horizontu dokážete pracovat se zákazníky, kteří využili slevové akce a znovu je donutit k opakovanému nákupu.

Určitě existují i další zdroje, kde získat potencionální zákazníky. Vše záleží na oboru a vaší nabídce. Obracejte se tedy vždy na odborníky, kteří vám poradí, kde své zákazníky najdete a kam nejefektivněji investovat.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Pavel Novotný

Online marketingový konzultant s praxí přes 10let. Zaměřuji se především na SEO a PPC reklamu. Nejsou mi cizí ani další online kanály jako například srovnávače zboží, sociální sítě nebo mailing. Provozuji vlastní e-shop pamlskovnik.cz.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

andrea-horniczka-web

Umělá inteligence a Meta. Jak se mění reklamy na Facebooku? | Andrea Horniczká (Dexfinity)

Premium
karel-parizek-web

Jak vybrat šéfa marketingu firmy? | Karel Pařízek

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

dan-nytra-web

Umělá inteligence v marketingu. Co už dnes funguje a kde ušetřit peníze? | Dan Nytra

matej-astary-web

Retenční marketing e-shopu: Jak ho dělat správně? | Matej Aštary (Dexfinity)

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
martina-bechynova-web

Platí na sítích „náš zákazník, náš pán“? Nastavte komunikaci jako Liftago | Martina Bechyňová