Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jednoduchá, tlustá, nebo tenká. Jaká použít na web písmenka?

GuestpostMarketing

Hodí se na vaše stránky štíhlé a ladné písmo? Nebo by jim víc slušel hranatý, formální a trvanlivý font? Styl písma působí na výkonnost webu stejně jako grafika a obsah. Jaký typ písma vybrat?

Pokud chcete „vymazlený“ web, nebo e-shop, mějte se k němu jako k tunění auta. Namontovali byste na své Bugatti Veyron třináctipalcová kola z Felicie? Pochybuju.

Když se snažíte vylepšit webové stránky, myslete i na vhodný font. Písmo je základním a skromným grafickým prvkem, který často tvoří až 90 % prezentace. Návštěvník webu stráví největší podíl čtením, a proto by měl být i vizuál textu snadno „přežvýkatelný“.

Jaké fonty dosahují lepších výsledků v určitých kontextech?

Běžné versus tučné

Běžné fonty jsou tenké a štíhlé. Na první pohled se může zdát, že nevyvolávají žádné pocity, protože s nimi přicházíme do styku dennodenně. Jenže co si většina lidí představí pod tenkostí a štíhlostí? Krásu a ženskost.

Proto se s běžnými fonty často setkáte u parfémů, kosmetických výrobků a všude tam, kde je třeba zapůsobit na něžné pohlaví.

Tučné fonty naopak představují sílu a mužnost – s objemnou postavou si spojujeme spíše pány. Na webech propagujících například posilování, trenérské kurzy apod. se tak setkáte spíše s robustnějšími písmy.

Bannery níže přesně vystihují rozdíl mezi mužností a ženskostí a jeho použití v praxi:

fonty-6

Silný chlap si zaslouží „silný font“. Zdroj: skolatreneru.cz

fonty-8

Pro ladné ženy zase ladná písmenka. Zdroj: parfums.cz

Zlatou střední cestou, tedy středně tučným písmem nic nezkazíte. Jeho čitelnost je optimální.

Jednoduché versus složité

Jestliže potřebujete sdělit jasnou, přímou a jednoduchou zprávu, jděte na to s jednoduchými fonty bez zbytečných kudrlinek a ozdob. Prosté písmo odpovídá „čistému“ charakteru kontextu, což zvyšuje plynulost.

Ne vždy je však plynulost prospěšná. U unikátních produktů lze jejich jedinečnost prohloubit právě složitějším písmem – posiluje míru odlišení výrobku.

Když se chystáte utratit víc za exkluzivní sýr, čekáte unikátnost nejen v chuti, ale také v celkovém vzevření. Při koupi obyčejného eidamu už vlastně nečekáte nic:

Jak by Padanu slušel obyčejný font? Nejspíš vůbec. Zdroj: syry-deluxe.cz

Na obyčejný sýr, jednoduché písmo. Zdroj: TN.cz

Nakloněné versus přímé

Mírně nakloněné fonty vypadají, jako by padaly. Vzbuzují v nás pocit pohybu, dynamiky a rychlosti. Zpříma stojící písmo naopak symbolizuje stabilitu, pevný základ a trvanlivost.

Všimněte si výběru log několika pojišťoven. Ani jedna nepracuje s nakloněným písmem – všechny si zakládají na stabilitě. Běžecká škola Miloše Škorpila do loga krásně zapracovala dynamické písmo, které evokuje pohyb a ladí s utíkajícími postavami.

Celé logo jako by běželo. Zdroj: bezeckaskola.cz

fonty-2

Fonty pevné v kramflecích. Zdroj: suzukimost.cz

zena-psani-loket-web

Oddělená versus spojená

Pokud jsou písmena ve fontu oddělená, sdělují určitou rozdrobenost a individualitu. Spojením získává font úplně jiný rozměr: Má svůj vlastní metaforický potenciál, protože jednotlivá písmenka se navzájem dotýkají – podporuje vnímání sblížení, jednoty, integrace.

Jak na vás působí tyto ukázky?

fonty-1

Jednotlivá písmena se dotýkají, nebo jsou alespoň blízko – navozují správné emoce. Zdroj: anxietyfreechild.com

fonty-4

Tady emoce srší mnohem méně, i díky zvolenému fontu. Zdroj: repatarmenia.org

Obě jsou fajn, působí na city skrze děti. První však dokázala díky spojenému písmu posunout emoce sblížení ještě o kousek dál.

Zhuštěné versus roztažené

Maximálně zhuštěné písmo se obvykle snaží co nejúčinněji využít omezený prostor. Symbolizuje přesnost a hospodárnost. Pokud budete chtít třeba prodat ultra tenký mobilní telefon, „kondenzovaným“ písmem jeho základní vlastnost implementuje přímo do vizuálu fontu.

„Vzdušná“ písma představují dostatek prostoru, volnost, pohodu a relaxaci. Jak by vás nalákala reklama na wellness pobyt, kdyby byl text reklamy příliš „namačkaný“? Vnitřně byste se cítili jaksi omezení.

fonty-3

Pouzdro tenké jako papír – také font hraje při asociaci roli. Zdroj: aliexpress.com

fonty-5

Už cítím tu pohodu, když se vyvaluju ve vířivce. Zdroj: horal-hotel.cz

Písmo převážná většina uživatelů přijímá spíše okrajově. Ale stejně, každý bonusový bodík navíc se šikne, nemyslíte?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Václav Papeš

Václav bydlí schovaný na dědině, kde má absolutní klid na psaní textů pro klienty i svůj blog. Když ho přestane bavit dřepění za počítačem, rozběhne se do kraje. Nejlepší copywriterské nápady se totiž rodí na čerstvém vzduchu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář