Inspirace pro vaše podnikání a marketing

4 chyby při psaní guestpostů

Návod

Jak napsat guestpostChystáme spoustu guestpostů. Často ale jejich autoři dělají ty samé chyby. Zjistěte, které to jsou a jak se jim vyhnout.

Snažím se o to, aby na tomto magazínu vznikal neustále nový kvalitní obsah. Docílit toho chci i tak, že dávám prostor pro přispění různým odborníkům, kteří mohou napsat vlastní guestpost. Často se ale setkávám s chybami, které článek dělají pro čtenáře hůře stravitelným. Pojďme se na ně podívat.

Smysl guestbloggingu je obrovský. Autorovi může pomoci s propagací jeho značky, získáním zpětných odkazů, představením svých služeb či produktů novému publiku, ale třeba i se šířením svého know-how. My jako magazín jsme zase rádi, že můžeme získat nový obsah pro naše čtenáře a potěšit je něčím novým, přínosným a zajímavým. To vše ale stojí a padá na několika chybách, kterých si všímám stále častěji.

1. Neznalost publika

První chybou je autorova neznalost čtenářů, jejich odbornosti a potřeb. Několikrát se mi stalo, že někdo navrhl článek, který byl tak odborný, že by zaujal jen malé procento našich čtenářů. Pro některé by užitečný možná byl, ale pro většinu rozhodně ne.

Spíš, než chodit s kanónem na vrabce, je lepší se zajímat o to, kdo jsou čtenáři média, na které přispíváte. Zajímat se o jejich zájmy, potřeby, problémy, které řeší, a situaci, ve které se pravděpodobně nachází. Jen málo článků zasáhne všechny typy čtenářů jednoho média, můžete ale vymyslet téma, které bude rezonovat s většinou z nich, a toto téma náležitě rozebrat a podat atraktivní formou.

Co potřebujete vědět? Třeba toto:

  • Kdo vlastně dané médium čte? Jaké jsou jeho cílové skupiny, persony, typičtí čtenáři?
  • Jaké mají tito lidé potřeby? Proč na web chodí a jaké problémy se tím snaží vyřešit? Můžete jim nabídnout obsah, který jim v tom pomůže?
  • Jsou to v daném tématu spíše začátečníci, nebo zkušení profesionálové? Můžete si dovolit napsat velmi odborný článek, nebo raději něco snáze pochopitelného i pro laiky?

Všechny tyto informace vám musí dané médium poskytnout. Pokud ne, zeptejte se ho na ně.

2. Obecnost a povrchnost článků

Asi nejčastějším problémem guestpostů je jejich obecnost a povrchnost. Článek o tom, co to je PPC reklama a jak funguje, je určitě užitečný. Nicméně už pravděpodobně někde je zpracovaný a není potřeba jej psát znovu. Místo toho vymyslete něco lepšího.

Ze zkušenosti mohu říci, co funguje nejlépe:

  • Praktické příklady – něco, co jste zkusili v praxi, a se čtenáři se dělíte o výsledky.
  • Vaše postupy – jak jste něco udělali a jak to dopadlo.
  • Nezdary – když se něco nepovedlo, proč se to nepovedlo a co jste si z toho odnesli.
  • Výsledky a případové studie – jak dopadla vaše kampaň, testování apod.
  • Novinky, unikátnosti – všichni to dělají nějak, vy to děláte jiným způsobem. Jak?
  • Příběhy – jak jste něco spouštěli, jak jste zkusili něco nového, jakou máte zajímavou zkušenost.

Vtipné je, že mnoho guestpostů nemusí být pro autory tak náročných na zpracování. Mohou se psát doslova samy, protože je to např. aktuální téma nebo téma, o kterém autor rád mluví.

Ačkoliv je to složité, pracujte s daty a nechte čtenáře do nich nahlédnout. Když to neuděláte, může to dopadnout třeba takto.

3. Chronologie a celkové uspořádání článku

S čím bojuji u velkého počtu článků, které mi přijdou, je jejich struktura. Autor v nich skáče z tématu na téma, sám sobě do řeči, zmíní něco, co vůbec nedopoví apod. Často jsou články pro čtenáře zmatečné, nelogické a poměrně těžko stravitelné.

Je velmi náročné psát obecný návod, jak se tomu vyhnout. Pomoci ale mohou tyto tipy, které dávám většině autorů guestpostů:

  • Snažte se děj článku rozvíjet logicky. Začněte důvodem, proč má čtenář článek číst. Pokračujte úvodem, ve kterém nastíníte konkrétní problém či situaci. Následně navrhněte řešení a rozeberte jej. Na závěr vše zesumarzujte a vyberte třeba několik bodů, které by si měl čtenář pamatovat.
  • Pokud píšete nějaký návod, snažte se článek dělit do logických částí. Na začátku zmiňte, co všechno se čtenář dozví a co se naučí. Následně článek rozdělte do částí tak, aby čtenář mohl vaše rady zkoušet v praxi, ale nemusel ve článku složitě hledat. Nebojte se číslování jednotlivých kroků.
  • Píšete-li případovou studii či nějakou vlastní zkušenost, začněte ochutnávkou dat. Ty čtenáře navnadí k dalšímu čtení. Pokračujte nastínením původní situace a příprav, následně rozeberte vaše postupy a výsledky. Data se pokuste okomentovat, např. proč byl open-rate e-mailu takový, jaký byl, aby to čtenář chápal stejně jako vy.
  • Chcete-li čtenářům předat příběh, shrňte jej do úvodního odstavce. Začněte tím, co bylo před a co bylo potom. Vyvolejte zájem. Překvapení. Děj následně rozebírejte postupně, skoro jako při vyprávění pohádky. Snažte se neodbíhat od tématu, naopak raději řekněte méně, ale vyberte to důležité.
  • Píšete-li komentář, opět začněte problémem. Pokud je váš komentář spíše negativní, vymezte se hned na začátku proti tomu, co komentujete. Nastiňte dopady daného problému na ostatní. Následně svůj postoj okomentujte, uveďte jej v širším kontextu, podložte daty, vysvětlete.
  • Ať už píšete cokoliv, strukturujte článek. Klidně si předem napište osnovu, která vám přijde logická. Text dělte na odstavce, používejte podnadpisy, odrážky, zvýraznění. Udělejte maximum proto, aby se článek četl dobře.

4. Komerčnost článku

Představte si 2 guestposty. Jeden je hodně komerční. Je z něj patrné, že autor spíš než na čtenáře při psaní myslel na vlastní zisk. Jsou v něm nápadité zpětné odkazy, přihřívání vlastní polívčičky, zkrátka taková ta pachuť, kterou čtenář cítí, když s ním někdo manipuluje.

Druhý guestpost takový není. Má vysokou přidanou hodnotu pro čtenáře. Dokonce ani neobsahuje zpětný odkaz, možná jen někde v informacích o autorovi pod článkem. Pracuje dobře s daty, příklady, je praktický. Čtenář si z něj něco odnese. A není to informace, kdo jak co dělá, ale co může udělat on sám.

Který z těchto dvou článků se podle vás bude více sdílet na sociálních sítích? Na který budou čtenáři sami odkazovat? Který bude mít více přečtení? A u kterého je větší šance, že autor najde nové klienty?

Nepište guestpost jako PR článek (zjistěte, jak napsat PR článek, který vás nadchne výsledky). Pište jej pro čtenáře, protože to je jediný smysl guestpostingu. I když všichni víme, že v něm z velké části jde o vlastní promo, můžeme jej udělat tak, aby z něj těžili všichni, zejména čtenáři. Pokud tomu tak není, nemuseli jsme guestpost psát.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 1

  1. Václav Pávek

    -

Přidejte vlastní komentář