Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Ochrana hospodářské soutěže aneb Když se dva chtějí domluvit, jak ostatním nedat šanci

Ing. Jiří Knop
Před 12 roky

Většina podnikatelů má jen mlhavou představu o hospodářské soutěži. Vzhledem k politické situaci a korupci se možnost nekalého jednání podceňuje, není tak atraktivním problémem. A přece se s nekalou konkurencí setkáváme na každém kroku.

USA – země s dlouhou tradicí boje proti nekalým praktikám

Nedávno se objevila zpráva o žalobě USA proti Apple. Velkoobchody s knihami se dohodly na společných cenách za elektronické knihy. Apple inkasuje za navýšené ceny vysokou provizi. Taková praktika dohnala americké Ministerstvo spravedlnosti k žalobě proti této velké nadnárodní společnosti. Tyto praktiky USA důsledně kontrolují a brání se jim.

Proč to stát brání, když získá větší prostředky do státní pokladny? Protože tyto praktiky zlikvidují konkurenci, zastaví rozvoj podnikání a zaviní úpadek hospodářství.

TIP: Hospodářská kriminalita v obecném pojetí!

Inzerce

Stát není jen inkasním místem daní

Ochrana trhu je důležitá pro každého. Pro podnikatele i pro zákazníka. Monopol, nebo někdo s konkurenční výhodou, chce zabránit jiným podnikatelům prodávat svoje zboží. Chce získat takové postavení, aby si cenu mohl diktovat a profitovat tak nikoliv z výhodného výrobku, ale z pozice síly a vlivu. Může tak stanovit vysoké ceny, nepřiměřené zisky a zasloužit si trvalou rentu bez námahy.

S běžnou praktikou omezování vlivu na trhu se setkal téměř každý podnikatel ve sféře obchodu, stavebnictví nebo při veřejných zakázkách.  Stává se, že se v obci domluví jediné dva obchody a určí vysoké ceny za chléb. Na tržišti, ač je volných míst dostatek, se „trhovci“ domluví, že pána s levnými kuřaty mezi sebe nepustí. Jeden ze dvou obchodů se stejným zbožím naláká zákazníky na nízké ceny, ale u pokladny jim vnutí další, předražený výrobek. A nakonec může dojít i k pomluvám, které zapříčiní nízký prodej zboží konkurence. Toto vše jsou nekalé praktiky a setkáváme se s nimi denně.

Obrana proti nekalým praktikám

Nekalé praktiky poškozují nejen podnikatele mezi sebou, ale v konečném důsledku i spotřebitele a stát. Zákazník nedostane kvalitní zboží, nemá možnost výběru, cena je příliš vysoká. Stát je „tlačen“ monopolem k nevýhodným podmínkám nebo k vytváření podivných zákonů trhu. Pro takový případ existuje ÚOHS – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten má povinnost vést šetření a bránit takovým praktikám.

V USA tak činí Ministerstvo spravedlnosti a nebojí se žalovat i vlivné a velké firmy. Apple prodává elektronické knihy velkých vydavatelství za cenu 13 – 14 USD. Amazon za cenu 10 USD. Apple se domluvil s dodavateli na 30% provizi z ceny. Vydavatelé knih byli povinni prodávat jiným obchodníkům za stejných podmínek. Pravděpodobně se jednalo o nekalou soutěž. Bude zajímavé sledovat, jak soud dopadne. Velké společnosti často raděj zaplatí škody, aby v očích veřejnosti nevypadaly špatně. Podnikatelům nezbývá, než se obracet na ÚOHS nebo na soud. Nekalými praktikami je totiž zaplevelen celý podnikatelský trh v ČR.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Komentáře

Hman

Před 12 roky

Meagan,Thank you so much for all the kind words, very sweet of you! I will send you an email very soon and hopefully we can chat about evyrhteing. Talk to you soon!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)