Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jan Janák: Je jedno, co je váš podnikatelský sen, pokud mu věříte, jděte za ním a naplňte ho

Jiří Rostecký
Před 10 roky

jan-janak-velkyJan Janák je 49letý podnikatel z Plzně, který vlastní obchodní podíly v několika českých společnostech, ale jeho hlavním byznysem je provozování restaurací a kaváren. Je většinovým vlastníkem společnosti CrossCafe original s.r.o., která provozuje stejnojmenné kavárny v Praze, Plzni a v Hradci Králové.

Provoz kaváren je obecně velmi oblíbený. Snad v každém městě jich ročně vzniká, ale i zaniká několik. Vlastní kavárna je snem řady lidí, ale prosazení se ve světě tvrdé konkurence není jednoduché. I na to jsme se tohoto úspěšného podnikatele rozhodli zeptat.

Pane Janáku, už od roku 1995 jedna z vašich společností budovala síť restauračních zařízení v Plzni. CrossCafe jste se ale rozhodl založit až v roce 2007. Co vás k tomu vedlo? Proč zrovna kavárny?
Od začátku svého podnikání jsem směřoval do gastronomických provozů. S bratrem jsme otevřeli první restauraci a na ní jsme se učili. Když jsme se domnívali, že už o gastro byznysu víme více, otevřeli jsme další restauraci. A opět jsme se učili.

Zlom nastal při otevření franchisové restaurace Potrefená husa. Líbil se nám koncept, který se dá klonovat a tím rozšiřovat dále. Po čase uzrál nápad provozovat moderní kavárny. Jejich výhodou oproti restauracím je trochu méně náročný provoz.

Inzerce

Co všechno provozování vlastní kavárny obnáší?
Provozování kavárny obnáší veškeré obvyklé podnikové aktivity, od výroby nebo nákupu produktů přes vytvoření vhodného prostředí hostům, drobné marketingové aktivity, prodejní a produktové školení baristů, řešení odpisů a mnohé další. Rovněž je třeba zmínit, že je významný rozdíl mezi provozováním vlastní kavárny, kterou máte jako jediný byznys a jste jako majitel pořád na místě, věci tak můžete řešit okamžitě a dle svých představ, a provozováním sítě kaváren, kde veškeré činnosti je nutné delegovat včetně činnosti kontrolní.

Vnímáte nějaký rozdíl i mezi provozováním kavárny a restaurace? Vlastníte třeba i plzeňskou Potrefenou husu…
V kavárnách neřešíte přípravu teplých jídel. To je významný rozdíl, který dělá práci v restauraci rámcově složitější než v kavárně. Rozložení pracovních špiček je také jiné. Do restaurací se chodí především v době obědů a večeří. Vy se tedy většinu dne připravujete na tyto dva vrcholy dne, kdy můžete udělat byznys. Když ho v této době nezrealizujete, máte smůlu. V kavárnách je návštěvnost rozložena do celého dne.

Někteří čtenáři by možná do budoucna vlastní kavárnu chtěli založit. Můžete prozradit, co je při jejím zakládání důležité, co je asi nejtěžší a na co by určitě měli myslet?
Potřebujete mít cíl a bezmezné odhodlání ho naplnit. To platí pro každé podnikání. Vytvořte si plán včetně časové osy a ten postupně realizujte. Pokud se vám něco nedaří, ptejte se, udělal jsem pro to všechno?

Dále potřebujete mít dobré místo nejlépe tam, kde proudí velké množství potenciálních hostů a lidé vás tak nemusejí hledat. Kvalitní produkt je samozřejmost. Uspět s něčím průměrným je v dnešní době cesta, která nikam nevede. Vše si dejte do čísel a spočítejte si, zda je byznys životaschopný.

jan-janak
Jan Janák, svou první restauraci otevřel tam, kde nebyli lidé.

Jak velkou investici založení nové kavárny vyžaduje?
To záleží na mnoha faktorech. Našim zájemcům o franchisu říkáme rozpočet na vybavení kavárny zhruba 2,4 mil. Kč. Záleží na velikosti plochy kavárny. K tomu ještě připočtěte náklady na stavební úpravy, personál a další.

Má podle vás dnes ještě zakládání nových kaváren smysl? Přeci jen, najdeme je skoro na každém rohu…
Z mojí pozice určitě nebudu nikoho nabádat k otevření si nové kavárny. To bych zbytečně podněcoval konkurenci. (smích) Ne, vážně. Kavárny jsou podniky, které mohou být v našich městech poměrně frekventované. Pokud je kavárna zajímavá, s kvalitní produktovou nabídkou a milou obsluhou, vždy má šanci si své místo na trhu vydobýt.

Co musí kavárna udělat pro to, aby byla úspěšná? Prodávat zákusky, pití a zmrzlinu asi nestačí…
V podstatě stále platí čtyři marketingová P – česky „kvalitní produkt, vhodné místo, správně nastavené ceny a komunikace“. To vše navíc musí u zákazníka obstát v porovnání s konkurencí. My v CrossCafe např. stále inovujeme část sortimentu. Několikrát do roka u nás najdete produktové novinky. Stále vyvíjíme interiér kaváren, snažíme se nabídnout víc než konkurence. Proto se u nás v nedávné době objevily pracovní stoly s lampičkami, zásuvky pro snadné připojení notebooků a další věci.

crosscafe-2
I takto vypadá kavárna CrossCafé.

Jaká je vaše největší konkurenční výhoda? Na co lákáte nové návštěvníky?
Posláním CrossCafe je vytvářet originální prostor, který hosté mohou využívat prakticky, jak chtějí. Někdo si sem chodí číst, jiný pracuje nebo se třeba baví s přáteli. Můžete zůstat, jak dlouho chcete. Nechodí zde číšník a nedělá na vás významné pohledy, co si ještě objednáte.

K tomu všemu se snažíme nabídnout špičkový produkt v podobě prémiové kávy, zákusků a také čerstvě připravovaných sendvičů. Významnou výhodu také spatřuji v nekuřáckém prostředí a wifi.

Jak si obstaráváte nabízený sortiment zákusků a dalšího?
Veškeré zákusky i slaný sortiment si vyvíjíme a vyrábíme sami. Výroba probíhá centrálně nebo přímo na kavárnách. Naše produkty jsou tudíž originální a pořídíte je pouze v CrossCafe.

Mnoho kaváren se snaží nějakým způsobem odlišit a svou klientelu si vybírat. Cílíte i vy na nějakou úzkou skupinu, nebo jsou vaše kavárny určeny doslova všem? Kdo je vaším ideálním zákazníkem?
Naše kavárny nejsou speciálně navrženy pro žádnou konkrétní skupinu lidí. Když k nám zajdete, uvidíte zde jak mladé lidi, tak i důchodce, obchodníky na byznys schůzkách či matky s dětmi na mateřské. Samozřejmě z průzkumů známe rozložení a důležitost určitých segmentů cílových skupin. Typickým zákazníkem je tedy žena 20–40 let, žijící ve větším městě se zájmem o kvalitní a současné věci.

crosscafe-1
Jedna z kaváren CrossCafé. Tam, kde chodí lidé.

V Praze provozujete 7 CrossCafe kaváren, v Plzni 8 a v Hradci Králové 2. Vidíte nějaké rozdíly mezi jednotlivými městy, nebo lze říci, že je naprosto jedno, kde kavárna stojí, všude je to stejné?
Každé místo, každé město má svá specifika. V Praze pociťujeme všeobecně vyšší konkurenci. Zajímavých gastro podniků je zde více. Hradecké kavárny jsou zase blíže kavárnám v Plzni, kde sledujeme vyšší počet věrných zákazníků.

S jakými způsoby propagace kaváren máte nejlepší zkušenosti?
Pro nás je nejdůležitější místo prodeje. Když má host z návštěvy dobrou zkušenost, obvykle se vrátí. Zároveň o tom řekne svým přátelům, a tak to roste. Důležité jsou pro nás také sezónní kampaně, které prezentujeme především rovněž v interiéru kavárny.

Jedna hradecká kavárna se nachází v budově Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové, jiná zase v budově plzeňské ZČU. Proč je provozujete na takových místech? Cílíte na studenty? Jsou studenti něčím specifičtí?
Víme, že častým návštěvníkem CrossCafe je také student. Člověk, který o hodině volna potřebuje někam zajít, něco si v klidu vyřídit nebo se jen pobavit v prostředí, které je méně formální než tradiční školské. Proto se jim snažíme být blíže.

Navíc na mnoha místech české školní prostředí potřebuje nějakou změnu. Např. příjemná moderní kavárna, dle mého názoru, je v kampusech škol vítaným osvěžením, které zatím spíše chybí. Studenti samozřejmě mají určitá specifika, a proto pro ně připravujeme různé speciální akce i produkty.

Jak je umístění kavárny důležité pro její úspěch? Podle čeho jednotlivé lokality vybíráte?
Výběr umístění kavárny je naprosto zásadní věc. Pro kafe vám nikdo nepůjde 200 metrů daleko. Pro zákazníka byste měli být na cestě hned po ruce. Aby si při přestupování v MHD jen odskočil k vám. Proto jsou vhodná místa, kde se pohybuje hodně lidí, např. křižovatky ulic, obchodní centra apod.

Za 5 let existence CrossCafe se počet kaváren rozrostl na úctyhodných 17. Chystáte se v rozšiřování pokračovat? A co další města?
Ano, naším cílem je do několika let pokrýt celu Českou republiku. Chceme být ve všech krajských a také v mnoha větších okresních městech. Rozvoj sítě probíhá formou franchisové spolupráce s jinými podnikateli.

V současnosti hledáme ve všech regionech České republiky zájemce o provozování kavárny CrossCafe. Je to vhodná příležitost nejen pro zkušené podnikatele, ale i začínající. Zároveň brzy představíme projekt, který bude významně usnadňovat financování kavárny pro podnikatele, kteří nedisponují potřebnými finančními prostředky.

crosscafe-3
Příjemné prostředí, hlavní konkurenční výhoda CrossCafé.

Proč jste se rozhodli pro koncept franchisingu? Co všechno to obnáší? Kolik máte franchisantů?
Franchising nám pomáhá financovat rychlý rozvoj sítě. S financemi i s částí problémů se tak dělíme s našimi franchisovými partnery. Je to koncept výhodný pro obě strany. Franchisant získává podnikání na klíč s komplexním servisem obsahujícím např. výběr vhodných prostor pro  kavárnu, vypracování studie a projektu.

Dále od nás získává Manuál, který mu popisuje veškeré potřebné činnosti pro úspěšné provozování kavárny CrossCafe. Prochází úvodním i pravidelnými školeními na každé pozici, účastní se praxe. Po otevření je náš člověk přítomen na kavárně po celou provozní dobu a ladí detaily. Dále dostává širokou marketingovou podporu včetně sezónních kampaní, vývoje nových produktů, PR a akcí podpory prodeje.

Proč jste se vůbec rozhodl začít podnikat? Dokázal byste dnes přestat?
Jsem typ člověka, který si chce dělat věci po svém. Nechci, aby mi někdo říkal, co mám dělat. Na to mám dost svých vlastních nápadů. Takže se je snažím realizovat. A jestli bych dokázal přestat? Pokud by to nešlo v gastro byznysu, zkusil bych nějaký jiný obor.

Co je podle vás pro úspěch v podnikání to nejdůležitější?
Jak už jsem zmínil na začátku, odhodlání jít za svým cílem poctivě a naplno.

Jaké největší chyby jste se kdy v podnikání dopustil? A naopak, měl jste někdy i štěstí?
Za své podnikání jsem se dopustil spousty chyb. Důležité ale je se z nich poučit a příště to udělat lépe. Např. když jsme s bratrem otevřeli první restauraci na místě, kde prakticky nechodili lidi.

Je něco, co byste poradil či doporučil začínajícím podnikatelům?
Je jedno, co je váš podnikatelský sen, pokud mu věříte, jděte za ním a naplňte ho.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing