Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jak vytvořit efektivní blog v podnikání?

Návod

pocitacBudování silnější značky, vytváření vztahu se zákazníky a oslovování nových, propagace webových stránek, budování zpětných odkazů, vytváření kvalitního obsahu a spousta dalšího. S tím vším vám může pomoci vlastní firemní blog. Jenomže jak to udělat, aby byl skutečně efektivní a my se nestali jeho otrokem, který se bude zoufale honit za novými články?

V České republice máme štěstí na spoustu kvalitních blogů. Většinou je píší jednotlivci, ale postupně jejich kouzlo objevují i různé firmy. Pro ně může být efektivním marketingovým nástrojem, díky němuž osloví nové zákazníky, potěší ty stávající a zpropagují svoji značku. Firmy, které mají vlastní blog, se tak mohou příjemně zviditelnit a dostat se do podvědomí širšího publika.

Jednou z firem, která kouzlo blogování objevila, je například společnost ACOMWARE. Ta svým zákazníkům pomáhá s rozvojem jejich e-shopů a na svém blogu publikuje nejen informace o jejím rozvoji, ale třeba i vlastní výzkumy. Kamil Gric, marketingový ředitel společnosti, nám prozradil, že příprava obsahu není zrovna jednoduchá. „Najdete u nás samozřejmě i články, které tolik času nezabraly, ale třeba praktické návody, naše poznatky z e-commerce a podobné materiály mnohdy i s přípravou zaberou desítky hodin tvorby.”

Podobně je na tom i eBRÁNA, která svůj blog dokonce nazvala magazínem a už na úvodní stránce svého webu jej dere do popředí. Vedoucí marketingového oddělení společnosti Hana Vaisová přiznává, že hodnotný obsah přivádí na jejich stránky vysokou návštěvnost a podporuje image firmy: „Všechny naše články sdílíme také úspěšně na sociálních sítích. Zajímavý obsah zkrátka táhne. A to nejenom návštěvníky webu, přináší i konverze. Kvalitně napsaný článek totiž dokazuje, že to, co nabízíme našim klientům, opravdu umíme.”

Základem blogu je tým

Ačkoliv je příprava článků na blog náročná, nenajdete ani v jedné z těchto firem zaměstnance, který by se věnoval jenom tvorbě firemního blogu. Přesto za ním může stát široký tým lidí. Například v eBRÁNĚ mají dokonce redakční radu o třech lidech, která je garantem odbornosti a správnosti připravovaného obsahu. Dále koordinátora, který spravuje ediční plán, a samozřejmě spoustu dalších specialistů, kteří se vedle své hlavní práce věnují i přípravě článků.

Blog ACOMWARE zase spravuje celé marketingové oddělení, které se stará nejen o přípravu obsahu, ale i o jeho propagaci. „Většina článků a informací ale vzniká přímo u specialistů, kteří mají v praxi přístup ke všem novinkám a každý den pracují na tom, aby byli naši klienti úspěšnější než doposud,” popisuje Gric a dodává, že některé autory pro jejich vysokou obsahovou i jazykovou úroveň dokonce firma nabízí i do velkých médií.

Buďme otroky. A rádi.

Jelikož je pro řadu firem obtížné dlouhodobě firemní blog rozvíjet, často jsme svědky dlouhých pomlk, v průběhu nichž čekáme na nové články mnohdy i týdny. Není samozřejmě nutné, aby firma vydávala každý den nový článek, ale některé firmy se mohou skutečně trápit nouzí o nová témata nebo nemají zkrátka dostatek času na jejich zpracování.

To však rozhodně není případ Ivana Särkozyho, který se svým blogem 404m.com patří mezi nejpopulárnější české blogery v oboru online marketingu a tvorby webových stránek. Podle něj patří mezi nejčastější důvody úpadku firemních blogů špatná komunikace mezi správci blogu a lidmi, kteří na něm mají co říct. Dále za to viní i samotné pohnutky, které k založení blogu vedly. „U menších firem většinou blog založí šéf anebo někdo aktivní z nadšení. To postupně opadne a z přidávání nových informací se stane nudná rutina, která je často nad rámec pracovní náplně.”

Särkozy přitom hledá inspiraci v poptávce svých čtenářů. „Sleduji diskuzní fóra, sociální sítě, trendy ve vyhledávačích, a to i v tom u mě na blogu. Pokud není poptávka, vždy se dá nějaký starší článek rozšířit anebo ke starší kauze přidat nové aktuální informace. Lidé mají rádi pokračování,” připomíná a dodává, že řadu článků publikuje i na základě vlastních zkušeností a experimentů. Velkou oblibu čtenářů si podle něj mohou získat i fotografie ze zákulisí firmy s nádechem bulváru.

Své si o tom myslí i marketingový poradce Daniel Nytra, který se o blogování nedávno rozepsal a který mi například doporučil vytvořit si na začátku analýzu klíčových slov a hledat v ní slova „jak”, „proč” a podobně. Dále je podle něj efektivní oslovit svou e-mailovou databázi, poznamenávat si průběžně během dne nové nápady, procházet diskuze a komentáře na relevantních webech a v neposlední řadě se dívat i k české a zahraniční konkurenci a rozvíjet její články.

Efektivita naší práce, která je založena zejména na kvalitním obsahu, cílené distribuci a výdrži, se ale nemusí projevit hned, jak ostatně sám dodává: „Projeví se až časem, a to díky řadě věcem. Nejste ještě dostatečně vypsáni, nepracujete správně s titulky, nemáte dostatečně velkou databázi e-mailů, neplníte vlastní termíny publikace a po spoustě dalšího třeba jednou zjistíte, že jste otrokem vlastního blogu rádi.”

Jak často přispívat?

Kolik obsahu je hodně a kolik málo, je velmi těžké určit. Blog by nejspíš neměl být celé měsíce mrtvý a měl by vycházet z nějaké strategie, kterou si firma určí. Podle obsahového stratéga a copywritera Mariána Kábeleho je důležitá hlavně pravidelnost. „Čtenáři si na to zvyknou a časem se budou třeba i těšit na nové příspěvky. Za rozumné minimum považuji publikování alespoň jednou týdně.“

Podle něj je blog nejběžnější středobod obsahového marketingu. Většina obsahového dění se totiž odehrává na něm nebo kolem něho. Proto je nutné nejdříve promyslet, proč vlastně blog zakládáme, co od něj očekáváme a kolik si pro jeho tvorbu vyčleníme času. Myslet musíme i na samotné čtenáře a předem definujeme, proč by jej měli sledovat. Stejně tak nesmíme zapomenout na otázku finanční, a to třeba i na nákup fotografií či propagaci.

„Příspěvky vytváří živí lidé. A ty to musí bavit. Troufám si tvrdit, že když někdo bloguje z povinnosti, je to pak na výsledku poznat. Takže trochu zábavy! Zápisy o zasedání nebo články o tom, jak se zaměstnanci firmy vzdělávali na semináři, si zřejmě nikdo chtít číst nebude. Jaká témata baví cílové publikum, napoví průzkum,“ radí Kábele a jako příklady populárního obsahu uvádí nahlédnutí pod pokličku do výroby: jak žijí a co dělají zaměstnanci, tipy, zlepšováky, rady, návody, jež souvisí s oborem firmy a jež čtenářům v něčem pomohou.

Strategie společnosti ACOMWARE je jednoduchá – snaží se čtenářům nabídnout zajímavé informace a statistiky, k nimž mají díky své pozici na trhu přístup. To vše doplňují firemními novinkami a jak sám Gric dodává, populární je i seriál o specializovaných e-shopech. Přispívat se snaží 8 až 10 články měsíčně, přičemž více by už podle nich ztrácelo na efektivitě.

Podle Vaisové je magazín součástí obsahové strategie eBRÁNY a již zmiňovaný koordinátor je zodpovědný za udržení celkového konceptu. Při přípravě obsahu se navíc musí držet několika pravidel, mezi něž patří například to, že články musí být praktické a přínosné pro čtenáře, kteří si díky nim mohou vylepšit svůj web či e-shop. Články samozřejmě nesmí být primárně prodejní a veškerá tvrzení musí být doložitelná dostupnými zdroji. Jak Vaisová dodává: Uplatňujeme základní pravidlo obsahové strategie, tedy nauč se dávat, abys dostával.

Blogeři, nezapomeňte…

Jak ke tvorbě blogu přistupujete vy? Jaké vaše články byly nejčtenější a podle jaké strategie při jejich tvorbě postupujete?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. Zbyněk

    -

    Dodal bych že rozjet blog a získat čtenáře je i se solidní počáteční základnou kontaktů otázka měsíců až roku. Bez aktivní propagace pomocí třeba sociální reklamy (FB) a aktivního linkbuildingu je to opravdu potíž i pro kvalitní blog a dlouhé měsíce se rozumných návštěv ze SERP nedočkáte. Takže je to dlouhodobá investice a musí mít záměr a smysl – nejde psát blog, protože je dnes IN content marketing.

    Příspěvek jednou týdně jako minimum je trochu diskutabilní. Dnes je obsahem přeplněno a většina lidí je zahlcená. Raději kvalitní článek jednou týdně než tři slabší.

    Odpovědět
  2. Anima Noira

    -

    Je to hodně o trpělivosti a vytrvalosti. Nasloucháním čtenářům a zkoušením různých přístupů a témat jsem nakonec objevila, co funguje nejlépe.

    Vydávám typicky 3 články do měsíce, tematicky často dosti odlišné. Souhlasím se Zbyňkem, jeden týdně je třeba pro moje publikum zahlcující.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář