Inspirace pro vaše podnikání a marketing

České konference: Zaplacené přednášky, neodbornost, nespokojení účastníci

GuestpostPozvánka

konference-webČeské konference o online marketingu a podnikání jsou většinou velmi žalostné. V tomto článku se s vámi podělím nejen o svoje zkušenosti a plány, ale i o výsledky 80 uživatelských rozhovorů s účastníky konferencí.

Rozhodl jsem se totiž přiložit ruku k dílu a situaci jen nekritizovat. Nejlepším způsobem boje proti něčemu, co se člověku nelíbí, je totiž pokusit se změnit to vlastními silami. A i proto přicházím v termínu 1.-2. dubna s konferencí E-shop summit 2016.

Co mi na současném stavu vadí konkrétně

Český trh je přesycen akcemi podobného typu. Je to totiž dobrý business. A tak je kolem něj i hodně skupin, které toho chtějí využít. Však je to logické. Problém není v tom, že by na konferencích vydělával někdo peníze, ale v tom, že je vydělávají na úkor účastníka, který konferenci platí.

Vezměme si jako příklad konferenci, která je jednodenní a stojí 5 000 Kč bez DPH. Program vypadá slibně, ale nakonec zjistíte, že přednášky jsou „jen“ na 20 minut i s dotazy, takže na téma zbyde tak 15 minut. A to je pro rozebrání jakéhokoliv odborného problému zcela nedostačující. Nedozvíte se tak o problému vlastně nic.

A to je zásadní problém. Já prostě nechci chodit na konference, kde mi řeknou něco neurčitého.

Zaplacené přednášky plné reklamy

Dalším problémem je, že na takové konferenci je zpravidla velká část přednášek tzv. „zaplacena“. To znamená, že partner konference si společně s partnerstvím akce v tichosti koupil i prostor v sálu. Dal za něj třeba i 50 000 Kč, a tak tu svoji chvilku slávy chce maximálně využít.

Kvůli tomu odpadá z přednášky zpravidla to, co bychom se chtěli jako účastníci dozvědět, a nahrazuje to jedno velké promo řečníka, jeho firmy a jejich produktu.

To je asi to nejhorší, co může na účastníky konference pořadatel udělat – jdu-li na takovou akci, zaplatím vysoké vstupné a poslouchám tam reklamní povídačky, které bych nechtěl slyšet ani zadarmo.

Problémem je také odbornost

Nemyslím odbornost přednášejících, ta je zpravidla v pořádku a není proti ní co říci, ale odbornost těch, kteří akci připravují. Zažil jsem několik konferencí, kde se pozvali řečníci, kteří nakonec nemluvili k tématu, dokonce ani k zaměření konference.

A děje se to běžně. Pokud člověk od pořadatele, který má na starost program, není dostatečně odborně způsobilý a nekonzultuje s řečníky obsah jejich přednášky, také to zrovna moc nepřispívá…

Opakování je matka moudrosti

To říká jedno české přísloví, ale na konferencích to neplatí. Já nechci chodit na konference a poslouchat tam to, co bylo řečeno už několikrát jinde. Nechci už popáté slyšet tu samou prezentaci, jak probíhalo testování „Českého košíku roku“. Nechci potřetí slyšet, že ten či onen nástroj je nejlepší…

Prostě konference je od toho, abych za své peníze dostal co nejvíce informací, které mi pomohou v mojí práci, což se v případě opakujících se (tzv. recyklovaných) přednášek prostě neděje.

Jsem jediný, komu tento stav vadí?

Mimo provozování e-shopu působím také jako konzultant v oblasti e-shopů. Poslední roky se specializuji na UX, CRO a uživatelské výzkumy. A právě proto, než jsem začal něco dělat, jsem si udělal průzkum. Ten měl za úkol ukázat, zda jsem jediný nespokojený se současným stavem, nebo je nás více.

Udělal jsem proto více než 80 uživatelských rozhovorů na téma „Co vám vadí na českých konferencích v oblasti e-commerce a on-line marketingu“. Vyzpovídal jsem skoro 50 konzultantů a lidí z agentur. Dále pak více než 30 majitelů nebo klíčových zaměstnanců e-shopů – malých a středních.

Výsledky (ne)překvapily

Čekal jsem, že najdu nějaké lidi, co jsou spokojeni a také nějaké, co nejsou spokojeni. Nakonec jsem se ale divil, že v této skupině lidí, kde se zpravidla veřejně všechno chválí, slyším až moc negativních věcí. Inu rozhovor mezi čtyřma očima je o něco upřímnější, než se prezentuje veřejně na sociálních sítích.

Mezi konzultanty a lidmi z agentur jsem narazil nejčastěji na problém v poměru cena/kvalita, neodbornost přípravy programu a self-promo (placené přednášky). Naopak majitelé a klíčoví zaměstnanci e-shopů problém odbornosti nezmiňovali. Nejčastěji jim ale vadilo, jak se na ně na podobných akcích všude valí hromada reklamy.

Často byl také zmiňován špatný poměr mezi cenou a tím, co na akci dostanou. Nebylo výjimkou ani to, že pro ně témata nejsou srozumitelná. Připomínkováno bylo (zejména u e-shopů s jedním člověkem, který se stará o vše) to, že jsou témata bez jakéhokoliv úvodu a hned se jde na věc a že pak nemají z celé přednášky nic.

Obě dvě skupiny pak také vzpomínaly jako velký problém recyklaci přednášek, tedy že už je slyšely někde jinde a zde ji slyší znovu.

Problémů bylo mnohem více. Celkem jsem jich identifikoval více než 40 a dělím se zde pouze o ty nejčastější.

Myslím, že to má řešení

Jak už jsem uvedl na začátku, jediným řešením, jak změnit tento stav, je udělat to jinak. Lépe. A proto jsem poskládal team schopných lidí a začal. Navrhli jsme konferenci, která bude zaměřena na e-shopy a on-line marketing. Obory, které jsou mým denních chlebem. Jen tak mohu garantovat správný výběr řečníků a témat.

Řečníky jsem začal hledat už 3/4 roku před samotnou akcí a témata s nimi ladím a piluji zpravidla několik týdnů. Jen tak si budu moci být jistý, že na konferenci zazní to, co je skutečně zajímavé a originální. Do programu nesmí nic, o čem daný řečník již někde přednášel nebo co bylo probíráno už mnohokrát.

Obdobně jsem přistoupil i k nabídkám přednášejících. Poté, co jsem v lednu zveřejnil web akce, nebyl den, kdy by mi někdo nenabídl řečníka na akci. Většina z nabídek více či méně připouštěla finanční partnerství na akci, pokud řečník na akci bude moci vystoupit. Všechny jsem odmítl, že si u nás přednášku koupit nelze a zájemců o sponzorství akce bylo rázem minimum.

Konference nemusí stát tisíce

Jako častý problém zmiňovali respondenti mého průzkumu také kritický poměr cena/kvalita konference. A proto jsem chtěl, aby konference byla za skutečně rozumné peníze. Několik měsíců jsem po večerech počítal, kalkuloval, plánoval a sbíral cenové nabídky služeb.

Prošel jsem několik sálů, kde by se akce mohla konat, a nakonec mi vyšlo, že konference na dva dny, s kvalitním obsahem, cateringem, kvalitní wi-fi, dvěma večerními párty a dalšími doplňky může stát pod 1 000 Kč. První vlna vstupenek za 890 Kč je sice už pryč, ale aktuálně je prodáváme za 990 Kč.

E-shop summit se bude konat od 1. do 2. dubna 2016 v Českých Budějovicích a vstupenky můžete zakoupit na https://www.eshopsummit.cz/.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jan Kalianko

Působí jako konzultant e-shopů se zaměřením na UX, CRO a uživatelské testování. Vede e-shop SvětBot.cz, píše odborný blog, pořádá konference a napsal vlastní knihu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. Michal Král

    -

    Bohužiaľ na Slovenských konferenciách a eventoch je to často tiež veľmi podobné a naozaj kvalitných a hodnotných akcií je žalostne málo. Práve na základe týchto skúseností vznikol vzdelávací program Pricemania Academy, v rámci ktorého odovzdávame účastníkov reálne zručnosti, naučíme ich ovládať konkrétny nástroj apod. Čiže hmatateľné veci, ktoré viem hneď zajtra použiť v praxi e-shopu. Zatiaľ máme 99 % spokojnosť účastníkov a aktuálne spúšťame už 7. sezónu programu.

    Ak by to niekoho zaujímalo, tak viac sa dozviete na http://www.pricemaniaacademy.sk.

    Odpovědět
  2. Luděk Pilař

    -

    Se zaujetím jsem přečetl celý článek výše a je to téměř přesná definice mých pocitů z mnoha „náborový kampaní“.
    Kvality málo a balastu dost, něco jako parlament…

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář