Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Vaše online reputace: Jste to, co sdílíte…

Markéta Jeníková
Před 11 roky

Jak se o vás vaši noví klienti dozvědí? A co o vás vůbec vědí? Než dojde na setkání tváří v tvář, váš klient či zákazník si o vás již dávno udělal obrázek podle toho, jaká je vaše aktivita na Internetu – co sdílíte online. Doslova tedy platí, že jste to, co sdílíte – aspoň pro vaše klienty.

Klient vás sleduje

Pokud již nějakou dobu podnikáte (zejména se to týká profesionálů na volné noze), možná vás už život či moudrý mentor poučil, že než pro někoho začnete pracovat, je dobré si ho předem trochu „proklepnout“. Přinejmenším byste měli být schopni aspoň zadat jeho jméno do nějakého vyhledávacího enginu a kritickou metodou zpracovat výsledky, které na vás vyhledávač vysype.

A víte co? Zatímco vy takto zkoumáte svého potenciálního klienta, on úplně stejnou metodou hledá informace o vás.

Mezi dalšími věcmi o vás vaši potenciální klienti chtějí vědět třeba toto:

Inzerce

  • Jaký typ osobnosti jste
  • Zda jste dobří v tom, co děláte
  • Zda vám lze důvěřovat ohledně dodání výsledků vaší činnosti či vaší služby
  • Jak snadné či obtížné je s vámi vyjít a spolupracovat.

Koneckonců, jsou to právě vaši klienti, kteří najmutím vás pro práci na projektu dost riskují – vkládají do vás své peníze a chtějí vědět, že se jim tato investice vyplatí. Mít dobrou online reputaci může být právě tou dělicí čárou mezi novou zakázkou nebo prázdným stolem. Dbát o svou reputaci na Internetu se tedy rozhodně vyplácí.

Čeho se nejvíce bojíme?

Většina freelancerů a podnikatelů se nejvíce obává toho, co o nich řeknou ostatní. Jejich noční můrou je, že o nich někdo na Internetu rozšiřuje velmi škodlivé lži, které nenávratně zničí jejich reputaci. Protože internetové publikum po podrobných důkazech o pravdivosti tvrzení zrovna dvakrát nedychtí, že?

Pravda je taková, že se vám něco podobného stát může. Ať už se jedná o nekalé praktiky konkurence nebo úplně cizího člověka, který si jen potřeboval na někom vylít zlost. Takové věci se ovšem nestávají příliš často; rozhodně vaši reputaci ovlivní méně než vaše vlastní online aktivity a činy.

Vaši klienti vás nikdy nepotkali, a tak jsou závislí na informacích, které jim zprostředkuje Internet. Mějte na paměti, že si právě čtou váš blog, prohlížejí vaše webové stránky nebo nakukují na vaše profily na sociálních sítích. Obsah všech těchto médií naštěstí můžete kontrolovat.

Máte pocit, že se vás to netýká? Že Internet nemůže narušit vaše nejniternější soukromí? Potom doporučuji zhlédnout na YouTube video Duvala Guillauma o zázračném „věštci“, který dokázal z internetu o lidech zjistit věci, které by neřekli ani vlastní mamince.

Pointa je jasná: jakmile něco dáte online, vždy se najde někdo, kdo se k této informaci dostane.

Kdy být opatrný?

V podstatě neustále. Kdykoliv umisťujete nějaký obsah na Internet, dokonce i když píšete na uzavřené fórum nebo posíláte e-mail, mějte na paměti, že se k těmto údajům může dostat nezvaný návštěvník. Aféra kolem projektu Prism v USA jen dokazuje, že si nemůžeme být soukromím na Internetu jisti prakticky nikdy.

Materiály, které dáte na Internet, zde také velmi dlouho zůstávají a kolují – jakmile se něco ocitne na Internetu, je velmi těžké, ba nemožné to opět stáhnout.

Na vašich účtech na sociálních sítích si vždy uvážlivě nastavte možnosti soukromí. Tato ochrana není sice ani zdaleka neprůstřelná, ale běžní klienti obvykle nebývají prvotřídními hackery a když o vás informaci nenajdou, pokojně odejdou o stránku dál.

Pokud je to jen trochu možné, utněte své veselé přátele, kteří postují vaše fotky z univerzity a nejrůznějších divokých večírků nebo vás na takových fotkách označují. Použijte Google Alerts a Yahoo Alerts k občasnému pátrání po vašem jméně a názvu vašeho byznysu – tak budete vědět, zda se vaše jméno nepropírá v online diskusích. Samozřejmostí by mělo být, že se po každé návštěvě sociální sítě odhlásíte – a to zejména v tom případě, pokud jste pro tuto návštěvu použili veřejný či sdílený počítač.

Vaše online reputace záleží tedy především na vašem jednání a činech. Buďte rozumní – sdílejte informace o sobě uvážlivě a soustavně budujte pozitivní obraz sebe sama. Jen tak je možné udržet si dobrou online reputaci, která je klíčem k budoucím zakázkám a klientům.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing