Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Expanze do Německa: Jaký je tamní trh podle zkušenosti VašeČočky.cz?

Jiří Rostecký
Před 8 roky
Expanze do Německa
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: aytuncoylum

Německo patří mezi trhy, po kterých se může ohlížet nejeden český e-shop. Podle CEO VašeČočky.cz Jiřího Urbana je to ale trh plný specifik, která si ukážeme v tomto článku.

E-shop s kontaktními čočkami VašeČočky.cz dosáhl v loňském roce obratu 600 milionů korun, což je o 20 % více než loni. Podle Jiřího Urbana k tomu přispěla i zahraniční expanze, zejména do Řecka a Rumunska. V tiskové zprávě z 23. února ale říká, že německý trh je „protekcionistický a zákazníci se dost liší od těch českých“. Zajímalo mne proto, v čem konkrétně se liší a na co se mají připravit e-shopy, které chtějí na tento trh vstoupit.

Více lokálních obchodníků a kamenných prodejen

Jako první specifikum Urban vidí velikost celého trhu. Ten ale zároveň velmi dbá na ochranu svého zákazníka a upřednostňuje lokální prodejce před zahraničními.

„V našem segmentu je obrovský rozdíl mezi kamenným a online prodejem. V Česku se většina kontaktních čoček prodává přes internet. V Německu nakupuje stále většina zákazníků u optiků za výrazně vyšší ceny, než by mohli na internetu,“ komentuje Urban s tím, že němečtí zákazníci také nosí dražší typy čoček, které lépe korigují vadu jejich očí. „V ČR jsme víc než 2x pozadu v podílu těchto čoček,“ dodává.

Velký rozdíl také vidí ve volbě platebních metod: „Němečtí zákazníci jsou zvyklí v mnohem větší míře platit PayPalem. Na VašeČočky.cz platí touto metodou okolo 2 % zákazníků, na našem německém e-shopu 321linsen.de je přes Paypal zaplacená skoro polovina objednávek.”

V Německu zákazníci také očekávají, že pokud nakupují na e-shopu opakovaně, bude jim nabídnuta platba na fakturu. Oblíbené jsou i různé formy inkasní platby.

Rychlé soudy s větším rizikem

Na mou otázku, co vidí za největší negativum německého trhu pro české hráče, Urban odpověděl tamními soudy. Ty jsou sice rychlejší než v Čechách, zároveň zde ale hrozí větší riziko, že se k nim skutečně dostanete. „Pokud prodávate v Německu, nejste pro svou konkurenci zanedbatelným hráčem a zhřešíte proti německému právu, můžete si být jisti, že to bude mít právní dohru,“ varuje Urban a dodává, že se občas jedná o naprosté absurdity, které nemají s ochranou zákazníka nebo trhu vůbec nic společného.

Německé soudy ve většině případů rozhodnou bez vaší účasti – vydají předběžné opatření, ve kterém vás jen vyrozumí, co máte napravit. Je možné se odvolat a případ jde k řádnému soudu, ale než padne konečné rozhodnutí, musíte se podřídit výroku z předběžného opatření.

Horší pozice, větší obrat

Ačkoliv jsou VašeČočky.cz největším českým internetovým prodejcem kontaktních čoček, v Německu a Švýcarsku si svou pozici stále budují. Přesto tam ale mají daleko větší obrat než v Česku. Letos chtějí na německém trhu vyrůst minimálně o 30 %.

„Zákazníci v Německu dělají oproti těm českým obecně větší objednávky. Objednávají čočky na delší dobu a jsou ochotní si připlatit za kvalitnější čočky,“ říká Urban, podle kterého v Německu velmi dobře fungují i zbožové vyhledávače: „Pokud prodáváte zboží, které si zákazníci běžně na zbožových vyhledávačích srovnávají a zároveň ho dokážete nabídnout za zajímavé ceny, může to být pro vás zajímavá příležitost.“

Zbožové vyhledávače ale nejsou vhodným kanálem pro zboží vaší vlastní značky nebo méně známých značek, které nikoho nenapadne hledat právě tam.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Honza Sledovat @johnybegoodcz

Před 8 roky

Dobrý den,
díky za článek, jen škoda že tak ve stručnosti. Plánuji prodávat do německa a ještě se mi nepodařil najít „návod“ s konkrétními body, jak na to..:-(

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing