Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak začít s PPC reklamou na Facebooku a začínat si s ní vůbec?

jan-kodl
Před 11 roky

Facebook je úžasné médium. Když se na to tak dívám, mnohdy lidé tolik důvěrných informací nesvěří ani nejlepšímu příteli jako Facebooku. Facebook o nás ví všechno – kdy jsme se narodili, kde bydlíme, jaké máme vzdělání, kde pracujeme, co nás zajímá, jaké stránky „lajkujeme“, na které reklamy klikáme atd. Tato znalost přímo vybízí k identifikaci zákazníka v reklamě. Pan Zuckerberg si je toho samozřejmě dobře vědom, a proto je cílení reklamy na Facebooku extrémně přesné.

Současná strategie Facebooku je orientována především na zdokonalování reklamy. Tento trend je určitě správný a řada nových reklamních prvků vykazuje velice pěkné hodnoty. Reklamní komunikace směrem k zákazníkům je přirozená a cílená. Cítím mírné zklamání z toho, že jakmile dopíšu tento článek, může být situace na trhu facebookové reklamy úplně jiná. Změny totiž přicházejí každý den.

Chtěl jsem tento článek pojmout trochu prakticky, proto bude propleten vzorovými obrázky.

Reklamu na Facebooku si může založit každý a propagovat může cokoliv. Tahle reklamní svoboda je úžasná. Můžeme propagovat právě vytvořenou událost, přidaný komentář, nebo fotografii. U právě přidaného příspěvku se zobrazí tlačítko „Propagovat“. Váš příspěvek se neustále TOPuje tak, aby byl vašim přátelům stále na očích. Cena je pevně daná a platíte jednou z forem rychlé platby.

Inzerce

FB1

FB2

Především je ale samozřejmě reklama na Facebooku využívána ke komerčním účelům. Zde už je potřeba sofistikovanější reklamní systém, podoba inzerátu, cílové publikum a forma financování. Reklamu založíme jednoduše najetím na ozubené kolečko v pravém horním rohu profilu, kde vybereme možnost „Vytvořit reklamu“ (máme-li již funkční reklamy, pak je zde „Správa reklamy“).

FB0

FB3Jako první stojíme před otázkou, zda budeme propagovat obsah na facebooku (stránku, místo, událost…), nebo budeme odkazovat na externí URL. To záleží především na tom, zda chceme získávat fanoušky na naši fun page a následně s nimi komunikovat prostřednictvím Facebooku, nebo je pro nás rozhodující návštěvnost webu. Odkazovat na URL našeho webu = standardní PPC kampaň jak ji známe. Facebookové reklamy jsou facebookový nadstandard. Nabízejí hodně možností. Otázkou je, zda se u nesvětových či nenárodních značek vyplatí držet prvotně lidi na Facebooku.

Prvně tedy chci založit klasickou PPC kampaň, chci propagovat náš web a volím tedy propagaci externí URL www.mladypodnikatel.cz. Facebook si stahuje obsah z webu, a naznačuje tak podobu reklamy. Jelikož asi nechceme propagovat první nadpis našeho webu, tak zmůžeme reklamní text i obrázek upravit dle libosti. Tvorba kampaně je hodně intuitivní.

FB4

Dalším krokem je nastavení demografických údajů pro cílení reklamy. Právě zde drží Facebook největší trumfy. Pokud znáte dokonale svou cílovou skupinu, můžete na ni přesně cílit. Provozujete-li mateřskou školu na Vysočině, pak budete cílit přesně na lidi odpovídající specifikaci v této oblasti.

My, jako www.mladypodnikatel.cz, máme přeci jen širší záběr. Přesto jsem reklamu omezil alespoň zájmy o osobní finance a oslovuji vlastníky malých firem. Protože vím, že pro tuto cílovou skupinu budou mé reklamy relevantní. Nezajímají mě kliknutí jen tak zbůhdarma. Jsou to moje peníze.

