Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Inzerce: 7 rad, jak úspěšně bojovat s prokrastinací

inzerce
Před 10 roky

Není to lenost nebo neschopnost, jak by se na první pohled mohlo zdát. Člověk trpící prokrastinací, nutkáním odkládat důležitou práci, své povinnosti nakonec přeci jen splní. Často však na poslední chvíli a na pokraji fyzického i emocionálního vyčerpání. Dá se s tím ale úspěšně bojovat. Zapotřebí je jen silná vůle a odhodlání.

Není to o lenosti, jen se bojíte

Rozdíl mezi leností a nutkáním odkládat důležitou práci je jednoduchý. Líný člověk se nebojí následků, nezajímá se o to, co bude, když svou práci neodvede a ani po žádné činnosti netouží. Naopak ten, kdo trpí prokrastinací, je v úzkostném stavu z toho, že práce, která ho čeká, bude nepříjemná, a že ji nezvládne, nebo neodvede tak, jak se od něj očekává. A právě to je často důvod, proč ji začne odkládat, a je jedno jestli se jedná o domácí práce, nepříjemný telefonát s klientem, nebo dokonce životní rozhodnutí v soukromém životě.

Takové chování se nejčastěji vyskytuje u lidí s vyšším vzděláním a také u těch, kteří si svůj pracovní život organizují povětšinou sami. Tato, dalo by se říci „nemoc“, se rozvíjí již při studiích, tedy kolem dvacátého roku života a graduje kolem čtyřicítky.

Jak s ní úspěšně bojovat?

  1. Rozvrhněte si svůj čas a rozlišujte chvíle na práci a chvíle odpočinku.
  2. Zapisujte si denní povinnosti, jak ty nepříjemné, tak i ty příjemné a během dne si je odškrtávejte.
  3. Přestaňte se bát chyb. Na papír před sebe si napište větu „Každý může dělat chyby“, vystavte si jej na pracovním stole a podívejte se na něj vždy, když budete chtít oddálit cokoliv, v čem byste mohli udělat chybu a bojíte se nepříjemné reakce.
  4. Stanovte si malé, dílčí cíle, k nimž vedou jednoduché kroky. Jakmile se vám bude dařit jednotlivé úkoly plnit, činnost vás pohltí.
  5. Nastartujte maximální soustředění. Jakmile se přestanete na daný úkol soustředit a místo vypracování úkolu, který už máte navíc rozpracovaný, začnete například sjíždět Facebook, je potřeba se vzepnout a dobít energii. Zajděte si na dobrý oběd, nebo si jděte na toaletu omýt obličej. Až se vrátíte ke své práci, půjde vám to mnohem lépe od ruky.
  6. Nenechte se ničím rozptylovat. Nejčastěji trpí prokrastinací lidé pracující doma, kteří si k práci pouští televizi, nebo nemají pevný řád.
  7. Mějte pořádek na svém pracovním stole. Pracovní prostředí je mnohem důležitější, než si možná myslíte. Musí totiž poskytovat potřebné podmínky pro koncentraci při práci. Odstraňte tedy ze svého pracovního stolu vše, co by vás mohlo rozptylovat.

Pokud ani přes tyto rady nedocílíte kýženého cíle, zvažte schůzku s osobním koučem, který je schopen vaše problémy s koncentrací zanalyzovat a poradit, jak je řešit.

Inzerce

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)