Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak efektivně sbírat e-maily na webu a neprovokovat Google?

Petr Cikán
Před 7 roky
emaily-google-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: vege

Sběr e-mailů od návštěvníků vašeho webu vyžaduje jistou dávku kreativity a trpělivosti. Jaké metody sběru e-mailových kontaktů dnes můžete využít? A jak se vyhnout nepříjemné penalizaci, kterou Google zavede v boji proti nežádoucím pop-up oknům?

Základem pro sběr e-mailových adres je přihlášení k newsletteru pomocí registračního formuláře na hlavní stránce vašeho webu. Ano, jde o pasivní strategii, nicméně vytvoření formuláře doporučujeme – dáváte tak uživatelům možnost projevit o vás zájem. Jelikož nikdo nemá v oblibě vyplňování zbytečných údajů, váš formulář by měl být krátký, jméno a e-mail pro začátek bohatě stačí. Ostatní informace od uživatele získáte v další komunikaci.

Aktivnější variantou akvizice jsou takzvaná pop-up okna. Prostor pro kreativitu se vám zde nabízí nejen při nastavení takřečeného triggeru (spouštěč – uživatelova akce, která zobrazení pop-up okna spustí), ale také při textaci okna. Dejte uživateli nabídku, která se neodmítá. Atraktivním benefitem je třeba zajímavá sleva či odebírání newsletterů.

Představte čtenáři svůj obsah

Přihlášení k newsletteru je dnes nejčastěji využívanou motivací pro sběr e-mailů. Aby správně fungovalo, vysvětlete návštěvníkovi webu, proč by se měl přihlásit. Nezapomeňte též sdělit, jak často e-maily chodí, aby se pak nestávalo, že budete uživatele otravovat zbytečně častými e-maily. Opět vložte políčko pro vyplnění e-mailu a silnou motivaci.

Svůj význam stále má rovněž zajímavý obsah, jehož stažení podmíníte zadáním e-mailové adresy. Může jít například o případovou studii, vlastní výzkum nebo užitečný e-book. Pokud je materiál zpracován kvalitně, nejenže vám získá nový kontakt, ale přirozeně jím také budujete vztah návštěvníka ke své firmě či osobě. S tím mimo jiné souvisí i strategie, kterou můžete využít v případě, že provozujete vlastní blog nebo obsahový web.

Obsahem lze i segmentovat

Pokud je to možné, snažte se ke každému článku nabídnout bonusový obsah ke stažení zdarma. Příklad? Pokud třeba máte na osobním blogu zajímavý článek o cestování, nabídněte k němu za e-mailovou adresu i checklist, co je vhodné vzít s sebou na Bali. Budete-li tento postup aplikovat napříč webem, získáte cenné informace pro segmentaci své databáze.

Jak? Je to jednoduché – pošlete svým stávajícím kontaktům v databázi e-mail s výzvou na stáhnutí specializovaného obsahu (například jak se připravit na cestu do Skandinávie). Zopakujte to několikrát, vždy s podobně specializovaným obsahem. Pak si projděte výsledky a zjistíte, kdo z vaší databáze se zajímá o konkrétní oblast. Následně si vytvoříte segment pro čtenáře, které zajímají severní krajiny a checklist batožiny na Bali jim už posílat nemusíte.

Jde to i na sociálních sítích

E-mailing a sociální sítě jdou často ruku v ruce. Využít toho lze rovněž v akvizici e-mailů. Stačí pouze přizpůsobit odkazy na těchto sítích tak, aby odkazovaly na váš registrační formulář na webu. Některé e-mailingové nástroje, uzpůsobené na automatizaci (Mailchimp, Silverpop) nabízí taktéž možnost propojení a synchronizace s Facebookem. Ze sociálních sítí k vám pomocí registračního formuláře proudí návštěvníci a e-maily z databáze lze na sociálních sítích využít pro cílení v reklamě.

Sbírat kontakty ale můžete i obyčejným sdílením obsahu. Je to součástí brandingu a jde o dlouhodobý proces, každopádně se určitě vyplatí. Chystáte v říjnovém newsletteru výprodejovou akci? Dejte vašim fanouškům vědět, že v newsletteru bude slevový kód. Nabídněte odkaz na registrační formulář a uvidíte, že výsledky takové akvizice budu zajímavé.

Pozor na Google a jeho penalizace

Při akvizici e-mailových kontaktů je potřeba myslet i na to, že Google nově penalizuje jejich nevhodné použití v mobilních verzích webu. Trest má očekávanou podobu – horší umístění vaší stránky ve výsledcích vyhledávání. Pravidlo vejde v platnost 10. ledna 2017 a týká se pouze mobilních telefonů, protože Google tablety (zatím?) nepovažuje za mobilní zařízení.

Co je tedy potřeba do té doby změnit? Jednoduše řečeno, Googlu se nelíbí jakékoliv prvky, které uživatelům brání ve zhlédnutí obsahu na webu. Pokud tedy vaše pop-up okno jakýmkoliv způsobem nedovolí návštěvníkovi číst si na webu dál nebo pro odstranění požaduje vyplnění e-mailové adresy, je to nevhodné použití prvku. Výjimkou jsou legislativní oznámení, platební brány, přihlašovací dialogy, exit pop-upy a bannery, které uživatelům vizuálně nepřekážejí.

Doporučení od nás z ACOMWARE? Nepoužívejte pop-up okna na mobilních zařízeních. Je to zbytečný risk, uživatele obvykle tyto prvky obtěžují a výsledky akvizice na mobilních zařízeních též nemluví v jejich prospěch. Místo toho zkuste některé z výše zmíněných postupů.

» Pokračujte: Jak mohou i malé e-shopy vytěžit z e-mailingu maximum?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Petr Cikán

Head of E-mail Marketing ve společnosti ACOMWARE, s.r.o.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

andrea-horniczka-web

Umělá inteligence a Meta. Jak se mění reklamy na Facebooku? | Andrea Horniczká (Dexfinity)

Premium
karel-parizek-web

Jak vybrat šéfa marketingu firmy? | Karel Pařízek

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

dan-nytra-web

Umělá inteligence v marketingu. Co už dnes funguje a kde ušetřit peníze? | Dan Nytra

matej-astary-web

Retenční marketing e-shopu: Jak ho dělat správně? | Matej Aštary (Dexfinity)

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
martina-bechynova-web

Platí na sítích „náš zákazník, náš pán“? Nastavte komunikaci jako Liftago | Martina Bechyňová