Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Zakládáme malou firmu od nuly. Jak na to?

Jan Kovanda
Před 12 roky

Snad všechny informační zdroje o založení firmy kalkulují už od začátku s tím, že budete mít podnik alespoň s 10 ti zaměstnanci a milionový kapitál. Pojďme se ale podívat, jak začít svoje první podnikání prakticky od nuly. Shrneme si kroky, které je třeba učinit před spuštěním vašeho byznysu. Pro zjednodušení použijeme názorný příklad na Martinovi, který je stále studentem a rozhodl se tisknout vlastní nálepky na tuningová auta a následně je prodávat na internetu.

Upozornění: Tento článek vyšel v roce 2012, a tudíž v něm uvedené informace nemusí být aktuální. Doporučujeme založení vlastní firmy zkonzultovat s účetním, daňovým a právním poradcem.

Bude o produkt zájem?

V první řadě musí udělat průzkum trhu a sestavit svůj podnikatelský plán. Jakožto prodejce na internetu zahajuje Martin svůj průzkum právě tam. Sleduje ceny a podmínky konkurence a dále třeba zjišťuje poptávku po nálepkách s jeho motivy na diskuzních fórech o tuningu osobních automobilů, přímo od potenciálních zákazníků. Zjišťuje náklady na výrobu a vypočítává vlastní marži po zdanění.

Legalizace mojí firmy

Poté co si Martin spočítal, že se mu podnikání vyplatí, opatří si výpis z živnostenského rejstříku, který mu vydá jakýkoliv živnostenský úřad za 1000 Kč. Jeho obor podnikání spadá do ohlašovací volné živnosti, tudíž nemusí splňovat žádné zvláštní podmínky. Na finančním úřadě poté vyplní formulář a stane se plátcem zdravotního pojištění, sociálního zabezpečení a daně z příjmu. Již oficiálně kupuje na IČO (identifikační číslo) firmy z velkoobchodu průhledné a barevné fólie na nálepky. Až do doby, kdy jeho roční obrat nepřesáhne 1 milion korun je Martin neplátcem DPH. To znamená, že přirážku 20 % zaplatí za zboží ve velkoobchodu, který oněch 20 % odevzdá státu. Ale sám Martin už DPH ze svých zisků státu neplatí. Jeho zákazníci budou tedy kupovat nálepky za cenu bez daně. Druhý den zakládá bankovní účet na svoje nově získané IČO.

Inzerce

Kde jinde začít, než ve svém pokoji?

Pro jeho činnosti potřebuje pracovní prostor. Pronajmout si vlastní kancelář je na něj pro začátek velmi nákladné a tak se spokojí se svým pokojem. Ostatně většina podnikatelů tak začínala. Adresu provozovny stačí jen vyplnit do formuláře na finančním úřadě a na svůj dům ke zvonkům připevnit cedulku obsahující Martinovo jméno, druh živnosti (tvorba nálepek), IČO a kontakt (telefon).

Zařizujeme výrobu

Stroje jsou nezbytné pro zahájení práce. Jelikož počítač už má, potřebuje ještě kvalitní laserovou tiskárnu a řezací plotr. Faktury z jejich nákupu si pečlivě založí, protože je za rok bude potřebovat pro odečtení daně z příjmu, která u něj tvoří 15 % ze zisku (sazba 15% pro fyzickou osobu). Pro design nálepek zvolil grafický freeware program. Sám umí s grafikou pracovat dobře, ale na ty nejhezčí motivy si najal svého kamaráda, který umí vytvořit profesionální motivy.

Základní prodejní strategie

Pro lepší prodejnost zvolil tak zvanou strategii cenové diverzifikace. Jednobarevné jednoduché motivy zařadil do skupiny C za 100,-kč, barevné jednoduché motivy do skupiny B za 200,-kč a nejhezčí design od jeho kamaráda do skupiny A za 300,-kč. Strategie cenové diverzifikace funguje následovně. Přijde-li na jeho web někdo, kdo má hluboko do kapsy, bude si moci koupit sice obyčejnou jednobarevnou nálepku, ale pouze za 100,-kč. Oproti tomu bude-li si chtít koupit nálepku někdo, komu na penězích nezáleží, tak si vezme rovnou tu nejlepší, která v poměru na náklady není o moc dražší než skupina C a Martin z toho bude mít vysokou marži. Tuto strategii používají například poskytovatelé internetového připojení. Nabízí Vám pomalý, střední a rychlý internet. Každý si u nich vybere svůj internet, podle toho kolik má a přitom jde stále o jedno a to samé.

Dát o sobě vědět

Na internetu si našel nejlepšího pronajímatele e-shopů, vytvořil si v něm svůj design, určil firemní barvu, název, logo, slogan a naplnil obchod položkami rozdělených do cenových skupin A, B a C. Aby se o jeho obchodu vůbec někdo dozvěděl, potřebuje reklamu. Jeho cílovou skupinou jsou lidé s tuningovými vozy. Zaplatí si tedy reklamní banner na internetových fórech o tuningu. Dále si dá malou reklamu do dvou časopisů zabývajících se jak jinak než tuningem aut. Nevynechá ani populární Facebook, kde reklamou míří přímo na ty, kteří mají ve svém profilu uvedeno, že se zajímají o tuning.

Řešení prodeje u e-shopu

Po těchto úspěšných krocích má Martin na stránkách obchodu slušnou návštěvnost a první zakázky. Pro zákazníka vytiskne objednané nálepky a vloží do obálky společně s účtenkou obsahující jeho adresu, IČO, druh nálepky, datum a cenu. Zásilku odesílá poštou. Jelikož jsou jeho zakázky zatím malé, chodí s obálkami k přepážce společně s podacím lístkem a dobírkovou poukázkou s cenou nálepky navýšenou o poštovné. Platbu od zákazníka vybere pošta a pak jí Martinovi pošle na jeho firemní bankovní účet.

Držte si svého zákazníka

Je výnosnější udržet si jednoho zákazníka, než shánět nové. Proto v rámci opakované spotřeby nabízí těm, kteří si již nějaké nálepky koupili věrnostní slevu 10%. Krom toho jim občas přibalí nějakou nálepku jako dárek.

Máte dotazy k zakládání vaší firmy? Napište nám do komentářů.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jan Kovanda

Vlastní začínající značku oblečení pro freestylové sportovce. Zajímá se o psychologii v podnikání a osobní rozvoj.

Komentáře

pavel

Před 12 roky

Neměl by se spíš článek jmenovat zakládáme vlastní živnost? Nebo příklad založení živnosti? Podle tohoto nadpisu jsem myslel, že se bude zakládat s.r.o. s minimálními náklady. Krom toho je v něm pár dalších nepřesností… 1. výpis z rejstříku na živnostenském úřadě ano a stejně tak tam vyplní formulář, díky kterému se přihlásí na pojišťovně, ČSSZ i finančním úřadu (nejsem si jist, zda je toto možné na FÚ, jak je uvedeno v článku). Případně si musí všechny tyto instituce oběhat a vyplňovat formuláře jednotlivě. 2. Jelikož uvádíte, že se jedná o studenta, tak se snad plátcem sociálního a zdravotního nestává, ptž to má jako vedlejší činnost (ostatně to asi uvádíte v odkazovaných článcích, ale proč i toto nenapsat přímo sem?) 3. U DPH bych zmínil, že se aktuálně řeší snížení hranice na 750 000 Kč, ale na druhou stranu to asi není pro začínajícího živnostníka aktuální problém, takže bych spíš uvítal odkaz na podrobnější vysvětlení ohledně DPH 4. Uvádí se to na hodně místech, ale nebylo již označení IČO změněno na IČ? 5. Dotaz: Musí být „provozovna“ označena, i když nic nevyrábím, ale např. jen prodávám reklamu na internetu? 6. chybí mi zmínka o možnosti danění paušálem, případně odkaz na článek. Dobrý článek by také byl: Kde si založit podnikatelský účet? – srovnání poplatků atd…

Odpovědět »

Jan Kovanda

Před 12 roky

Dobrý den, doufám, že na nic z vašeho seznamu nezapomenu. Tak tedy:
1. Ano. Článek by se mohl jmenovat Zakládáme vlastní živnost.
2. Pokud jde o s.r.o, tak většina čtenářů na MP nemá 200k na základní kapitál. Proto by informace o s.r.o byly nepodstatné.
3. Dříve jste všechny instituce musel oběhat jednotlivě. Dnes stačí živnostenský úřad a FÚ
4. Jako student v prvním roce podnikání neplatíte nic, na konci roku zaplatíte 6,75% z celkového zisku za zdravotní a v následujícím roce každý měsíc zálohu taktéž 6,75% která se vypočítává ze zisku z předešlého období. To samé platí pro sociální zabezpečení, ale jen v případě, kdy váš zisk překročí 56.500,-kč
5. IČO > IČ Ano máte pravdu.
6. Využití paušálního odpočtu z daně z příjmu – je téma spíše na samostatný článek.

Děkuji za Váš komentář

Odpovědět »

Jiří Rostecký

Před 12 roky

Co se týče toho IČ, dodnes se velmi často používá IČO. Význam je stejný a IČ je správnější, ale dodnes to vidím na mnoha fakturách a podobně…

Odpovědět »

Tomek

Před 12 roky

Myslíte si, že je bezpečné kupovat už hotovou firmu od nějaké jiné společnosti?
Prodej ready made mi nabízí http://www.novaspolecnost.cz/ a tak by mě zajímalo co si o tom myslíte, zda máte nějaké zkušenosti a jestli je to skutečně bezpečné nebo jestli je tam nějaký háček na co si při kupování firmy na klíč dát pozor.

Díky moc

Odpovědět »

Lucie Lésková

Před 9 roky

dobrý den, chtěla bych si otevřít svůj vlastní masážní salon, jen nemám moc financí a potřebovala bych poradit, jak na to.kde mám začít? děkuji moc :) LL

Odpovědět »

Adéla Korbelová

Před 7 roky

Dobrý den, studuji prvním rokem ČVUT, ale teď před zkouškovým obdobím jsem zjistila, že obor není nic pro mě a školy chci zanechat. Už od školky mě baví něco organizovat a Váš článek mě velice zaujal, proto bych se chtěla zeptat na radu ohledně založení firmy na organizaci např. svateb, firemních večírků, oslav atd. Předem děkuji za odpověď, s pozdravem Adéla

Odpovědět »

erik

Před 3 roky

kolik stojí koupení nebo pronájem vyrobny na oblečení?

Odpovědět »

Tomas Levinsky

Před 3 roky

dobry den chtel bych si zalozit svoji bezpenostni firmu certfikat nato mam pracuji vtom kolem desti let co vsechno ktomu porebuji na rozejti sve soukrme firmy dekuji moc za radu spoz dravem Tomas

Odpovědět »

Kateřina

Před 3 roky

Chci prodávat záložky do knížek

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)