FB5

Posledním krokem při tvorbě reklamy je plánování a rozpočet. Na výběr máme z denního limitu a dlouhodobého rozpočtu. Denní limit nám umožňuje lépe hlídat náklady a operativně s nimi pracovat. Při dlouhodobém rozpočtu je částka automaticky rozdělena tak, aby kampaň rovnoměrně probíhala po celé zvolené období.

CPC vám systém nastaví na střední hodnotu. Doporučuji stáhnout CPC na minimum, protože v případě běžných kampaní se inzeráty zobrazí zcela normálně. CPC ovlivňuje pozici inzerátu, míru zobrazování atd. Pokud se nad tím zamyslím logicky, pak je mi jedno, jestli se mému získanému uživateli líbila první nebo třetí reklama.

FB6

Při prvním zakládání kampaně budete ještě vyzváni k registraci platební karty, ze které bude strhávána proinzerovaná suma. Není na tom nic extra, pouze přepíšete pár čísel. Nejdůležitější je mít na kartě povolené mezinárodní platby, jinak nezaplatíte nic.

Následně budete přesměrováni do správce reklam, kde uvidíte všechny své kampaně a jednotlivé reklamy. Každá reklama prochází schvalovacím procesem. Někdy trvá schvalování 10 vteřin, někdy minuty. Myslím, že do 12 hodin jsem měl vždy každou reklamu již funkční.

FB7

FB8Pro pohyb v účtu vám slouží levý navigační panel, kde naleznete veškeré potřebné nástroje pro ovládání kampaně. Doporučuju si předem vše důkladně projít, nastavit. Jakmile utratíte první korunu, potom už jsou veškeré změny zbytečně složitější a na dlouhé lokte.

Za zmínku určitě stojí propagace fanouškovských stránek, protože Facebook v této oblasti nabízí stále více možností. Pro propagaci stránky se vám zobrazí značně bohatší nabídka propagace než pro propagaci webu. Na výběr máte ze získávání fanoušků, propagace příspěvků a dalších rozšířených možností. Možnosti se zde velice větví a různí, proto se nechci pouštět do rozsáhlejšího popisování a nechám prozkoumání možností na každém dle libosti. Následný výběr cílové skupiny, plánování a rozpočet mají již stejnou podobu jako u tvorby klasické PPC kampaně.

FB9

Závěrem lze říci, že největší síla Facebooku neoddiskutovatelně spočívá v možnosti přesného cílení, kterou Facebook stále posiluje a snaží se nabízet více společných znaků, které lze zaměřit. Proto klasickou PPC kampaň posouvá hodně vysoko. Propagace v rámci Facebooku je na skvělé úrovni. Otázkou zůstává, jaký je náš cíl a zda se nám tedy např. získávání fanoušků vyplatí. Zde jednoznačně záleží na tom, jakým způsobem k Facebooku přistupujeme a jaký obsah můžeme uživatelům nabídnout.

Obrázky: www.facebook.com

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: jan-kodl

Jako soukromý marketingový konzultant pomáhá především středně velkým společnostem vydělávat peníze, optimalizovat náklady a budovat zdravé PR. Jeho filozofie marketingu vychází z učení Sergia Zymana. Více o marketingu a reklamě najdete na jeho webu www.jankodl.cz.

Komentáře

Milan

Před 11 roky

Možná bych ještě zmínil, jak je to u reklamy s nutností být či nebýt plátce DPH, živnostník a podobně..

Odpovědět »

Jan Kodl

Před 11 roky

Co se týče reklamy na facebooku, důležité je především ragistrovat kartu a plati :-)
Pro propagaci příspěvků tedy není nutné vystupovat pod nějakým IČ.
Pokud se registrujete jako firma, máte na výběr, zda uvedete či neuvedete DIČ, není to povinností. Facebook nabízí faktury ve verzi pro tisk, takže účetní by s tím pak neměla mít problém ;-)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing