Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Etiketa oblékání pro ženy aneb Jak se obléknout na obchodní jednání či garden party

Markéta Jeníková
Před 11 roky

Vhodnost našeho oblečení a naše celkové vzezření je jedním z nejvýraznějších neverbálních signálů, které ke svému okolí vysíláme, a může se jednat o rozhodující faktor, který určí, jak se bude vyvíjet a jak dopadne naše komunikace se stávajícím nebo potenciálním klientem či obchodním partnerem. Je bez diskuze, že musíme na svůj zevnějšek klást jisté formální nároky.

Ženy o sebe obvykle pečují přeci jen důkladněji než muži, a tak se o vhodném líčení, úpravě vlasů a nehtů či základní hygieně jistě není třeba déle rozepisovat. Volba vhodného oblečení může být ovšem někdy velmi ošemetná, a proto vám nabízíme tento věcný přehled základní etikety oblékání.

Slavnostní události

Oblečení na slavnostní události obvykle ovlivňuje celá řada faktorů, včetně místa a doby konání či charakteru samotné akce. Pokud jste na události s partnerem, je třeba, abyste svůj zevnějšek přizpůsobila jeho vzezření, a to esteticky i úrovní formálnosti. Na společenské události zejména vyšší formálnosti žena vždy nosí silonky, lodičky na jehlovém podpatku a malou kabelku, tzv. psaníčko. Dnes lze i na formálnější akce obléknout kostým, nicméně ten musí být luxusní, ze zajímavého či lesklého materiálu nebo zajímavě ozdoben. Oblečení lze doplnit také rukavičkami, ke krátkým šatům krátkými, k dlouhým šatům dlouhými. Rukavičky lze odložit pouze při jídle.

Požadovaný dress code bývá občas uváděn přímo na pozvánce na událost. Nejčastěji se jedná o tyto druhy dress code:

Inzerce

White tie:

Také Ultra Formal. Dámy oblékají večerní róbu, která zakrývá nohy v celé délce až po špičky bot a je v celku. Korzet není vhodný. Lodičky by měly být uzavřené. Róbu doplní dlouhé rukavičky.

Black tie:

Ženy oblékají velkou večerní toaletu, která sahá ke kotníkům nebo níže.

Creative Black tie:

Jedná se o událost na úrovni black tie, ale hostitel vám poskytuje možnost doplnit svůj vzhled vkusnými kreativními prvky a módními trendy.

Formal dress:

Dámy si na událost tohoto typu oblékají dlouhé večerní šaty, koktejlky nebo i elegantní kostým. Velmi vhodné jsou tzv. malé černé, které mohou sahat až ke kotníkům, ale nikdy by neměly sahat nad kolena.

Semi-formal:

Typickou semi-formal událostí je svatba. Co se týče oblečení, je ze všech popsaných variant nejošemetnější, neboť je závislá na hodině konání akce. Přes den dámy volí pouzdrové šaty, kostýmek nebo elegantnější bussiness styl. Večer se pak žena oblékne do společenských koktejlek z atraktivního materiálu nebo malých černých.

Bussiness dress:

Tento pojem označuje oblečení, které žena nosí do práce – obvykle tedy kostýmek.

Inofficial:

Opak bussiness dress. Zpravidla se jedná o barevnější oblečení, ale nesmíme skouznout k přílišné neformálosti – zcela nevhodné jsou například džíny.

Cocktail:

Na událost tohoto typu dámy oblékají koktejlové šaty – kratší  elegantní šaty ze zajímavého materiálu, které doplní lodičkami a psaníčkem.

Casual dress:

Také se používá obdobný termín Dressy Casual. Jedná se o běžné oblečení pro volný čas, není ale vhodné toto spojení brát příliš doslova. Plážové šaty či žabky by mohly vašeho hostitele značně pohoršit. Stupeň formálnosti se obvykle odvíjí od doby konání akce – nejméně formální jsou dopolední události, následují odpolední a nejformálnější jsou události, které se konají večer. Termín, který tento styl nejlépe vyjadřuje, je nedbalá elegance. Účelem je cítit se pohodlně a přitom zachovat určitý dojem profesionality. Dámy zde mají značný prostor pro vlastní fantazii. Oblíbeným a doporučovaným oblečením jsou dlouhé úzké džíny a zajímavý top z kvalitního materiálu, nic nepokazí samozřejmě ani přiměřeně elegantní šaty.

Smart Casual:

Neformální a přitom elegantní. Dámy mají snadnou volbu – nosí módní hit sezóny, samozřejmě při zachování jisté úrovně a elegance. Jedná se především o společenské, umělecké události – výstavy, vernisáže a podobně.

Bussiness Casual:

Jedná se o jeden z nejvariabilnějších způsobů oblékání, který závisí na mnoha vnějších faktorech – na městě, ve kterém žijeme, v jaké pracovní oblasti se pohybujeme nebo pro jakou firmu pracujeme. Ženy se oblékají do kalhot i sukně. Boty nemusí být výhradně kožené, nýbrž i látkové, je vhodný i nižší podpatek. V létě se povoluje mírně odhalená špička nohy, otevřené sandály ani sportovní obuv ale nejsou vhodné.

Pracovní schůzky, obchodní jednání nebo pracovní oběd

Pokud podnikáte v konzervativnější oblasti nebo vaši klienti patří mezi konzervativní a víte, že si potrpí na patřičný dress code, nejvhodnější volbou bude buď klasický kostým nebo kalhotový kostým. Kalhoty v tomto případě ovšem musí mít puky, aby bylo zcela zřejmé, že se nejedná o kalhoty pro volný čas. Sako může být nahrazeno vestičkou, bolerkem nebo blejzrem. Jinou vhodnou volbou jsou uzavřené pouzdrové šaty. Spodní prádlo by nikdy nemělo být viditelné, zejména je třeba dát pozor na černou podprsenku pod bílou halenkou. Pozor také na příliš hluboký výstřih či krátkou sukni. I v nejparnějších dnech nezapomeňte doma silonky a vždy volte spíše střídmé doplňky.

Není vhodné se oblékat do červené, oranžové, růžové a žluté. Také nejsou vhodné příliš velké, květinové, zvířecí či dětské vzory. Vyvarujte se materiálů, jako je kůže, koženka, krajka, a všeho, co je příliš průsvitné a lesklé.

Pokud podnikáte v kreativní nebo přímo umělecké oblasti, máte, co se týče dress code, vlastně vyhráno. Povaha vašeho oboru vám umožňuje uplatnit fantazii a vlastní vkus, a vytvořit si tak osobitou image, kterou si vaši zákazníci jistě zapamatují.

Neformální akce

Pozval vás klient na rodinnou oslavu, garden party nebo jinou neformální akci? I na takovéto situace etiketa oblékání pamatuje. Jedná se o tzv. casual dress code. Dovoleno je uvolněnější, sportovněji laděné oblečení, pro ženy boty s otevřenou špičkou. Přesto dbejte na maximálně reprezentativní vzhled – pamatujte na to, že vás klient stále sleduje a hodnotí. Nevhodné je příliš neformální oblečení, jako jsou například žabky nebo jiná plážová obuv.

Oblečení je ovšem třeba opět maximálně přizpůsobit situaci, například na večírku osobností z umělecké sféry je pochopitelně dress code víceméně uvolněný a nic konkrétního nediktuje. Obecně vzato se při těchto příležitostech vyplatí řídit intuicí, vnímat vlivy okolí a také styl, jaký v podobné situaci nosí naši vrstevníci na podobné společenské pozici.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

Boris Šindler

Před 8 roky

Nešlo by ty nic neříkající anglické názvy napsat pěknými českými. Někde jsem četl, že angličtinu v naší v krásné české zemičce umí snad jen 1/3 obyvatelstva. Mimochodem, proč se za naši řeč stydět.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
jiri-rostecky-web

Jak růst na volné noze? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
martin-kucera-web

Jak se řídí letiště, kterým ročně projde 14 milionů pasažérů? | Martin Kučera (Letiště Praha)

marek-odehnal-web

Zlatá horečka umělé inteligence. Co znamená pro investory do akcií? | Marek Odehnal

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého