Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

10 věcí, které byste neměli říkat během prezentace

Markéta Jeníková
Před 11 roky

Čas od času před každým vyvstane nutnost veřejně vystoupit na nějaké téma. Pro podnikatele a freelancery je to navíc vynikající způsob, jak navázat kontakt s komunitou, předat jí své zkušenosti či pohled na věc a také se třeba dostat do povědomí ostatních. Když se vám tedy naskytne příležitost veřejně se prezentovat, měli byste ji – pokud samozřejmě máte co říct – rozhodně využít.

S rozvojem veřejných vystoupení spojených s promítáním (powerpointové či jiné) prezentace se ale šíří také obvyklé nešvary a chyby. Je samozřejmé, že při takovém vystoupení, obzvlášť pokud nejste výjimečně extrovertní a jedná-li se o jednu z vašich prvních veřejných prezentací, budete nervózní.

Přesto je třeba se v projevu vyvarovat nejčastějších a nejzásadnějších chyb. Zásada číslo jedna říká: Pokud chcete spolehlivě ztratit své publikum, udělejte chybu hned v první minutě. Bohužel, drtivá většina chyb se odehraje právě v té rozhodující první minutě vašeho projevu.

Co byste tedy při veřejném vystoupení neměli nikdy říct?

Inzerce

1. „Jsem unavený/nevyspalý/hladový.“

Zhruba jedna z pěti veřejných prezentací začíná podobnou omluvou. „Pozvali mě teprve včera“, „Jsem vyčerpaný z dlouhé cesty“ a další výmluvy publikum vážně nezajímají. Lidé nechtějí slyšet, že jste se nestihli vyspat, najíst nebo dostatečně zpracovat své téma. Chtějí vidět, jak podáváte svůj nejlepší výkon. Pokud toho nejste schopni, proč tam vůbec stojíte?

2. „K tomu se vrátím později.“

Pokud se vám náhodou podaří stanout před publikem, které hladoví po informacích a má zjevnou touhu se něco dozvědět, oceňte to. Odpovídejte na dotazy, interagujte s publikem. Pokud se někdo zeptá na věc, kterou rozebíráte o pár slidů dál, prostě slidy přeskočte a okamžitě zvídavému posluchači odpovězte. Pokud je někdo natolik odvážný, že zvedne ruku a na něco se zeptá, odměňte jej svou pozorností a bezprostřední odpovědí. Nic neodkládejte.

3. „Slyšíte mě i tam vzadu?“

Další obvyklý nešvar přednášejících. Vezmou do ruky mikrofon, třikrát na něj klepnou a pak do něj zaječí: „Slyšíte mě, vy tam vzadu?“ Načež se omluvně usmějí, když je jasné, že ano, že i vzadu je slyší velmi dobře.

Stav techniky na pódiu není váš problém. Na to tam obvykle mají lidi. Pokud začnete hovořit do mikrofonu a zjistíte, že nefunguje, klidně napočítejte do tří a pak to zkuste znovu. Pokud ani pak mikrofon nezačne spolupracovat, vzdalte se a diskrétně to sdělte moderátorovi. Usmívejte se na publikum a zůstaňte klidní – vyčkejte, dokud nebude závada opravena.

4. „Nevidím vás, protože světla jsou moc silná.“

Ano, je možné, že světla, která na vás míří, jsou příliš silná, vydávají mnoho tepla a je velmi náročné publikum vidět. Lidé ale tohle všechno vědět nemusí a zpravidla ani nechtějí. Zdržte se podobných poznámek a zkrátka mluvte, usmívejte se a chovejte se tak, jako byste byli gdoma. Pokud chcete na publikum vidět, nestyďte se udělat pár kroků do uličky. Nekryjte si oči rukama, abyste viděli, ale zdvořile požádejte osvětlovače, aby světla trochu ztlumili, když chcete spočítat zdvižené ruce nebo někoho vyvolat. Nebo lépe, domluvte se s osvětlovači předem.

5. „Přečtete to?“

Obecné pravidlo zní: font na vaší prezentaci musí mít dvojnásobnou velikost průměrného věku vašeho obecenstva. Ano, to znamená, že pokud očekáváte publikum o průměrném věku 40 let, musíte na prezentaci zvolit písmo o velikosti 80. Za těchto podmínek samozřejmě na slide nenacpete mnoho textu, což je v podstatě správné a přivádí nás to k dalšímu bodu.

6. „Já vám to teď nahlas přečtu.“

Nikdy, ale skutečně nikdy nepište na slide tolik textu, aby lidé museli trávit čas jeho čtením. Pokud to je z nějakého důvodu nezbytné, nikdy aspoň publiku nečtěte text nahlas! Celkově vzato, zahltit prezentaci textem je nejjistější způsob, jak své publikum ztratit. Co se stane s dlouhým textem na prezentaci? Lidé jej začnou číst. A co to znamená? Že vás přestanou poslouchat. Text na prezentaci by měl být napsán v bodech, tedy v jedno až dvouslovných spojeních, a měl by tvořit pouze opěrnou kostru vašeho vystoupení. Pokud cítíte potřebu vložit do prezentace ten báječný citát na pět řádků, zkrátka publikum upozorněte, že si jej má přečíst, a poté mu dopřejte několik sekund nerušeného času ke čtení.

7. „Vypněte si mobilní telefon/laptop/tablet.“

Kdysi dávno jste mohli požádat publikum, aby vypnulo svá zařízení. Tyto časy ale minuly. Dnes lidé okamžitě tweetují nejlepší postřehy z vaší přednášky nebo si zapisují poznámky na laptopu. Nebo hrají solitaire či kontrolují Facebook. Časy se zkrátka mění. Můžete lidi požádat, aby svá zařízení aspoň nastavili na tichý mód, ale pak už vám zbývá jen jedno: předvést tak báječnou a dechberoucí prezentaci, že publikum ani nenapadne podívat se na svůj profil na Facebooku a bude vám celou dobu viset očima na rtech. Vynucování si jejich pozornosti ale fungovat nebude.

8. „Nic si nepište, prezentaci pak dám online.“

Je od vás hezké, že později uploadujete své poznámky pro širší veřejnost. Pokud je to ale dobrá prezentace, kromě klíčových slov na ní nic víc nebude (viz bod 4) a tyto kusé informace nebudou nikomu moc k užitku. Pro řadu lidí je zapisování poznámek způsob, jak si zapamatovat, co slyšeli. Proces psaní navíc aktivizuje mozek a může se stát, že člověk tímto způsobem přijde na skvělý nápad či otázku. Dovolte lidem, ať si během vaší prezentace dělají, co považují za nejlepší.

9. „Na tuto otázku hned odpovím.“

Než odpovíte na otázku, kterou vám položil někdo z publika, nezapomeňte udělat ještě jednu důležitou věc: otázku zopakovat tak, aby ji slyšeli a porozuměli jí všichni v sále. Učiňte z opakování otázky svůj zvyk, protože tím nejen napomůžete zbytku publika, ale i vy získáte nějaký čas navíc, během něhož budete moci zformulovat svou vyčerpávající odpověď.

10. „Budu stručný.“

To je slib, který prakticky nikdo nedodržuje. Přesto mnoho vystoupení začíná právě těmito slovy. Publikum ovšem většinou nezajímá, zda bude vaše přednáška krátká či dlouhá. Lidé investovali svůj čas a přišli, aby se něco dozvěděli. Začněte tedy třeba slovy: „Tato přednáška změní váš život.“ Nebo: „Mé vystoupení je naplánované na třicet minut, ale zkrátím to na pětadvacet, abyste si mohli dát venku kafe o chvilku dříve.“ Takový slib se dodržuje o poznání snáze.

Bonusový bod: „Cože, už přetahuju? Ale já tu mám ještě patnáct slidů!“

Jestliže jste dorazili nepřipravení a potřebujete více času, máte smůlu. Je ve vašem zájmu si prezentaci předem sestavit tak, aby se pohodlně vešla do vymezeného časového úseku. Lepší ovšem bude, když ji ještě o něco zkrátíte, abyste poskytli prostor pro možnou diskusi nebo publikum pozvali na společnou kávu. Dejte lidem pět minut času navíc a budou vám vděční. Vezměte jim jejich čas a znechutíte je.

Jak na závěr ve zkratce popsat perfektní vystoupení? Buďte profesionální, připravení a sví. Lidé ocení, když bude vaše vystupování seriózní, přímé a když nebudete ztrácet jejich čas. Zní to jednoduše, že?

Zdroj: http://thenextweb.com/lifehacks/2013/09/12/10-things-you-should-never-say-during-presentations-2/

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Komentáře

Sajmon

Před 11 roky

Formulka „K tomu se vrátím později“ se dá krásně použít pro odpálkování dotazu, na který neumím odpovědět. Ovšem je pravda, že pokud jsem nemocný a potřebuji se vysmrkat, je slušnost se omluvit. Jinak souhlas se vším

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
jiri-rostecky-web

Jak růst na volné noze? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
martin-kucera-web

Jak se řídí letiště, kterým ročně projde 14 milionů pasažérů? | Martin Kučera (Letiště Praha)

marek-odehnal-web

Zlatá horečka umělé inteligence. Co znamená pro investory do akcií? | Marek Odehnal

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého