Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak využít Amazon k automatickému prodeji fyzických produktů?

Jan Furiš
Před 8 roky
Podnikání na Amazonu
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: stockyimages

Podnikání na Amazonu. Téma, o které si naši čtenáři píší stále častěji. Ptáte se, jak vlastně takové podnikání probíhá, jak s ním začít a zda vybrat správné produkty. Jedním z dalších autorů guestpostů na našem webu je proto Jan Furiš, který jednotlivá témata rozebere a pokusí se vám je co nejvíce přiblížit:

Amazon asi znáte jako největší customer-centric (extrémně orientovaný na zákazníka) e-shop světa, kde dostanete jakékoliv zboží za rozumné ceny. Málokdo však ví, že na Amazonu lze také slušně vydělávat – a to prodejem fyzických produktů. V tomto článku se vám pokusím nastínit možnosti, jak s tímto prodejem začít.

Když se bavíme o podnikání na Amazonu, nemyslím tím český trh, kde Amazon zatím ještě nefunguje (a otázka je, zda někdy fungovat bude), ale myslím tím podnikání přímo v USA nebo další silné trhy, jako je Německo, Velká Británie nebo Japonsko.

Tento seriál je určen pro všechny čtenáře, kteří zvažují podnikání na Amazonu – tedy prodej fyzických produktů na největším e-shopu světa. Je určen také pro všechny, kteří chtějí začít podnikat, ale nemají ten správný nápad.

Inzerce

V prvním díle seriálu o podnikání na Amazonu se podíváme, jak nastavit prodej zboží na autopilota – odkudkoliv na světě. Vysvětlíme si rozdíl mezi službou FBA a FBM a proč chytří prodejci používají FBA. Nakonce si ukážeme tři obchodní modely, jak se na Amazonu dají vydělávat peníze.

Co je to FBM

Tato zkratka označuje sousloví „Fulfillment by Merchant“ – prodejce si na Amazonu zajišťuje sám veškerou logistiku. Jakmile zákazník objedná na Amazonu zboží, prodejce ho z vlastního skladu a na své náklady zabalí a odešle na adresu zákazníka.

Prodejce se také stará sám o veškerý zákaznický servis a vyřizuje případné vratky, reklamace nebo zpožděné dodávky. Na této bázi logistiky funguje např. většina klasických e-shopů (co tvorba klasického e-shopu obnáší, můžete vidět v tomto videu).

Výhody FBM:

  • Jakmile zalistujete produkt na Amazon, je připraven ihned k prodeji. Nejste závislí na Amazonu, rozesíláte produkt sami.
  • Platíte méně poplatků Amazonu, pokud umíte skladovat, balit a rozesílat produkt levněji než Amazon.
  • Nejste omezeni restrikcemi, které se vztahují na některé produkty při využívání FBA.

Nevýhody FBM:

  • Musíte držet vlastní sklad na produkty, které prodáváte. Nesete náklady s tím spojené.
  • Zajišťujete balení a rozesílání produktů zákazníkům. To vás opět něco stojí.
  • Zákazníci na Amazonu upřednostňují prodejce, kteří prodávají skrze službu FBA. Ta jim garantuje to nejrychlejší možné dodání na světě.

Co je to FBA

Zkratka FBA v sobě ukrývá tři slova „Fulfillment by Amazon“ – logistiku zboží zajišťuje Amazon. Jedná se o vysoce sofistikovaný systém logistiky a zákaznické podpory. Prodejce naskladní své produkty ve skladu Amazonu, a ten se skrze jeho službu FBA kompletně postará o vyřízení objednávek, dodávku zboží a zákaznický servis.

Prodejce tak vůbec nemusí sáhnout na své zboží a Amazon si strhne poplatky za tuto službu přímo z tržeb, které prodejci vygeneruje.

FBA navíc přináší další výhody. Objednávky realizované přes FBA kvalifikují prodejce pro:

  • Přístup k nejlukrativnějším zákazníkům Amazonu, členům placeného programu Amazon Prime – zákaznický klub Amazonu, který svým členům zajišťuje expresní dopravu zdarma a další výhody. Tito zákazníci nakupují pouze u prodejců, kteří využívají službu FBA.
  • Dopravu zdarma při objednávce nad 35 USD pro zákazníka.
  • Privilegovaný statut prodejce v některých kategoriích.
  • Možnost dárkového balení produktů skladovaných přes FBA.

