Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak probíhá uživatelské testování použitelnosti webu?

Tereza Malkusová
Před 9 roky

Máte domluvené testery, připravená scénář, takže se můžete pustit do samotného testování. Kolik lidí u testu reálně potřebujete a na co nezapomenout?

Kolik je dost?

Rozhodněte, kolik lidí u testování skutečně potřebujete. Pokud si váš tester bude připadat jako v zoo, protože testování přihlíží i vrátná, je pravděpodobné, že výsledky nebudou zrovna relevantní. Optimální počet je 2-3 přihlížející na 1 testera. Nejdůležitějším člověk je tzv. facilitátor. To je osoba, která přivítá testera, vysvětlí, co se od něj požaduje, zadává mu úkoly a komunikuje s ním.

Pokud máte pocit, že test musí vidět také celý vývojový tým a grafik, najděte vhodný kompromis. Pomocí sdílené obrazovky můžete například celé dění promítat na plátno v jiné místnosti. Testovací místnost pak vybavte mikrofonem. Pozorovatelé budou mít všechny potřebné informace – uvidí a uslyší, co se děje – a zároveň nebudou zbytečně stresovat testera.

aitom-testovani

Inzerce

Nezapomeňte na záznam

Testování si musíte nějakým způsobem zaznamenat. Zvažte, jaká forma je pro vás a vaše testery nejvhodnější. Dovolí vám nahrávat celé testování na kameru nebo diktafon? Je velice důležité, aby se testeři cítili komfortně. Pokud provádíte testování webu Hackernews, bude asi vašim uživatelům vadit, aby byli na záznamu. Vždy se s testery domluvte dopředu a nechte si od nich podepsat souhlas s nahráváním.

Pokud máte pocit, že by pro ně nahrávání byl problém, vezměte si prostě blok a tužku. V žádném případě nenahrávejte nic bez vědomí a souhlasů testerů.

Pravidla testování

Nejprve s kolegy, kteří budou přímo přítomní testování, projděte scénář a nastavte si pravidla:

S testerem bude mluvit jen facilitátor. Samozřejmě, že všechny představíte a podáte si ruce. Během testování, ale pozorovatelé nemluví, jen si píší poznámky. Na závěr testování bude prostor pro doplňující dotazy, pak se mohou zeptat a poznámky si doplnit.

Nikdo v testovací místnosti nesmí napovídat – ani slovy, ani gesty či překvapeným výrazem.

Jak probíhá testování krok po kroku?

Vytvořte přátelskou atmosféru – je důležité, aby se tester cítil dobře a příjemně. Připravili jsme jednoduchou strukturu, jak postupovat. Vzoru se nemusíte držet striktně.

Informujte testera, jak bude test probíhat

Přivítejte testera, představte mu všechny osoby v místnosti. Poučte testera, jak bude celý test probíhat, a ujistěte ho, že nemůže tedy udělat žádnou chybu, netestujete přeci jeho ale web. Požádejte jej, aby přemýšlel nahlas.

„Dobrý den, pane Nováku, děkujeme, že jste přišel. Dovolte mi nejprve představit náš tým. Mé jméno je Jan Dvořák, já vás budu dnešním testem provádět. Toto jsou mé kolegyně Michela a Dana, naše grafičky, které si budou dělat poznámky z celého testování.

Budeme testovat webové stránky muj-web.cz. Nebojte se, že byste mohl udělat jakoukoli chybu. Testujeme stránky a jakýkoli váš postřeh nám pomůže. Poprosím vás, abyste přemýšlel nahlas.

Máme pro vás připravený scénář a úkoly, na kterých si ověříme, jak můžeme webové stránky, vylepšit. Pokud by vám jakýkoli úkol nebyl jasný, neváhejte se mě kdykoli na cokoli zeptat. Testování bude trvat asi hodinu. Máte nějaké otázky? Tak můžeme začít. Představte si tuto situaci… (představte testerovi scénář.)

Testování konkurence a vašich stránek

Postupujte podle připraveného scénáře. Facilitátor se primárně soustředí na testera, ostatní by si měli pečlivě zapisovat vše podstatné.

Během testu se může stát, že tester nebude schopen nějaký úkol splnit. Nezáleží na důvodu, pokud není schopný najít správné tlačítko, je chyba v designu stránek a vy jasně víte co opravit. V takovém případě testerovi zdvořile poděkujte a přesuňte se k dalšímu úkolu. I tak vám dal cennou zpětnou vazbu.

Nenechávejte testery úkoly plnit zbytečně dlouho, reálně by uživatel také nehledal půl hodiny kontaktní formulář, aby si mohl domluvit schůzku.

Prostor na doplňující dotazy

Na závěr se vyptejte na silné/slabé stránky, doplňte si poznámky. V tuto chvíli mohou položit dotazy i další přihlížející.

Poděkování a odměna

Na závěr testerovi poděkujte a zdůrazněte, že vám moc pomohl. Od dob, kdy Féničané vynalezli peníze, už poděkování nestačí, předejte tedy ještě odměnu, na které jste se předem domluvili.

Vyhodnocení testování

Jakmile skončí veškeré testování, začněte vyhodnocovat. Snažte se odpovědi všech testerů zobecnit na pravidla, která můžete předat svým vývojářům a grafikům. Čím dříve po testování budete zpracovávat odpovědi, tím lépe. Budete totiž mít čerstvě hlavě i to, co jste si třeba zapomněli zapsat.

Nějak mě to popravdě nepřesvědčilo a o webové prezentaci nemluvě.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Tereza Malkusová

Tereza se věnuje copywritingu už 7 let. Aktuálně píše texty a newslettery pro digitální agenturu AITOM. Tereza tvrdí, že krom čtení a psaní nic pořádně neumí. Takže, když nepíše, tak aspoň čte o tom, jak psát, nebo čte fantasy knihy nejlépe od Terryho Pratchetta.

Komentáře

Jan Vašek

Před 8 roky

Pěkný den, Terezo. Máte zkušenost i s akvizicí testerů, pokud bude testování probíhat ryze inhouse? Resp. pokud chcete testovat nejen samotný web, ale i nákupní proces obecně daného testera ještě před vstupem na testovaný web? Zde je potřeba zachovat anonymitu testovaného webu. Konkrétní web by se tester dozvěděl až po 1. kroku testování, aby nedošlo ke zkreslení. Bohužel se mi nepodařilo najít online místo, kde by takovou poptávku bylo možné zadat. Máte nějaký tip? Děkuji :). JV

Odpovědět »

Tereza Malkusová

Před 8 roky

Dobrý den, Honzo,
celý nákupní proces před vstupem jsme jako takový netestovali. Nicméně se na nákupní proces alespoň částečně ptáme v rámci telefonických průzkumů. Případovou studii z takového telefonického průzkumu najdete například zde: http://www.aitom.cz/pripadova-studie-telefonicky-pruzkum-partnerske-vztahyeu

Při testování webů se nejprve ptáme na obecné otázky typu: „Řešíte problém, kde a jak budete hledat odpovědi.“ Poté testujeme konkurenční stránky – obvykle tester vidí 5 stránek, mezi nimi je i námi testovaný web. Dopředu testerům nikdy neříkáme, který web testují. A teprve v poslední části testujeme web klienta. Ukázkový scénář testování si můžete stáhnout na našich stránkách: http://www.aitom.cz/co-je-noveho/testovani-pouzitelnosti-dil-4

Snad jsem zodpověděla všechny Vaše dotaz :)
Tereza

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí agentura malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek