Prošel si tím úplně každý. Skončil v zaměstnání nebo se studiem a vydal se na volnou nohu. Myslel si, že má dostatek znalostí a zkušeností, aby o něj měli lidé zájem a poptávali jeho služby. Jenomže kýžený úspěch se ne a ne dostavit. Klienti nepřicházeli, podnikání nevydělávalo. Jak se tomu vyhnout?
Podnikat na volné noze přináší určitou volnost. Nemáte pomyslného šéfa, který nad vámi dennodenně stojí a řídí vaši práci. Zároveň s sebou ale freelancing nese i obrovskou zodpovědnost – musíte tím šéfem být vy sami a musíte si kromě organizace práce dokázat práci vůbec obstarat.
Dali jsme dohromady několik tipů, jak jako freelancer můžete získat své první zakázky a jak docílíte toho, aby vás nacházeli noví klienti sami. Pojďme se na ně podívat…
Řada freelancerů se potýká s jedním zásadním problémem. Nabízí všechno, ale v podstatě nic. Na jejich stránkách najdete víc služeb, než kolik by dokázala nabídnout leckterá agentura. Pro zákazníky se tak stávají těžko čitelnými a tak trochu i brouky pytlíky. Co se tedy zákazníkům má vybavit, když se řekne vaše jméno? Co umíte a s čím jim jste schopni pomoci?
„Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit. Pokud chcete vytvořit vlastní obor, tak potřebujete pochopit zákonitosti trhu a najít v něm nějaký vztah, kterého si zatím nikdo nevšiml,“ radí začátečníkům webový konzultant Jan Řezáč, který ve svém podnikání rovněž vychází z velmi důkladně promyšlené strategie.
Zároveň dodává, že proto, aby se o vás mluvilo, je potřeba 10 let dělat jednu věc stále lépe a neustále o tom mluvit: „Od roku 2004 tvořím kontinuálně obsah, který je nějakým způsobem smysluplný pro lidi, kteří se zabývají webem ať z pozice dodavatele, tak z pozice zadavatele. Dělám to 11 let, takže se to logicky někde projeví.“
Více o tom, jak se jako freelancer odlišit, se dočtete v následujících dnech v připravovaném článku. Sledujte nás: Follow @mladypodnikatel
Od roku 2008 píše blog. Také rozesílá newsletter, přednáší, školí a snaží se být co nejvíce vidět. Marketingová poradkyně Magdalena Čevelová však každému freelancerovi doporučuje nejdříve promyslet, jak chce být vidět a v čem je odlišný od konkurence. „Co si má zákazník v souvislosti s vaším jménem představit?“ ptá se Madla a dodává, že důležité jsou i vlastnosti, pocity a sebemenší detaily.
TIP: Každý budujeme značku, většina z nás ale nevědomě. Unikátní rozhovor s Karlem Novotným
VIDEO: Jak budovat značku?
„Pro většinu freelancerů je potom dobrá cesta vybudovat si nějakou platformu (typicky vlastní web nebo blog) a na ní začít tvořit nějaký obsah. Psát články, točit videa, odpovídat na otázky potenciálních zákazníků. Smysl dává také zkusit nabídnout své články médiím nebo zavedeným blogerům jako guest post,“ popisuje Madla.
Skvělým způsobem, jak být vidět, je i vytvoření obsahu, který nabídnete zadarmo. Třeba copywriter Otto Bohuš napsal vlastní e-bookovou trilogii, nabídl ji zadarmo a sklidil velký úspěch – e-booky mu přinesly 10x více zakázek, než kolik jich měl v minulosti. Jak se mu to povedlo se můžete dočíst v tomto článku.
Jak se tedy zviditelnit?
„Potkávání se na eventech nějakým způsobem ovlivní zhruba třetinu všech našich obchodů a přímo díky nim uzavřeme až pětinu kontraktů, což rozhodně není málo,“ neříká freelancer, ale v rozhovoru pro Marketing&Media CEO globálně úspěšné společnosti SocialBakers Jan Řežáb. Pokud pomáhají eventy tak velké firmě a svoje kladné zkušenosti popisuje první Čech, který se dostal do žebříčku 30 under 30 časopisu Forbes, pomohou určitě i vám.
„Na networkingových akcích si člověk především krásně natrénuje různé verze svého tzv. elevator pitche (česky řečeno ‚co dělám‘),“ říká Petr Krejčí, organizátor MinutovýNetworking.cz. „Každá akce je specifická, nicméně společným jmenovatelem je jistě to, že dotyčný může sdělit světu, co dělá a umí, poslechnout ostatní a dozvědět se o nich více a o jejich oborech podnikání také.“
Právě podobné akce pro vás mohou být skvělým způsobem, jak získat první kontakty a reference. Petr mi například řekl, že jeho setkání navštěvují hlavně majitelé firem, živnostníci, ale i spousta dalších zajímavých osobností. Důležité je ale umět se odlišit. „Radím všem účastníkům, aby se prezentovali tím, jaký přínos mají pro ostatní, co ostatním můžou přinést. Také aby používali krátké příběhy a reference,“ radí Petr a jako příklad udává Jirku Kaskadéra z Dne D, který se představil velmi originálním způsobem.
Nejde samozřejmě jen o komunikaci mezi dvěma lidmi. Specialista na Facebook David Lörincz má dnes už klientů spoustu, přesto ale lituje, že nezačal dříve psát svůj newsletter. Povedlo se mu nasbírat přes 1000 kontaktů a jak dodává Pavel Pola, psát může opravdu každý. „Cenné jsou všechny možné rady, inspirace, návody, názory a postoje. Čím praktičtější, tím lepší.“
Podobně to vidí i Madla Čevelová: „Hlavním cílem mého newsletteru není přímý prodej, ale připomínka, udržení kontaktu. Můj prodejní cyklus je většinou dlouhodobý. Řada klientů třeba dva roky čte blog a odebírá newsletter, než se mě rozhodne oslovit. Takže lepší měřítka než konverzní poměr jsou pozitivní ohlasy a přibývání čtenářů.“
E-mailingu freelancerů jsme se věnovali více v tomto článku. Dozvíte se v něm třeba následující:
Schválně jsem napsal webovou vizitku, protože to nemusí být zrovna vlastní webové stránky. Být na internetu může být pro spoustu freelancerů nezbytné. Lidé dnes hledají služby převážně online, a proto je dobré vytvořit na internetu místo, kde budete prezentovat sebe, své služby a kontaktní informace.
Nemusí to být zrovna vlastní web. Existuje mnoho různých katalogů, které můžete využít. Vlastní web vám přesto může nabídnout podstatně více možností (třeba blog, prostor pro práci s newsletterem apod.). „Freelancer nepotřebuje nikterak složité stránky. Mnohdy stačí nainstalovat WordPress, najít vhodnou, kvalitní a bezpečnou šablonu a stránky jsou na světě,“ radí Adam Pýcha z naší společnosti iParťák, která provozuje tento magazín, s tím, že stránky by měly nabízet hlavně následující:
Sám ale dodává, že mít webové stránky nestačí. Musíte s nimi umět pracovat a proměnit je v účinný marketingový nástroj. Jak říká David Lörincz v našem rozhovoru: „Kdybych byl elektrikář, vytvořil bych si skvělé webové stránky a budoval bych komunitu.“ Začněte klidně s málem a postupně jej rozvíjejte. Nebojte se testovat, zkoušet nové věci a průběžně je vyhodnocovat.
Když jsem se bavil s různými freelancery a ptal jsem se jich, jak získali své první zakázky, většinou jsem se dozvěděl, že to bylo díky doporučením nebo jejich webovým stránkám. Narazil jsem ale i na freelancera, který začínal prací pro neziskové organizace, vytvořil si první reference a ty pak prezentoval novým klientům.
Špatné nejsou ani inzeráty. Možná bychom se divili, kolik volnonožců reaguje na různé poptávky na internetu, byť přiznávají, že jejich efektivita je většinou velmi nízká.
Pokud tedy stále tápete, zkuste následující:
Víte o tom, že mnoho freelancerů už bylo hostem našich rozhovorů? Koukněte tady a načerpejte jejich zkušenosti.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.