Křišťálová Lupa 2016
Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jak vytvořit úspěšný produkt? Neseďte nad čistým papírem, začněte u lidské potřeby

Když se snažíte přijít na nový skvělý nápad či produkt, je velmi svůdné si zkrátka sednout nad papír s perem v ruce a sepsat své nápady… Nedělejte to.

Místo toho začněte s průzkumem terénu: hledejte místa, kde můžete pomoci vyřešit nějaký problém nebo vylepšit již existující ideu. Jistě chcete začít tak, že nejlépe a nejkomplexněji vyřešíte nějakou potřebu trhu – to je ale jen hezčí způsob jak říci, že chcete vynalézt lepší pastičku na myši. Ano, správně, nějaká pastička na myši už tu byla a vy ji pouze zdokonalujete.

Pro řadu lidí je představa, že by při svém podnikání měli začít od něčeho tak přízemně praktického, jako je potřeba zákazníka, nestravitelná – neintuitivní. Ptají se: „Neměl by nejprve přijít úžasný nápad, nejlépe takový, který bude na celém světě unikátní?“

Odpověď zní ne. Vysvětleme si, proč:

Zaprvé, není pochyb o tom, že vaše kreativní duše je schopná na místě vyplodit tucty báječných, unikátních a dechberoucích nápadů – jako třeba talíře, které se po jídle samy přesunou do myčky na nádobí, nebo robot, který bude mistrem v ovládání Excelu.

Kreativita, která ale není přímo propojená s vyděláváním peněz, není nic víc než hobby, zábava pro volný čas. Taková kreativita rozhodně nepředstavuje životaschopný obchodní koncept. A skutečný důvod, proč se snažíte přijít s novým nápadem, je prakticky vždy (řekněme si to upřímně) o snaze vydělat peníze.

A to nás vede k bodu dva. Začít se zcela novým nápadem je pozoruhodně neefektivní. Řada z těchto nápadů bude dozajista v současných podmínkách neproveditelná (stále ještě nevíme, jak přemluvit talíře, aby se pohnuly byť jen o milimetr, natož aby naskákaly do myčky). A jiné nápady jsou zase neproveditelné z finančního hlediska – budou vás stát víc peněz, než kolik můžete s čistým svědomím obětovat.

Dalším problémem je fakt, že když začnete vymýšlet nápady nad listem papíru, dříve nebo později sice přijdete na jeden skvělý, pak ale budete muset vstát od stolu a začít pátrat po lidech, kteří jej potřebují, což je opět velmi nákladné (časově i finančně), nehledě na nejistý výsledek takového pátrání.

To vše je důvod, proč si ve skutečnosti nepřejete vymyslet nový nápad: vy potřebujete  jen vyřešit existující lidskou potřebu.

Opět si uvedeme tři důvody, proč chtít právě tohle:

Zaprvé, nebudete muset ztrácet mnoho času vysvětlováním. Uveďme si příklad: polaroid byl jistě obrovský úspěch. Bylo však třeba vzdělat trh k tomu, aby polaroidu vůbec porozuměl a pocítil potřebu jej mít. Lidé věděli, co to je fotoaparát, a jistě si dokázali představit, jak by mohl pracovat lépe (třeba poskytovat ostřejší obrázky). Ale fotoaparát, který obrázky rovnou vyvolává? Bylo potřeba, aby se lidé naučili, co to vlastně je, a přesvědčili se, že to skutečně funguje. Pokud by měli skutečnou potřebu takový fotoaparát vlastnit, nebylo by třeba velkého vysvětlování. Už chápete? Potřebují lidé to a to? Dejte jim to.

Z toho vyplývá, že s uspokojováním některé lidské touhy vlastně už přicházíte s produktem na trh, který je pro jeho přijetí již plně připraven. Vytvořili jste produkt, o kterém víte, že po něm lidé touží, a tak vás nebude stát čas ani peníze pátrat po zákaznících a přesvědčovat je ke koupi.

Posledním důvodem proč je mnohem efektivnější začínat od potřeby zákazníka, je fakt, že se díky tomuto přístupu můžete mnohem rychleji posouvat a vyvíjet. Záměr, kterého se snažíte dosáhnout, je totiž až dojemně jasný: znáte potřebu a snažíte se ji uspokojit. Vše ostatní je irelevantní.

Učiňte svůj život až dramaticky snazším. Nezačínejte od nápadu. Začněte od potřeby.

Zdroj: http://goo.gl/cpjDHz

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář