Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

B2B, B2C, B2G a další zapeklité značky, které neznačí nic, ale vlastně všechno…

Jiří Rostecký
Před 12 roky

Přelom tisíciletí přinesl mnoho nových značek a označení obchodních vztahů a marketingu celkově. Mezi ně patří například označení B2B, B2C, B2G a další. Pojďme se podívat, co znamenají…

Co to je B2B?

B2B je zkratkou označení Business To Business, což znamená obchodní vztah a komunikaci mezi společnostmi navzájem bez přímého vlivu na konečného spotřebitele. Tento obchod je určený pro dealerský prodej a patří mezi nejstarší složky elektronického podnikání, jelikož výměna dat většinou funguje elektronicky.

Mezi tyto informace mohou patřit různé objednávky či faktury, zároveň ale i celá B2B internetová tržitě zprostředkovávající obchod. Zcela nejsložitějšími mohou být různé komunikační a distribuční sítě regulující obchodní vztahy. V B2B marketingu patří mezi nejdůležitější úkony budování důvěry.

Jako zcela prvním využívaným komunikačním kanálem byl samozřejmě email. Později se začalo prosazovat například vyhledávání různých informací o firmách na internetu, rozesílání a zveřejňování nabídek a poptávek na inzertních serverech a samozřejmě také přímý prodej na internetu.

Inzerce

Co to je B2C?

B2C je asi nejrozšířenějším modelem v internetovém podnikání. Zkratka pochází z anglického „Business To Customer“ a označuje obchodní vztahy mezi společnostmi a koncovými zákazníky. Jedná se tedy o prodej nebo jen podporu prodeje zákazníkům. Příkladem mohou být například obchody, dodavatelé služeb a další. Jednu ze stran vztahu tvoří vždy spotřebitel, tedy zákazník.

B2C je rozděleno do tří kategorií, přičemž snahou té první je informování potenciálních zákazníků o produktech na webových stránkách. Druhou kategorií je získání zpětné vazby skrze různé formuláře. Poslední a zároveň nejvyšší kategorií je vytvoření celého internetového obchodu s možností objednání a zaplacení zboží.

Co to je B2G?

B2G se dá z anglického „Business To Government“ přeložit doslova jako „podnikání pro vládu“. Označuje obchodní vztah mezi soukromým a státním sektorem, tedy mezi správou a obchodníkem. Toto označení se používá nejen jako označení obchodního vztahu s vládou, ale také s orgány státní správy, úřady či vládními organizacemi.

Co to je C2B?

Customer to Business“ je dalším označením obchodního vztahu. Tentokrát je opět na jedné straně Spotřebitel neboli koncový zákazník, a na straně druhé společnost neboli obchodník. Principem C2B je to, že zákazník sám oslovuje obchodníka s cílem zlepšení si podmínek na trhu.

Co to je B2A?

Zkratka B2A znamená „Business To Administration“ a týká se obchodních a komunikačních vztahů s veřejnými institucemi. Někdy je zaměňován za B2G.

Co to je B2E?

V překladu B2E znamená „Businees To Employee“ vztah obchodníka a zaměstnance. Cílem je například zvyšování informovanosti zaměstnanců, jejich znalostí, motivace a samozřejmě i produktivity.

Co to je B2R?

S pojmem B2R se setkáte především u elektronického podnikání. „Business To Resellet“ tvoří obchodní a komunikační vztahy mezi podnikem a obchodními zástupci.

Co to je C2C?

C2C je zkratkou „Customer To Customer“ a označuje vzájemnou komunikaci a obchodní vztah mezi dvěma nepodnikajícími zákazníky obvykle bez účasti obchodníka. Tento vztah známe například z různých bazarů, burz, inzertních serverů a podobně.

Co to je C2G?

Vztah mezi občanem a správou je spojován s elektronickým podpisem. Demonstrovat jej lze například na podávání daňových přiznání elektronickou formou. Zkratka C2G jinak znamená „Citizen To Government“.

Co to je G2B?

Government To Businees“ označuje obchodní vztahy a komunikaci mezi správou a obchodníkem. V G2B se jedná například o zadávání veřejných zakázek (stavby dálnic), dotace a další.

Co to je G2C?

Třeba v tíživé životní situaci se můžete setkat s pojmem „Govenment To Citizen“. G2C opět označuje obchodní a komunikační vztahy, tentokrát mezi správou a občany.

Co to je G2G?

V mezinárodní spolupráci je používán model G2G, tedy „Government To Government“ označující vzájemnou komunikaci a obchodní vztahy mezi dvěma orgány veřejné správy.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)