Z porovnání obou služeb jasně vyplývají jejich výhody a nevýhody. Pokud například nechcete řešit logistiku a zákaznický servis, a místo toho se raději věnovat marketingu, je pro vás FBA trefou do černého. Současně je také otevřenými dveřmi za skutečně automatizovaným prodejem přes Amazon, který v tomto případě není jen vymyšleným mýtem, ale i ověřenou realitou.

Dle posledních, z internetu volně dostupných statistik se v roce 2014 věnovalo prodeji na Amazonu více než 2 miliony prodejců z celého světa. Odhaduji, že automatizovaný prodej s pomocí služby FBA provozuje polovina z nich. Data o Amazonu za rok 2015 naleznete na portálu statista.com.

Přehrajte si krátké video přímo od Amazonu, jak funguje služba FBA.

3 obchodní modely, jak vydělávat na Amazonu

Existují v zásadě tři byznys modely, které umožňují prodávat fyzické produkty na Amazonu. Každý z nich má svá specifika, vyžaduje rozdílné zdroje a liší se i klíčové činnosti, které jako obchodník musíte vykonávat. Já je posuzuji z hlediska jejich finančního potenciálu.

Wholesale (velkoobchod)

Zde jde v podstatě o klasický velkoobchod, kdy prodáváte nějakou cizí značku. Chcete-li prodávat na Amazonu např. televize značky Samsung, kontaktujete příslušný velkoobchod a zeptáte se na podmínky, které musíte splnit, abyste mohli prodávat televizory. Jedna z podmínek může být, že musíte odebrat nějaké minimální množství zboží (např. 500 kusů). Ale v zásadě se připravte na mnoho pravidel, kterým se budete muset smluvně zavázat.

Nakoupíte skladové zásoby, zalistujete zboží na Amazonu a rozesíláte buďto sami (FBM) nebo s pomocí služby FBA.

Výhody Wholesale:

  • máte za zády silného partnera (pokud jde o známou značku), kterého každý zná,
  • můžete si vybrat s jakou značkou budete spolupracovat, jaký produkt budete prodávat,
  • můžete využít zkušeností partnera (prodejní argumentace, atd.) pro prodej produktu na Amazonu.

Nevýhody Wholesale:

  • musíte přistoupit na podmínky velkoobchodu, které nehrají do karet malým hráčům,
  • jste v obrovské konkurenci s ostatními prodejci, kteří prodávají ten samý produkt,
  • nemáte kontrolu na produktem a cenovou politikou – musíte dodržovat ceny pro prodejce, a pokud velkoobchod celoplošně sníží cenu, je to většinou na úkor koncových prodejců.

Retail Arbitrage (produktová arbitráž)

Pod tímto názvem se neskrývá soudní přelíčení (jak by se mohlo na první pohled zdát), ale u nás málo známý obchodní model, který zaujme hlavně různé spekulanty. V podstatě jde o to, že hledáte zajímavé produkty, na které je velká sleva třeba 80-90%. Tyto produkty najdete většinou v kamenných prodejnách nebo na různých slevových portálech.

Když se vám podaří najít nějaké to terno za výhodnou cenu, koupíte třeba 10-20 kusů a naskladníte je s pomocí služby FBA u Amazonu. Zalistujete a prodáváte. Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou je vaše provize.

Příklad z praxe v Čechách: Nedávno jsem byl nakupovat v jednom supermarketu, kde probíhala mega sleva na pivo nejmenované české značky. U kasy se mačkala vietnamská rodina s plnými košíky onoho lahodného moku za zlevněnou cenu. Marně však vysvětlovali prodavačce, že pivo mají jen pro osobní spotřebu. Takto např. vypadá v praxi Retail Arbitrage v Česku.

Tento byznys není o ničem jiném, než levně koupit a draze prodat. Dá se provozovat i ve velkém, kdy prodejci využívají různé aplikace, které jim denně vyhledávají potencionální příležitosti vhodné pro prodej na Amazonu.

Dva výše uvedené obchodní modely na Amazonu fungují a vydělávají na živobytí tisícům prodejců po celém světě. Mají však několik nevýhod, které jim neumožňují prolomit určité hranice výdělku.

Prodáváte značku někoho jiného

I když dané zboží prodáváte, není to prostě vaše značka, váš byznys. Produkt nevlastníte a když se výrobce např. rozhodne, že celoplošně sníží ceny, vaše marže půjdou dolů.

Kdokoliv může prodávat ten samý produkt

Nemáte v ruce exkluzivitu, protože tisíce prodejců po celém světě prodává ten samý produkt. Česko je e-shopová velmoc postavená právě na produktech z velkoobchodu. Ve skutečnosti jde však o přesycený trh, kde na mizerných maržích vydělávají jen ti největší hráči.

S ostatními prodejci sdílíte tzv. Buy Box

Prodáváte-li na Amazonu produkty z velkoobchodu, je velice pravděpodobné, že už je tam někdo prodává. Pokud ano, tak sdílíte tzv. Buy Box s ostatními prodejci. V praxi to znamená, že na jeden listing (na jeden produkt) je „navěšeno“ desítky prodejců.

Co je to Buy Box:

Jedná se o kolonku (box) na produktové stránce, kde zákazníci mohou začít nákupní proces přidáním položek do košíku. Na Amazonu může totiž více prodejců nabízet ten samý produkt. Pokud více než jeden prodejce nabízí daný produkt, mohou mezi sebou soutěžit o Buy Box. Ten kdo vyhraje Buy Box, zobrazuje se přednostně na produktové stránce a zákazníci kupují od něj.

Více o Buy Boxu najdete na stránkách Amazonu.

Jedinou konkurenční výhodou je co nejmenší cena

Abyste na Amazonu prodali, musíte získat Buy Box. A získáte ho pouze tak, že ze všech ostatních prodejců nabídnete nejnižší cenu. Pak vás Amazon upřednostní a „šoupne“ váš Buy Box na první místo, na které zákazník raději klikne.

Omezený počet kusů na skladě

U Retail Arbitrage operujete pouze s omezenými skladovými zásobami. Takže každý den musíte hledat nové slevové příležitosti, které byste mohli prodávat na Amazonu.

Private label (vlastní značka)

Třetím obchodním modelem je tzv. Private Label neboli vlastní značka. Tento obchodní model se vyznačuje vysokou mírou automatizace (FBA) v kombinaci s budováním aktiva (vlastní značka).

V praxi to vypadá tak, že na Amazonu prodáváte produkty pod vlastní značkou, které si necháte vyrobit na zakázku kdekoliv na světě. Vy vlastníte produkt (značku), vlastníte také jeho Buy Box a určujete si cenu, za kterou prodáváte. Díky vlastní značce částečně eliminujete i konkurenci. Z dlouhodobého hlediska budujete aktivum, které v sobě skýtá potenciál. Jak velký, záleží jen na vás…

Definice Private Label:

Koncept vlastní značky je nákladově efektivní způsob, jak může obchodník získat přístup k výrobě vlastního produktu bez požadavků na vlastní továrnu a výrobní proces. Továrny vyrobí na zakázku produkty pod značkou obchodníků.

V praxi to vypadá tak, že např. ta samá továrna vyrábí trička jak pro firmu A, tak i pro firmu B. Private Labeling využívají např. ty největší firmy na světě z oděvního průmyslu.

Ze všech třech obchodních modelů je právě Private Labeling nejvhodnější pro prodej fyzických produktů na Amazonu. Já sám ho také v hojné míře využívám a doporučuji všem začínajícím podnikatelům jako vhodnou alternativu ke klasickému podnikání.

Pokud vás tento pilotní díl našeho seriálu zaujal, můžete se těšit na druhý, kde si ukážeme, jak správně vybrat vhodný produkt pro koncept vlastní značky, aby se prodával jako burgery u McDonalds. Podívejte se, jak McDonalds dělá svůj marketing.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jan Furiš

Jan Furiš prodává na Amazonu fyzické produkty pod vlastní značkou. Žije v Rakousku, odkud s notebookem v ruce řídí na dálku svá podnikání v Německu, Velké Británii a USA. Společně s kolegy provozuje odborný blog Podnikání na Amazonu a je spoluautorem kurzu MEGABYZNYS, který učí začínající podnikatele, jak nastartovat vlastní podnikání na Amazonu v USA.

Komentáře

Nerd

Před 8 roky

Je mi smutno, když vidím že se na MP dostává článek jako je tento. Vždy za mě mají články a videa přínos, ale číst o téhle partičce… Tak se mi dělá vyrážka. Nová forma jak orvat lidi, co uvěří čemukoliv.

Odpovědět »

Tereza

Před 5 roky

Dobrý den, pokud naskladním v Dobrovízi, tak platím daně v ČR, ale pokud bych byla vyzvana naskladnit v např. v Německu, tak si musim vyřídit zaplacení daní tam?

A jak je to s pravidly toho daného trhu? Když bych např. prodávala domácí limonády v ČR v nevratných lahvích. Pokud mám český e-shop a objedná si to Němec, řídí se to našimi pravidly. V Německu je povinné mít vratné lahve, tak bych prostě ty své nevratné prodávat nemohla? Zohlednil by toho Amazon při výběru místa naskladnění, po mém upozornění? Díky.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing