Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Etiketa oblékání pro muže aneb Co si obléci na pracovní schůzku i neformální akci?

Markéta Jeníková
Před 11 roky

Naše oblečení a celkové vzezření je jedním z nejvýraznějších neverbálních signálů, které vysíláme svému okolí a může být důležitým faktorem, který ovlivní náš vztah s potenciálními i stávajícími klienty či obchodními partnery.

Je tedy zřejmé, že je třeba klást na zevnějšek jisté nároky. O celkové upravenosti vlasů, vousů či nehtů, o čistotě oblečení a základní hygieně snad není třeba se dlouze rozepisovat. Oblečení je ovšem vždy nutné dokonale přizpůsobit situaci, v níž se momentálně nacházíme. Pro bezpečnou plavbu v těchto kalných vodách, které již mají na svědomí mnoho trosečníků, může posloužit tento věcný přehled.

Slavnostní události

Oblečení na slavnostní události se odvíjí podle samotného charakteru události, doby, kdy se koná, a také místa konání. Pokud jste na události s partnerkou, je třeba, aby její šaty byly sladěny s vaším oblečením.  Obecně vzato platí, že po 18. hodině večerní je pro muže přijatelný oblek pouze v černé nebo tmavomodré barvě. Úroveň obleku zvýší bílá košile a vestička nebo využití lesklého materiálu. Na události, které probíhají přes den, je vhodný oblek v různých odstínech šedé.

Požadovaný dress code bývá občas uváděn přímo na pozvánce na událost. Nejčastěji se jedná o tyto druhy dress code:

Inzerce

White tie:

Také Ultra Formal, pouze po dvacáté hodině. Pánové si oblékají frak, kalhoty se dvěma lampasy, bílou vestu a bílého motýlka nebo široký barevný pás, sladěný s motýlkem. Na nohy patří černé lakýrky.

Black tie:

Oblek sestává ze smokingu (obléká se nejdříve po 18. hodině), kalhot se širokým lampasem, černého, ručně vázaného motýlku, hedvábné košile s dvojitými manžetami a černé vesty.

Creative Black tie:

Jedná se o událost na úrovni black tie, ale hostitel vám poskytuje možnost svůj vzhled doplnit vkusnými kreativními prvky a módními trendy.

Formal dress:

Jedná se o černý oblek, který může být doplněn vestou a vždy k němu náleží slavnostní hedvábná kravata.

Semi-formal:

Typickou semi-formal událostí je svatba. Co se týče oblečení, je ze všech popsaných variant nejošemetnější, neboť je závislá na hodině konání akce. Přes den pánové volí ležérnější styl, tzv. vycházkový oblek, ale po šesté hodině večerní je vhodný černý oblek.

Bussiness dress:

Tento pojem označuje oblečení, které muž nosí do práce.

Inofficial:

Opak bussiness dress. Zpravidla se jedná o barevnější oblek bez kravaty. I zde je ovšem třeba zachovávat určité dekorum – zcela nevhodné jsou například džíny.

Cocktail:

Na událost tohoto typu pánové volí jednoduchý společenský oblek.

Casual dress:

Také se používá obdobný termín Dressy Casual. Zde se jedná o běžný oblek pro volný čas. Není však vhodné toto spojení brát příliš doslova, plážové kraťasy či žabky by mohly vašeho hostitele značně pohoršit. Stupeň formálnosti se obvykle odvíjí od doby konání akce – nejméně formální jsou dopolední, následují odpolední a nejformálnější jsou události, které se konají večer. Termín, který tento styl nejlépe vyjadřuje, je nedbalá elegance. Účelem je cítit se pohodlně a přitom zachovat určitý dojem profesionality. Na uvolněné akce tohoto typu je vhodné vzít si kvalitní džíny. Pokud si nejste jisti, držte se dlouhých kalhot.

Smart Casual:

Neformální a přitom elegantní. Pánové zvolí košili se zajímavým límečkem bez kravaty nebo se šátkem, v letních měsících světlé nebo proužkované sako, světlé kalhoty, blejzr a mokasíny bez ponožek či boty – nikoliv tenisky ani sandály! Jedná se především o společenské, umělecké události – výstavy, vernisáže a podobně.

Bussiness Casual:

Jedná se o jeden z nejvariabilnějších způsobů oblékání, který závisí na mnoha vnějších faktorech – na městě, ve kterém žijeme, v jaké pracovní oblasti se pohybujeme nebo pro jakou firmu pracujeme. Muži volí košili s límečkem, kravata není nezbytná. Povoleny jsou i polokošile nebo sportovní košile. Oblečení je možné doplnit sportovním sakem či sakem od obleku. Samozřejmostí jsou dlouhé kalhoty, ale nikoliv džíny. Je povolena rekreační obuv, nicméně to nezahrnuje tenisky ani pánské sandály.

Pracovní schůzky, obchodní jednání nebo pracovní oběd

Pokud podnikáte v konzervativnější oblasti nebo vaši klienti patří mezi konzervativní a víte, že si potrpí na patřičný dress code, volte na setkání oblek neutrální barvy (modrá, šedá, hnědá) a bílou košili. Oblek může být jednořadý nebo dvouřadý. Z hlediska etikety mezi těmito dvěma typy není rozdíl, jen pamatujte, že dvouřadý oblek se rozepíná pouze po usednutí, zatímco jednořadý může být rozepnut i při neformální konverzaci ve stoje. Kravatu nikdy nepovolujte a dbejte, aby vám z rukávů saka vždy vykukoval centimetr manžety. Jako doplňky jsou povoleny hodinky, střídmé manžetové knoflíčky, případně snubní prsten.

Méně konzervativní klientela či profese není, co se týče dress code, tak striktní. Můžete si dovolit košili v pastelových barvách či ji úplně nahradit vkusným puloverem. Také je možné zkombinovat oblekové kalhoty a sako v různých barvách.

Úplně nejlépe jsou na tom podnikatelé v kreativních nebo přímo uměleckých oborech. Zde žádný dress code předepsán není, dbejte ovšem vždy na to, aby váš vzhled odpovídal dané situaci. Etiketa vám ovšem meze neklade, a tak máte velký prostor pro originální oživení vašeho vzhledu a vytvoření specifické image.

Neformální akce

Pozval vás klient na rodinnou oslavu, na golf nebo jinou neformální akci? I na takovéto situace etiketa oblékání pamatuje. Jedná se o tzv. casual dress code. Dovoleno je uvolněnější, sportovněji laděné oblečení (kvalitní triko s límečkem, jednobarevné a neroztrhané džíny). Přesto dbejte na maximálně reprezentativní vzhled – pamatujte na to, že vás klient stále sleduje a hodnotí. Nevhodné je příliš neformální oblečení, jako jsou například žabky nebo barevné kraťasy.

Oblečení je ovšem třeba opět maximálně přizpůsobit situaci, na večírku osobností z umělecké sféry je pochopitelně dress code víceméně uvolněný a nic konkrétního nediktuje. Obecně vzato se při těchto příležitostech vyplatí řídit se intuicí, vnímat vlivy okolí a také styl, jaký v podobné situaci nosí naši vrstevníci na podobné společenské pozici.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

MirekKellner

Před 9 roky

no já si vždycky nechávám šít oblek na míru v Brně u alfa pasáži mahdal a vždycky jsem byl spokojený, jak vizuálem tak cenou a prostředím. Doporučuji ;)

Odpovědět »

Ondra Novák

Před 6 roky

Tenhle článek jsem si přečetl, abych se nasral a taky, že se mi to povedlo.
Nesnáším etiketu oblékání obzvlášť, když mi jí někdo nutí

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing