Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Co to je Accelerated Mobile Pages (AMP)?

Rychlé čtení

Google začal tvůrcům webů prostřednictvím Search Console rozesílat zprávu s doporučení implementace tzv. AMP. O tom, co to je, se ale na českém internetu zas tak moc nepíše.

O zprávách Googlu napsal v pátek Barry Schwartz. Ve článku Google Sending Notifications Via Search Console To Go AMP dokonce ukazuje, jak taková zpráva vypadá:

AMP

Zdroj obrázku: seroundtable.com

Google v ní doslova píše, že na webu detekoval „news content“ a že by web „might benefit from enhanced exposure on Google Search“. Docílit toho může právě implementací AMP.

AMP, nebo-li Accelerated Mobile Pages, je projekt, který si nese za cíl zrychlit načítání obsahu statických webových stránek. Na svých stránkách píše, že pro spoustu lidí je čtení na mobilu velmi pomalým a frustrujícím zážitkem.

Tvůrci AMP také hodně poukazují na to, že dnešní uživatel konzumuje obsah jinak, než tomu bylo v minulosti. Jednak při tom může být kdekoliv a jednak na obsah nemusí narazit jen na stránkách vydavatele, ale i někde jinde – třeba na sociálních sítích. Bohužel ale často naráží na nekvalitní mobilní web, na kterém se obsah nachází – načítá se pomalu, špatně se čte nebo zkrátka žere příliš dat, což se uživatelům prodražuje.

Google ve svém Introducing the Accelerated Mobile Pages Project, for a faster, open mobile web z října loňského roku dokonce upozorňoval na to, že čím déle se webová stránka načítá, tím více čtenářů ztrácí a přichází o možnost vydělávat z reklamy a předplatného. O negativních dopadech každé vteřiny navíc se můžete doslechnout z více zdrojů (možná budeme svědky i nějakého českého testu).

Důvodů, proč se weby načítají pomalu, je mnoho. Spadat mezi ně mohou i různé skripty, cizí kódy, sledovací aplikace, ale třeba i reklamy, proti kterým bojuje i Apple.

Projekt AMP má tento problém řešit. Je open source iniciativou, která chce usnadnit vydavatelům optimalizovat svoje weby prostřednictvím frameworku AMP HTML ve formě jakési odlehčené verze webu. Google dokonce říká, že AMP má „dramatically improve the performance of the mobile web“.

„We want webpages with rich content like video, animations and graphics to work alongside smart ads, and to load instantaneously. We also want the same code to work across multiple platforms and devices so that content can appear everywhere in an instant—no matter what type of phone, tablet or mobile device you’re using.“ – Google (zdroj)

Mezi vydavatele, kteří již AMP používají, se řadí média jako The Guardian, BuzzFeed, Daily Mail, BBC, Mashable a spousta dalších. David Besbris z Googlu na stránkách AMP dokonce říká, že rychlost webů byla vždy základním kamenem vyhledávání Googlu a že AMP může vydavatelům pomoci dosáhnout maximálního dosahu a uživatelům zase získat co nejlepší obsah bez ohledu na to, jakou aplikaci používají.

K iniciativě se připojil také např. WordPress.com, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Adobe Analytics a další.

AMP má vydavatelům pomoci soustředit se na tvorbu nového obsahu a pomoci jim s jeho šířením napříč všemi platformami a zařízeními. Google dokonce tvrdí: „We intend to open our cache servers to be used by anyone free of charge.“

Zároveň má ale vydavatelům pomoci i s reklamou, a to komplexní nabídkou reklamních formátů, sítí a technologií, aniž by byl narušen uživatelský zážitek odběratelů. AMP má zároveň podporovat prodej předplatného a paywals („It’s also a core goal of the project to support subscriptions and paywalls.“).

Zájem o vydavatele a zrychlení načítání webů neprojevuje jen Google. S podobným nápadem přišel i Facebook. Jeho Instant Articles mají vydavatelům umožňovat publikovat obsah přímo v rámci News Feedu Facebooku, díky čemuž mají uživatele získat obsah rychleji a pohodlněji. Odměnou vydavatelům měl být dosah na nové publikum.

V čem se ale liší, je strategie, kterou k tomu přistupují. Facebook chce obsah uvnitř své sítě. Google chce naopak optimalizovat weby vydavatelů. Tak i tak se oba snaží obsah dostat blíže k uživatelů a zlepšit zážitek z jeho konzumace. Otázkou už jen zůstává, která z těchto strategií je nejlepší pro samotné vydavatele.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 23 let. Podniká už od střední školy. Hned po ní založil svou první firmu. Nejvíce ho baví tvorba rozhovorů, kterými se snaží na internet přinášet více know-how a inspirace od českých profesionálů a podnikatelů. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář