Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

20 věcí, které dnešní dvacetiletí nechápou

Markéta Jeníková
Před 11 roky

Časopis Forbes zveřejnil článek Jasona Nazara, tvůrce Docstoc, o věcech, které „dnešní mladí“ možná tak úplně nechápou. Nazarovi je nyní 34 let a Docstoc vytvořil také v době, kdy mu bylo něco málo přes dvacet. Sám si všímá, jaká byla v tomto věku jeho generace a jací jsou ti dnešní dvacetiletí lidé, co očekávají od života.

Následující dvacítka rad a doporučení pro mladé lidi je spíše orientovaná na dvacátníky, kteří se snaží uplatnit jako běžní pracovníci ve firmě. Věříme ale, že v následujících řádcích najdete kousek inspirace a poznání i coby profesionálové na volné noze – možná podobnými neduhy mládí sami trpíte, možná s takovým člověkem spolupracujete nebo jej zaměstnáváte. Tak tedy: Co dnešní dvacetiletí „nedávají“?

1. Čas není neomezená komodita

Velmi zřídka mají dnešní mladí profesionálové vybudovaný smysl pro naléhavost, když přijde na dosahování příštího levelu. V našich dvaceti letech máme pocit, že máme všechen čas na světě. Čas je poklad, jehož máme na začátku mnoho, ale který nikdy nemůžeme dostat zpět. Využijte co nejvíce příležitostí, které nyní máte, neboť jednou přijde čas, kdy už žádné nedostanete.

2. Jste talentovaní, ale talent se přeceňuje

Gratulujeme, patrně jste nejtalentovanější, nejkreativnější a nejvíce multi-taskingová generace, jaká se kdy narodila. Nezpracovaný surový materiál ovšem, bez ohledu na svou hodnotu, je jen vyplýtvaným potenciálem. Ceny se neudělují za talent, ale za výsledky. Dokonce i ti nejtalentovanější jedinci tvrdě dřeli, aby dosáhli svých cílů.

Inzerce

3. Jsme produktivnější po ránu

Jason Nazar popisuje, jak ve svých dvaceti letech s oblibou zůstával v kanceláři do tří ráno, protože měl pocit, že v nočním tichu zvládne více práce. Ano, více úkolů zvládl, zato utrpěly všechny ostatní podstatné činnosti: všechna důležitá setkání, telefonáty, zkrátka vše, co bylo potřeba zvládnout během běžných pracovních hodin. I vy nejspíš časem poznáte, že je třeba se přizpůsobit většině světa, uvázané v běžném zaměstnání, a respektovat obvyklou pracovní dobu.

4. Sociální média nejsou zaměstnání

Tyto názvy zaměstnání nebudou za pět let existovat.  Sociální média jsou pouze funkcí marketingu – pomáhají brandingu, ROI nebo obojímu. Jsou určena k tomu, abyste jejich prostřednictvím získali více pozornosti, uživatelů nebo lepší výnosy. Sama o sobě nejsou cílem. Uvědomte si to a vyvarujte se toho, aby se vaše ráce týkala pouze sociálních médií.

5. Popadněte telefon

Přestaňte se schovávat za svým počítačem. Byznys se dělá tváří v tvář a přes telefon. Zvednout telefon a zavolat důležité osobě by měl být váš první instinkt, ne poslední. Když vám spadne Internet, přestaňte se tvářit tak bezradně a zkrátka popadněte telefon do ruky!

6. Přicházejte první, odcházejte poslední

Tato rada je určena všem, kteří právě začali novou kariéru nebo se stále nacházejí ve formativní fázi své kariéry. Máte svému okolí co dokazovat – a je jediný způsob, jak to dokázat. Pracujte tvrději než všichni kolem.

7. Nečekejte, až vám řeknou, co máte dělat

Bez smyslu pro zodpovědnost nemůžete mít pocit oprávněnosti k čemukoliv. Pokud jen stojíte a čekáte, až vám někdo řekne, co máte dělat, nikdy se nikam neposunete. Věta „Nikdo mi neřekl, že to mám udělat“ je nejrychlejší cestou k selhání. Přikloňte se na stranu lidí, kteří toho dělají příliš, a nechte za sebou lidi, kteří nedělají dost.

8. Převezměte zodpovědnost za své chyby

Na počátku vaší kariéry je samozřejmé a snad také v pořádku, že uděláte spoustu chyb. Pokud k tomu dojde (jako že dojde), neměli byste zaujímat defenzivní postoj a snažit se své chyby obhajovat. Místo toho se k nim postavte čelem a vezměte si z nich ponaučení – jen tak je možný další růst.

9. Měli byste dostat nakopáno do zadku

Meryl Streepová v „Ďábel nosí Pradu“ – to je podle Jasona Nazara perfektní šéfka. Práce pro někoho, kdo požaduje excelentní výkon a každý den vaše limity posouvá o kousek dál, se může ukázat jako nejcennější a nejdůležitější lekce vaší kariéry.

10. Nová práce každý rok? To není moc dobrá vizitka

Série zaměstnání, jejichž délka nepřekročí jeden rok, nedělá dobrý dojem. Možná máte pocit, že vypadáte jako superschopný talent, jehož žádná firma zkrátka nedokázala docenit. Spíš ale budete vypadat, že nejste dostatečně disciplinovaní k tomu, abyste skutečně něčeho dosáhli. Trvá to minimálně dva až tři roky, než ovládnete novou důležitou dovednost, dejte si tedy alespoň tyto dva roky, než opustíte loď.

11. Lidé jsou důležitější než výhody

Firmy dnes nabízejí svým zaměstnancům řadu úžasných výhod: vlastní bazény, posilovny, herní místnosti nebo flexibilní pracovní dobu. Mnohem důležitější ovšem je, s kým a pro koho budete pracovat. Vynikající vůdcové se stanou vašimi mentory a budou loajálním zdrojem zaměstnání dlouho poté, co odejdete. Vsaďte spíše na charakter a vykašlete se na nadýchané, ale prázdné a povrchní výhody.

12. Spojte své úsilí se ziskem

Budete nuceni dělat věci, které nechcete nebo které vás nebaví. Myslete na odměnu, kterou dostanete. Udržujte spojení mezi dřinou, kterou musíte odvést dnes, a odměnou, která přijde zítra. Měl by to být jediný stimul, který budete potřebovat.

13. Promluvte, ale nežvaňte

Vychováváme generaci tlachalů. Je to rakovina každého pracoviště. Pokud máte jakékoliv problémy, promluvte si o nich s lidmi, kteří vám s nimi mohou pomoci. Vyhněte se ale stěžování, brblání a anonymním výkřikům do tmy. Pokud dokážete konstruktivně komunikovat o problémech, máte moc změnit vaše pracovní prostředí a profesionální osud.

14. Musíte pracovat na svých technických dovednostech

Napsat do životopisu, že umíte zacházet s Microsoft Office hned na prvním místě vašich schopností, asi nikoho neoslní. Daleko žádanější jsou kandidáti, kteří se zdárně dokážou poprat s Photoshopem, WordPressem, HTML/CSS, iOS, MySQL, pokročilým Excelem, Final Cut Pro – a to vše bez ohledu na to, jaká je vlastně jejich profese.

15. Na velikosti i kvalitě vaší sítě záleží

Jsou to lidé, kteří vědí víc než vy, kdo vás posune dál. Nestačí dobře znát malou skupinu lidí nebo mít naopak velmi povrchní kontakty s davem – seznamujte se s tolika lidmi, s kolika jen můžete, a investujte čas a energii do prohlubování těchto kontaktů.

16. Potřebujete přinejmenším tři profesionální mentory

Nejjistější cesta, jak dosáhnout vašich cílů, spočívá v napodobování těch, kteří dosáhli úspěchu, o kterém sníte. Vyberte si tři lidi, kteří již jsou tam, kde jednoho dne chcete být i vy. Jejich dobré rady a průvodcovství se jednou ukážou jako ten nejcennější dar.

17. Vyberte si svůj idol a chovejte se „jako kdyby“

Možná nevíte, co teď máte dělat, ale váš profesní idol si ví vždycky rady. Vyberte si osobnost z vaší profesní oblasti a chovejte se podle ní. Kdyby byl (dosaďte jméno svého idolu) v mé situaci, jak by se zachoval? Ze začátku vám nezbyde nic jiného, než předstírat schopnosti, které ještě nemáte. Tak aspoň předstírejte podle těch nejlepších.

18.  Čtěte více knih, méně tweetů

Generace dnešních dvacátníků konzumuje všechny informace z nadpisů a zpráv o 140 znacích. Kreativita, schopnost přemýšlení a hloubavost se rozvíjí pouze tak, že začnete číst plnohodnotné knihy, od úvodu až po rejstřík. Klíč k vašemu budoucímu úspěchu leží ve zkušenosti předchozích generací. Dejte si bojový úkol přečíst aspoň jednu knihu měsíčně.

19. Utrácejte o 25 % méně, než vyděláte

Jestliže vaše materiální potřeby spolknou, nebo dokonce přesáhnout váš měsíční příjem, nemáte šanci dosáhnout něčeho velkého. Zahoďte zlatá pouta – drahé auto na splátky nebo hypotéku na byt. Měli byste být schopni se okamžitě uskromnit o 20 % vašeho současného příjmu, pokud to může  v budoucnu znamenat 200% nárůst výdělku. Byli byste blázni, pokud byste kvůli pár korunám navíc zahodili jedinečnou šanci. Utrácejte vždy o 25 % méně, než vyděláte. Zbaví vás to stresu a stanete se flexibilními, abyste mohli chytit tu pravou příležitost za pačesy, až se objeví.

20. Vaše reputace je nedocenitelná, nezničte si ji

V průběhu času se vaše reputace stane tou nejtvrdší měnou, jakou budete v byznysu platit. Je to klíč, který otevírá nebo naopak zavírá dveře nových příležitostí. Obzvláště v dnešní době, kdy lze vše zaznamenat a uchovat navěky, musí být vaše reputace chráněna  a opatrována jako ten nejcennější poklad. Když ji ztratíte, už nikdy ji nezískáte zpět.

Možná jste se v některých bodech sami našli, možná v nich poznáváte někoho ze svého okolí. Jakými nešvary jste trpěli nebo stále trpíte v krásných letech mládí po dvacítce? A co byste dnešní mladé generaci sami doporučili?

Zdroj: http://www.forbes.com/sites/jasonnazar/2013/07/23/20-things-20-year-olds-dont-get/

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

aldik

Před 11 roky

Proč by sicuální média neměli být zaměstnání? :O Zrovna teď je o tom článek na Lupě… http://www.lupa.cz/clanky/asociace-jendy-perly-je-social-media-maniac-normalni-zamestnani/ Zaměstnání to je, živit se jim dá, akorát může za dva rozky ta bublina splasknout (což ostatně může i něco jiného).

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)