Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jak ovlivní Instant Articles Facebooku značky médií?

Rychlé čtení

Instant ArticlesJedním z největších negativ facebookových Instant Articles je možná ztráta čtenářova vztahu s médiem. Jak se na to dívá specialista na branding?

Instant Articles jsou projektem Facebooku. Jeho cílem je nabídnout obsah médií přímo v rámci svých mobilních aplikací. JUživatelé tak články nebudou muset zobrazovat na zdrojových webech médií, díky čemuž se k obsahu dostanou rychleji, pohodlněji a zároveň i s lepším uživatelským zážitkem.

Právě ten je jedním z Facebookem prezentovaných důvodů, proč Instant Articles nabízí a proč jej také od 12. dubna otevře všem médiím.

Téma přebírání obsahu médií Facebookem je ale velmi kontroverzní. Nejčastějším důvodem je strach ze ztráty příjmů média, ačkoliv budou moci i v rámci aplikace Facebooku zobrazovat svoje reklamy, případně s 30% provizí nechat prodávat reklamy samotný Facebook.

Vydavatelé by si zároveň měli být schopni upravit podobu výsledných článků. Facebook dokonce sám píše: „Customize your articles and News Feed previews to match your brand identity.“ Přesto zde obava ze ztráty vztahu mezi médiem a čtenářem zůstává.

Zajímalo mne proto, jak se na toto téma dívá specialista na brand building Matez Jindra z firmy Lovebrand.

Matezi, když si čtenář přečte můj článek prostřednictvím aplikace Facebooku, nabude k mému magazínu stejného vztahu, jako kdyby si článek přečetl přímo na mém webu?
Nemyslím si, že by nabyl stejného dojmu (či zážitku). Jsou to podobná, ale přeci jenom v něčem jiná prostředí. Při čtení byť na responsivním webu může být čtenář naštvaný, že se stránka dlouho načítala, že je v článku moc reklamy anebo nefunguje použitelné načítání zvětšenin fotek. Naopak vezmu-li v potaz, že čtenáři jde především o to, aby se co nejpohodlněji dostal k obsahu, na který láká facebookový příspěvek, pak bude mít z Instant Articles radost. A bude třeba častěji otvírat články právě tohoto magazínu.

Facebook mi také nabízí možnost přizpůsobit si vzhled článků tak, aby více odpovídal mým potřebám. Pomůže to nějak ve vztahu k šíření mé značky?
To spíš ne. Zatím jsem samotný nástroj pro tvorbu článků neviděl, ale podle specifikace bude možné vybrat ze dvou fontů, nastavit barvu některým textovým elementům a přidal drobné logo. Z pohledu brandingu nic zajímavého – vzhled tedy zůstane dost uniformní.

I když ani na mobilním responsivním webu moc brandingové parády neuděláte, s Instant Articles to bude ještě slabší.

Mobilní verze webů

Co tedy v takových podmínkých mohu udělat pro to, aby čtenář se mnou vztah navázal?
Bude nejspíš potřeba bojovat především kvalitním a zajímavým obsahem. Takovým, který si jako čtenář nikde jen tak nepřečte. A když ho budete sdílet nebo dohledávat, narazíte na Facebook stránku magazínu. Nejspíš bude taky potřeba „procpat“ do textu více zmínek o vlastní značce ve stylu „to vypověděl svědek pro Hospodářské noviny“.

Jak vůbec média svoje značky budují?
To je různé. Standardní budování spočívá ve vytvoření povědomí o značce (magazín Echo měl billboardy u dálnic, Newsweek má reklamu v sesterském Forbesu), upoutání pozornosti (výrazné fotomontáže na obálce Týdne, které zahlédnete v trafice nebo promované příspěvky s odkazy na konkrétní články na Facebooku) přes budování vztahu a obousměrný kontakt (sbírání tipů na reportáže v Blesku, ankety nebo vyslechnutí podnětů pro zlepšení).

Podívejme se na příklad. Značka DVTV se stala velmi rychle jednou z nejoblíbenějších českých mediálních značek. Svou oblibu a tedy loajalitu mezi čtenáři si ověřila v crowdfundingu. Proč je tak oblíbená? Lidé chápou a věří poslání značky – tedy tomu, proč vznikla. Vedle toho přináší DVTV zajímavý a unikátní obsah a nadto velice aktivně komunikuje se svými diváky a čtenáři.

Vidíš Instant Articles jako hrozbu pro jejich branding?
Hrozba pro branding je to určitě vysoká, protože branding chápu čistě jenom jako přidávání grafiky k obsahu (tedy něco jako „označkování“), a to se zredukuje. Naopak pro brand building je to zajímavá výzva, protože z pohledu čtenářé přináší Facebook lepší zážitek ze čtení.

Každopádně bych neřekl, že Instant Articles leží vydavatelům a mediálním domům v žaludku právě kvůli brandingu. Mnohem větší hrozba pro ně bude možný propad příjmů ze zobrazené reklamy. Dočkáme se tedy ještě více nativních forem reklamy (tedy PR článků)?

TIP: Chcete se o brandingu dozvědět více? Už ve středu 24. února vyjde videorozhovor s Honzou Pávem o tom, jak budovat značku a jak se vyhnout nejčastějším chybám. Tady je ochutnávka:


Sledujte nás na Twitteru a nenechte si rozhovor ujít:

Co si o Instant Articles myslíte vy? Uvítáte jej jako uživatelé?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář